2016-01-30, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tror du på det?
Här har vi en kvinna som sannolikt är övertygad om att
hon va en hårsmån från att mista livet.

I själva verket har hon troligen läst allt hon kommit över.
Allt annat skulle överraska.

Hur väl känner du kvinnor, egentligen?
2016-01-30, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur väl känner du kvinnor, egentligen?

Ganska väl skulle jag påstå.
Tror inte jag träffat en enda kvinna som inte varit åtminstone lite nyfiken

Men du ville väl få fram något annat misstänker jag?
2016-01-30, 00:50
Medlem
Citat:
Ganska väl skulle jag påstå.
Tror inte jag träffat en enda kvinna som inte varit åtminstone lite nyfiken

Men du ville väl få fram något annat misstänker jag?

Nej. Jag menar bara att om man skall avlägga vittnesmål under ed vill väl alla göra det så korrekt som möjligt.
2016-01-30, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Intressanta inlägg du kommer med!

Du verkar kunnig inom det här området. Jag har funderat lite kring det hastiga förloppet. Vi får väl anta att Nejrus var förstagångsmördare. Brukar det gå så här fort när sexualsadister mördar? Eller var för att det (kanske) var första gången som han mördade?
Tack.
Det hastiga förloppet kan nog i det här fallet bero på två saker.
TID till förfogande?
Dels är det i vilken situation han befinner sig, vilka möjligheter han har att utföra detta utan upptäckt?
Vilka möjligheter har han att utföra sitt dåd utan att misstankar ska riktas mot honom?
Tiden där är det viktiga, han är fullt medveten om att han har en ganska kort och begränsad tid till sitt förfogande. Någon skulle kunna dyka upp i ladan eller se honom hantera offret. Han har också ont om tid för att han vill komma hem i rimlig tid så ej de anhöriga ska undra. Man ska vara medveten om att en sexuell sadist haft denna plan inom sig ett tag, innan den förverkligas. Inte kanske exakt detaljerat men den finns där långt inne och den gror.
LADDAD sen en tid.
Vad jag förstått så gjorde Nerijus ett försök till att närma sig ett annat offer dagen innan, kvinnan som joggade. Det tyder på att han inom sig gjort sig redo att skrida till verklighet, att fullborda det som han drivs av. Det är riktigt kraftfulla drifter som tar över och när det har gått så långt så att han hamnat i den (tvångs-)tanken så är han nog i princip omöjlig att stoppa, framförallt kan han ej stoppa det själv. Eggad, redo, driftig och inställd på att ta ett offer, då blev joggerskan ett nederlag. Förmodligen gav detta "nederlag" ett intensivare och mera målmedvetet agerande nästa dag. Frustration över misslyckandet dagen innan ger ökad aggression vilket ger ökad sexuellt tryck/laddning. Lite enkelt uttryckt, men det är alltså starka behov/känslor som samarbetar felaktigt i sammanhanget vilket man kan säga ger detta extremt farliga tillstånd. En sexuell sadist är ofta skadad sen många år tillbaka, kan ha upplevt något/några trauman i barndomen och inte getts möjlighet att bearbeta dessa. Kan ligga långt inne, liksom inkapslat, väl dolt för omvärlden.
Tillvägagångssättet/gärningsbeskrivningen av mordet säger väl egentligen inget om hur pass erfaren eller oerfaren mördaren är, d.v.s om det var en debut eller inte. Vi får hoppas på att det var en debut. Men, vi kan heller inte veta vad som hade hänt om omständigheterna sett annorlunda ut, om han hade haft mera tid till förfogande samt om han skulle ha varit med sitt offer på en helt avskild plats, säg t.ex ett ödehus i skogen. Skulle ha kunnat bli ett mera utdraget förlopp då. Men, ingen mening i att spekulera i det nu. Han gjorde nu det han tänkt och planerat och under den tid han tyckte att han hade till förfogande. Gäller såväl mordet som döljandet av kroppen.
Senast redigerad av zascha 2016-01-30 kl. 01:03.
2016-01-30, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej. Jag menar bara att om man skall avlägga vittnesmål under ed vill väl alla göra det så korrekt som möjligt.

För min del så tror jag att hon skulle ha jäkligt svårt å
låta bli å läsa om fallet.

Utpekandet i TR, fanns bara en person att välja på.
TR värderade väl inte hennes vittnesmål så högt?
2016-01-30, 01:21
Medlem
Citat:

Bilen som Adriana såg stämmer inte helt överens med NBs bil, bilder på NB fanns ute i media vilket Adriana kan ha blivit påverkad av samt så finns det utrymme för att Adriana fyra månader senare kan ha tagit fel på person. Så så särskilt högt värderade TR inte Adrianas vittnesmål, det bedömdes med stor försiktighet.
2016-01-30, 01:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Hon, AB, var en hårsmån från att gå samma öde till mötes som Lisa.
Man bör begrunda det faktumet innan man tillåter sig att attackera henne och hennes
tillförlitlighet.

Så fort hon konfronterades med Nerijus i rätten så var hon fullt på det klara med att detta
var mannen som lockat på henne på lördagen. Ingen tvekan, det var han, lät hon bestämt
förkunna och bara de som till varje pris vill ha bort balten som Lisas mördare håller på
och ifrågasätter och undviker nogsamt att se någon koppling till vad som senare skulle
utspela sig i bygden.
Det är inte det som hände på lördagen som bevisar att Nero mördade Lisa förvisso
men är man nu inte lagd åt något äckligt mördarkramande och sanningsförakt
så framstår det som en jävla bra indicie. Aset till mördare skulle ha sig ett offer denna helg.
Det gick dåligt på lördagen. Det gick klart bättre på söndagen.

Och hovrätten kommer nu inte nödvändigtvis att göra samma värdering som föregående
rättsinstans, men det spelar ingen som helst roll vad man än tycker om vittnesmålet,
Nero är ju körd ändå.
Men att det var han som ville åt Adriana, ja, om den saken finns det inget tvivel.

Sen kan man undra vad hon tänker om sin svärfar som tog sån parti för den lustmördande
gästarbetaren i hovrätten. När han vet vad hon kunde råkat ut för. Istället för Lisa.

Vidare kan man undra över när den gamle feodalherren ska ta och bestämma sig för att
riva ner monumentet över ondska som han står som ägare till och där en 17-årig tjej
slutade sina dagar på det mest mardrömslika sätt. För låter han det vara kvar så är
det under all jävla kritik alltså.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-30 kl. 02:07.
2016-01-30, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag säger inte att AB nödvändigtvis har ljugit, men han har berättat saker som han visste skulle skada sin bror. Många av dessa uppgifter är helt onödiga och pekar inte på något vis mot att NB mördat LH utan är bara allmänt misstänkliggörande och komprometterande.
Det handlar om ett väldigt otäckt mord på en ung flicka. Jag kan då tycka att det i sammanhanget vore högst omoraliskt att frisera sina svar för att ens broder ska framstå som ett helgon, tycker du inte det?
Min erfarenhet av hur familjemedlemmar reagerar när de oväntat får veta att någon i familjen gjort sig skyldig till något allvarligt det sker i tre faser. I första fasen förnekar de att det hänt, de kan absolut inte tro att deras närstående gjort det han anklagas för. Beskyddande, förnekande. Andra fasen det brukar vara att man börjar förstå att den närstående kanske är skyldig till det han anklagas för. Man funderar och man vet med sig att det finns ju egentligen ganska mycket att berätta om den här personen som inte är så trevligt, saker som han gjort som man ogillar, saker i hans personlighet som skrämmer en. När man kommit så pass långt så brukar man välja att berätta ett fåtal, några mindre detaljer av det här som inte känns så bra och det var där som Aivaras B hamnade tror jag. Han berättade något som inte kändes så bra om sin bror, men har förmodligen mycket mer att berätta i det fallet. Tredje fasen kan skilja sig väldigt åt för de anhöriga. Vissa vill berätta allt de vet om personen i fråga, vissa orkar inte alls utan väljer att helt ta avstånd, vill ej kännas vid den skyldige anhörige. Sen finns det de som nästan går tillbaka till fas ett, beskyddande, förnekande. Kan säga att detta är vanligast bland kvinnor som har ett förhållande med gärningsman. Det handlar i mångt och mycket inte om att man egentligen tror att han är oskyldig men man förnekar inom sig själv och man separerar gärningen från personen. Det här stämmer bäst in på förhållanden där mannen/gärningsmannen haft en väldigt dominerande roll och där kvinnan varit undergiven och beroende av mannen. Finns såklart också exempel som visar på helt andra "faser" men tog nu upp det här som lite grundläggande.
2016-01-30, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hon, AB, var en hårsmån från att gå samma öde till mötes som Lisa.
Man bör begrunda det faktumet innan man tillåter sig att attackera henne och hennes
tillförlitlighet.

Så fort hon konfronterades med Nerijus i rätten så var hon fullt på det klara med att detta
var mannen som lockat på henne på lördagen. Ingen tvekan, det var hon, lät hon bestämt
förkunna och bara de som till varje pris vill ha bort balten som Lisas mördare håller på
och ifrågasätter och undviker nogsamt att se någon koppling till vad som senare skulle
utspela sig i bygden.
Det är inte det som hände på lördagen som bevisar att Nero mördade Lisa förvisso
men är man nu inte lagd åt något äckligt mördarkramande och sanningsförakt
så framstår det som en jävla bra indicie. Aset till mördare skulle ha sig ett offer denna helg.
Det gick dåligt på lördagen. Det gick klart bättre på söndagen.

Och hovrätten kommer nu inte nödvändigtvis att göra samma värdering som föregående
rättsinstans, men det spelar ingen som helst roll vad man än tycker om vittnesmålet,
Nero är ju körd ändå.
Men att det var han som ville åt Adriana, ja, om den saken finns det inget tvivel.

Sen kan man undra vad hon tänker om sin svärfar som tog sån parti för den lustmördande
gästarbetaren i hovrätten. När han vet vad hon kunde råkat ut för. Istället för Lisa.

Vidare kan man undra över när den gamle feodalherren tar och bestämmer sig för att
riva ner monumentet över ondska som han står som ägare till och där en 17-årig tjej
slutade sina dagar på det mest mardrömslika sätt.

Som sagt, hårsmån va ordet jag använde i mitt tidigare inlägg.

Klart fanskapet är kört.
Allt annat skulle förvåna och överraska.

Svärfar ja, vad fan ska han säga gubben.

Skulle man riva alla byggnader där ondskan har huserat,
då jävlar skulle man få riva.
2016-01-30, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Bilen som Adriana såg stämmer inte helt överens med NBs bil, bilder på NB fanns ute i media vilket Adriana kan ha blivit påverkad av samt så finns det utrymme för att Adriana fyra månader senare kan ha tagit fel på person. Så så särskilt högt värderade TR inte Adrianas vittnesmål, det bedömdes med stor försiktighet.
Joggerskan har säkert ingen anledning att ljuga om detta. Hon vittnar heller inte om NB:s skuld till det inträffade på söndagskvällen, utan om en egen upplevelse dagen innan.
Detta vittnesmål är inget avgörande för NB:s gärning utan kan vara en pusselbit i hans beteende.

Att hon inte kan peka ut rätt bil är inget ovanligt. Tror inte ens om hon varit bilhandlare hade hon träffat rätt.
2016-01-30, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du förstår inte riktigt vad jag skriver utan blandar ihop detaljer, medvetet eller omedvetet det vet inte jag. Den djupgående psykiska störningen jag beskrev den finns hos en äkta nekrofil som övergått till praktisk handling, d.v.s försökt få sexuell tillfredsställelse via verklig kontakt med död kropp från att ha haft nekrofila sexuella intressen och fantasier. Passerat den gränsen med andra ord. En sexuell sadist som begår mord behöver inte alls lida av en djupgående psykiskt störning även om vi betraktar detta mord som "galet och avskyvärt". Den sexuella sadisten som mördat är oftast någon som på ytan verkar tämligen normal och skötsam. Däri ligger en väsentlig skillnad. Jag citerar mig själv då du ej riktigt tagit till dig vad sexuell sadism innebär i en sådant aggressivt eskalerande förlopp då gärningsmannen är utom sans och kontroll över sina egna handlingar när han vill uppnå sin extas. Allt går i ett. Men, jag tror inte att du egentligen är intresserad av att diskutera det verkliga förloppet, du vill bara öva argumentationsteknik och använder din orimliga teori till det, en teori du i praktiken så väl förstår är totalt osannolik. Men, ok, alla har sina egna intressen.

"Hos en sexuell sadist så blir aggressionen och sexualiteten till ett. Det kan ge ett otroligt intensivt förlopp vid ett mord t.ex. Aggressiviteten ökar på den sexuella stimulansen och vice versa. Explosivt och med kraft agerar gärningsmannen, kan inte hejda sig. Blir som ett mycket kraftfullt rus där gränser suddas ut. Nerijus B har agerat våldsamt aggressivt för att då nå maximal njutning och han kan omöjligt ha kunnat fokusera på exakt när hennes offrets hjärta slutade slå, de fungerar inte så utan han har fortsatt tills han var helt klar med det han ville åstadkomma. Om han då t.ex dragit av hennes kläder efter att hennes hjärta slutat slå så betyder inte det att han är nekrofil, utan han har helt enkelt varit så inne i sin gärning och sin egen tillfredsställelse, sitt ”rus” så han har bara fortsatt, tills han nått sitt maximala klimax. Maxad adrenalinutsöndring ihop med sexuell tillfredsställelse av skadan/döden han tillfogat sitt offer. I det här fallet är det också ganska typiskt ett sexualsadistiskt förfarande att ingen penetrering skett. Stimulansen ligger nämligen inte i detta utan i betraktandet av offret som är utan räddning, att titta på den nakna kroppen. Tejpningen är också en stark symbol för förövarens kontroll. Efter 100% fokusering på gärningen kommer sen fasen med att snabbt få undan kroppen som då inte längre fyller någon funktion för honom utan den skall snabbt bara döljas. Som han själv försöker dölja gärningen långt inom sig själv sen."

Här måste jag faktiskt flika in lite och tillägga att skillnaderna mellan dessa parafilier (sexualsadism och nekrofili)inte är så markant psykiatriskt som du framhäver. Du ”normaliserar” sexualsadisten och ”demoniserar” nekrofilen. Ytterst få dom nekrofila grupperingarna dignostiseras med psykos (ca 10-15 procent) däremot personlighetsstörningar är desto vanligare, speciellt hos nekrofiler som mördar för att komma åt ett lik, men det säger ju sig självt. Så det är faktiskt en gammal myt att nekrofiler är socialt missanpassade enstöringar med ”djupgående” psykiatriska störningar. De facto är nekrofiler, för att låna ditt uttryck ”på ytan”, (som inte alltid är vad den ser ut att vara), till större delen ”vanliga” människor med arbete, gifta, skilda eller singel män med ”ganska normala” sexuella preferenser i bagaget. En del nekrofiler med partner berättar t ex att man gärna utövar sina sexakter på sin sovande partner för att få ett visst utlopp för sin parafili. Så nej varken sexualsadisten eller nekrofilen behöver vara ”djupgående” störd men parafilierna ligger psykiskt inte så milslångt ifrån varann som du ger sken av. Tvärtom faktiskt.

Parafilierna går till viss del in i varann då vissa nekrofiler har sadistiska gärningar i sitt bagage. Det ena utlöser det andra och ingen av dessa ”parafilier” skall normaliseras speciellt inte om det leder till mord. I detta fall har vi ett mord och en tråd som på ett tomt blad diagnostiserar olika parafilier åt höger och vänster. Det får man väl göra, jag avstår dock men påtalar igen att en RPU görs så gott som alltid när det kommer till mord av den karaktär som åklagaren i detta fall ger som motivbild. Och till saken hör att vi får mycket av vår statistik/studier gällande olika extrema parafilier ifrån dom rättspsykiatriska undersökningarna då många av parafilierna kommer upp ”till ytan” först att en straffbarhandlig begås. Både sexualsadister och nekrofili är ett oerhört komplext ämne och för att dela ut dessa störningar behövs mer än en personutredning ifrån kriminalvården (läs NB själv) eller en gärningsbeskriving ifrån åklagaren.
Senast redigerad av LKVN 2016-01-30 kl. 02:12.
2016-01-30, 02:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Ja, för sjutton, man hör ju på inspelningen hur pass säker hon är.
Ja, det håller jag med om. Är inte bara vad hon säger utan också hur hon säger det. Ett säkert och trovärdigt vittnesmål anser jag. Hon var fokuserad på det hon anade vara en fara, ett hot och det var Nerijus B. Ren instinkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in