2016-02-14, 13:17
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Hur är säkerheten? Det drar ju runt mkt drägg om nätterna, har du aldrig blivit attackerad, rånad eller trakasserad?

Nej, har aldrig hänt. Inbrott i bilen har tyvärr hänt.
Klimatet är lite annorlunda utomlands, särskilt södra Frankrike där man inte vill sova i t.ex Marseille osv.

Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Vad händer om du blir av med körkortet? Mopedbil?

Att sova i bil och körkort är två olika saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Lethatfox
- Lagar du din egen mat, stormkök?
- Borde det inte finnas lämpligare platser att bo på det sättet du gör, exempelvis söderut där det är varmare?
- Hur reagerade anhöriga och dylikt när du flyttade "ut"?
- Hur länge föreställer du dig att du kommer bo på det där sättet?

1. Lagar mat på jobbet. Finns komplett kök - så JA - det underlättar. Har stormkök men använder det numera bara när jag är på resande fot.

2. Kylan är inget problem. Snarare tvärtom - jag gillar när det är kallt och bistert som fan och ha bilen helt snötäckt när jag vaknar.

3. Jag har alltid varit icke-konventionell. De har slutat att reagera.

4. Vet ej. Funderar på att "uppgradera" till tält. Tältboende känns helt rätt för resten av mitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Var är du folkbokförd?

Hos en kompis.
Citera
2016-02-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Kör bilen extremt lite. Har en Segway.
Okej... Och skälet till att du inte vill ha en husbil/husvagn är för att de är för långsamma?

Varför anstränger du dig inte ens för? Helt ärligt...
Citera
2016-02-14, 13:25
Medlem
cybergrodans avatar
Kanske du ska köpa en skåpbil/van så att du kan ställa in en riktig säng?
http://sverigesradio.se/sida/images/101/3424055_2048_1152.jpg?preset=article-slider

Hur som, jag skulle aldrig klara av att leva som du gör, men ifall du gillar det så varför inte?
En fråga har jag också, brukar du ställa bilen ''ödsligt'' eller typ mitt i stan? Händer det att du vaknar av att folk tittar in på dig?
Citera
2016-02-14, 13:41
Medlem
Citat:
Jag bor i en bil. En Audi Kombi som tyvärr är 5 cm för kort för att jag ska kunna helt utsträckt men det funkar.

Jag har gjort det i 4 höst, vinter och vår-säsonger och ÄLSKAR det. På somrarna lever jag i Thailand.

FÖRDELAR:
Otroligt enkelt liv
Underbar sovkomfort
Jag jobbar som konsult så jag kan ta bilen till kunden, sova på deras parkering och inte bry mig om att komma försent. Någon gång har de knackat på rutan när jag försovit mig - Praktisk väckarklocka!
Jag sparar 100K/år i bostadskostnader och relaterat
...och kan därför resa 3 månader varje år
Jag sover med ren, dammfri luft varje natt
Kan placera bilen så jag kan se stjärnor och kometer när jag vill.
Slipper åka till IKEA
När jag åker någonstans har jag automatiskt alla mina ägodelar med mig.

NACKDELAR:
Sociala stigman - Folk tror jag är en idiot / knäppis / fattiglapp / cheap charlie - Men helt ärligt - bryr mig inte
Någon gång har polisen väckt mig.
När det är minus 25 så sover man inte så länge. MEN - Det är en del av det liv jag vill leva och när det är kallt som f*n ser jag fram mot det ännu mer.
Svårt å bjuda hem någon....
Om man ska flytta något, typ vinterdäck så måste man flytta ut en del saker och placera någonstans...

VAD SOM KRÄVS:
Ett positivt och fritt sinne
Man ska gilla lite friluftsliv och sova "ute"
Sovlängden bör vara lika lång som du - Hade förut en Merca E320 och den var PERFEKT förutom att den var bakhjulsdriven och det var ingen hit när jag var i Åre....
Man behöver ha 2-3 sovsäckar - Sommarsäck, Höstsäck/Vintersäck och en Extremsovsäck. Sköter du dessa bra håller de sitt värde fint.
Gymkort - Jag tränar på Friskis & Svettis så jag får dusch o bastu hur mycket jag vill
Ett jobb / Kunder som tillåter din udda hobby utan att känna obehag.
Att vara "smidig" underlättar klädbyte i bilen....
En kompis som du kan sova hos när du vill tvätta kläder och se på sport med.

Är det BARA ett kostnadskäl? Det är en STOR faktor för mig. Men kompromissen för mig är liten. Jag jobbar ganska mycket med ett väldigt fritt jobb och de har utrymmen där jag kan spela TV-spel och vara uppe hela nätterna om jag så vill. Vilket betyder att jag kan ha ganska mycket "fritid" utan att vara specifikt i bilen.

Härlig tråd som gjorde mig glad.

Alltid roligt att ta del av exempel på människor som trotsar normer och bara kör sin grej fullt ut.

Synd bara att så många svenskar (läs medelklass akademiker) viger sina liv åt att vakta, och ta varje chans att försöka stigmatisera, varandra i stället för att göra sin grej och ge fan i hur andra vill ha sitt liv.

Kanske varit uppe men var är du skriven? Hur gör du med folkbokföringen, lagen säger väl egentligen att man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila?

Händer det aldrig att bilen och där den lite ödsligt står parkerad lockar till sig folk som tror den är övergiven och ska försöka stjäla den?

Aldrig funderat på att försöka hitta och gå ihop med likasinnade?

Varför köpte du inte en 4-hjulsdriven merca-kombi? Eller en ännu lämpligare bil/buss?

Står du och kör något på tomgång om det blir riktigt kallt/fuktigt?
Citera
2016-02-14, 13:43
Medlem
Vad jobbar du med förresten eller vilken typ av arbete?
Citera
2016-02-14, 13:46
Medlem
Lysepinnes avatar
Vad gör du i Thailand den tiden du är där? Familj? Bor ensam i en hydda på obebodd ö? Fest och prostituerade i Pattaya? Backpackar?
Citera
2016-02-14, 14:09
Medlem
Köp en VW Transporter. Går bra att köra fort med. Vill minnas att jag kört en sådan i 180, stabil och trygg.

Funderar själv på en sådan för att bygga om till resebil. Säng och kök. Perfekt bil som man kan ha till det mesta.
Citera
2016-02-14, 14:20
Medlem
Hamstrutss avatar
Livet är till för att levas, alla kör ju sitt race men aldrig att jag hade offrat att inte ha ett eget hem att bo i mot att få vara utomlands tre månader om året.

Om ett snålande/sparande går så långt att det påverkar ens levnadsstandard till den där nivån skulle jag nästan kalla det sjukligt.
Citera
2016-02-14, 14:33
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Jag bor i en bil. En Audi Kombi som tyvärr är 5 cm för kort för att jag ska kunna helt utsträckt men det funkar.

Jag har gjort det i 4 höst, vinter och vår-säsonger och ÄLSKAR det. På somrarna lever jag i Thailand.

FÖRDELAR:
Otroligt enkelt liv
Underbar sovkomfort
Jag jobbar som konsult så jag kan ta bilen till kunden, sova på deras parkering och inte bry mig om att komma försent. Någon gång har de knackat på rutan när jag försovit mig - Praktisk väckarklocka!
...och kan därför resa 3 månader varje år
Jag sover med ren, dammfri luft varje natt
Kan placera bilen så jag kan se stjärnor och kometer när jag vill.
Slipper åka till IKEA
När jag åker någonstans har jag automatiskt alla mina ägodelar med mig.

NACKDELAR:
Sociala stigman - Folk tror jag är en idiot / knäppis / fattiglapp / cheap charlie - Men helt ärligt - bryr mig inte
Någon gång har polisen väckt mig.
När det är minus 25 så sover man inte så länge. MEN - Det är en del av det liv jag vill leva och när det är kallt som f*n ser jag fram mot det ännu mer.
Svårt å bjuda hem någon....
Om man ska flytta något, typ vinterdäck så måste man flytta ut en del saker och placera någonstans...

VAD SOM KRÄVS:
Ett positivt och fritt sinne
Man ska gilla lite friluftsliv och sova "ute"
Sovlängden bör vara lika lång som du - Hade förut en Merca E320 och den var PERFEKT förutom att den var bakhjulsdriven och det var ingen hit när jag var i Åre....
Man behöver ha 2-3 sovsäckar - Sommarsäck, Höstsäck/Vintersäck och en Extremsovsäck. Sköter du dessa bra håller de sitt värde fint.
Gymkort - Jag tränar på Friskis & Svettis så jag får dusch o bastu hur mycket jag vill
Ett jobb / Kunder som tillåter din udda hobby utan att känna obehag.
Att vara "smidig" underlättar klädbyte i bilen....
En kompis som du kan sova hos när du vill tvätta kläder och se på sport med.

Är det BARA ett kostnadskäl? Det är en STOR faktor för mig. Men kompromissen för mig är liten. Jag jobbar ganska mycket med ett väldigt fritt jobb och de har utrymmen där jag kan spela TV-spel och vara uppe hela nätterna om jag så vill. Vilket betyder att jag kan ha ganska mycket "fritid" utan att vara specifikt i bilen.

Underbar sovkomfort? Du säger att bilen är 5cm för kort, hur blir det underbart? Jag tycker inte det är skönt när man måste böja sig eller att fötterna trycker mot något
Du sover inte i en ren, dammfri luft/bil varje natt. Säten brukar dra åt sig ganska mycket som du inte ser, precis som mattor. Din kropp och kläder ger ifrån sig en massa med. Men det kanske kan vara lätt att öppna dörren lite och få massor av frisk mysig luft, framförallt om man har ställt bilen ute i skogen

Men varför inte ta 50k av dom 100k du sparar varje år och köp en husvagn? Den kan du dra med dig. Du får ett kök, bord du kan äta vid, bättre säng eller om du är händig, göra om det till ett vardagsrum. Varför inte?
Citera
2016-02-14, 14:54
Medlem
Citat:

Vad är det för bostad du jämför med?
Min bostad på 40kvm kostar 34 000/ år
Det tar ca 55 min att komma till Göteborg C
Sen har jag så klart dusch och tvättmaskin.
Citera
2016-02-14, 15:03
Medlem
sonicguides avatar
Jag funderar mycket på vilken typ av fruntimmer man kan ragga med sig till bilen.
Blir det bara bil-liga fruntimmer eller har du t.ex. haft några kvinnliga konsulter eller VD:ar där?

Jag funderar också på hur man håller kläderna i gott skick när man bara tvättar en gång i månaden?
Hur många byxor har du? Hur många tröjor har du? Hur många kalsonger har du? Var får du plats med alla kläder i bilen?
Citera
2016-02-14, 15:05
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Nej. Behöver 4-hjulsdrift för mina vinterresor och så är det på tok för dyrt för mina behov.
Sedan kör jag ganska fort och husbil låter inte så kul körmässigt.
Varfor inte nagot i den har stilen? https://www.landyzone.co.uk/attachments/047-jpg.54357/

Finns manga olika varianter med 4x4 och bilmarken som har denna losning.

http://www.wildernessshots.com/wp-content/uploads/2015/01/overlanding-toyota-tacoma-999x666.jpg

http://i213.photobucket.com/albums/cc163/jscherb/Gaucho/Safari/SEMA/SafariCamper1_zpsa17e7b6c.jpg

Innan snaljapen i dig svarar sa tycker jag att du inte ska glomma att det ar en investering i dig sjalv och att dessa bilar haller sitt varde valdigt bra da dom inte ar speciellt vanliga. Sa aven om den ar dyrare an vad du sover i sa lar du med all sakerhet fa pengarna for inkopspriset tillbaka!
Senast redigerad av CommonKnowledge 2016-02-14 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in