2016-02-27, 10:44
Bannlyst
Mandelmassa smakar ingenting om man köper den i butik. Om man köper ett normalt fabrikat och käkar en korv mandelmassa hur kommer det smaka från en skala 1-10?
Smakar det gott eller kommer det fram skumma smaker ju mer man smakar?
Erfarenheter?
Citera
2016-02-27, 10:54
Medlem
Man köper marsipan, inte mandelmassa. Finns i rulle och smakar utmärkt. Odense är min favorit. Endast mandel och socker. Mandelmassa innehåller en en massa tillsatser, smakar bittert från aprikoskärnorna och är inte en ren produkt.
Citera
2016-02-27, 13:31
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag älskar mandelmassa. Har för mig att den godaste jag hittade var Hemköps egna. Jag brukar fira fettisdagen genom att köpa en liten rulle mandelmassa och äta den under de kommande dagarna. Älskar smaken och tycker bara att brödet och grädden är onödiga tillsatser.
Citera
2016-02-27, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag älskar mandelmassa. Har för mig att den godaste jag hittade var Hemköps egna. Jag brukar fira fettisdagen genom att köpa en liten rulle mandelmassa och äta den under de kommande dagarna. Älskar smaken och tycker bara att brödet och grädden är onödiga tillsatser.
Precis vad jag också tycker. Vad tycker du om du odense, besk eller?
Vad står det på hemköps mandelmassa (då hemköp inte är något varumärke i sig)?
Vill jättegärna veta.
Citera
2016-02-27, 13:56
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Har aldrig köpt mandelmassa i butik tror jag, men nu blev ja sugen. Ärre någon som testat semlekörv?
Känns som den skulle vara mycket mer smidig o käka än vanliga semlor.
Citera
2016-02-27, 14:50
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man köper marsipan, inte mandelmassa. Finns i rulle och smakar utmärkt. Odense är min favorit. Endast mandel och socker. Mandelmassa innehåller en en massa tillsatser, smakar bittert från aprikoskärnorna och är inte en ren produkt.
Frågor på det:
1. Varför köper man marsipan? Marsipan är en sockermassa med 24% mandel (Odense).
2. Varför duger Odenses marsipan, men inte Odenses mandelmassa?

Vill man ha marsipan köper man marsipan, vill man ha mandelmassa köper man mandelmassa. Olika användningsområden!

Det går att få tag i mandelmassa utan tillsatser och apriskoskärnor. Ett exempel är just Odenses mandelmassa, även om den innehåller glukossirap, etanol och E202 vilket jag tycker är helt onödigt i en produkt med så mycket socker (närmare 50%).

Sedan de började med etanolen (av hållbarhetsskäl) i mandelmassa tycker jag att smaken har försämrats rejält, alkoholen slår igenom. Även glukossirapen påverkar smaken, sötman blir en annan än med endast socker.

Jag kan tycka att mandelmassorna (från Odense) med högre andel mandel smakar bättre än den med 50/50. Rekommenderas.

Odense har som så många andra företag slutat med innehållsförteckningar på hemsidan men för den som är intresserad rekommenderar jag alla flashbackares favorithemsida: Svenskt halalindex.

http://halalindex.yasminshamsudin.com/mandelmassa-och-marsipan/

/Alplandskap
Senast redigerad av Alplandskap 2016-02-27 kl. 14:53.
Citera
2016-02-27, 16:33
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbacksRasist
Precis vad jag också tycker. Vad tycker du om du odense, besk eller?
Vad står det på hemköps mandelmassa (då hemköp inte är något varumärke i sig)?
Vill jättegärna veta.

Tror deras eget märke heter Garant. Jag kommer inte ihåg hur Odenses smakade. Undrar om jag inte har kvar rullen jag köpte denna fettisdag, jag tror jag glömde äta den?

Nepp, det var ICAs egna märke, gick och letade upp den och började mumsa. Riktigt god faktiskt, mild och utan kemisk eftersmak.

Innehåll: Sötmandel (50%), socker, vatten, konserveringsmedel (etylalkohol, kaliumsorbat)

Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Odense har som så många andra företag slutat med innehållsförteckningar på hemsidan men för den som är intresserad rekommenderar jag alla flashbackares favorithemsida: Svenskt halalindex.

http://halalindex.yasminshamsudin.com/mandelmassa-och-marsipan/

/Alplandskap

Hahaha!
Senast redigerad av SkepticalHippo 2016-02-27 kl. 16:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in