Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Man köper marsipan, inte mandelmassa. Finns i rulle och smakar utmärkt. Odense är min favorit. Endast mandel och socker. Mandelmassa innehåller en en massa tillsatser, smakar bittert från aprikoskärnorna och är inte en ren produkt.
Frågor på det:
1. Varför köper man marsipan? Marsipan är en sockermassa med 24% mandel (Odense).
2. Varför duger Odenses marsipan, men inte Odenses mandelmassa?
Vill man ha marsipan köper man marsipan, vill man ha mandelmassa köper man mandelmassa. Olika användningsområden!
Det går att få tag i mandelmassa utan tillsatser och apriskoskärnor. Ett exempel är just Odenses mandelmassa, även om den innehåller glukossirap, etanol och E202 vilket jag tycker är helt onödigt i en produkt med så mycket socker (närmare 50%).
Sedan de började med etanolen (av hållbarhetsskäl) i mandelmassa tycker jag att smaken har försämrats rejält, alkoholen slår igenom. Även glukossirapen påverkar smaken, sötman blir en annan än med endast socker.
Jag kan tycka att mandelmassorna (från Odense) med högre andel mandel smakar bättre än den med 50/50. Rekommenderas.
Odense har som så många andra företag slutat med innehållsförteckningar på hemsidan men för den som är intresserad rekommenderar jag alla flashbackares favorithemsida: Svenskt halalindex.
http://halalindex.yasminshamsudin.com/mandelmassa-och-marsipan/
/Alplandskap