Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-26, 22:50
Medlem
Menveds avatar
Guvernören i Maine, Paul LePage endorsar Trump. Nu går det snabbt.
2016-02-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Jag tycker att det är riktigt märkligt att vita män ifrån arbetarklassen i USA stödjer Trump i såpass stor mängd då Trump är en ärkekapitalist. Jag förstår att det inte finns något vettigt alternativ därborta för arbetarklassen men Trump är väl ändå så långt ifrån arbetarklassen man kan komma?

Vem tror du ska anställa dem, ge dem bra jobb och hyfsad lön?
2016-02-26, 22:53
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Jag har ju skrivit det flera gånger från början!

"Stora framgångar ger många nya vänner".

Och jag betvivlar inte alls Trumps förmåga att skilja på de äkta och de populistiska.
2016-02-26, 22:53
Medlem
Citat:

Bra. Nu finns det många på hans sida där i nordöst - som kommer att kampanja hejdlös för honom. Det demokratiska partiets "blue wall" av delstater är en papperstiger.
2016-02-26, 22:54
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:

Påminner om Tom Cruize roll i filmen Valkyrie när distrikt inom Nazi-Tyskland accepterar en ny demokratisk ledare efter att Hitler nästan blivit mördad i en terroristattack.

Det går snabbt nu. Nevada, New Hampshire, Nevada är befriat, 49 stater kvar. Snart är USA ett fritt land igen!
2016-02-26, 22:58
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är riktigt märkligt att vita män ifrån arbetarklassen i USA stödjer Trump i såpass stor mängd då Trump är en ärkekapitalist. Jag förstår att det inte finns något vettigt alternativ därborta för arbetarklassen men Trump är väl ändå så långt ifrån arbetarklassen man kan komma?

I USA beundrar man entreprenörer, man unnar hårt arbetande människor framgång. Varför skulle arbetare tycka mer om familjen Clinton som bara levt på att prata skit hela livet och aldrig gjort ett handtag?
Clinton är väl mycket längre ifrån en arbetare än Trump, tycker jag.
2016-02-26, 22:58
Medlem
Y2Ws avatar
Jag samtalar nu med en polare på Facebook om nattens debatt. Och då mindes jag ett replikskifte mellan Trump och Cruz som måste återges här också.

Cruz attackerar alltså Trump för att han "inte är politiker" utan en företagare som sponsrat olika politiker i den rollen i tidigare val för möjliga framtida fördelar. Och detta försöker Cruz använda mot Trump.

Cruz: Du har sponsrat alla de värsta politikerna i USA de senaste valen.
Trump: Sponsrade jag inte dig?
Cruz: Eeeeee.....

Knock out!
2016-02-26, 23:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Jag tycker att det är riktigt märkligt att vita män ifrån arbetarklassen i USA stödjer Trump i såpass stor mängd då Trump är en ärkekapitalist.

Jag skulle våga såga att då förstår du inte riktigt amerikansk politik och vilka klyftor de har där borta. De stora skiljelinjerna i amerikansk politik är:
1. Skattefinansierad sjukvård vs. alla fixar för sig själva
2. Washingtons ska "bestämma över oss" vs. detta är ett fritt land
3. Kontrollera vapen vs. jag har rätt att köpa och äga vilket vapen jag vill
4. "Civil rights" för alla homo sapiens i USA (Nord) vs. Negroes bör "veta sin plats" (Syd)

(4) är fortfarande en stor fråga i USA, som man måste förhålla sig till,
160 år efter inbördeskriget...

Ungefär detta handlar det om. Republikanerna till höger och Dems till "vänster".
Men något som är gemensamt för både Rep och Dem är att de är ärkekapitalister
(förutom Bernie Sanders) och super pro-Israel. Så om man ska översätta till
Svensk politik så blir det som att skalan är mellan KD och SD. Ungefär.
2016-02-26, 23:03
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Med 100% säkerhet har Trump lärt sig av Reagans misstag. Pajasarna som krigar emot honom, inom samma parti, ska inte få delta i segern.

Out of commission...

Ska vi nu ta upp Reagan så kan vi konstatera att han gjorde en det militära misstag.

Men hans största gärning till USA och hela mänskligheten, hans militära Sovjet-politik krossade hela världskommunismen. Efter 70 år av förslavande av halva jorden så föll diktaturen, till mycket stor tack vare just Reagans politik.

Det är därför han räknas som en av de största presidenterna någonsin.
2016-02-26, 23:10
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag skulle våga såga att då förstår du inte riktigt amerikansk politik och vilka klyftor de har där borta. De stora skiljelinjerna i amerikansk politik är:
1. Skattefinansierad sjukvård vs. alla fixar för sig själva
2. Washingtons ska "bestämma över oss" vs. detta är ett fritt land
3. Kontrollera vapen vs. jag har rätt att köpa och äga vilket vapen jag vill
4. "Civil rights" för alla homo sapiens i USA (Nord) vs. Negroes bör "veta sin plats" (Syd)

(4) är fortfarande en stor fråga i USA, som man måste förhålla sig till,
160 år efter inbördeskriget...

Ungefär detta handlar det om. Republikanerna till höger och Dems till "vänster".
Men något som är gemensamt för både Rep och Dem är att de är ärkekapitalister
(förutom Bernie Sanders) och super pro-Israel. Så om man ska översätta till
Svensk politik så blir det som att skalan är mellan KD och SD. Ungefär.

I nattens debatt blev din punkt 1 central tyckte jag (och visade på vilka stora skillnader det är mellan USA och Europa i politik). Både Rubio och Cruz attackerade Tump kraftigt om sjukvården. Trump har och sa att "ingen ska behöva dö på gatan för att man inte har råd", och de kallade dem i stort sett "Obamacare" och sa vara ett bevis för att han inte är Rep och kommer att ruinera landet (Carson gick ännu längre och sa "Sjukvård är ingen rättighet").

Att vanliga vit medelklass, speciellt de utan eller med dålig försäkning, gillar Trumps hållning här är ju inte konstigt.

Och gillar inte Rep:s ledning det? WELL THE WALL GOT 10 FEET TALLER!!!
2016-02-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Ska vi nu ta upp Reagan så kan vi konstatera att han gjorde en det militära misstag.

Men hans största gärning till USA och hela mänskligheten, hans militära Sovjet-politik krossade hela världskommunismen. Efter 70 år av förslavande av halva jorden så föll diktaturen, till mycket stor tack vare just Reagans politik.

Det är därför han räknas som en av de största presidenterna någonsin.

Reagan och Thatcher krossade sovjetunionen gemensamt.

Lite roligt i sammanhanget är att ett av Reagans mest berömda uttalanden är: Riv denna mur!(Berlinmuren)

Och nu är Trump redan berömd för: Bygg denna mur! (Mexicomuren)

2016-02-26, 23:32
Medlem
BAB7s avatar
Jag har ändrat mig, jag vill gärna se Trump som president.

Trump är en duktig affärsman, han har varit oerhört framgångsrik under hela sin karriär och har en stor livserfarenhet, han är inte heller "politiker-skadad", han är ju ingen politiker i grund och botten utan tvärtom en affärsman med ett stort företagsimperium bakom sig.
Han känns ärligare än de andra, han bryr sig heller inte om vad andra tycker och tänker utan kör sitt eget race, därför får min fulla respekt.

Jag förlåter Trump för hans uttalande om Tyskland och Merkel, där han sa att Tyskarna var galna som tog in så mycket invandrare.
Man kan såklart inte jämföra Tyskland med USA, hade Merkel varit president i USA kunde hon knappast ha fört samma politik som hon nu gör, samma sak omvänt, hade Trump varit Förbundskansler i Tyskland hade han inte kunnat föra samma hårda högerpolitik som han gör nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in