2016-02-04, 23:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Fast detta är bara vad som rör sig inom ditt egna begränsade utrymme, eftersom du nog känner att det måste stämma ihop med dina övriga hypoteser.

Mer korrekt:
Spekulationerna handlar om på vilket sätt NB lockat Lisa över vägen och in i ladan.
Har du någon spekulation om hur det skulle ha gått till? Lisas pappa var bestämd, hon skulle inte gå fram till en okänd man om han inte var i nöd, och av ficksamtalet att döma låtsades inte NB vara i nöd.
2016-02-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I vart fall kan inte en sadist veta om ett medvetslöst offer känner smärta och njuta av det, eller hur?

Du kanske missade min fråga. Varför kan inte en sadist veta om ett medvetslöst offer känner smärta?

Du svarade heller inte på frågan om du ljuger medvetet eller bara saknar kunskap.
2016-02-04, 23:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Har du någon spekulation om hur det skulle ha gått till? Lisas pappa var bestämd, hon skulle inte gå fram till en okänd man om han inte var i nöd, och av ficksamtalet att döma låtsades inte NB vara i nöd.

Du vet mycket väl att jag präntat ner ett par alternativ jag håller som troliga, men om du redan glömt detta får du kika i historiken.

Vid fickringningen är det fortfarande fullt möjligt att dialogen som hördes var mellan Lisa och hennes kollegor.
Lisa´s pappa är bestämd ja, men inte ens han kan veta hur det reageras inom en given abrupt situation, tex där Lisa kanske känt sig så smått tvungen att gå med och peka ut vägbeskrivning på en karta för att bli av med mannen som precis uppenbarat sig framför henne på baksidan caféet.
2016-02-04, 23:31
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Hur mycket ska man behöva tjata på dig egentligen. Du vet ingenting om hur konversationen fortskred efter att det bröts. Vi vet inte heller vem Lisa pratade med. Otroligt så jävla trög man kan vara, måste man påpeka detta igen!- Lisas nära vänner och anhöriga beskriver Lisa som hjälpsam. - Ta och slå upp ordet hjälpsam.
Senast redigerad av henkess 2016-02-04 kl. 23:33.
2016-02-04, 23:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du vet mycket väl att jag präntat ner ett par alternativ jag håller som troliga, men om du redan glömt detta får du kika i historiken.

Vid fickringningen är det fortfarande fullt möjligt att dialogen som hördes var mellan Lisa och hennes kollegor.
Lisa´s pappa är bestämd ja, men inte ens han kan veta hur det reageras inom en given abrupt situation, tex där Lisa kanske känt sig så smått tvungen att gå med och peka ut vägbeskrivning på en karta för att bli av med mannen som precis uppenbarat sig framför henne på baksidan caféet.

Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hur mycket ska man behöva tjata på dig egentligen. Du vet ingenting om hur konversationen fortskred efter att det bröts. Vi vet inte heller vem Lisa pratade med. Otroligt så jävla trög man kan vara, måste man påpeka detta igen!- Lisas nära vänner och anhöriga beskriver Lisa som hjälpsam. - Ta och slå upp ordet hjälpsam.
Det är också så Lisas pappa beskriver henne, i van miljö. Han säger också
Citat:
Hon skulle aldrig gå fram till en okänd människa om han inte vore i nöd eller blev tvingad, och det är jag helt säker på.
och Lisas pappa kände henne mer än dubbelt så mycket som ni båda tillsammans.
2016-02-04, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
För tydlighetens skull:

Lisa har aldrig varit i ladan under söndag kväll och inte senare heller.

Lisa har sannolikt aldrig hängt.

Tejpen är för att hindra utsöndring. Den inre tejpen kommer sannolikt från en annan rulle. Därefter hämtades ladrullen och DNA-placerades i rullen. Uppenbart tecken på att det är ditsatt i efterhand.

Jamen det är ju alldeles utmärkt. Det kan du fylla i på de sista fyra raderna på den här blanketten

http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/dokument/Klagan%20över%20domvilla.pdf

Sedan vet jag inte om vilken som helst person kan skicka in en sådan blankett. Men för en person som värnar om MR-perspektivet går det säkert alldeles utmärkt. HD kommer så klart att med stort allvar beakta inlagan. B3402-15 är ju som bekant målnumret. Det går ju fort att fylla i.
2016-02-04, 23:47
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Möjligheten finns, visst, men den är ändå inte så pass stor, efter vad vi vet om tidsangivelser och vittnesmål.
Och lyssna på Rebeckas vittnesmål - hon har en väldigt hög röst, mycket högre än Lisas. Hon låter faktiskt som ett barn och man kan omöjligt missa att det inte handlar om en man:

http://www.homokozo.se/lh/forhor/f3-rebecka-a.mp3

Även Lowa har en tillräckligt hög röst för att inte misstas för en mans:

https://skaraborgslanstidning.solidtango.com/video/hon-var-sista-som-sag-lisa

Jag satsar på att det varit Medelplana-turisten som återvänt.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-04 kl. 23:58.
2016-02-04, 23:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag hoppas trots allt att han någon gång ska gå med på medicinering, och därigenom kunna få en personlighetsförändring som gör att han erkänner brottet och avslöjar detaljerna.

NB är ingen kriminell person i traditionell bemärkelse. Det gör att NB inklusive familj och närstående har ett stort socialt kapital att förlora - dessutom förhållandevis lite att vinna på ett erkännande. Så nej, något erkännande lär aldrig komma och sanningen kommer han att ta med sig i graven.
2016-02-05, 00:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det är också så Lisas pappa beskriver henne, i van miljö. Han säger också

och Lisas pappa kände henne mer än dubbelt så mycket som ni båda tillsammans.

Ja, då står det dig fritt att värdera alternativet att NB lurat Lisa med en påhittad nödsituation, alternativt att omvärdera möjligheten att SH kan ha fel, trots sin säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Möjligheten finns, visst, men den är ändå inte så pass stor, efter vad vi vet om tidsangivelser och vittnesmål.
Och lyssna på Rebeckas vittnesmål - hon har en väldigt hög röst, mycket högre än Lisas. Hon låter faktiskt som ett barn och man kan omöjligt missa att det inte handlar om en man.
Även Lowa har en tillräckligt hög röst för att inte misstas för en mans.

Jag satsar på att det varit Medelplana-turisten som återvänt.

Det som håller upp den möjligheten är att ingen tjejerna reagerar på klockslaget som insp Jenvén delger dom ang fickringningen, ihop med att Lisa´s fras stämmer hyggligt mot något café/kollege-relaterat, och div uppgivna ivägfärds-tidpunkter i varje fall touchar fickringnings-tidpunkten.

Rösten SH beskrivit stämmer inget vidare alls med kollegorna, riktigt. Stämmer bättre med att NB faktiskt har ljusare stämma (från videoförhör)
Jag är för feg för att satsa iväg på något, med alla dessa parametrar i bagaget, men som sagt, ja det lutar aningen åt att det var NB som var intill vid ringningen.
Senast redigerad av rotesau 2016-02-05 kl. 00:04.
2016-02-05, 00:09
Medlem
Ser att ni diskuterar Lisas mobil. Det sista samtalet eller fickringningen är något knepig.
Att det skulle röra sig om en fickringning på en modern mobil verkar konstigt. Samt signalen i samband med detta samtal verkar också lite märklig. I slutet av samtalet hackar signalen, vilket den inte skulle gjort vid ett normalt slut.
2016-02-05, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
En fråga:

Kan man inte rent teknikst lyssna på fickringningssamtalet i efterhand?
Har för mig alla samtal lagras 6 månader, FRA?
Eller??
Tyvärr får innehållet i samtalet inte sparas. Det är bara tid och nummer som får lagras. Även positionen får man på köpet, dock inte från operatören.

Tekniskt vore det inga problem att spara innehållet. Det är politiska beslut som sätter käppar i hjulet.
2016-02-05, 00:30
Medlem
Citat:
En medvetslös kan inte känna smärta, bli förödmjukad eller tvingas.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ljuger du medvetet eller är det bara okunskap när du ständigt återkommer till ditt påståend att medvetslösa inte kan känna smärta?

Citat:
I vart fall kan inte en sadist veta om ett medvetslöst offer känner smärta och njuta av det, eller hur?

Citat:
Varför inte då?

Citat:
Du kanske missade min fråga. Varför kan inte en sadist veta om ett medvetslöst offer känner smärta?

Du svarade heller inte på frågan om du ljuger medvetet eller bara saknar kunskap.

Vet inte om jag ska tolka frånvaron av svar som att du inte vill få en lögn synad eller bara inte vill erkänna okunskap.

För övriga tråddeltagare kan det dock vara bra att känna till att även medvetslösa mycket väl kan känna smärta och beroende på grad av medvetslöshet även ge uttryck för det.

En ytligt medvetslös kommer vakna av smärtstimulering (men sannolikt inte vid pågående hängning/kvävning). Vid något djupare medvetslöshet kommer offret ändå lokalisera smärtan, men inte avvärja den. Sedan kommer reaktionen vara undandragande, därefter stereotypa böjrörelser och slutligen sträckrörelser innan medvetslösheten är så djup att ingen reaktion sker.

Det är alltså fullt möjligt att en medvetslös person känner smärta och visar reaktion på det.

Med andra ord så kan en sadist mycket väl få tillfredsställelse av behandlingen av sitt offer trots att det är medvetslöst genom dess hjälplösa och typiska reaktion på smärta medan medvetslösheten blir allt djupare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in