2016-02-28, 21:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Karttricket tror jag inte på i detta fall, eftersom han förmodligen rört sig kring och i ladan och därmed visat att han jobbat i området och bör ha känt till trakten. Och detta faktum gjorde det dessutom lättare att få kontakt med Lisa, de tillhörde ju båda Jönssons stall.

Och Lisa talade ju svenska med personen i den s.k. fickringningen, vilket pekar på att Nerijus, om det nu var han, inte denna gång körde med utländsk turist-tricket

Eftersom möjligheten är stor att hon haft musik i sina hörlurar, är det troligt att Nerijus gått fram till henne för att be om hjälp med något. Men om hon tillfälligt varit vänd mot ladan, kan han ju istället ha viftat mot henne.
Ja, på nåt sätt fick han över henne dit. Ett annat alternativ, att han skulle kört med bilen till baksidan av kaféet och ryckt in henne i bilen, för att sen köra till baksidan av ladan, kan man väl antagligen utesluta med tanke på handskens och örhängenas placering.
2016-02-28, 21:04
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och efter att ha satt i nyckeln gick hon tillbaka, tittade mot ladan, såg NB och skyndade till hjälp?
Kunde hon inte se ladan från mopeden?
2016-02-28, 21:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Då måste hon ha startat moppen och kört en bit. Vad hände se'n? Körde hon fram till ladan och blev överfallen? Hur kom moppen tillbaka bakom ladan med bakänden mot kaféet, precis som den stod under dagen? Var snäll mot Ockham nu.
2016-02-28, 21:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Då måste hon ha startat moppen och kört en bit. Vad hände se'n? Körde hon fram till ladan och blev överfallen? Hur kom moppen tillbaka bakom ladan med bakänden mot kaféet, precis som den stod under dagen? Var snäll mot Ockham nu.
Jag behöver bestämt se brottsplatsen själv för att kunna göra en Ockham. Jag får ta mig en tur dit.
2016-02-28, 21:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Nej det betyder det inte.

Edit: Det betyder att Lisa var tvungen att dö enkom för att han skulle kunna få ståfräs och runka.
Nu såg jag din Edit. Ja, enligt HR hade brottet sexuellt motiv, även om den inte uttrycker sig som du gör.
2016-02-28, 21:30
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Det finns en viss möjlighet, anser jag. Det beror på hur långt ut mopeden stått. Gränsfall.
Och hon måste även ha vridit huvudet åt ladans håll.
Titta på bilden längst ner till höger:
http://i62.tinypic.com/30931x0.jpg
2016-02-28, 21:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det finns en viss möjlighet, anser jag. Det beror på hur långt ut mopeden stått. Gränsfall.
Och hon måste även ha vridit huvudet åt ladans håll.
Titta på bilden längst ner till höger:
http://i62.tinypic.com/30931x0.jpg
Tack! Ja, det finns en liten möjlighet. Sen det där med avstånd: det ser alltid mycket längre ut på bild.

Jag får ta mig en tur till Blomberg när knopparna har brustit. Xenia vill ha en Ockham.
2016-02-28, 21:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tack! Ja, det finns en liten möjlighet. Sen det där med avstånd: det ser alltid mycket längre ut på bild.

Jag får ta mig en tur till Blomberg när knopparna har brustit. Xenia vill ha en Ockham.
Det har jag redan fått. Vänt på huvudet efter att ha satt i nyckeln, lämnat nyckeln i låset och gått till hjälp. Dessutom vill vissa ha detta till ett planerat brott.
2016-02-28, 21:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nej, de är inte disjunkta eftersom de överlappar.

"Utan annat än ett sexuellt motiv" betyder att motivet att döda Lisa var differensen mellan sexualmotivet och sadistmotivet, enbart sexuellt motiv utan inslag av sadism.
Feltolkning.
"Utan annat än ett sexuellt motiv" ska naturligtvis utläsas som att Lisa inte bragtes om livet
på grund av någon orsak som svartsjuka, hämnd, gräl i affekt och så vidare.

Det behöver inte skrivas rätt ut, det framgår ändå tydligt mellan raderna i domskälen att
sexmordet som blivit utfört anses som sadistiskt till sin karaktär och det bär tejpning,
blottläggning av kön och bröst samt hängningen klart vittnesbörd om.

Sadismen finns där hur mycket du än vill få bort den ur historien. Det går du aldrig
i land med.
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-28 kl. 21:48.
2016-02-28, 21:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Feltolkning.
"Utan annat än ett sexuellt motiv" ska naturligtvis utläsas som att Lisa inte bragtes om livet
på grund av någon orsak som svartsjuka, hämnd, gräl i affekt och så vidare.

Det behöver inte skrivas rätt ut, det framgår ändå tydligt mellan raderna i domskälen att
mordet som blivit utfört anses som sadistiskt till sin karaktär och det bär tejpning, blottläggning av
kön och bröst samt hängningen klart vittnesbörd om.

Sadismen finns där hur mycket du än vill få bort den ur historien. Det går du aldrig
i land med.
Jag jämförde med Lovisa-domen. Hon led. Lisa led inte enligt domstolarna, så att tolka HR:s uteslutande av andra motiv än sexuellt som att den inkluderade sadistiskt motiv är feltolkning. HR uteslöt alla andra motiv, rån, svartsjuka, hämnd, konkurrens, skuld, sadism och fler.
2016-02-28, 22:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag jämförde med Lovisa-domen. Hon led. Lisa led inte enligt domstolarna, så att tolka HR:s uteslutande av andra motiv än sexuellt som att den inkluderade sadistiskt motiv är feltolkning. HR uteslöt alla andra motiv, rån, svartsjuka, hämnd, konkurrens, skuld, sadism och fler.
Så tolkar du fel igen:

"Även om det inte rör sig om en längre tidsrymd måste Lisa Holm ha känt sig
maktlös och kämpat för sitt liv."

Lisa led alltså. Punkt. Det är underförstått. I avsnittet innan citerade meningen uppehåller man
sig i domen vid de försvårande omständigheter som krävs för att utdöma en livstidsdom
och då kommer man bland annat in på lidande av den svåra sorten för ett brottsoffer.

By the way: "Det är helt klarlagt att Lisa Holm dödats av en annan person."

Bara så du inte glömmer bort alltså.

(Detta citerade är ur tingsrättsdomen för det är bara den jag har till hands just nu.)
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-28 kl. 22:26.
2016-02-28, 22:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så tolkar du fel igen:

"Även om det inte rör sig om en längre tidsrymd måste Lisa Holm ha känt sig
maktlös och kämpat för sitt liv."

Lisa led alltså. Punkt.

By the way: "Det är helt klarlagt att Lisa Holm dödats av en annan person."

Bara så du inte glömmer bort alltså.

(Detta citerade är ur tingsrättsdomen för det är bara den jag har till hands just nu.)
Så här skrev samma domstol:
Citat:
Följande faktorer kan också inrymmas i den
mer generella skrivningen ”att gärningen har varit särskilt hänsynslös genom att den
har medfört ett svårt lidande för brottsoffret” och bör alltså tala för ett livstidsstraff;
nämligen att våldet har varit kraftigt, att offret har tillfogats omfattande eller
allvarliga skador, att offret har upplevt svår smärta, att offret har känt stark
dödsångest, att gärningen har haft karaktären av avrättning och att förloppet har
varit utdraget. Sådana omständigheter kan därför tala för att straffvärdet är så högt
att påföljden ska bestämmas till fängelse på livstid.
Därefter beskriver den de faktorer som bestämmer påföljden, och säger inte ett ord om lidande. Alltså, domstolen anser inte att brottet innebar lidande för brottsoffret, för i så fall hade den nämnt det som en faktor som påverkade påföljden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in