2016-02-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
FUP 322: ca 18.45
…(SN) kan inte så mycket om bilar men pekar på polisen Vw Caravell ock säger att det var någon liknande bil.

FUP s 323: ca 18.45
….(SN) beskrev bilen som en "större silvrig bil". Hon hade vid det tidigare förhöret pekat ut en polisbil som var av en liknande modell och hon sa nu att det stämde. Hon sa att den aktuella bilen såg "fyrkantig ut i fronten".

FUP s 329: ca 18.50-18.55
Han (SP) säger att bilen såg "Japansk" ut den var kantig och avhuggen där bak. Färgen var ljust blå eller grå. Bilen var något äldre.

FUP 330: ca 18.50-18.55
Han (SP) uppger att han vet vilken bil de misstänkta kör och att det inte var den bilen han såg utanför caféet.

Ljudförhör GJ ca 18.50-19.00
Såg en bil vid ladan vit/grå, skåp/pickup

Var i dessa vittnesmål sägs det att det var NB's bil? Har jag missat något så ber jag om ursäkt.

OBS! Jag säger inte att NB är oskyldig! Så länge DNA-bevisen inte kan förklaras på rimligt sätt (jag köper inte konspirationsteori, självmord etc.) så TROR jag att han är skyldig, men jag VET inte! Den enda som vet sanningen, om han är skyldig eller inte, är NB (och ev annan GM)! Vilka andra bevis än DNA som pekar på att NB är rätt GM finns? Sperma på väggarna, sperma i lampkupa, bilder på datorn, uttalanden vid Martorp, bajs i ladan m.m. är INGA bevis - bara indicier. Om inte DNA har funnits - vad finns kvar som pekar på att NB är rätt GM?

Eftersom inget vittne kan säga att det är NBs bil och ett vittne är säker på att det INTE var NBs bil, ja det innebär att vi kan vara rätt säkra på att det inte är NBs silvriga bil vittnena ser utanför ladan denna kväll.
2016-02-18, 20:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men var du inte inne på att han gick igenom garagedörrarna ? Öppningen norr därom är väl mera insynsskyddad (helt troligen) ?
Jo, jag är mer inne på att han valde porten vid brunnen, och på väg ut tappades handsken.
2016-02-18, 20:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag uttryckte mig nog slarvigt, han var orolig för att bilen skulle synas. Han räknade nog inte med att brottsplatsen skulle upptäckas.
Ja, jag är benägen att tro det. Att snörena som finns där vanligtvis inte skulle uppmärksammas.
2016-02-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
FUP 322: ca 18.45
…(SN) kan inte så mycket om bilar men pekar på polisen Vw Caravell ock säger att det var någon liknande bil.

FUP s 323: ca 18.45
….(SN) beskrev bilen som en "större silvrig bil". Hon hade vid det tidigare förhöret pekat ut en polisbil som var av en liknande modell och hon sa nu att det stämde. Hon sa att den aktuella bilen såg "fyrkantig ut i fronten".

FUP s 329: ca 18.50-18.55
Han (SP) säger att bilen såg "Japansk" ut den var kantig och avhuggen där bak. Färgen var ljust blå eller grå. Bilen var något äldre.

FUP 330: ca 18.50-18.55
Han (SP) uppger att han vet vilken bil de misstänkta kör och att det inte var den bilen han såg utanför caféet.

Ljudförhör GJ ca 18.50-19.00
Såg en bil vid ladan vit/grå, skåp/pickup

Var i dessa vittnesmål sägs det att det var NB's bil? Har jag missat något så ber jag om ursäkt.

OBS! Jag säger inte att NB är oskyldig! Så länge DNA-bevisen inte kan förklaras på rimligt sätt (jag köper inte konspirationsteori, självmord etc.) så TROR jag att han är skyldig, men jag VET inte! Den enda som vet sanningen, om han är skyldig eller inte, är NB (och ev annan GM)! Vilka andra bevis än DNA som pekar på att NB är rätt GM finns? Sperma på väggarna, sperma i lampkupa, bilder på datorn, uttalanden vid Martorp, bajs i ladan m.m. är INGA bevis - bara indicier. Om inte DNA har funnits - vad finns kvar som pekar på att NB är rätt GM?

Detta är intressant, eftersom ett vittne är helt säker att det inte är NBs bil, men så många vittnen har sett en grå eller silvrig tid utanför ladan vid denna tid, det innebär att någon med silvrig bil som inte är NB haft sin bil utanför ladan vid denna kritiska tidpunkt.
Eftersom personen inte gett sig till känna är hen därmed troligen inblandad i mordet.
2016-02-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
För att se att Lisa hade fem hål.

Troligen hade hon inte fem hål - annars hade rättsläkaren slagit fast det.
Han tittar ju noga på hennes öron men utelämnar denna viktiga info.

Och exakt vilken betydelse har det i mordet av Lisa?
2016-02-18, 20:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
.. utöver att det är komplett ointressant så kan det väl tilläggas sekretessbelagt.
2016-02-18, 20:19
Medlem
Citat:

Om Lisa inte hade fem hål är det bevisat planterat.
2016-02-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag är benägen att tro det. Att snörena som finns där vanligtvis inte skulle uppmärksammas.

Snörerna hade ingen betydelse för krimteknikerna heller förrän man hittade Lisa med dylika snaror kring halsen. Jag är övertygad om att Lisas kropp inte var tänkt att hittas. Så NB kunde slarva med snören.
2016-02-18, 20:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Du måtte vara helt desperat...
Citat:
Helena kontrollerade tillsammans med maken och den andra dottern fotografier och kunde
konstatera att Lisa i höger örsnibb hade tre hål. På vänster örsnibb hade hon ett hål och ett hål
högre upp på vänster öra där hon hade en liten guldring.
2016-02-18, 20:24
Medlem
Citat:

Vad?
2016-02-18, 20:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Snörerna hade ingen betydelse för krimteknikerna heller förrän man hittade Lisa med dylika snaror kring halsen. Jag är övertygad om att Lisas kropp inte var tänkt att hittas. Så NB kunde slarva med snören.
Ja, han hade högst troligt tänkt flytta henne och boden var tillfällig, snabb dumpningsplats. Tack och lov var det snabba insatser av all de slag gällande eftersök som förhindrade hans fortsatta planer.
Lisa bär de viktigaste bevisen på kläderna och det var via örhänget i slanghärvan samt snöret runt halsen de kunde hitta brottsplatsen.
2016-02-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du måtte vara helt desperat...

Du menar att familjen inte visste?
Och vem kontrollerade den infon? Få se om du förstår dubbelmeningen.

Du svarar fortfarande inte på varför inte rättsläkaren slog fast antalet hål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in