2016-02-17, 14:01
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Lampkupan tror jag inte kom till användning denna kväll. Den hittades som du sa på toan, men toan fanns i en annan del av tillbyggnaden och de hade inte någon förbindelse inbördes. Nerijus skulle behöva gå ut ur mjölkrummet och via ladan in i rummet där toan var. Med lampkupan. Inte omöjligt men jag tror den satsen kom någon annan kväll när han hade mer tid. Men varför i lampkupan? En märklig man.

Så ser det inte ut på bilderna från slakthuset. Toan såg ut att inte ligga mer än några meter från runkrummet. Var inte satsen färsk? Tror det är i den han hållit när han sett på döende LH.
2016-02-17, 14:02
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
I och med att det inte fanns några spår från Lisa i Sharanen så måste polisen undersöka övriga fordon som NB hade tillgång till. Det fanns inga spår från Lisa i lastaren heller. Fler fordon hade han väl inte tillgång till den dagen? När åklagaren tar med alla de här uppgifterna om lastaren och vad vittnen sett, så kan lastaren uteslutas som hjälpmedel att flytta kroppen. Med andra ord, NB har använt sin egen bil och lyckats flytta kroppen utan att lämna spår i den. Övriga hjälpmedel är uteslutna.

Det TheForegneir vill få fram är att det fanns fler gröna traktorer i Blomberg som inte är undersökta.

Jag tror att NB blir nervös när chefen frågar honom om han kört lastaren från Martorp under söndagen. NB undrar då, vem körde den? Såg han mig?

JUST DET PRECIS SOM JAG SA IGÅR, FLERA STYCKEN!
2016-02-17, 14:06
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Man använder fluga när man fiskar harr min gode Sherlock.

Det är samma sak med mobilundersökningar. Vad ska vi efterfråga? Det är ett litet område det handlar om. Hur mobiler rört sig är inte lätt att ta reda på i lilla Blomberg. Vill du se telefonlistor?

Jag skulle vilja varit en fluga på fönsterblecket när samtal skedde mellan MB och IB och kunnat ryska förstås som inte AB kunde

Skönt att fått bekräftat att det finns fler John Deere som jag sa igår!
2016-02-17, 14:06
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
JA, eller inne i KOPPLINGSSTATIONEN som jag nämnt tusen gånger utan reaktion.

Problemet uppstår då när NB upptäcker att det inte finns något att hänga Adriana i kopplingsstationen. Man kan kanske tänka sig att han tillverkat en portabel hängningsanordning (galge) som man inte hittat än. Kanske som den hägningsporr han gillar som ännu inte hittats? Eller de andra hägningsoffer han hängt som inte lokaliserats än? Eller den byggplast han lindat Lisa i vid transport i bilen som vittnen sett, men som inte hittats än?

Frågan blir då varför inte den portabla hägningsanordningen användes då Lisa hängdes.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-17 kl. 14:09.
2016-02-17, 14:08
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
I och med att det inte fanns några spår från Lisa i Sharanen så måste polisen undersöka övriga fordon som NB hade tillgång till. Det fanns inga spår från Lisa i lastaren heller. Fler fordon hade han väl inte tillgång till den dagen? När åklagaren tar med alla de här uppgifterna om lastaren och vad vittnen sett, så kan lastaren uteslutas som hjälpmedel att flytta kroppen. Med andra ord, NB har använt sin egen bil och lyckats flytta kroppen utan att lämna spår i den. Övriga hjälpmedel är uteslutna.

Det TheForegneir vill få fram är att det fanns fler gröna traktorer i Blomberg som inte är undersökta.

Jag tror att NB blir nervös när chefen frågar honom om han kört lastaren från Martorp under söndagen. NB undrar då, vem körde den? Såg han mig?

De var och handlade runt 20.00 och det intygade även hustrun IB.
2016-02-17, 14:10
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Fråga till juridikkunniga. Ansökan om PT och resning är två olika saker, men kan man redan i ansökan om PT hänvisa till att det finns säl för resning?

En konstig sammanblandning i så fall såsom reglerna beskrivs av det ena och det andra. Min lekmans hjärna ser f.n. inget skäl för PT men ett flertal skäl för resning. Det blir intressant att läsa vad Hurtig och hans medarbetare kommer fram till.

Om resning i HD

ska väl riva i slasken på 5000 sidor annars är det väl oförändrat utom att det måste ju kosta lite mer pengar på pervot.
2016-02-17, 14:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Tack för svar, även fån Xenia. Försvarat yrkar då på återförvisning till HR? Utfallet i HR hade kunnat bli annorlunda om IR hade varit tydligar med sin framställning av kritiken mot bevisen och utredningen. Lättare att sitta med facit i hand för Hurtig som kan se saker och ting med nya ögon. Det går kanske går vägen även om det är svårt.
Nej, det hade absolut inte gjort någon skillnad om Rönnbäckskan så förmått vara tydligare
än någonsin i sitt liv. Att prata bort denna blytunga, oantastliga tekniska bevisning som
fanns gentemot Nero the boy var en ren omöjlighet. Den låter sig inte ruckas på en endaste
millimeter. Att göra sig föreställningar om något annat påvisar bara brist på
verklighetsförankring.
Herr Hurtig kan sen titta bäst han vill med några "nya ögon", i hans makt står lika lite som
hos Rönnbäckskan att kunna trolla bort allt handfast som binder Nero till sin illgärning förra
året.
Det kommer således icke att gå vägen. Den enda vägen som är att räkna med är den som
leder bort till Kumla med fångtransporten inhysande en man i yngre mdelåldern som
berövade livet på en 17-årig svensk flicka. Till riksmottagningen närmare bestämt därstädes
för några veckors utvärdering av vederbörande och slutligt val av kommande anstaltsplacering.

Mycket nu om prövningstillstånd och resningar i tråden.
Ett uppmärksammat fall från senare år där resning beviljades av Högsta Domstolen
kan nämnas här. En kvinna försvann från sitt hem, hennes inneboende och ex-pojkvän
misstänktes snart för att ha med saken att göra. Det blev två rättegångar där mannen
friades i båda. Det dröjde länge innan kvinnans kropp påträffades och då konstaterades
att hon bragts om livet. Ihjälskjuten. Ett år efter att kroppen hittades begärde Riksåklagaren resning i Högsta domstolen. Den beviljades och vid den åtföljande, tredje rättegången
dömdes mannen som tidigare friats för mordet på kvinnan.
Och att han friats handlade ju i allt väsentligt om den omständigheten att ingen kropp fanns
att tillgå. Men när väl den hittades så var det närmast liktydigt med resning i målet
och en fällande dom som då skedde också.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17763363.ab

Det var ett mycket speciellt fall det där onekligen. Och bara mördarens anhängare (och såna
fanns och finns ännu) kunde vara överraskade+besvikna över att en resning blev beviljad
den gången.

Men någon resning för Nero lär dock aldrig ske.
2016-02-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo

Att han torkade av sig på väggarna är heller inte uteslutet. Att han sprutade på väggarna verkar mer otroligt, även om det är fullt möjligt. Vad gör tex du om du petar lite i snoken och en buse råkar hamna på fingrarna när du har varken vatten eller papper? Att man smetar av den någonstans gör en inte automatiskt till en mördare, även om det inte är så fräscht.

Det är alltså en detalj som har extremt lågt bevisvärde och används ju här mest som något slags karraktärsmord. Det är orelaterat och säger inget om mordet i sig. Vill man ändå spekulera om det så talar det väl mer för att hans fetisch bestod av levande påklädda cafébiträden än nakna hängande diton i så fall. HR bortsåg ju dock helt från porr och spermabesudlingar.

Ok så han sprutade nån annanstans men torkade av sig på väggarna. Fast egentligen var det snor.
2016-02-17, 14:12
Medlem
Citat:
Tack ska du ha! Eftersom en teleskåplastare setts köra i trakten och brukade stå parkerad i eller utanför ladan så ser jag inget märkligt med detta. Lämnar man ett fordon brukar man ibland ta ett annat tillbaka. Den här familjen har fordon som setts vid ladan. Det är ju helt i sin rätt.

Varför står han som anmälare då?
2016-02-17, 14:15
Medlem
Citat:
Arrendatorn (LÅ) som arbetar för Jönsson äger en grön teleskoplastare som brukar stå parkerad i eller vid ladan. Och hans son äger en Caddy.

Det finns fler familjer i trakten som kör teleskoplastare och Caddy. Men varför skulle fordonen som sågs vid ladan inte tillhöra arrendatorn? Det låter väl logiskt?

Vilken färg är det på den Caddyn?
2016-02-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
I tegelutbygggnaden på ladan finns det tydligen två rum där Nerijus fick ståfräs. Inte mer. Toaletten går bort.

Edit: Jag vet att jag brister i dekorum när jag tar upp detta. Är det därför du misstänker ett tomrum innanför mitt pannben? Jag kan bara inte se hur man skall kunna diskutera detta genomäckliga mord annars.

Du vet inte om det är "genomäckligt" . Du kanske låter dina fantasi styra alltför mycket.
2016-02-17, 14:21
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Problemet uppstår då när NB upptäcker att det inte finns något att hänga Adriana i kopplingsstationen. Man kan kanske tänka sig att han tillverkat en portabel hängningsanordning (galge) som man inte hittat än. Kanske som den hägningsporr han gillar som ännu inte hittats? Eller de andra hägningsoffer han hängt som inte lokaliserats än? Eller den byggplast han lindat Lisa i vid transport i bilen som vittnen sett, men som inte hittats än?

Frågan blir då varför inte den portabla hägningsanordningen användes då Lisa hängdes.

ÄNTLIGEN SVAR TACK ! Intressant teori, ett portabelt mordvapen. Ja jag tyckte då att den stationen såg stor nog ut faktiskt att gå in i, som ett mindre torp med trappa upp, om det nu är rätt bild jag sett. För när LH hängdes fanns det redan röret på plats där han fick tag på sitt offer.
Kanske som du säger sämre förutsättningar inne i stationen? Han kanske tänkt strypa Adriana inte hänga? Kanske får ut samma njutning ändå när livet rinner ur en människa....... vem vet vad den dåren tänker och än mindre hur han fungerar. Seriemördare gillar att plåga sina offer, ta troféer osv. Tror inte NB haft nån normal barndom, incest övergrepp och såna saker av olika karaktär och kanske även olika folk.
NB slog ju sin förra fru och då gick ju AB in och försvarade henne när hon skildes från NB. IB har ju gjort klart att hon lämnar honom om han rör henne på det viset.
Mordet, ett utlopp för hat och så, för nu fick han ju inte utlopp för den sidan med IB.

Va vad sa du??? om byggplasten, vittnen som sett, inget hört. Förklara för nyfiken.......

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in