Citat:
Ursprungligen postat av
Sixt
Det här är ganska sensationellt. Det är också dåliga nyheter för regeringen som har ungefär 0% trovärdighet i invandringsfrågan. Det visar klart och tydligt att folk i allmänhet inte vill ha massinvandring. Att invandringsfrågan rankas högst innebär också att politikerna inte kan dribbla bort frågan eller inte låtsas om den som man alltid gjort tidigare. Att bara producera floskler på det här området går inte längre. Det har iallafall Moderaterna förstått, medan Annie Lööf fortfarande tror att året är 2010.
Om SD ska kunna fortsätta framåt i opinionen måste de ta och skärpa till sin invandringspolitik rejält nu i vår så att de hela tiden ligger före Moderaterna. Ju mer kaoset tilltar i Sverige desto mer beredda är folk att gå med på drastiska lösningar. Regeringen har reda gått ut med att 80.000 kommer skickas hem. Här borde SD bjuda över rejält. Återvandring måste bli ledordet för svensk invandringspolitik framöver. Det är det enda som kommer fungera.
Absolut. Och det är värt att notera att Ipsos i undersökningen verkar ha klumpat ihop begreppen invandring och integration vilket ofta lite löshänt används synonymt men egentligen är två vitt skilda begrepp. Den bästa integrationspolitiken (givet svenska förutsättningar) är antagligen att ha så låg invandring som möjligt. Därmed är det möjligt att anse att till exempel SD har den bästa invandringspolitiken (läs: mest restriktiv) men den sämsta integrationspolitiken). Denna begreppsförvirring i debatten stör mig något fruktansvärt.
Du har helt rätt i din analys att det som krävs nu är krafttag och kännbara, konkreta åtgärder. Dom partierna som hoppar på det tåget kommer få ett uppsving i opinionen likt det M redan har känt av. Risken som jag ser det för SD är att man framstår som ett idealistiskt parti med stora visioner men liten möjlighet att genomföra sina idéer, ungefär likt det numera avklädda och nakna Miljöpartiet. I denna fråga har Moderaterna, sin solkiga historia på området till trots, fortfarande en större trovärdighet bland det breda väljarkollektivet, varför jag tror att ett samarbete mellan SD och M vore logiskt. Ungefär på samma sätt som MP fått förgifta socialdemokratin med sitt mångkulturella, intersektionella och världsfrånvända gift kan SD på så sätt injicera borgerligheten med restriktiv invandringspolitik. Detta skulle potentiellt kunna leda till en stabilisering eller knapp minskning av opinionsutvecklingen för SD till priset att större delar av politiken genomförs.
Pendeln är på väg att svänga över men retoriken kräver precision. Återvandringsdiskussionen bör föras med "humanitära" förtecken, det vill säga samma fluffiga verbala argumentation som använts för att legitimera massinvandringen. Människors rätt till sitt hemland, utveckling av tidigare krigsdrabbade länder, demokratisering. You name it - anammar man den retoriken tar man över pathos från dom som tidigare haft patent på den. En avvikare från ämnet som jag hoppas kan tolereras av mod.