2016-02-12, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Svaret finns i citatet. En sadist plågar inte ett dött offer.

Då vet du bättre än rättsläkaren på sid 479: "Fynden talar starkt för att döden orsakats av hängning".

De kunde väl inte fastställa om det var strypning eller hängning? Det är klarlagt att snaran var åtdragen och att andningen upphörde (vilket kan ha orsakats av tejpen) men inga ytterligare skador eller tecken på hängning.
2016-02-12, 10:20
Medlem
Quods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Svaret finns i citatet. En sadist plågar inte ett dött offer.

OT!

Du försöker validera om NB passar in i din egen mall för sadist. Vad spelar det för roll?

Tycker du verkligen att NB är oskyldig för att du inte tycker man kan definiera honom som sadist?

Att du tycker han är oskyldig har vi redan förstått. Lägg ner nu.
2016-02-12, 10:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrismos
De kunde väl inte fastställa om det var strypning eller hängning? Det är klarlagt att snaran var åtdragen och att andningen upphörde (vilket kan ha orsakats av tejpen) men inga ytterligare skador eller tecken på hängning.
Kvävning med tejp är varken hängning eller strypning.
2016-02-12, 10:28
Bannlyst
Varför klädskåpet?
Ett silvergrått skåp i en silvergrå bod följer förvisso ett mönster som kan verka mer rationellt än handlingen i sig själv utifrån, men inifrån GM så var handlingen ändå rationell inifrån det faktum att den utfördes.

Så varför lägga tid energi på att försöka få in någon i ett klädskåp? Har mer och mer kommit att tro på att Nero var så helvetes förbannat för att han inte fått exakt det han ville ha och därför ville hämnas på objektet för just det. Annars bryter handlingen i sig själv ganska svårt mot normal sadistisk utövning och förefaller inte vara speciellt rationell ur vanemässiga perspektiv däremot är utfallet osäkert och kan vara kraft och tidsödande i ett knepigt läge. lik förbaskat är det vad som sker och här bör det finnas några strikta logiska argument till varför... En förbannad sadist, vars ilska ramas in på detta vis, eller?

En silvergrå bod med en silvergrått skåp med en tunnelsyn för att hänga galgar på är nog inte tillräckliga argument för att kicka in objektet med silvergrå turban på. Så varför gör han det? Jag ser mycket som talar emot handlingen, men få saker som egentligen talar för den. Så varför gör han det?
2016-02-12, 10:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
DU har inte visat någonting. Lisa kan ha varit vid liv när NB tejpade henne. Man dör inte av ett sträckt snöre bara sådär. Om snöret i det läget var sträckt utan att vara dödligt så har du fel.
Lisa dog 5-20 sekunder efter att snöret sträcktes, och tejpen applicerades efter att snöret sträcktes.
2016-02-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrismos

Japp, enligt uppgift va hon tejpad över både mun och näsa.
Om hon levde när hon tejpades bör hon ha kvävts snabbt, om
tejpningen va tät.
2016-02-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
............

En vidrig sexualsadist ( James Mitchell DeBardeleben) har väl den ultimata definitionen själv:

En vidrig sexualsadist ( James Mitchell DeBardeleben) har väl den ultimata definitionen själv:

Citat:

"The wish to inflict pain on others is not the essence of sadism. One essential impulse: to have complete mastery over another person, to make him/her a helpless object of our will, to become the absolute ruler over her. to become her God, to do with her as one pleases. To humiliate her. to enslave her are means to this end. and the most important radical aim is to make her suffer since there is no greater power over another person than that of inflicting pain on her to force her to undergo suffering without her being able to defend herself.
The pleasure in the complete domination over another person is the very essence of the Sadistic drive.

....
Jag håller med dig förstås. Jag fäste mig särskilt vid citatet. Så har jag tänkt, eftersom jag tror att även den mest förvridna hjärna måste fungera konsekvent och rationellt inom ramen för sina föreställningar och att belöningen måste härröra ur någon av de naturliga domänerna. Andras smärta är inte en sådan domän, egen makt är det. De flesta människor strävar efter makt och använder sina speciella resurser för det. Men bara några få kan bli generaler eller tänka ut en relativitetsteori. Det mest näraliggande sättet att utöva makt är gentemot andra människor, tyvärr. Sedan är det positiva motkrafter som empati, anständighet och slutligen civiliserade hämningar som sätter gränsen. Den här gärningsmannen ägnade sig alltså åt den mest gränslösa, destruktiva maktutövning. Detta gjorde han från det ögonblicket då han började dirigera händelseförloppet i sin lilla värld om några tusen kvadratmeter. Mitt lilla kvackande inom psykologin... Så, helt bortsett från att vi tyvärr inte vet hur utdraget själva dödandet var, så vet vi att den sadistiska utlevelsen kan mätas i många minuter. Någons maktutövning motsvaras av någon annans känsla av motsvarande förlust. Tyvärr måste vi alltså räkna med ett alltför utdraget lidande. Detta tjatande om sekunder tolkar jag som ett omedvetet försök att värja sig mot den mest skrämmande av insikter.
2016-02-12, 10:52
Bannlyst
Citat:
Det var nära att de inte hittade Lisa. Det var nära på en slump eftersom ingen trodde att någon skulle kunna pressas in i ett så litet utrymme. Det var väl så han tänkte?

På golvet utanför skåpet där hon låg, fanns det små vita plastbitar. Har de följt med NB:s skor från kopplingsstationen vars golv också var fullt med vita små plastbitar från kablar etc?

En hög med skit är inte heller det första att leta i och sådana fanns det i massor i området.
Det vita på golvet har jag uppfattat som råttuggor av plastpåse eller dylikt. De brukar testa med en liten tugga först och kolla hur de mår av det, går det ok så fortsätter ta mer av materialet senare.

Nero bör ha en riktigt kraftig tunnelsyn här och kan rimligen inte veta om det går att få in någon i ett klädskåp, det kan vara riktigt jobbigt och så vidare i ett väldigt ansträngt läge, så jag tycker nog det bör ha lite starkare incitament.
2016-02-12, 10:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det kan du inte säga. Ett snöre kan vara sträckt utan att vara dödligt. Jag vet att tejpen sattes på när snöret var sträckt, det står inte någonstans att tejpen applicerades efter hennes död.
Så snöret var sträckt utan att orsaka Lisas död. Vad dog hon av då?
2016-02-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här har du ett förhör att jämföra med: https://www.youtube.com/watch?v=DE8Zbt4XCPU
Det handlar om ett annat mycket uppmärksammat mordfall i landet där det tog sin tid
innan mördaren fick vad han förtjänade. Dömdes för att skjutit ihjäl en ung kvinna i hennes
egen säng. Ett skott rakt genom huvudet. Kroppen emballerades och gömdes ute i
ödemarken. Där låg den i cirka två års tid innan folk från MissingPeople hittade den.
Även den här mördaren, som kom att dömas till 14 eller 16 års fängelse för mord, lyckades
frakta sitt offer utan att spår hittades i bilen han använde, offrets egen bil för övrigt.

Som Niklas Lindström agerade gentemot "vår" litauiske flickmördare under förhören
är nog ganska vanligt att det ser ut i svenska förhörssituationer. Lugnt och städat och
kanske lite "mesigt" emellanåt. Nog genomgående frånvaro av några verkligt "tuffa tag".
Någon "t o r t y r" som nån rabiat rättshaverist i tråden skrikit sig fördärvad om har
givetvis aldrig förekommit i fallet med trion från öst.
Jag noterade till min förvåning att LGWP i Veckans brott fördömde NL:s förhörsmetoder. Jag vill ju normalt gärna tro LWGP, även om jag har reagerat på hans fadäser, t ex tidigt i detta mål. Jag är ju uppfödd med amerikanska förhörsmetoder (via TV alltså...), så jag blev förvånad över advokatens attack mot vittnesmålen. Nu vet vi alla, efter utförliga diskussioner, hur vi ser på dessa förhör, men till slut måste det ju finnas något slags sanning. Hur förhåller det sig alltså, egentligen - finns det någon grund för LGWP:s kritik och kommer denna i mordfallet perifera fråga att få sitt svar så småningom ?
2016-02-12, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här har du ett förhör att jämföra med: https://www.youtube.com/watch?v=DE8Zbt4XCPU
Det handlar om ett annat mycket uppmärksammat mordfall i landet där det tog sin tid
innan mördaren fick vad han förtjänade. Dömdes för att skjutit ihjäl en ung kvinna i hennes
egen säng. Ett skott rakt genom huvudet. Kroppen emballerades och gömdes ute i
ödemarken. Där låg den i cirka två års tid innan folk från MissingPeople hittade den.
Även den här mördaren, som kom att dömas till 14 eller 16 års fängelse för mord, lyckades
frakta sitt offer utan att spår hittades i bilen han använde, offrets egen bil för övrigt.

Som Niklas Lindström agerade gentemot "vår" litauiske flickmördare under förhören
är nog ganska vanligt att det ser ut i svenska förhörssituationer. Lugnt och städat och
kanske lite "mesigt" emellanåt. Nog genomgående frånvaro av några verkligt "tuffa tag".
Någon "t o r t y r" som nån rabiat rättshaverist i tråden skrikit sig fördärvad om har
givetvis aldrig förekommit i fallet med trion från öst.
Tack för den länken, intressant att titta på det förhöret. Samtidigt blir man illamående över den vidrige mördaren som sitter och gapar och skriker mot poliserna, ljuger och är allmänt otrevlig och kastar samtidigt skit mot poliserna att DE ljuger när han känner sig pressad av sanningen han förnekar. Tycker jävligt synd om sig själv. Precis som Nerijus som börjar hulka och gråta när han blir pressad av sanningen. Är sanningen de blir pressade av, inte poliserna som lugnt och tålmodigt bara gör sitt jobb utan att blanda in sina känslor. Förstår inte hur de klarar av att behålla en så lugn och nästan undergiven och "mesig" attityd när de handskas med dessa fega as till ljugande mördare. Professionalism i sitt yrkesutövande, helt klart. Men, kan också tycka att det ter sig alldeles för beskedligt, att poliserna är tvungna att visa detta respektfulla beteendet gentemot de respektlösa, nekande, självömkande mördarna. Det blir ett sammanhang alldeles för mycket på mördarnas villkor.
Jag skulle nog vilja se lite tuffare tag i såna här förhör där det sitter överbevisade kräk till mördare och ljuger. Tuffare tag av respekt för offren för det lidande de utsatts för. Tuffare tag av respekt för anhöriga som behöver ett svar och inte det fega förnekandet av de fega, självömkande kräken de är, mördarna, som inte ens borde få kallas män.
De har förbrukat sin rätt att få kallas något mänskligt.
2016-02-12, 11:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag tror hon dog av hängningen.
Och hängningen sträckte snöret, och tejpen applicerades efteråt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in