2016-02-21, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojavic
Hela framtiden och rykte står nu på spel för Advokaten Hurtigs inlaga till HD.
Ska han veva runt som Inger Rönnbäck tidigare gjort så lär hela hans karriär
vara över i detta land

Det är min uppfattning också. Denna inlaga ser vi alla fram emot att smula sönder.

Det är därför jag skriver att han gått på en mina. Det var omdömeslöst att ta över ett mål där åklagaren haft en utredning och ett åtal, utöver det vanliga!

Det var så förutsägbart att detta skulle inte ge andra alternativ för en domstol, än att döma till livstid.

Det ska noteras att Silbersky överklagade inte när Eklund dömdes i tingsrätten, för det var lönlöst. Som jämförelse av omdömen advokater emellan, och medias generalisering om stjärnadvokater, så var jag inte imponerad när Hurtig kom med en brasklapp om att det är "svårt".

Hurtig borde ha avstått från detta sunkiga uppdrag. Av etiska skäl som jäv och god advokat sed. Vänskapen med advokaten Rönnbäck är en intresse- och lojalitetskonflikt.
2016-02-21, 02:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är min uppfattning också. Denna inlaga ser vi alla fram emot att smula sönder.

Det är därför jag skriver att han gått på en mina. Det var omdömeslöst att ta över ett mål där åklagaren haft en utredning och ett åtal, utöver det vanliga!

Det var så förutsägbart att detta skulle inte ge andra alternativ för en domstol, än att döma till livstid.

Det ska noteras att Silbersky överklagade inte när Eklund dömdes i tingsrätten, för det var lönlöst. Som jämförelse av omdömen advokater emellan, och medias generalisering om stjärnadvokater, så var jag inte imponerad när Hurtig kom med en brasklapp om att det är "svårt".

Hurtig borde ha avstått från detta sunkiga uppdrag. Av etiska skäl som jäv och god advokat sed. Vänskapen med advokaten Rönnbäck är en intresse- och lojalitetskonflikt.

Då har vi ganska lika åsikter.
Om han hade ordentligt med förstånd så borde han tackat nej till uppdraget.
Att han sitter och tror på IR och hennes teorier tycker jag är en skam för honom.
Den tunga bevisning som finns har han inga möjligheter att slå hål på.
Jag börjar misstänka att det kommer att bli ännu en Cirkus utan dess like.
Men..men man brukar säga som så= Som man bäddar får man ligga.
2016-02-21, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Svara mig varför han tar ett fall som är kört. Man kan binda gärningsmannen med teknisk bevisning som DNA. Detta äckel till skvättare som har skvätt äckliga vätskor på brottsoffret, är bevisad skyldig i en hovrätt.

Det finns vittnesuppgifter om olika omständigheter som binder gärningsmannen Nero, till brottet, och en solid bevis- och indiciekedja. Nero har inget alibi men däremot både möjlighet att begå brottet och tillgång till platserna där där brottet begicks och kroppen hittades.

Det som är graverande är att Nero bad Irina och AB om alibi när alla andra bara letade efter Lisa. Det förklarar jag med att Nero som gärningsman var den enda som visste att hon var död. Alla andra letade efter en försvunnen flicka.

Skulle du eller någon annan du känner fixa alibi om folk letar efter en flicka där du bor? Skulle du komma på tanken att hon är mördad och att alibi behövs?

Jag skulle tänka, om någon letade efter en flicka att hon är hos en kompis och inte meddelat föräldrarna, en sak som sker ofta med ungdomar.

Det är en märklig situation, för Hurtig kan som erfaren advokat se när ett åtal är styrkt, och han kan läsa i lagen att det blir livstid om en äldre man mördar/avrättar en ung flicka för lustens skull. På detta vidriga sätt.

Kanske du köper min slutsats, att det är Inger Rönnbäck som är klienten, när hon dumpat en klient på en kollegial god vän? Syftet är stt hålla Nero lugn så han inte klagar eller anmäler advokaten till advokatsamfundet inom tidsfristen, som är 6 månader. Det funkar när man är i tron att alla andra är dumma. Vi får svaret på alla våra funderingar när vi får ta del av advokaten Hurtigs inlaga till HD.

Och nu spelar advokaten Rönnbäck förvånad inför klienten över hovrättsdomen. Quelle surprise?

Han blir uppmärksammad, han får reklam, samtidigt är det knappast
någon som tror att han ska komma någon vart med fallet.

Misslyckas han kommer det att heta, ja va fan det här va ju så gott
som omöjligt, inte alls konstigt att det inte gick.

Ungefär som dom flesta av oss här i tråden säger.

Han har ju inga restriktioner längre så sannolikt kommer någon
att informera honom om vad han kan göra med sin forna advokat.

Om samfundet tycker att hon felat så grovt så är jag inte säker på
att det ens krävs en anmälan, dom kan troligen ta upp det ändå.

Vad gäller NBs skuld så behöver du inte övertyga mig, jag är redan övertygad
2016-02-21, 03:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Kan advokat Hurtig hitta en öppning genom tolkarnas arbete. Frågan om de varit auktoriserade alla gånger och om det kan ge prövningstillstånd.
Det har varit uppe i media att domstolarna ska anlita auktoriserade tolkar.
NB kan vara missnöjd med tolkarnas översättningar. Man ska komma ihåg att det varit lång tid som tolk funnits med, ända sedan häktningen och framåt.
Nu tror jag NB är den skyldige men att han griper efter ett sista halmstrå.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2871741-tolkarnas-larm-infor-lisa-holm-rattegangen

http://www.expressen.se/gt/tingsratten-anmals-efter-lisa-holm-malet/

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Den infon, jag har fått idag!

Så ska Ahlhem sagt, om detta med tolkar, att detta inte gått rätt till!
Detta kan nu innebära, att hela rättegången, får tas om igen!
Och detta tycker jag är rätt i så fall!

Ett sånt här stort rättsfall, måste gå rätt till, o det anser jag att det inte gjort, så detta lär mala vidare!
Få se vad som händer i detta fallet!

Theforeigner :
Ja, och när man läser många av förhören i FUP med NB, IB och AB så är tolken's svenska ju fullständigt hopplös, meningen tappas bort, och man undrar ju då också; hur har tolkningen fungerat den andra vägen, alltså när tolken ska översätta polisens frågor från svenska till litauiska.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen;

Det är en rättsskandal !!!

Hoppas verkligen att rättegången ska gå om.

Här ett exempel på tolkens obegripliga volapyk, från förhör med IB:

FUP 1288
Förhör med Bileviciene, Irina; 2015-06-20 16:00

Polisen:-Mmm, hur länge hade Nerijus varit hemma då?

IB: Jag kan inte säga säkert

-Jag tror säkert att du kan det

IB ( suckar…) jag är helt säker på att när han redan kommit hem varit hemma och från
Arne Jönssons ställe åkte hans son Gustav i hans vita bil och han såg, och innan det här
händelsen väldigt snabbt innan varit nere hos Herman

Senast redigerad av Theforeigner 2016-02-21 kl. 04:01.
2016-02-21, 03:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Lisas mamma ringde till Lena och frågade om hon visste var Lisa var.

Ja men Lisa's mamma ringde inte Lena förrän kl 20:15, dvs efter kl 20 då Formel 1 loppet började.
AJs gäster säger i förhör att den som ringde, ringde medan dom satt och väntade på att Formel 1 loppet skulle börja, dvs innan kl 20.
2016-02-21, 03:43
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Inte mycket underligt. Föräldrarna ringde väl henne först när Lisa borde varit hemma (eftersom hon var Lisas arbetsgivare och kanske kunde tänkas veta vilka som gick sist med Lisa)). Cafeägaren ringde väl då Jönsson om denne är den som äger fastigheten samt fastigheter i kring, det är inte heller konstigt i dessa omständigheter (att hon då skulle be någon i närheten kolla)). Att det verkar konstigt att familjen Jönsson inte nämner samtalet kan ju bero på att någon av dem kanske inte tog emot samtalet. De kan ju då inte verifiera vare sig att just Lena Svedung ringt och än mindre då vad samtalet gällde.

Lena Svedung visste inte om att Lisa hade försvunnit förren kl 20:15
Samtalet till AJ kom innan kl 20

Förstår du problemet nu?
2016-02-21, 03:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Hela framtiden och rykte står nu på spel för Advokaten Hurtigs inlaga till HD.
Ska han veva runt som Inger Rönnbäck tidigare gjort så lär hela hans karriär
vara över i detta land

Han spelar tydligen rysk roulette.

Eller också vet Hurtig om något som vi inte vet
2016-02-21, 04:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Lena Svedung visste inte om att Lisa hade försvunnit förren kl 20:15
Samtalet till AJ kom innan kl 20

Förstår du problemet nu?

Menar du att någon okänd ringt till AJ före kl: 20 och leker att hon är Lena Svedung och frågar
om dom sett Lisa.

Låter inte troligt.

Eller är det nu kanske en okänd Kvinna som är mördaren och bara vill kolla med AJ om dom
sett Lisa.
Bara tanken är kass.
Senast redigerad av Kojavic 2016-02-21 kl. 04:09.
2016-02-21, 04:11
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Menar du att någon okänd ringt till AJ före kl: 20 och leker att hon är Lena Svedung och frågar
om dom sett Lisa.

Låter inte troligt.

Nej jag påstår inte att någon låtsades vara Lena, men fakta är att någon ringde AJ innan kl 20 och frågade om han/dom sett Lisa, och AJs gäster säger i förhöret att dom tror att det var Lena Svedung som ringde.

Så om Lena inte visste om att Lisa saknades förren efter kl 20:15 vem var det då som ringde till AJ innan kl 20 och frågade om dom sett Lisa ???

Och Lisa's arbetskamrater kan det heller inte vara för dom ringde Lena till efter kl 21 för att fråg dom om dom visste var Lisa var någon stans.

Och Lisa's pappa anlände väl inte vid cafeet förrän ca 20:30.

Så VEM var det som ringde AJ innan kl 20 och frågade om han/dom sett Lisa ???

Och varför interesserade varken polisen och advokaten sig för detta ? Det finns nämligen ingenting om det i FUP förutom i förhören med AJs gäster.
2016-02-21, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej jag påstår inte att någon låtsades vara Lena, men fakta är att någon ringde AJ innan kl 20 och frågade om han/dom sett Lisa, och AJs gäster säger i förhöret att dom tror att det var Lena Svedung som ringde.

Så om Lena inte visste om att Lisa saknades förren efter kl 20:15 vem var det då som ringde till AJ innan kl 20 och frågade om dom sett Lisa ???

Och Lisa's arbetskamrater kan det heller inte vara för dom ringde Lena till efter kl 21 för att fråg dom om dom visste var Lisa var någon stans.

Och Lisa's pappa anlände väl inte vid cafeet förrän ca 20:30.

Så VEM var det som ringde AJ innan kl 20 och frågade om han/dom sett Lisa ???

Och varför interesserade varken polisen och advokaten sig för detta ? Det finns nämligen ingenting om det i FUP förutom i förhören med AJs gäster.

Allt har nog en enkel förklaring om att AJs gäster inge framför korrekt information.
Eller så spökar det i Blomberg.

Det kanske var Lisas pappa som ringde AJ och frågade om Aj sett Lisa.
Han kanske ringde innan eller när han var på väg till Blomberg.
Senast redigerad av Kojavic 2016-02-21 kl. 04:38.
2016-02-21, 05:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det spelar ingen roll hur kunnig man är om man är ovetande. Jag citerar lite mer ur artikeln jag länkade nyss. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6283662

Advokat Hurtig kan mycket väl syna det här i sömmarna och göra en bättre bedömning än #develi: "Därav ser jag det inte som ett rättegångsfel och isf ovidkommande för PT".

Vilket trams! Citera ur en artikel från den 22 oktober när de kom med sina brasklappar och anklagelser:
Citat:
Lagmannen Anna-Karin Lundberg vid Skaraborgs tingsrätt är förvånad över P4 Göteborgs uppgifter om att icke-auktoriserade tolkar anlitats av myndigheten som hon är chef över.

– Det finns ett upphandlat avtal med de företag som är etta, tvåa och trea. Semantix ligger etta så vi beställer via dem, säger Anna-Karin Lundberg.
16 november svarar hon däremot:
Citat:
Lagman Anna-Karin Lundberg har svarat på Rättstolkarnas kritik.

— Jag har svarat dem i ett brev, men sedan har vi inte fått någon reaktion. Vid varje tillfälle har vi försökt att anlita rättsolkar, men de har inte kunnat ordna någon.

Det finns inget krav på att det ska finnas med en rättstolk. Det ska finnas auktoriserad tolk, men det är inte samma sak, tillägger Anna-Karin Lundberg.
http://www.skovdenyheter.se/article/dom-i-lisa-holm-malet/
2016-02-21, 05:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Allt har nog en enkel förklaring om att AJs gäster inge framför korrekt information.
Eller så spökar det i Blomberg.

Det kanske var Lisas pappa som ringde AJ och frågade om Aj sett Lisa.
Han kanske ringde innan eller när han var på väg till Blomberg.

Det är ju helt osannolikt att Lisa's pappa eller mamma skulle ringa AJ och fråga om
han/dom sett Lisa innan dom ringde Lena Svedung eller hur?

Och fru Trozelli säger ju samma sak i båda hennes 2 förhör, att telefonsamtalet kom innan Formel 1, som började kl 20:00, så det verkar ju som att hon är säker i sin sak.

Om vad Fru Trozelli berättat om detta telefonsamtal i sina 2 förhör är sant, ja då rubbar det ju vid hela tidlinien i fallets första viktiga timmar !

Det går väl att kolla upp när exakt detta telefonsamtal ingick, i AJs telefonlista.
Senast redigerad av Theforeigner 2016-02-21 kl. 05:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in