2016-02-09, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Man ska inte ta hans nekande och försöka hitta anledningar till hans brist på förklaringar på allvar överhuvudtaget och bara en ärthjärna kan tro annat (inte du). Han nekar pga att han försökte komma undan ansvar likt det fega as han är, inget annat.

Måste ju erkänna att NB måste ha ett enorm psyke som klarat neka i sten efter så lång tid i häktet och inte en enda min när de hemska filmerna på Lisas mördade kropp visade upp för rätten.
2016-02-09, 21:17
Medlem
Beerzuuls avatar
En sak jag inte blir klok på är vad IB, enligt tolken, säger från 21:06 in i inspelning två från hovrätten. Hade för mig att jag läste det i någon liveuppdatering från rätten, men ingen annan media verkar ha uppfattat det.

Om nu Wennerholm tog fram sitt könsorgan kan man ju förstå att IB kände sig pressad i förhör.
2016-02-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Måste ju erkänna att NB måste ha ett enorm psyke som klarat neka i sten efter så lång tid i häktet och inte en enda min när de hemska filmerna på Lisas mördade kropp visade upp för rätten.

Han lever i förnekelse pga att han skäms inför sin familj för vad han har gjort. Jag personligen tror aldrig vi kommer få ett erkännande utan att han kommer neka hela sitt liv då det säkert finns personer inom hans släkt och familj som blundar för bevisen (likt en del ufon här inne) och tror på honom.
2016-02-09, 21:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
En sak jag inte blir klok på är vad IB, enligt tolken, säger från 21:06 in i inspelning två från hovrätten. Hade för mig att jag läste det i någon liveuppdatering från rätten, men ingen annan media verkar ha uppfattat det.

Om nu Wennerholm tog fram sitt könsorgan kan man ju förstå att IB kände sig pressad i förhör.
Precis innan 21:06 säger tolken: "Enligt Aivarus kom Nerijus hem kort innan vi åkte för att handla", och exakt 21:06 börjar åklagaren prata.

Strax efteråt säger tolken om åklagarens förhör i Litauen: "Jag minns hur du stod framför mig och svängde med ditt könsorgan framför mig. Det var väldigt obehagligt". Ordföranden griper in och ber åklagaren att ställa om frågan.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-09 kl. 21:27.
2016-02-09, 21:24
Bannlyst
Stämmer det som GW sade att han måste sitta minst 18 år på ett säkerhetsfängelse i Sverige först innan han kan flyttas till Lettland? Kommer han träffa på Tony Olsson och de värsta brottslingarna i finkan tro?
2016-02-09, 21:26
Medlem
http://lietuvosdiena.lrytas.lt/kriminalai/nerijaus-bileviciaus-advokate-tapo-pajuokos-objektu.htm

Nu har det kommit upp en ny liten artikel i lrytas. Advokaten står lite i fokus. Arvode och prestation. Om jag tolkar det rätt så börjar nu kritiken smyga in i hur advokaten Inger Rönnbäck kört lite väl hårt på allternativa teorier långt från verkligheten. Rörande att det fortfarande verkar vara en och annan svensk som desinformerar bland läsarnas inlägg.

Men det var väl väntat att advokaten skulle få kritik när hon inte lyckades med sin taktik. Det är också förståligt att hennes arvode väcker frågor i ett land som Littauen. Där blir ju summorna som gjorts om till Euro väldigt mycket högre. Måste kännas snopet för N familj som sa sig sätta så stor tillit till advokaten och så blev det inget annat än livstid för N och en skuld på 50 000 x 3.
2016-02-09, 21:27
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Precis innan 21:06 säger tolken: "Enligt Aivarus kom Nerijus hem kort innan vi åkte för att handla", och exakt 21:06 börjar åklagaren prata.
Jag var otydlig, det tolken säger att IB svarar på frågan som åklagaren ställer vid 21:06. Är du nöjd nu?
2016-02-09, 21:28
Medlem
Citat:
Stämmer det som GW sade att han måste sitta minst 18 år på ett säkerhetsfängelse i Sverige först innan han kan flyttas till Lettland? Kommer han träffa på Tony Olsson och de värsta brottslingarna i finkan tro?

Han ska till Kumla för en riskbedömning och blir först efter det utplacerad på en lämplig anstalt. Var det blir är svårt att säga.
2016-02-09, 21:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu mörkar du igen, han pekar inte ut fyndplatsen för Missing People. Det var två militärer som misstänkliggjorde honom.

Varför så rädd för att skriva att det var militärer? ( Som dessutom uttrycker social ringaktning vilket betyder att även Göta Hovrätt är rasistiska som normalitet.)

Man kan anklaga mig för mycket, men att mörka är mig sanslöst främmande. I min historik ser du att jag snarare är en sådan som håller en ficklampa.

Det är helt ovidkommande om delar av sökpatrullen var militärer. Även om Björn och David var i militär tjänst dagen innan, utkommenderade att deltaga i sökinsatsen, så var dom under ledig Fredag listade hos Missing People precis som vilka civila som helst, och med M90-stället hemma i garderoben.
Låt vara att dom kan ha en fördel i att deltaga i liknande händelser, då dom förmodligen har träning, tänk, noggrannhet, disciplin och uppfattningsförmåga för sig tydligare än den genomsnittlige civile.
Låt även vara att dom passerat Martorp gård i militärfordon.
(Jag har själv kört i området, landsvägen är en lämplig transportsträcka där Martorp är ett ställe man passerar, likväl som delar av landsvägsområdet innefattades av det av polisen upprättade sökområdet)

Vad Nerijus anbelangar, gick han fram till civilklädda människor i gula västar, och det är egentligen det enda som betyder någonting här.
Det var först långt senare på året som Nerijus fick redan på att dom var militärer, lediga ur tjänst.
Han går alltså ensam fram till dom civilklädda militärerna i närheten av den gula utbyggnaden på Martorp, gestikulerar mot gödselstackarna i ganska direkt den riktning byssjan befinner sig, ihop med påvisningen att att det redan avsökts där borta.
Tidigare i veckan var Nerijus nedstämd över möjligheten för avbrutna sökinsatser pga regnprognos.
Detta är den objektiva faktan, och det enda jag berört tidigare.

Resten är i olika mån subjektiva kringuppgifter, mindre att fästa värde i, även om man på individnivå är helt berättigad att bygga på sin bild.
Såsom att Björn uppfattar hela situationen suspekt med detaljer. Den naturliga observationsreaktionen vaknar till liv.
Senare i rättegången, kan jag känna smak av en kryddig redogörelse av Björn. Men inte genom vad han säger, utan hur han säger det - tonfall, upprördhet osv. Märkbart uppgiven, rörd och irriterad.
Vad han säger, sker dock under vittnesed. Personligen - ungefär var på skalan placerar man en genomsnittlig militärpersonal i fråga om att ta en sådan sak som ed, på allvar?
Det du kallar "social ringaktning" är således något du baserar på din subjektiva upplevelse. Det är helt ok, då det finns dom som upplever motsatsen.
2016-02-09, 21:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Jag var otydlig, det tolken säger att IB svarar på frågan som åklagaren ställer vid 21:06. Är du nöjd nu?
Nej, jag är inte nöjd förrän NB förklarar sig. Läs gärna mitt tillägg till förra inlägget.
2016-02-09, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Han ska till Kumla för en riskbedömning och blir först efter det utplacerad på en lämplig anstalt. Var det blir är svårt att säga.

Ja då hamnar han på det nybyggda där på Kumla där Tony Olsson sitter . Har sett bilder inifrån där och jag skulle ju inte vilja sitta där i 18 år kan jag säga . Hellre dog jag
2016-02-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ja då hamnar han på det nybyggda där på Kumla där Tony Olsson sitter . Har sett bilder inifrån där och jag skulle ju inte vilja sitta där i 18 år kan jag säga . Hellre dog jag

Nja alltså alla män som blir dömda till fyra års fängelse eller mer kommer till riksmottagningen på Kumla för en utvärdering. Efter den utvärderingen blir man placerad på en anstalt som tycks lämplig. Det kan bli Kumla, det kan bli Tidaholm, det kan bli någon annanstans.

Det enda man med största sannolikhet kan anta är att han kommer bli placerad på någon av anstalterna med säkerhetsklass 1, dvs den högsta säkerhetsklassen. Vart det nu blir bestämmer KV.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in