2016-02-25, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att han är beroende av tolkar har ingenting att göra med det du skrev. Det är bara att öppna käften - över den råder varken tolkar eller advokater.
Man kan ju snarare undra om ditt förslag vore sant varför han är på väg till HD.
Enligt dig är han nu så skrämd att han sitter hellre på livstid.

Nej du. Den lille dårfinken tiger och har ingen förklaring och hoppas på att nån ska hitta ett rättegångsfel så att han kan kliva ut - och högst troligt mörda igen.
Eller är det en person du vill bjuda hem på gofika kanske och vara ensam med? Du litar ju helt på hans oskuld menar jag.

Jag ska ge dig ett annat scenario att fundera över...

Man kan ha använt sig av NBs inblandning på ett mer sofistikerat sätt också.

Ta de här bensindunkarna i bod.

Man kan ha skickat NB för att sätta fyr i rishög. Då upptäcker NB jacka o hjälm. Sen hittar han Lisa i skåp. Och förstår att han ska offras för sök pågår redan.

Är det konstigt han vill veta om någots hittats efter det?
Senast redigerad av honeybunnyone 2016-02-25 kl. 22:08.
2016-02-25, 22:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men herre jessus, det är ju du som gissar och har fastnat på sadism och sexuella böjelser. Faktum är att många som hanterar döda som skulle kunna levt ett bra tag till tycker det är påfrestande med insikten att det är en människa (eller varit) och just ansiktet är det tydligaste. Än värre om det ens avlägset utseendemässigt påminner om någon bekant. För att folk har förmåga att bete sig som psykopater behöver det inte betyda att de är det.
Nej jag gissar inte - varken om professioner som hanterar unga avlidna eller sexuell sadism.
Den ena baserar jag på dels expertutlåtande i två rättegångar samt egen kunskap.
Det andra baserar jag på mångårig yrkeserfarenhet varav mycket hade man önskat vara utan.
2016-02-25, 22:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Men då resonerar du väl lite baklänges om du antar motivet efter straffmätningen.
Vad yrar du om? Är det nån som betonat den tekniska bevisningen i denna tråd så är det jag. Däremot diskuteras motiv i denna tråd likaväl.
2016-02-25, 22:19
Medlem
NB är via DNA bunden till brottsplats, till BO och till fyndplats samt har inget alibi. Åklagarens indiciekedja stödjs av vittnen.

Enig TR och HR har dömt NB till mord på Lisa.

Svårt att se att HD skulle göra annat än att avslå advokatens begäran.
2016-02-25, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Varför krångla till det så jävligt, men det är väl därför du är en äkta foliehatt.
Den meningen är intressant: Varför krångla till det så jävligt?

Det finns DNA-bevisning så det räcker till och blir över och han är dömd i TR och HovR.
De alternativa motförslagen som kommer är så omständiga och osannolika att man skakar på huvudet.
Det samma gäller motiv - man fullständigt vägrar se att NB skulle kunna ha agerat utifrån sexuell sadism och det ges orimliga alternativa argument om vad det skulle kunna handla som saknar förankring via vetenskap (professioner och forskning).

För att inte tala om logik och rimlighet..

Samtidigt är det denna försvarsflock som åberopar Ockham och säger att man inte ska krångla till det?
2016-02-25, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När ska du sluta tjata om detta? Tejp på en död eller medvetslös människa är varken sadism eller BDSM.
Jag undrar om du är insatt i hur de funkar de som gillar sadism o BDSM?
2016-02-25, 22:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vad yrar du om? Är det nån som betonat den tekniska bevisningen i denna tråd så är det jag. Däremot diskuteras motiv i denna tråd likaväl.

Uttryck dig med lite mer stringens...du uttryckte det som att sexuell sadism påvisas i och med livstidsdomen. Det är ett baklängesargument. Rätten har funnit henne bragt om livet utan något som tyder på dråp eller påstående om nödvärnssituation. Det räcker i princip för livstid. Sedan antar de att motivet är sexuellt för det enda som syns är att Lisa var blottad. Men det behöver vare sig göra till eller från för straffmätningen i sak, för det är vad det vit objektiv betraktelse kan verka som och annat påstås inte från någondera part.
2016-02-25, 22:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Den meningen är intressant: Varför krångla till det så jävligt?

Det finns DNA-bevisning så det räcker till och blir över och han är dömd i TR och HovR.
De alternativa motförslagen som kommer är så omständiga och osannolika att man skakar på huvudet.
Det samma gäller motiv - man fullständigt vägrar se att NB skulle kunna ha agerat utifrån sexuell sadism och det ges orimliga alternativa argument om vad det skulle kunna handla som saknar förankring via vetenskap (professioner och forskning).

För att inte tala om logik och rimlighet..

Samtidigt är det denna försvarsflock som åberopar Ockham och säger att man inte ska krångla till det?
Här håller jag faktiskt med dig, varför krångla till det så jävligt? Varför skulle en sadist tejpa en medvetslös eller död tjej? Jättekrånglig teori. Nämn en sadist som plågat ett medvetslöst eller dött offer.

Här är en enkel förklaring till händelseförloppet, om du har missat den: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd).
2016-02-25, 22:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Uttryck dig med lite mer stringens...du uttryckte det som att sexuell sadism påvisas i och med livstidsdomen. Det är ett baklängesargument. Rätten har funnit henne bragt om livet utan något som tyder på dråp eller påstående om nödvärnssituation. Det räcker i princip för livstid. Sedan antar de att motivet är sexuellt för det enda som syns är att Lisa var blottad. Men det behöver vare sig göra till eller från för straffmätningen i sak, för det är vad det vit objektiv betraktelse kan verka som och annat påstås inte från någondera part.
Skit du fullständigt i hur jag uttrycker mig och det finns ingenting som jag skrev som härleder till att jag anser att motiv är grundläggande för ett domslut.

Ja, de ser motivet som sexuellt och det är grundat utifrån sakkunnigutlåtande. Hovrättens dom faller tillbaka på tingsrätten där det är mer utförligt beskrivet.

Det enda som skiljer domarna åt är att Adriana ansågs vara trovärdig via HovR.

Edit. Nej det räcker inte för livstid att dråp och nödvärn inte anser relevant - det handlar om försvårande omständigheter.
Senast redigerad av develi 2016-02-25 kl. 22:53.
2016-02-25, 22:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Här håller jag faktiskt med dig, varför krångla till det så jävligt? Varför skulle en sadist tejpa en medvetslös eller död tjej? Jättekrånglig teori. Nämn en sadist som plågat ett medvetslöst eller dött offer

Oj - du missade visst en mening?
Citat:
det ges orimliga alternativa argument om vad det skulle kunna handla som saknar förankring via vetenskap (professioner och forskning).
2016-02-25, 22:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Oj - du missade visst en mening?
Nej, det gjorde jag inte. Kom med ett svar.
2016-02-25, 22:58
Bannlyst
Citat:
Här håller jag faktiskt med dig, varför krångla till det så jävligt? Varför skulle en sadist tejpa en medvetslös eller död tjej? Jättekrånglig teori. Nämn en sadist som plågat ett medvetslöst eller dött offer.

Här är en enkel förklaring till händelseförloppet, om du har missat den: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd).
Lisa Holm blev väl både strypt o hängd? Tog hon självmord genom att strypa sig själv? Kan man strypa sig själv medvetslös? Sen hänga sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in