2016-02-28, 16:55
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag såg på Nyhetsmorgon igår. Först var det Ingvar Carlsson som i och för sig inte sa så mycket om själva mordet men när han tillfrågades så sa han att han har stort förtroende för LP. Sedan var det Hasse Aro som däremot snackade desto mer. Han avfärdade alla konspirationsteorier och menade att det måste ha varit CP eftersom allt som hände var en slump och precis som Ingvar Carlsson så menade han att man måste lita på vad LP har sagt. Idag går Svets-Steffe också ut och säger att han tror det var CP trots att detta endast bygger på LP:s vittnesmål.

Det är ganska kusligt att dessa herrar har så stort förtroende för LP:s vittnesmål när de bevisligen inte är konsekventa. Snarare är ju hennes vittnesmål högst tvivelaktiga. Att Ingvar Carlsson och Svetsaren håller fast vid att LP:s vittnesmål är trovärdiga kan man ju i viss mån förstå. De talar ju i egen sak. Att det skulle vara en politisk konspiration ligger självklart inte i deras intresse. Men Hasse Aro. Är han också insyltad?
När någon säger att den har stort förtroende för Lisbeth skulle jag - om jag var den som intervjuade - fråga: Ok, så du har stort förtroende för Lisbeth när hon säger att det var två gärningsmän och att hon inte såg mördarens ansikte?
Citera
2016-02-28, 16:56
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
ÅR berättar att LP vittnade om två gärningspersoner, hur kan det komma sig att inte det alternativet diskuteras mer, går det att avfärda? Jag tycker att fokus mest hela tiden handlar om en gärningsman, vad styrker att det inte var två?

Alla mordplatsvittnen (förutom Lisbeth då) säger att det var en GM. Så det är ytterst osannolikt med två GM.
Citera
2016-02-28, 16:58
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Att AgAG skulle tränat span ihop med föräldrarföreningen mot narkotika är ju lika troligt som kustjägarna skulle äka på hajk med scouterna.
Vad Donald menar, vet han nog inte ens själv.
En sak är jävligt tydlig, han tänker NTE bli en ensam syndabock.
Jag tycker att Åke Ortmarks, Olof Frånstedts och Donald Forsbergs informationer är mycket intressanta tillsammans. FMN var ett perfekt cover för en illegal verksamhet skyddad av dem som skyddade Barbro Sagnells verksamhet. Både när de spanade på riksdagsmän och i scenariot på Sveavägen, när Olof Palme skulle levereras till skytten.
Citera
2016-02-28, 17:00
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
ÅR berättar att LP vittnade om två gärningspersoner, hur kan det komma sig att inte det alternativet diskuteras mer, går det att avfärda? Jag tycker att fokus mest hela tiden handlar om en gärningsman, vad styrker att det inte var två?

En annan fråga, Barbros man, var han också med i den här försvarsskytteföreningen, han var ju skytteintresserad?

Har Flashback synat denna ordentligt?
http://www.ladda-upp.se/bilder/ochzgkdfdgtllu/
Citera
2016-02-28, 17:01
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ja det är faktiskt helt otroligt. Spaningsoperationer som en föräldraförening gör med en hemlig grupp gerillamän...någon borde i så fall komma ihåg detta då det ju är exceptionella uppgifter
De ordinarie medlemmarna i föräldraföreningen hade antagligen ingen aning om att vissa hade en annan uppgift.
Citera
2016-02-28, 17:01
Medlem
En annan tanke är ju vad som skulle hänt om O.P hade haft Säpo med sig.Troligen hade det väl inte hänt någoting alls,eller om det nu vore en ensam galning som sköt honom så hade väl den personen struntat i allt vad livvaktsskydd hade varit.
Citera
2016-02-28, 17:02
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Jallai hävdade på twitter att Morelius var den enda som lagt märke till GM innan första skottet.

Jag påpekade felaktigheten i det i och med att Delsborn, Björkman och tjejen i bilen som satt bredvid Hage (glömmer alltid hennes namn) också observerat GM innan första skottet.

Men Jallai erkände inget fel utan vidhöll att Morelius var den enda som såg något innan första skottet.

Jag är förvånad över att Jallai har så dålig koll. Trodde han var bättre insatt.
En del privatspanare gör samma misstag som PU - de binder sig vid vissa vittnesmål som bekräftar den egna teorin och bortser från andra störande fakta. Nu vet jag inte om Jallai har denna egenskap i och för sig. De bästa utredarna är ju de som välkomnar motstridiga uppgifter och därefter omformar sin idé allt eftersom informationen kommer fram.
Citera
2016-02-28, 17:03
Bannlyst
Någon skrev tidigare att man kunde se i andra länder om någon fått medaljer eller annat strax efter mordet. Hm +vsan är domare och inne i modraterna från att ha varit simpel polis.
Citera
2016-02-28, 17:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Att en GM sköt Olof Palme råder det ingen tvekan om, vittnesmålen är entydiga. Men när skotten föll visste inte Lisbeth Palme att GM var nära inpå henne, hon uppfattade beskjutningen från en viss distans.

Det intressanta med de två GM är att LP runt mordplatsen uppfattar personer som hon sett, tror sig sett eller är väldigt lika , de två män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan 31. Dessa uppgifter delger hon Åke Rimborn, Gösta Welander och med all säkerhet de statsråd och medarbetare till OP som kommer till Sabbatsberg. Att uppgifterna finns under tio timmar i rikslarmet talar med all önskvärd tydlighet för detta.

Det faktum att det rått tystnad kring de två GM får ses i PUs uttalade målsättning att till varje pris fälla Christer pettersson för MOP, Och i det läget fanns inga gränser för hur misshälliga uppgifter får undertryckas. Rimborn ett exempel ignorerande av Margarareta Storbjörk och Anneli Korhonen ett annat.

Ytterligare ett skäl är granskarnas totala okunnighet om PU och MOP. Här i tråden har dock Rimborn diskuterats flitigt, bara att kolla med sökfunktionen.
Citera
2016-02-28, 17:07
Medlem
Flygare.Ss avatar
Facebook gruppen TRC-Palmemordet, handlar om att propagera för lagstiftning om amnesti i utbyte mot sanningen när det gäller mordet på Olof Palme.

En amnesti-tid på förslagsvis sex månader. Ansökningarna är hemliga och får inte öppnas förrän ansökningstiden är utgången. När ansökningstiden är utgången är erbjudandet om amnesti i utbyte mot sanningen förverkad. Utgår man ifrån att det är en konspiration där flera deltagit och haft olika uppgifter och sannolikt inte haft kännedom om de andra, så räcker det att en enda berättar, så ligger de andra risigt till. En enda berättelse kan också bidra till att mordet klaras upp. Det sätter press på alla som på ett eller annat sätt deltagit att inkomma med sin ansökan under amnestitiden. Och oavsett vad som kommer fram, så ger det en vink om det var en konspiration med flera inblandade, eller om det var en ensam galning. Det socialdemokratiska styret, kan ju näppeligen ha något negativt att invända om ett dylikt förfarande, eftersom de tycks vara säkra på att ingen konspiration har förekommit.

https://www.facebook.com/groups/1580352955619077/?fref=ts
Senast redigerad av Flygare.S 2016-02-28 kl. 17:11.
Citera
2016-02-28, 17:10
Medlem
Harfagers avatar
Citat:

En annan fråga, Barbros man, var han också med i den här försvarsskytteföreningen, han var ju skytteintresserad?

Hon har kanske tagit skytten som en del av de två som de tydligen oroat sig för från bostaden. På hur långt avstånd såg de dem i gamla stan ?
Citera
2016-02-28, 17:10
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:

Anledningen till att man inte pratar om två gärningsmän är ju att alla andra vittnen (och också Lisbeth i efterföljande förhör) hävdar att de bara sett en gärningsman. Jag tror det är så enkelt att Lisbeth vid skottögonblick varit så chockad att hon, när hon tittade upp, såg en som sprang iväg och en annan i blå täckjacka (vittnet Anders Björkman) och även någon som tittade tillbaka mot mordplatsen från tunnelgatan (troligen Lars Jeppson). Hon hade tidigare sett två män från sin bostad (en eller två veckor innan mordet) och när hon berättar om detta i det första förhöret på Sabbatsbergs sjukhus är hon relativt säker på att det är ett attentat och att dessa två är inblandade. När hon i efterhand tänker efter så medger hon nog att det bara var en gärningsman. Det viktiga i det här är ju att Lisbeths vittnesmål inte är särskilt starkt då hon i initialskedet har en sån förvirrad bild över vad som hände (förutom att hon också i de första förhören menade att hon inte sett mördarens ansikte men tre år senare hävdar motsatsen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in