2016-02-14, 12:12
Bannlyst
hahaha ser nu att alla frågar samma frågor.
o ts vill inte ha husbil för han kan inte köra 200 på motorvägen med den haha
aja bra försök.
Citera
2016-02-14, 12:14
Medlem
Är inte helt hundra på att detta är sant, men om det är det finns det ju ingen anledning i världen att inte byta din audi till en större skåpbil med ståhöjd i. Då kan du ju ha en stol, bord och säng du kanske också kan ha en liten gas eller diesel värmare med. Det måste vara sjuk jobbigt att ditt enda privata område är ett ställe där du bara kan ligga.
Citera
2016-02-14, 12:26
Bannlyst
Hm det var ju någon som gjorde en tråd för något år sedan om att han bodde i bilen över veckorna, som han parkerade på en bensinmack nära jobbet, och plockade resersättning = extra pengar.

Är det detta du gör också TS? Hur löser du dusch/hygien och toalettbesök (en bit att gå till F&S ändå eller parkerar du hos dem)? Har du gjort några modifikationer på bilen för att passa din livsstil (fällbart bord osv)? Har du inget "riktigt" hem (funderat på husbåt)?

Jag är intresserad då jag hade kunnat tänka mig göra en längre bilresa i Europa på det här sättet någon gång. Vore kull att veta hur du går till väga med allt.
Senast redigerad av wazzobazzo 2016-02-14 kl. 12:31.
Citera
2016-02-14, 12:27
Medlem
TarzansFarsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
allt det du säger går ju göra i bilen har du hört talas om 12v och mobiler att surfa i?

Jag har inte så mycket teknologi i min bil för den är 20 år gammal. v70
Citera
2016-02-14, 12:30
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Inom vilken bransch är du konsult (bygg, IT, varuplockning, lager etc)?

Och hur lyckas du att kunna avstå från uppdrag den tiden du inte är i Sverige men sen kunna få uppdrag när du väl är i Sverige? Tänker mig att de kan bli jobbigt om en kund vill ha något gjort när du inte är i Sverige och när du väl kommer tillbaka har de hittat någon annan som de sedan fortsätter att jobba med.

Data-konsult primärt, men jag har många strängar på lyran.

Mina kunder har försökt att byta ut mig... men varje gång jag kommer hem ringer de och så fortsätter det.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Blir det inte väldigt fuktigt att sova i en bil sådär?

Hur ordnar du med tvätt, kläder och andra saker du behöver?

Hur fixar du mat? Kylskåp? Toalettbesök? Går du ut och sätter dig bakom en buske?

Ingen tanke på att uppgradera till husbil, eller i vart fall en ombyggd skåpbil?

Är syftet enbart att spara pengar, eller är det mer av en livsstil för dig?

1. Jo, men fukten stör mig inte så mycket. Tränger inte in i sovsäcken
2. Hos min kompis - tvättar 1 gång i månaden
3. Har ALDRIG vaknat mitt i natten NÅGONSIN för att gå på toa medans jag sovit i bilen
4. Spara pengar är en starkt bidragande orsak - ja. Sedan gillar jag det icke-konventionella och prova saker som ingen annan gör. T.ex har jag också provat att enbart äta snabbmakaroner i 30 dagar (kokta, men utan något annat) och bara dricka vatten i 10 dagar.

MEN - Resultatet är slående - Jag sover bättre, jag märker att jag inte behöver allt det där ett "vanligt" hem har. Jag känner LYCKA varje gång jag kryper ner i sovsäcken på ett sätt jag aldrig känner i en vanlig säng.

Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
Är inte helt hundra på att detta är sant, men om det är det finns det ju ingen anledning i världen att inte byta din audi till en större skåpbil med ståhöjd i. Då kan du ju ha en stol, bord och säng du kanske också kan ha en liten gas eller diesel värmare med. Det måste vara sjuk jobbigt att ditt enda privata område är ett ställe där du bara kan ligga.

1. Helt sant.
2. Har haft en Multivan. För långsam. Ny multivan - För dyr. Men du har rätt i att FICK jag en ny VW Transporter T5 Syncro så skulle jag bli överlycklig. Men just det är något jag överlåter till fantasin.

Många frågor om just bilvalet. Jag är ett SPEED-FREAK. Spenderade ett helt år på en sporthoj för många år sedan och gillar när det går fort. Tourade genom Europa 2 gånger med bara en ryggsäck och en 150 hästars 2 hjuling.

Nu ska det sägas att min Audi inte är särskilt snabb, men den gör ledigt 180 cruise. Vilket funkar för mig. Dessutom har den luftfjädring.
Citera
2016-02-14, 12:30
Medlem
oldtimedrunks avatar
Hur är säkerheten? Det drar ju runt mkt drägg om nätterna, har du aldrig blivit attackerad, rånad eller trakasserad?
Citera
2016-02-14, 12:38
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Hm det var ju någon som gjorde en tråd för något år sedan om att han bodde i bilen över veckorna, som han parkerade på en bensinmack nära jobbet, och plockade resersättning = extra pengar.

Är det detta du gör också TS? Hur löser du dusch/hygien och toalettbesök? Har du gjort några modifikationer på bilen för att passa din livsstil (fällbart bord osv)? Har du inget "riktigt" hem (funderat på husbåt)?

Jag är intresserad då jag hade kunnat tänka mig göra en längre bilresa i Europa på det här sättet någon gång. Vore kull att veta hur du går till väga med allt.

1. Tar inte ut någon ersättning för detta, lät ju för övrigt lite full i fan.
2. Jag duschar på gym eller på jobbet. Borstar tänderna på gym eller på jobbet.
3. Bilen har INGA mods, öppna bakluckan och sätta sig fungerar fint.
4. Sova i bilen och resa i Europa är PERFEKT. Har gjort det flera gånger.

Hinder finns för den som ser dem. Men för den som har ett öppet sinne är det här under alla omständigheter normalt. Många människor i världen sover i sina bilar varje natt... det är i moderna länder där lyxkonsumption har blivit den nya normen där det anses normalt att skuldsätta sitt liv men udda att sova i bil.

Att sova och äta i bilen löser många praktiska problem, särskilt när du reser. I Europa finns det många mackar där du t.ex kan låna dusch eftersom långresande är mer frekvent.
Citera
2016-02-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Data-konsult primärt, men jag har många strängar på lyran.

Mina kunder har försökt att byta ut mig... men varje gång jag kommer hem ringer de och så fortsätter det.

1. Jo, men fukten stör mig inte så mycket. Tränger inte in i sovsäcken
2. Hos min kompis - tvättar 1 gång i månaden
3. Har ALDRIG vaknat mitt i natten NÅGONSIN för att gå på toa medans jag sovit i bilen
4. Spara pengar är en starkt bidragande orsak - ja. Sedan gillar jag det icke-konventionella och prova saker som ingen annan gör. T.ex har jag också provat att enbart äta snabbmakaroner i 30 dagar (kokta, men utan något annat) och bara dricka vatten i 10 dagar.

MEN - Resultatet är slående - Jag sover bättre, jag märker att jag inte behöver allt det där ett "vanligt" hem har. Jag känner LYCKA varje gång jag kryper ner i sovsäcken på ett sätt jag aldrig känner i en vanlig säng.

1. Helt sant.
2. Har haft en Multivan. För långsam. Ny multivan - För dyr. Men du har rätt i att FICK jag en ny VW Transporter T5 Syncro så skulle jag bli överlycklig. Men just det är något jag överlåter till fantasin.

Många frågor om just bilvalet. Jag är ett SPEED-FREAK. Spenderade ett helt år på en sporthoj för många år sedan och gillar när det går fort. Tourade genom Europa 2 gånger med bara en ryggsäck och en 150 hästars 2 hjuling.

Nu ska det sägas att min Audi inte är särskilt snabb, men den gör ledigt 180 cruise. Vilket funkar för mig. Dessutom har den luftfjädring.

Vad händer om du blir av med körkortet? Mopedbil?
Citera
2016-02-14, 12:53
Medlem
Lethatfoxs avatar
- Lagar du din egen mat, stormkök?
- Borde det inte finnas lämpligare platser att bo på det sättet du gör, exempelvis söderut där det är varmare?
- Hur reagerade anhöriga och dylikt när du flyttade "ut"?
- Hur länge föreställer du dig att du kommer bo på det där sättet?
Senast redigerad av Lethatfox 2016-02-14 kl. 12:55.
Citera
2016-02-14, 12:56
Medlem
paperboy85s avatar
Var är du folkbokförd?
Citera
2016-02-14, 13:15
Medlem
Blå Rutas avatar
Skaffa en husvagn. Du kan lätt koppla bort den och köra livsfarligt om du vill och låta vagnen stå kvar vid jobbet. Enstaka sträckor när du byter arbetsplats borde till och med en idiot klara att hålla sig i normal hastighet på.

Nackdelar:
En investeringssumma för inskaffandet
Måste hålla sig till laglig hastighet vid enstaka flyttkörningar
Eventuellt ökade kostnader för driften av bekvämligheterna men som kan hållas obefintliga om du fortsätter duscha och äta på andra ställen

Fördelar:
Ståhöjd
Säng stor nog att sova i
Säng mjuk nog att sova i
Dusch
Kylskåp
Spis
Bord och stol att sitta vid
Kan byta om som en normal människa
Allmänt mer civiliserat liv
Citera
2016-02-14, 13:16