2016-01-29, 13:36
Medlem
Hur får man den frysta fisken riktigt riktigt god? Jag steker den i creme fraiche och grädde och stekt lök. Kryddar med dill och salt och grönpeppar. Till fisken äter jag ris. Några förslag på att göra det bättre?
Citera
2016-01-29, 13:41
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Jag kör citronpeppar och creme fraiche alternativt kokosmjölk =) Enklare men funkar också
Citera
2016-01-29, 13:51
Avstängd
Lägg i folie med mycket tomat, potatis och purjolök. En stor klick smör och kryddor. In i ugnen. Ingen disk, hälsosamt, gott och nyttigt.
Citera
2016-01-29, 13:54
Medlem
Germanofils avatar
Jag brukar göra en soppa med purjolök och tomat som bas. I denna har jag sedan vit fryst fisk och kryddar med saffran och fänkålsfrö. Går även bra att slänga i några räkor.
Citera
2016-01-29, 13:55
Medlem
AndersM79s avatar
Vispa ett rått ägg och doppa den tinade fisken i detta. Doppa sedan fisken i vetemjöl blandat 50/50 med skorpmjöl. Stek sedan i smör. Blir riktigt frasigt och gott. Servera med potstis och remouladsås.
Senast redigerad av AndersM79 2016-01-29 kl. 13:58.
Citera
2016-01-29, 14:42
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Vispa ett rått ägg och doppa den tinade fisken i detta. Doppa sedan fisken i vetemjöl blandat 50/50 med skorpmjöl. Stek sedan i smör. Blir riktigt frasigt och gott. Servera med potstis och remouladsås.

Du får ett bättre resultat om man vänder den i mjölet, sedan ägget och tillsist skorpmjöl (ströbröd).
Citera
2016-01-29, 16:22
Medlem
MeanMEs avatar
Finns ju vissa saker som funkar bra.

Fänkål, morötter, purjo, schalottenlök, pepparrot, kinakål, spenat, sparris, potatismos, vitt vin/citron, dill, salvia, dragon, saffran, räkor/skaldjur, creme fraiche/grädde, smör, parmensan, dijonsenap osv.

Tomater/krossade, vitlök, lök, chili, röd paprika, fänkål, selleri, spenat, oliver, kapris, bönor, vitt vin, balsamico, olivolja, salvia, dragon, skaldjur, saffran, parmesan osv.

Sedan har du curryköken, karibiska, creole och de asiatiska mm.

Recepten skriver sig själva tycker jag.
Beror ju mest på vad du har i skafferiet.
Citera
2016-01-29, 22:49
Medlem
HighwayDelights avatar
Kör fisken i ugnen, oftast med lite smör och mjölk, och citruspeppar eller vad det nu heter..
Fisken blir perfekt, riktigt gott!
Citera
2016-01-29, 23:58
Moderator
Popesizes avatar
Brukar oftast koka den i en sås gjord på mjöl, vatten och mjölk. Sedan har jag i ett par hårdkokta, hackade ägg. Ätes med potatis!
Citera
2016-01-30, 11:16
Medlem
rayraviolis avatar
Jag gör samma sak som med färsk fisk.
Citera
2016-01-30, 14:11
Medlem
Iloveludas avatar
Varför inte göra en gratäng på kaviar? Blir helt kanongott
Citera
2016-01-30, 17:27
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Varför inte göra en gratäng på kaviar? Blir helt kanongott

En favorit hos oss är gratäng med grädde, Kalles kaviar och en klick tomatpuré. Pudra lite med idéalmjöl och gärna en näve dill ovanpå. Fint!

Ska du steka eller koka torskrygg så tina filéerna och salta sedan i en halvtimme innan tillagning för att få en fastare fisk (enligt Per Morberg, bara att goola).

Den bästa frysta fisken köper man från en fiskbil som levererar fryst direkt till dörren, t ex Gourmetfisk. Utmärkt kvalité! Torskryggen är helt outstanding jämfört med den man köper i butikens frysdisk. Deras rödtunga rekommenderas starkt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in