2016-02-08, 17:32
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Tio ställen om jag minns rätt. För övrigt finns länk till FUP i trådstarten.
Jo, jag har läst delar av FUP men det är ju inte så att de punktar upp bevisen mot honom direkt. Läser man i massmedia låter det så vagt det de säger. Det är därför jag frågar här.

Hans DNA på tio ställen på hennes kläder och det räcker för att han ska torska på livstid? Jösses. Jag har läst om det att han försökte få med en annan brud dagen innan (enligt påstående), men om man tittar på själva Lisa-fallet; det finns alltså ej mer?

Hur var det med snaran? Har man hittat en snara med hans och hennes DNA på? Varför nämns inte det i pressen i dag när dom presenterar bevisningen mot honom?
2016-02-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hovrättsdomen finns i trådstart med all information om teknisk bevisning och det är betydligt mer än 1-2 ställen.. utöver detta handlar det om typ av DNA samt placering - och utöver detta en sammantagen bild (vittnen, brist på alibi samt beteende).
Jaha, finns det vittnen till mordet? Det var nytt. Eller vad har de bevittnat menar du?

Hur sjutton kan man bli dömd till livstid för tio fall av DNA när det också var fullt utav andras DNA på hennes kläder?
2016-02-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jo, jag har läst delar av FUP men det är ju inte så att de punktar upp bevisen mot honom direkt. Läser man i massmedia låter det så vagt det de säger. Det är därför jag frågar här.

Hans DNA på tio ställen på hennes kläder och det räcker för att han ska torska på livstid? Jösses. Jag har läst om det att han försökte få med en annan brud dagen innan (enligt påstående), men om man tittar på själva Lisa-fallet; det finns alltså ej mer?

Hur var det med snaran? Har man hittat en snara med hans och hennes DNA på? Varför nämns inte det i pressen i dag när dom presenterar bevisningen mot honom?

Läs HRs domslut. Finns i trådstart.
2016-02-08, 17:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Högsta domstolen har i rättsfallet NJA 2003 s. 591 slagit fast att bevisvärdet av en DNA-analys med grad +4 är så starkt att utgångspunkten bör vara att detta är tillräckligt för att beviskravet ”ställt utom rimligt tvivel” ska anses vara uppfyllt.
2016-02-08, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Jaha, finns det vittnen till mordet? Det var nytt. Eller vad har de bevittnat menar du?
Hur sjutton kan man bli dömd till livstid för tio fall av DNA när det också var fullt utav andras DNA på hennes kläder?
Hovrättsdomen finns i trådstart - den beskriver hela förloppet etc ihop med TR-domen.
2016-02-08, 17:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Vilka är dom andras DNA din idiot?
2016-02-08, 17:39
Medlem
Viddernas-Mans avatar
Citat:

Men herregud människa, läs fup och dom som länkas i första inlägget. Är du så jävla lat/dum att du inte klarar av det så kan du gott sitta där och undra istället för att vi ska göra jobbet åt dig. Tråden har över 9k sidor där allt detta har besvarats hundra gånger om.
2016-02-08, 17:43
Medlem
Jag tolkar svaren på mina inlägg som att det är den enda bevisningen som finns, detta med hans DNA på hennes kläder. I så fall är detta en indicierättegång på mycket vaga grunder.
2016-02-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp8018
Kan det inte vara så att det är Sverige som betalar även om han sitter i Litauen?

Nej så är det inte; blir man överförd så bekostas verkställigheten av landet där man fysiskt sitter.
På detta är jag helt säker.
2016-02-08, 17:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag tolkar svaren på mina inlägg som att det är den enda bevisningen som finns, detta med hans DNA på hennes kläder. I så fall är detta en indicierättegång på mycket vaga grunder.
Fantastiskt, ännu en expert som tydligen vet bättre än NFC och HR. Läs åtminstone sammanfattningen i början av HR:s dom.
2016-02-08, 17:49
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Varför då?

Rent generellt så finns det många extra förmåner i Svenska fängelser, jämfört mot i utlandet. Kriminalvården betalar pengar till dig om du arbetar. En fast summa sätts dessutom in på ens muck-konto, så man har råd med allt möjligt fint när man blir frigiven.
Sen har vi fri läkarvård, tandvård och gratis mål ca 3-4 gånger per dag, kan få tillgång till dator, TV,TV-spel. Fångarna kan även få ersättning för att se på film, spela Monopol eller andra sällskapsspel med personalen, istället för att göra ett vanligt jobb.
Och blir du blir du dömd till straff under 6 månader kan Socialtjänsten betala din lägenhet, men man måste ansöka om det. Listan kan göras längre än så här, men det är ett axplock på hur bra det är i Svenska fängelser.

Så har det sätt ut åtminstone, men om något reglerats senaste året låter jag vara osagt.
Senast redigerad av henkess 2016-02-08 kl. 17:57.
2016-02-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraLee
Hur går det med hans fru som satt och ljög under rättegången i hovrätten?
Det går inte att styrka och hennes vittnesmål innebar f ö inte något tillförlitligt alibi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in