En skillnad mot Sverige är att det varit en annan migrationsdynamik här. Storstäderna har länge haft stora problem med menaiter, men Merkels öppna-hjärtan-politik ("wir schaffen es") sedan förra hösten har lett till massiva problem över hela Tyskland på väldigt kort tid. Istället för att långsamt koka vattnet har man dragit på lågan så häftigt att många av grodorna märker vad som sker. Köln var dessutom en ögon- och debattöppnare.
Vidare innebär fördelningen av migranterna enligt den s.k. Königsteiner Schlüßel att nästan ingen tysk slipper undan berikare i sin närhet.
https://de.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nigsteiner_Schl%C3%BCssel
Mitt intryck är att det diskuteras och kritiseras betydligt öppnare i Tyskland än i Sverige. Det diskuteras öppet överallt där jag rör mig - på jobben, mellan grannar, i butiken, med brevbäraren, osv. Folk är rädda och förbannade. Man befarar verkligen samhällskollaps. Man observerar samhällskollapsen i sin vardag. Tyskland går utför med en sjuhelvetes fart nu.
Tyskarna är inte lika PK-indoktrinerade som svenskarna. Det finns en hel del skamkänslor från Nazitiden, men PK är inte lika utbrett och djupt som i Sverige. Tysken i allmänhet är en ganska otrevlig och empatilös typ, vilket kanske är positivt nu.
En annan skillnad är att ingen i Tyskland har "röstat för" invandringen på samma sätt som i Sverige. Migrationspolitiken har inte varit en valfråga i samma utsträckning, och för de flesta CDU-väljare har Merkels politik kommit helt oväntat.
Organiserat motstånd eller snack om inbördeskrig är inget jag märkt mycket av åtminstone.
En skillnad i det politiska motståndet är att AfD (Alternative für Deutschland) förmodligen inte är kapat, till skillnad från SD. AfD har sina egna problem med besättningen, men dom seglar troligen inte under false flag. Majoritet kommer dom inte att få i vilket fall som helst, så vansinnesmigrationen kommer att fortsätta.
Det snackas inte mycket om Sverige. Sverige tas upp ibland som varnande exempel, men med över en miljon invällare 2015, och över 200.000 per månad sedan i höstas har man nog med de egna problemen.
EU-kritiken ökar, men de flesta ser nog inte "the big picture". Allt har gått så oerhört fort i Tyskland. Man ser kostnaderna skena iväg, man ser den exponentiellt skenande brottsligheten, man ser allt gå åt helvete, men man tror att Merkel är skuld till allt, och man hoppas att allt blir bra bara Merkel försvinner. Merkel är nog en av världens mest hatade personer just nu.
Problemet är dock att Merkel bara är ansiktet utåt, vilket få förstår.