Citat:
Ursprungligen postat av
klurigkluring
Nja, jag är inte ensam som inte är övertygad om att rätt man är dömd. Jag tvivlade redan dag ett när balterna greps och blev inte övertygad av att läsa FUP.
Å andra sidan inser jag att chansen för resning är så gott som obefintlig. Den svenska rättssäkerheten är hög men inte vattentät. Tyvärr finns det inga 100% säkra system. Det finns oskyldiga som sitter bakom galler och skyldiga som går fria. En person med gått om stålar har betydligt bättre möjlighet att kämpa vidare. Är NB oskyldig är det riktigt synd om honom.
Jag tycker det är dags att sluta spekulera i om Nero är oskyldig.
Saken började med tre personer häktade, varav två släpptes AB och IB efter att de förklarat sig. De hade svarat på frågor och medverkat i polisförhören. Misstankarna kvarstår men det finns inga bevis mot dem. De hade advokater som gjorde sina jobb genom att förklara för klienterna att de har en förklaringsbörda. I och med allvaret i saken vidhöll de inte sina falska alibin, och släpptes.
Redan initialt fanns det bevis mot Nero, av det graverande slag som nu nämns i hovrättsdomen.
Antingen så är Nero helt väck psykiskt eller så är han skyldig. Ditt resonemang bygger på att han är väck, för varje normal person skulle göra allt för att inte anklagas för ett brott som detta. Det visar Irina och broderns agerande på, när de tjallade och kunde resa hem till Litauen.
Det som måste förklaras är Lisas pappas fråga om hur Neros DNA hamnade på Lisas kropp. Det är en så central fråga att den inte kan besvaras med konspirationer om hur DNA hanteras av korrupta personer.
Om advokaten hade kunnat leda i bevis att polisen och kriminalteknikerna är korrupta och planterar bevis från oskyldiga på brottsplatser och att obduktioner inte är tillförlitliga, ja då är det sensation av det slag av att hela rättsväsendet kollapsar.
Det jag menar med att leda i bevis är att folk på Nobelprisnivå skulle nedgöra en svensk professor i rättsmedicin, och att en massa vittnen på olika arbetsplatser skulle vittna om hur denna korruption satte dit en oskyldig Balt. De hade fått komma med en tidslinje om hur de tappade balten på blod och hann plantera detta blod för att rädda den riktige mördaren! Och namnge den de skyddar! Och tala om varför denne person är värd allas korruption.
Eftersom detta inte kommer ske, så är slutsatsen den att det finns ingen konspiration, bara för att advokaten påstår det. Det är ju märkligt att en person som tidigare arbetat som åklagare inte vet vad som är bevis och hur domstolarna ser på bevis. Allt som framförs som bevis måste styrkas i en domstol, och det är viktigt att veta hur man bemöter bevis, om man vill få till rimliga tvivel.
Ännu viktigare är att veta när en sak inte kan bevisas eller motbevisas. Det är då en advokat yrkar på psykutredning och letar efter något som ska ge tidsbestämt straff. Men det arbetet var förlorat, omöjligt att göra rätt, då advokaten pladdrade på till media innan förundersökningen var färdig.
Det är mycket allvarligt att smutskasta och förtala människor som är drabbade av detta mord. De människor som ska se till att rättvisa skipas, förtjänar inte dessa utfall, då de har det tillräckligt jobbigt. Att jobba med utfall och förtal, och kalla det för bevis eller försvar, eller rimligt tvivel, får mig att tvivla på denna advokats omdöme.