Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-02-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inte omöjligt att Cameron har ändrat åsikt, inte minst efter att han sett hur ovilliga de andra EU-medlemmarna är att tillmötesgå UK:s önskemål. Nu måste han väl för skams skull driva kampanj för att UK skall stanna kvar i EU enligt den uppgörelse som han har förhandlat fram. Han kan ju inte gärna driva kampanj mot sin egen lösning. (Eller, ja man vet aldrig nuförtiden.)

Jag röstade Nej i EU-valet 1994 (och givetvis Nej i EMU-omröstningen), men anser att EU-medlemskapet blivit så mycket värre än till och med jag förväntade mig. Såväl Brexit som Swexit är starkt önskvärt. Därefter kan vi förhandla fram mer strikta frihandelslösningar.

Det hedrar dig att du röstade nej till EU. Jag var inte så klok den gången. Men jag kan i alla fall medge att jag hade fel om hur EU skulle utveckla sig.

Jag får känslan av att Cameron också ändrat uppfattning och försöker hitta en väg ut, för sig själv också, genom folkomröstningen. Han är för klok i övrigt för att inte upptäcka hur EU förstör allt som är bra med Europa genom att ta in de länder som är det dåliga med Europa. Det är vår undergång vi bevittnar, när politikerna tar in arga muslimska män till våra samhällen. I en mängd som blir slutet på den civilisation vi har uppnått.

Från Tyskland kommer det aldrig historiskt sätt något gott för oss andra. Nu är EU lika dominerande som tredje riket, med en diktator som Merkel, som vilseledande värnar om Mena.

Jag var ung när vi röstade om EU, blev lurad av dessa fina fredsbevarande intentioner, och av att den "sidan" jag tillhörde politiskt hade en massa verbala politiker som var för EU.

Nu är min tillit slut, för EU blev en plattform för en massa politiker som tagit allt ifrån medborgarna i medlemsländerna. Särskilt den ekonomiska tryggheten, där höga skatter finansierar en rik överstatlig koloss som låter nya socialfall och brottslingar välla in i Europa. Jag anser det motbjudande med rika stater på bekostnad av fattiga medborgare. Med tanke på hur hårt folk jobbar i Europa, borde vi ha rika medborgare och en stat som sköter sina åtaganden enligt det sociala kontraktet. Nu har vi en överstat som saknar respekt för de pengar som folk jobbar ihop.
Citera
2016-02-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim-reaper
Hoppas att dom går ur EU. Det är en katastrof alltihopa! När avgörs det? Spännande!

Den 23 juni!

Apropå din fina avatar, så var jag uppe natt och lyssnade på Donald Trump. Han berättade om Tyskland där han har vänner som nu vill lämna landet. Han påtalade också Belgien och Sverige som länder där folk förr hade det bra men nu vill lämna.

Det var ord som värmde, för mitt i natten på andra sidan atlanten var det någon som såg mig, och det jag tänker. EUs bristande flyktingpolitik där det väller in kriminella muslimer, mest arga unga män, gör att jag tänker på att flytta.

Jag tror denna valkampanj i USA påverkar oss och befolkningen i Storbritannien mer än man erkänner öppet. Det sägs sanningar om det mesta i den valkampanjen, over there, som berör oss i Europa.
Citera
2016-02-20, 17:48
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim-reaper
Hoppas att dom går ur EU. Det är en katastrof alltihopa! När avgörs det? Spännande!

Nu tror jag i och för sig inte chansen är särskilt stor att något sådant händer, men visst är det en spännande tanke. Förutom att ge ett utmärkt exempel på hur otrevligt det är utanför EU så skulle det även kunna bli en nytändning för EU själv. Lite lagom ångest över att någon inte vill vara med och leka skulle kanske kunna bli drivkraften för att reformera några av de mer uppenbara avarterna, som EU-parlamentet i Strasbourg.
Citera
2016-02-20, 17:52
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag röstade Nej i EU-valet 1994 (och givetvis Nej i EMU-omröstningen), men anser att EU-medlemskapet blivit så mycket värre än till och med jag förväntade mig. Såväl Brexit som Swexit är starkt önskvärt. Därefter kan vi förhandla fram mer strikta frihandelslösningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det hedrar dig att du röstade nej till EU. Jag var inte så klok den gången. Men jag kan i alla fall medge att jag hade fel om hur EU skulle utveckla sig.

Det vore intressant att höra hur ni, som framstår som rationella människor, kan motivera ert EU-motstånd rationellt? Att det finns gott om emotionella argument mot EU förnekar jag inte, och är inte heller särskilt förvånad över att den mindre tänkande delen av befolkningen köper det. Men jag har svårt att se hur man objektivt kan väga fördelar och nackdelar och komma fram till att det är bättre utanför EU än inuti.
Citera
2016-02-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det vore intressant att höra hur ni, som framstår som rationella människor, kan motivera ert EU-motstånd rationellt? Att det finns gott om emotionella argument mot EU förnekar jag inte, och är inte heller särskilt förvånad över att den mindre tänkande delen av befolkningen köper det. Men jag har svårt att se hur man objektivt kan väga fördelar och nackdelar och komma fram till att det är bättre utanför EU än inuti.

Det är inte svårt att på rationella grunder vara negativ till EU's utveckling. Nationalstaternas eget bestämmande får ge vika för allt mera centrala EU beslut utan att vi som medborgare har en chans att påverka dem i val. Lissabonfördraget är egentligen inte mindre än en statskupp i miniatyr.

Många av oss som röstade ja till EU ville vara medlemmar av en frihandelszon och lite till. Vi ville inte förminskas till en provins i en union. Det är min yttersta övertygelse att EU borde backa bandet och koncentrera sig på frihandel av främst varor. Allmän rörlighet av tjänster och arbetskraft är mer komplicerad och här måste medlemsländerna få bestämma själva. Ingenting hindrar ju att man inom ramen för EU låter bilaterala eller multilaterala avtal komma till stånd mellan länder.

Istället har EU förvandlats till en odemokratisk koloss och ett urträde av Storbritannien skulle utan tvekan göra Sveriges situation i unionen mera sårbar men den skulle sent omsider väcka EU om att mera integration inte är önskvärd för alla.
Citera
2016-02-20, 19:17
Bannlyst
Ni vet det där gänget en alfa styr gänget och Sverige är den där losern som alltid är den lilla skiten som är follower och lyder och gör vad man än säger till, en sådan knähundar. Jag kan på rak arm säga att detta kommer sluta väldigt illa, UK kommer lämna EU och under tiden ett världskrig kommer utbryta nere i Mellanöstern medans Sverige är upptagna med och köpa upp flera fartyg för att ta emot flera flyktingar medans resten av världen är i ett krig och till slut kommer Sverige själva smaka på kriget. Vänta och se, detta är bara början.

Aldrig så mycket hatat jag Sverige som jag gör nu, har bara lust och avrätta varenda politiker i Sverige.
Citera
2016-02-20, 19:19
Medlem
Citat:
Men jag har svårt att se hur man objektivt kan väga fördelar och nackdelar och komma fram till att det är bättre utanför EU än inuti.
Tycker du att befolkningen i Schweiz lever i misär?
Citera
2016-02-20, 20:00
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Det är inte svårt att på rationella grunder vara negativ till EU's utveckling. Nationalstaternas eget bestämmande får ge vika för allt mera centrala EU beslut utan att vi som medborgare har en chans att påverka dem i val. Lissabonfördraget är egentligen inte mindre än en statskupp i miniatyr.

Det där var väl ett typexempel på den sorts emotionella argument jag syftade på. Men det är ju på sätt och vis intressant att du tycker att ett argument som jag finner emotionellt i själva verket är rationellt.

Citat:
Många av oss som röstade ja till EU ville vara medlemmar av en frihandelszon och lite till. Vi ville inte förminskas till en provins i en union. Det är min yttersta övertygelse att EU borde backa bandet och koncentrera sig på frihandel av främst varor. Allmän rörlighet av tjänster och arbetskraft är mer komplicerad och här måste medlemsländerna få bestämma själva. Ingenting hindrar ju att man inom ramen för EU låter bilaterala eller multilaterala avtal komma till stånd mellan länder.

Istället har EU förvandlats till en odemokratisk koloss och ett urträde av Storbritannien skulle utan tvekan göra Sveriges situation i unionen mera sårbar men den skulle sent omsider väcka EU om att mera integration inte är önskvärd för alla.

En liten utvikning kanske, men i princip allt inom EU är väl egentligen förlängningar av frihandeln. Även EMU och CAP är ju på sina sätt till för att underlätta frihandeln och den fria rörligheten.
Citera
2016-02-20, 20:04
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Tycker du att befolkningen i Schweiz lever i misär?

Tänkte du väldigt länge för att komma fram till det där hårdslående argumentet?

I sådana fall måste jag upplysa dig om att befolkningen i Somalia faktiskt lever i misär (de är inte heller med i EU i fall du tvekar över relevansen i denna upplysning).
Citera
2016-02-20, 20:12
Medlem
Citat:
Det där var väl ett typexempel på den sorts emotionella argument jag syftade på. Men det är ju på sätt och vis intressant att du tycker att ett argument som jag finner emotionellt i själva verket är rationellt.

En liten utvikning kanske, men i princip allt inom EU är väl egentligen förlängningar av frihandeln. Även EMU och CAP är ju på sina sätt till för att underlätta frihandeln och den fria rörligheten.

Det är inte ett emotionellt argument att EU centralt kan besluta bindande regler utan att medborgarna får säga sitt. Det är inget "rör inte mitt snus" argument.

Man behöver inte ha gemensam valuta för att bedriva handel.
Citera
2016-02-20, 20:32
Medlem
Citat:

I sådana fall måste jag upplysa dig om att befolkningen i Somalia faktiskt lever i misär (de är inte heller med i EU i fall du tvekar över relevansen i denna upplysning).

Var lagom överlägsen. Schwiez klar sig utmärkt genom genom egen industri, läkemedel, choklad, klockor och annat befolkningen producerar. De har ett bankväsende där det fortfarande väller in pengar. De har olika handelsavtal, och har en god relation med omvärlden.

Ett av världens rikaste länder, jämför du med ett av världens fattigaste.

Somalia är i krig sedan urminnes tider, inbördes och med grannländerna, och befolkningen väller in i Europa. Det kan inte ens försörja sig med de enklaste av jordbruksprodukter, och har låg utbildningsnivå.
Senast redigerad av Vresrosen 2016-02-20 kl. 20:35.
Citera
2016-02-20, 20:35
Medlem
Citat:

Var lagom överlägsen. Schwiez klar sig utmärkt genom genom egen industri, läkemedel, choklad, klockor och annat befolkningen producerar. De har ett bankväsende där det fortfarande väller in pengar. De har olika handelsavtal, och har en god relation med omvärlden.

Ett av världens rikaste länder, jämför du med ett av världens fattigaste.

Somalia är i krig sedan urminnes tider, inbördes och med grannländerna, och befolkningen väller in i Europa. Det kan inte ens försörja sig med de enklaste av jordbruksprodukter, och har låg utbildningsnivå.

P.S. Norge har haft en smart befolkning som röstat nej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in