2016-02-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, jag vet det, och du vet det. Men det var inte vi som förhördes.

Och ändå påstår du dig veta om SH har rätt i vad han säger.
2016-02-08, 13:42
Medlem
Citat:
Familjen anstränger sig hårt för att framstå som en helylledito utan problem.

Jag frågar igen då. Vart har du fått dessa uppgifter ifrån? För du sitter väl inte och gissar om saker du egentligen inte har en endaste aning om va?

Hur vet du detta?
2016-02-08, 13:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja så är det nog.. Men det krävs försvårande omständigheter för att straffvärdet skall läggas på livstid.
Efter straffskärpningen så är min tolkning att om de försvårande omständigheterna sammantaget överväger de förmildrande så ska man dömas till livstid. Så förutom alla försvårande omständigheter i detta fallet så finns det iaf en förmildrande också och det är när den åtalade döms till utvisning. Men man får nog anse det vara en ganska stor knall om det blir ett tidsbestämt straff vid en morddom för NB.
2016-02-08, 13:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det finns andra skäl då tingsrätten dömde NB till livstid.
Ja, den gick efter 2014 års praxis, HR ska gå efter 2009 års praxis.
2016-02-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Ett enormt arbete gjordes vid förundersökningen, kolla bara antalet vittnen som hörts. Inledningsvis gick också mycket tid åt att kolla upp alla tips polisen fick. Minns jag läste i tidningen att polisen kollat upp tusen tips från allmänheten. En mycket bred undersökning, där man inte uteslutit någon eller något.

Tunnelseende enligt Wikipedia
Kan vara bra att veta när du fortsättningsvis stirrar dig blind på de små detaljerna.

Enligt uppgifter i tråden ligger slasken på runt 5000sidor, så tunnelseende stämmer illa
Medlem
Citat:
Multipla mord, mord i offrets bostad i hennes barns åsyn är försvårande omständigheter som kan ge livstid.

Speciella arrangemang för att dra ut på dödskampen. Blod under naglarna kan förstås som att hon försökte göra sig av med snaran. Hon kanske lyckades till en del. Det motades med silvertejp. Den kom nog på precis som Lisa gled in i medvetslösheten.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Jag frågar igen då. Vart har du fått dessa uppgifter ifrån? För du sitter väl inte och gissar om saker du egentligen inte har en endaste aning om va?

Hur vet du detta?
Att den anstränger sig för att framstå som en hellyllefamilj motsäger inte att den är det.
2016-02-08, 13:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag bad inte om exempel - det är ett uttryck för att jag inte kan se annat än ett vedervärdigt lidande i hela scenariot gällande Lisa.
Jag trodde det var exempel på försvårande omständigheter du frågade efter: "Mordet har så vedervärdig karaktär med all denna tejp och snaror så jag vet inte annars vad som ska handla om försvårande omständigheter om inte detta?". I detta fall finns inte försvårande omständigheter som borde leda till livstid.
2016-02-08, 13:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Efter straffskärpningen så är min tolkning att om de försvårande omständigheterna sammantaget överväger de förmildrande så ska man dömas till livstid. Så förutom alla försvårande omständigheter i detta fallet så finns det iaf en förmildrande också och det är när den åtalade döms till utvisning. Men man får nog anse det vara en ganska stor knall om det blir ett tidsbestämt straff vid en morddom för NB.
Har inte det med att göra om han har stark anknytning till Sverige?
2016-02-08, 13:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Speciella arrangemang för att dra ut på dödskampen. Blod under naglarna kan förstås som att hon försökte göra sig av med snaran. Hon kanske lyckades till en del. Det motades med silvertejp. Den kom nog på precis som Lisa gled in i medvetslösheten.
Tejpen kom på efter att snöret spänts, och det var senast spänningen av snöret som dödade Lisa.
2016-02-08, 13:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag trodde det var exempel på försvårande omständigheter du frågade efter: "Mordet har så vedervärdig karaktär med all denna tejp och snaror så jag vet inte annars vad som ska handla om försvårande omständigheter om inte detta?". I detta fall finns inte försvårande omständigheter som borde leda till livstid.
Ja, du trodde fel. Samt att du har lika fel i mening nr 2. För nog fan finns det försvårande omständigheter relaterat till det jag skrev.
2016-02-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Precis min poäng. Man har inte gjort en fullständig utredning för man är så säker på sin sak. Ett sk tunnelseende.
Skillnaden mellan de som tror att NB är skyldig och de som tror att han är oskyldig beror på hur man ser på bevisläget. "Åklagarkramarna" tittar på vilka bevis som finns och värderar skulden ifrån de faktiska bevisen. Alternativteoretikerna koncentrerar sig i stället på vilka saker som inte är utredda och kommer fram till ett annat resultat. Frågan är vad som är viktigast: De bevis som finns eller de saker som inte är utredda. För min egen personliga del utgår jag från de faktiska bevisen som den viktigaste faktorn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in