2016-01-30, 10:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Hon har ju haft fotokonfrontation där hon svagare pekat ut NB bland två kandidater. Jag tror inte att hon bara för att "behaga" TR under ed pekat ut NB utan någon grund. Jag är övertygad om att hon var säker på att det var NB. Hon hade kunnat säga att det kan vara NB men att hon var osäker. Det var ingen som tvingade henne att absolut peka ut NB.
Det är ingen som bryr sig om vad du är övertygad om.

Mannen bytte klädsel mellan förhören. Mannen kändes kortare än vad NB hade varit tidigare samma dag. NB har lagt på hullet under fem månader. Hårfärgen är fel. Bilen beskrevs felaktigt.
2016-01-30, 10:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Arne och hans hustru kommer att betraktas som giriga godsägare. När väl N fått sin livstidsdom tror jag blickarna kommer att riktas än mer mot dem som tog ondskan till Sverige.
Det där är ju rent skitsnack. Ondskan i Sverige finns hos var och en och företrädesvis hos de som betraktar sig själva som förträffligheten själv och blundar för sina onda sidor. Men framför allt finns ondskan hos de som inte också förmår se och ge uttryck för godhet.
Citat:
Det blir ju bara värre efter de superlativ Arne strösslade med i hovrätten. Platt fall. Med tanke på den tekniska bevisningen samt utpekanden från hans svärdotter borde han definitivt ha hållit lägre profil. Hur var det nu, N fick väll dom bästa rekommendationerna av Arne, - Den bästa jag haft )..
Han vände sig också direkt till NB och önskade honom lycka till i fortsättningen.

AJ gav uttryck för sina egna erfarenheter av NB; vad annat skulle han ha gjort? Anser du att han skulle ha tagit fasta på vad andra människor sagt och upplevt?
Citat:
Det tisslas och tasslas om en undergiven godsägarfru som gärna tar ett glas extra, fam har ingen stark sammanhållning.
Om det tisslades och tasslades lite mindre skulle det onda inte gödas med skvaller och illasinnat snack.
Citat:
Adriana betraktas som en väldigt duktig och pålitlig tjej med en egen karriär. Enligt mina källor har hon varit 100 % säker hela tiden på att det var N hon mötte under lördagen. Något som är väldigt besvärande för N försvar samt några få i den här tråden.
Som några i tråden redan understrukit: Alla vittnesmål ska bedömas med försiktighet och med det förrädiska minnet i åtanke. - Detta till trots finns det vittnen som ger ett mer eller mindre stabilt och omdömesgillt intryck. I det här fallet finns även stöd för att joggerskan pekat ut rätt man, nämligen att NB kan bevisas ha passerat platsen för den tänkta attacken precis vid den tidpunkt då joggerskan stannats.
Citat:
När det gäller det planterade trädet känner jag mig kluven. Dels är det väldigt vackert när det står i blom och kan påminna om Lisas närvaro. Men sen ogillar jag caféägaren då jag anser att hon profiterar sig på det som hänt Lisa och varit god på att ta varje tillfälle i akt att dra cafets öppetider när hon ställt upp i media.
Detta är ju inte hela sanningen: Kaféet har också fungerat som en naturlig mötesplats. Utan organisationsförmåga och ett öppet sinnelag hade detta varit svårt att genomföra på det föredömliga och inlevelsefulla sätt som just kaféägarinnan uppvisat.
Citat:
Caféägaren är inte på något sätt bättre än Arne när det kommer till girighet. Hon borde ifrågasätta sitt eget arbetsgivaransvar. Anställa ung och billig arbetskraft ut till landsbygden men samtidigt inte kunna ha en vuxen arbetsledare som stänger, låser och går sist.
Att ta sitt arbetsgivaransvar kan innebära mycket, t.ex. att se till så att verksamheten bär sig och att ingen blir arbetslös. Det var fyra tjejer som jobbade som i ett team och tre av dessa närvarade vid stängningen. Före stängning stämdes också läget av via telefon.
Citat:
Lisa har arbetat helg i ca 3 ve i Blomberg. 3 ve av sitt 17-åriga liv. Trädet som planterats till hennes minne känns egentligen väldigt fel rent geografiskt. Lisa tillhör inte Blomberg eller Caféet. Hennes minne borde inte bli bunden till mordplatsen på det sättet anser jag.
Hon är för evigt bunden till mordplatsen och alla vackra blommor som lades ned där efter hennes död; alla goda tankar som tänktes och alla tårar som rann ned i jorden runt kaféet.

Men givetvis måste mjölkrummet jämnas med marken. Detta förutsätter jag att den driftige AJ med det snaraste kommer att se till; annars får han nog finna sig i att kallas girig och kanske ännu värre saker.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2895080-blomberg-sorgen-sitter-i-byggnaderna?m=print
Senast redigerad av letsdoit 2016-01-30 kl. 10:44.
2016-01-30, 10:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Det är dock stor skillnad på att ha nekrofila sexuella intressen och fantasier som man inte gör verklighet av utan man t.ex utövar sexakten på en sovande partner som du skrev eller att vissa par kan "leka lik", sminka sig som lik inför sexakten o.s.v, jämfört med den som övergår i äkta nekrofili och börjar "praktisera" på ett lik, en död kropp. Var dit jag ville komma, skillnaden där. Du har helt rätt i att nekrofiler kan vara "normala" utåt, men jag vill mena att det då gäller de som har det som just en sexuell fantasi, en dragning, att de känner sexuell stimulans över att fantisera och kanske "spela" sådana "lekar". Till en viss gräns. Visst är både sexuell sadism och nekrofili oerhört komplexa ämnen där många olika nyanser och avarter kan rymmas, tillika varierande psykiska störningar, eller inte.
Självklart skulle det behövas en RPU för att avgöra hur det ser ut i Nerijus fall, jag hoppas att det blir så. Här pratas det lite hej vilt om vad som helst men det är ändå vissa saker som det kan kännas mer angeläget att bemöta. Halkade in på "nekrofil-spåret" som svar till en skribent som upprepade att Nerijus "bara" gjort sig skyldig till griftefrid, att han hittat Lisas döda kropp som han förlustat sig på, att hon hängt sig själv. Ett sådant scenario är ju otänkbart. Finns inte.
Jag kanske använder ordet nekrofil felaktigt. Vad kallar man en man som klär av en död flicka för att förlusta sig?
2016-01-30, 11:21
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Hon har ju haft fotokonfrontation där hon svagare pekat ut NB bland två kandidater. Jag tror inte att hon bara för att "behaga" TR under ed pekat ut NB utan någon grund. Jag är övertygad om att hon var säker på att det var NB. Hon hade kunnat säga att det kan vara NB men att hon var osäker. Det var ingen som tvingade henne att absolut peka ut NB.
Men nu är det som det är med den saken. TR valde att bortse från vittnesmålet. Hur HR gör får vi se. Ingen kan egentligen kritisera HR om de negligerar Adrianas vittnesmål. Det är ju bara en länk i en indiciekedja som består av många fler länkar.
Jag är övertygad om att hon i rätten "kände" sig säker -- vilket är skilt från att utpekandet är säkert.

I fotokonfrontationen pekade hon INTE ut NB - hon pekade ut två foton, och sa att den hon mött såg ut som ett mellanting mellan de två - typ..

TR valde att bortse från vittnesmålet - ja. Helt enkelt för att vittnesutpekanden inte alls är så starka som du ville göra gällande.
2016-01-30, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är övertygad om att hon i rätten "kände" sig säker -- vilket är skilt från att utpekandet är säkert.

I fotokonfrontationen pekade hon INTE ut NB - hon pekade ut två foton, och sa att den hon mött såg ut som ett mellanting mellan de två - typ..

TR valde att bortse från vittnesmålet - ja. Helt enkelt för att vittnesutpekanden inte alls är så starka som du ville göra gällande.
Om jag inte är ute och cyklar så var mellantinget mellan AB och NB. Kanske det finns en tredje broder med i Blomberg? (dåligt skämt) Gick hon inte över gränsvärdet 100% i TR? Mitt minne är inte det allra bästa.
2016-01-30, 12:12
Medlem
Ydriks avatar
Trådens intellektuella elit verkar nu sakta men säkert resonera fram att NB faktiskt är en sexualsadistnekrofil?!
En i så fall fullständigt och hitintills okänd anomali som den normalbegåvade knappast kan förstå men ändå förväntas godta av dessa stora filosofer.

Mannen med rakborsten förkastar givetvis all denna onödiga tankemöda och konstaterar nyktert att mördaren i Lisa Holm-fallet inte hade något sexuellt motiv. Alls.
http://www.mysterium24.se/?p=2670
2016-01-30, 12:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
I mitt exempel med en ”sovande partner” tänker jag inte på en rollek där båda partner är med utan även här på en parafili vid namn somnofili som har ett starkt samband med nekrofilens historia. Du onanerar t ex till partnern när den sover eller utför ett samlag utan medgivande då partnen på ett eller annat vis (sover, för högt alkoholintag, drogad exempelvis) är vid omedvetenhet. Vad vill jag ha sagt med detta då jo att även äkta nekrofiler kan leva i förhållanden eller vara gifta. En ganska stor procent i nekrofila studier är gifta (eller har varit), vi kommer upp i ca 40 procent faktiskt. Just myten att endast socialt missanpassade ensamstöringar som inte har någon som helst ”vanlig” sexuell erfarenhet bakom sig kan utför ”äkta” nekrofila handligar, den stämmer inte längre. Media hjälper i mångt och mycket till att lansera bilden av både nekrofiler och sexualsadister. Likaså wikipedia, böcker och filmer där dom extremaste fallen beskrivs. Sexualsadisten blir familjefadern som lever det vanligaste svenssonliv (även detta är till stor del en myt) som beskådats och nekrofilen är den gravt psykiskt störde ensamvargen som stympar lik som den grävt upp på begravningsplatsen och sedan tar hem för att sova och kelas med. Båda exempel finns men det är dom extremaste vi får massa info om.

Nekrofili har inget med detta brott att göra, inget som helst, och precis som du säger finns inte ett sådant scenario som målats upp i tråden av en viss skribent. Aldrig hört talas om något liknande faktiskt. Man kan helt bortse ifrån den versionen men min andemening med mina inlägg där jag bemöter t ex dig är att alla exempel på olika parafilier, den ena mer sanningsenlig än den andra, är att det endast blir gissningar gjorda på ÅK gärningsbeskrivning då NB som person är en fullständig gåta för tråden. Vi har ytterst lite på mannen och för att ställa olika "diagnoser" behövs mer än ett händelseförlopp. Sexualsadism som är mycket närmare sanningen i detta fall än nekrofili(som sagt var otänkbart)är ett svårt begrepp som går långt tillbaka i den stördes barndom och dit kommer vi inte för ingen RPU kommer att göras. Borde dock ha gjorts men varken försvar, åklagare eller domstol önskade en. Att IR nu i sista minuten la fram en önskan gills inte. Hon fick förfrågan i media om varför hon begärde en RPU det sa IR att hon inte ville svara på. Men det kan jag göra åt henne, hon greppar efter ett tidsbestämt straff vilket NB skulle kunna (notera kunna) få om han visar sig ha psykiska störningar som inte nödvändigtvis når upp till APS men lite ”rabatt” möjligtvis. Av samma anledning vill inte heller ÅK ha en.

Det var liksom handen i handsken för Wennerholm när IR kallade AJ att vittna om vilken gudomlig person NB är. Han gnuggade sig säkert om händerna och smålog, ingen RPU tänkte han nog endast. Vad IR tänkte lämnar vi åt sitt öde. Kalla AJ att vittna för att sedan begära en RPU behöver inte kommenteras destomer. . .

LGW smackade belåtet när IR kallade AJ som vittne, det var nog det enda vittne som försvaret kallade som han inte ifrågasatte, nu fick han ett gyllene tillfälle att driva sin tes att NB är helt normal så en RPU är helt onödig.
2016-01-30, 13:30
Medlem
PilotHockeys avatar
När kommer dom från HovR?
2016-01-30, 13:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey

8/2 (om inte "annat beslutas").
2016-01-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey

Den 8feb.
Klockan 11 brukar va en populär tidpunkt.
2016-01-30, 13:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Trådens intellektuella elit verkar nu sakta men säkert resonera fram att NB faktiskt är en sexualsadistnekrofil?!
En i så fall fullständigt och hitintills okänd anomali som den normalbegåvade knappast kan förstå men ändå förväntas godta av dessa stora filosofer.

Mannen med rakborsten förkastar givetvis all denna onödiga tankemöda och konstaterar nyktert att mördaren i Lisa Holm-fallet inte hade något sexuellt motiv. Alls.
Det föreslås att NB misstänkt att den hjälmförsedda LH i sin rånrosa jacka varit en inbrottstjuv. Av rädsla för att tjuven skulle försvinna spårlöst från ladan hade han i all hast totat ihop en strypsnara för att fixera den lilla tjuven vid röret. När han hört skrik inifrån hjälmen ska han ha slitit av denna och virat silvertejp runt den långhåriga tjuvens ansikte, för att därefter gå ut ur slaktrummet och fundera på nästa drag. - Väl framme vid spiklådan ska han ha känt sig ganska förvirrad. - Hur det gick med byggnadsställningarna som medlemmen i tjejligan bar på ryggen ryms inte inom hypotesen.

Mannen med rakborsten säger sig fortfarande vara nykter och ohängd. Han påpekar att detta mer är en protes än en hypotes och föreslår att den tillsammans med sexualsadistnekrofilproteser och liknande skrivbordsgarnityr läggs i ett syrabad.
Senast redigerad av letsdoit 2016-01-30 kl. 13:44.
2016-01-30, 13:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik

Svar här: (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in