2016-02-08, 11:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Finns det någon media att följa idag eller är det stängda dörrar? Går domen bara ut kl 14 med andra ord?
Presskonferens live i media, bl.a. här:
Citat:
Klockan 14.00 idag meddelas domen från Göta hovrätt. Vi kommer att sända live från hovrätten där domarna Linda Hallstedt och Martin Andersson kallat till presskonferens. Vi kommer även att ha en chatt där vi redogör för domen så fort vi fått den.http://www.skovdenyheter.se/article/livechatt-13-55-idag-kommer-domen/
2016-02-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det där är ett TT-telegram. Nu pratade vi om "juristkunniga" i tråden.

[quote=develi|56282853]Ja, du det kan du fundera kring.. googla och kolla om du hittar nåt på Wikipedia?
Men vill man försvara en teori in absurdum så är det bara bra iofs:
Trovärdigheten faller likt fjäll som NBs psoriasis. Rätt i backen som döda hudceller.

Att ens diskutera utifrån dessa termer är totalt irrelevant då det saknas fullständig back up till åsikten inklusive det mest väsentliga:

Lisa har mördats.[/Q

HAR INTE PÅSTÅTT NÅGOT ANNAT! Jag bara undrade, hur du vet mer en oss alla andra, som varit med från början, o läst fub, följt media osv.......................
2016-02-08, 11:45
Bannlyst
Citat:
Den som tror att föräldrar berättar vitt och brett om barnets dåliga sinnesstämning saknar människokännedom.
"Vitt och brett", när det handlar om djupaste oro för sitt försvunna barn? Du vet inte vad du pratar om.
Man kan låtsas att man förstår mänskligt beteende, det är inte detsamma som att förstå.
Jag arbetar med familjer med barn och tonåringar som mår dåligt, att ha bra människokännedom ingår i jobbet.
Du saknar insikt och inlevelseförmåga, helt klart och tydligt är det.
2016-02-08, 11:46
Medlem
CatTheHunters avatar
Var inte LH:s liv värt mer än 150 000 kronor? 50 000 till vardera familjemedlem vad ska man säga.......
2016-02-08, 11:53
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vittnet beskriver mannen han ser ganska ingående i förhöret. Ingen konfrontation eller vidare förhör sker i rimlig tid efter det. Min gissning är åter igen inkompetens. Man låter vittnesförhöret ligga under sommaren och semestern och när man väl tar tag i saken i slutet av Augusti igen är vittnet förbrukat. Det har gått för lång tid för att det skall kunna ge någon vikt.

JR är så vitt jag kan se det mest intressanta vittnet i utredningen. Den som mest sannolikt har fått en glimt av mördaren. Ändå har polisen inte haft något särskilt intresse för honom utan nöjt sig med ett standardförhör.

Inkompetens skulle kunna vara en förklaring men jag tycker mig se ett mönster genom hela utredningen hur polisen valt att spela säkert och inte följa upp sådant som skulle kunna tala till den misstänktes fördel. Man har varit nöjd med den bevisning man haft och inte velat äventyra åtalet. En fotokonfrontation med JR hade varit en chansning. Om han pekat ut NB så hade det varit spiken i kistan, men i och med det mörka rufsiga håret som JR noterat är det mycket möjligt att han inte skulle ha känt igen NB vid en konfrontation. Detta skulle ha blivit lite av ett trumfkort för försvaret och det ville man nog inte riskera.

Och jag säger alltså inte att polisen agerat så här för att sätta dit en oskyldig utan man har tror sig ha gripit mördaren och sedan har man koncentrerat sig på att bygga ett starkt åtal och mer eller mindre omedvetet brustit i objektivitet.

Det är i varje fall uppenbart att polisen varit medvetna om att signalementet JR uppgav inte stämde särskilt bra överens med NB:s utseende. När IB informeras om JR:s iakttagelse nämner man nämligen inte att personen han beskrivit hade medellångt, rufsigt och mörkt hår och bar blå jeans och en ljusblå jacka. Man har alltså reducerat signalementet för att kunna säga att NB ryms inom det. (Jämför förhöret med JR på sid 312 med vad som förmedlas till IB på sid 1314)
2016-02-08, 11:53
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Jag svarar i sak, men du förstår inte resonemanget. Vissa saknar den inlevelseförmåga och det rörliga intellekt som krävs för att förstå sammanhanget här. Dina analyser handlar enbart om att angripa rättsväsendet för de är "inkompetenta hela bunten". Du söker inga svar om vad som verkligen hände och du garderar dig med flera olika scenarion däribland oskyldig/skyldig Nerijus, självmord arrangerat till mord o.s.v. Riktigt snömos. Riktigt illa.

Det är ju bra att du är så komplett att du kan leva dig in i hur en sexualsadist agerar och hur denne tänker och vad denne gör. Lite som Ted Bundy hävdade när han beskrev sitt agerande i tredje person eller?

Jag söker svaren men kommer fram till att det inte är något mystiskt utan att det handlar om sedvanlig inkompetens/lathet/omständighet som gör att utredningen är fylld av så många hål. Jag hävdar att de är som mig, ofullkomliga och jobbar efter förmåga. Ibland räcker det inte. Ibland tas genvägar som blir senvägar. Ibland orkar man inte fullfölja för att man tror sig ändå veta vad resultatet blir.
.
2016-02-08, 11:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, du det kan du fundera kring.. googla och kolla om du hittar nåt på Wikipedia?
Men vill man försvara en teori in absurdum så är det bara bra iofs:
Trovärdigheten faller likt fjäll som NBs psoriasis. Rätt i backen som döda hudceller.

Att ens diskutera utifrån dessa termer är totalt irrelevant då det saknas fullständig back up till åsikten inklusive det mest väsentliga:

Lisa har mördats.

Knuffar in att även om man lägger alla rent subjektiva faktorer åt sidan (eftersom vissa väljer att simpelt feltolka) så består dom objektiva faktorerna alltjämt i Människorov, vilket är den ram som utgör marginal för vidare begrundan.
2016-02-08, 12:00
Medlem
develis avatar
Brandtler om NB:
Citat:
Han har aldrig mött min blick. Det är inte många som han har tittat på, han har mest tittad ned. Människor är olika och det är svårt att tolka hans beteende. Men det skulle ju inte vara onaturligt att visa känslor eller förtvivlan om han sitter där som oskyldigt utpekad.
Brandtler om pappans reaktion i HovR:
Citat:
Tore Brandtler nämner pappans plötsliga utbrott i rätten som exempel på en naturlig, känslomässig reaktion: "Sluta ljuga", skrek pappan till advokat Inger Rönnbäck när hon höll sin slutplädering till Nerijus Bilevicius försvar.
– Han orkade inte med att höra lögnerna från Inger Rönnbäck, och då reagerade han.
Vad för lögner?
– Att han skulle ha styrt Missing people och bestämt var de skulle leta, det finns inget sådant. Det var en direkt lögn riktad mot honom och jag skulle vilja påstå att det hade varit väldigt onaturligt om han inte hade varit med och letat efter sin egen dotter. Och hela det här upplägget med att militären skulle ha tagit över utredningen. Han är ju militär och det finns inget fog för det påståendet, säger Tore Brandtler.
http://www.expressen.se/gt/familjens-obesvarade-fragor-om-lisa-mordet/
2016-02-08, 12:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag söker svaren men kommer fram till att det inte är något mystiskt utan att det handlar om sedvanlig inkompetens/lathet/omständighet som gör att utredningen är fylld av så många hål. Jag hävdar att de är som mig, ofullkomliga och jobbar efter förmåga. Ibland räcker det inte. Ibland tas genvägar som blir senvägar. Ibland orkar man inte fullfölja för att man tror sig ändå veta vad resultatet blir.
.
DNA-träffarna talar sitt eget språk oavsett vad du anser om förundersökningen - dvs att du anser den är lika ofullkomlig som dig själv.
2016-02-08, 12:05
Medlem
Ja vi är nog många, som söker svaret!

men det lär vi aldrig få veta!
2016-02-08, 12:11
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
DNA-träffarna talar sitt eget språk oavsett vad du anser om förundersökningen - dvs att du anser den är lika ofullkomlig som dig själv.

Ja. Men att FUP är lika ofullkomlig som jag innebär att rättssäkerheten åsidosatts.

Det jag menade var dock att utredare och ÅK är människor, och där med lika ofullkomliga som jag. Det resulterar ju iofs i en ofullkomlig FUP så du har ju delvis rätt.
2016-02-08, 12:18
Medlem
Citat:
SR P4 Skaraborg: I dag faller domen efter mordet på Lisa Holm
Man kan undra om P4 Skaraborg var åsyna vittne till mordet, eftersom de läser in ett alibi i fruns vittnesmål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in