Det kan ju varit som så att LP kände igen personen som sköt från utanför bostaden i Gamla Stan och gav polisen uppgiften om två GM så fort hon kunde för att ge ett brett signalement innan hon gick in i chock totalt .
http://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/
Hon är ju psykologi utbildad och vet nog offers olika reaktioner, men inte hur hon själv kommer att må och handla då choken sätter in med full kraft och därför beskrev mördaren från platsen men även misstänkta medgärningsmän att leta efter medans hon kunde. Hon hade nog sätt mördaren som en del utav dessa två.
Om jag skulle råka ut för något och det var tex BJ jag såg så skulle jag nog vilja förmedla hans namn men också vilka jag sätt denne med innan , innan chocken sätter in .
Om man har två män spanande mot sig och man har barn etc hemma så är det ju en situation man minns. Någon som vet hur de såg dessa män utanför sin bostad , hur nära tex?
Att sedan risklarmet ändrades beroende väl på att man inte kunde säkert säga något om nationaliteten då troligen så hade det blivit benämnda innan ( i Gamla stan ) som "de där nn" utan att att man gjort någon koll, bara ett antagande om "De där nn" som hängt vid bostaden.