HELT RÄTT. Antingen är det Mord eller inte. Det är vad HR skall ta ställning till. Inget annat.
Helt rätt från mig också. Vad HR har att ta ställning till är domen från TR samt de yrkanden som ÅK la fram i TR och HR. Eftersom ÅK inte yrkat på något annat än mord och NB är dömd av TR till detta är det endast detta som HR ska avgöra. HR hittar inte på några egna yrkanden. Det är fria eller fälla.
Nu sitter NB fortfarande häktad och vad detta betyder för för framtida domslut är kanske inte så svårt att räkna ut.
Ingers uppgift som advokat är att försvara sin klient, ta upp allt kan tänkas tala till dennes fördel i domstolen och ifrågasätta bevisningen. Hon företräder NB och ska inte ta någon hänsyn till offrets anhöriga. De har stöd från alla möjliga håll. NB har bara henne.
Inger Rönnbäck ställer sig själv frågande till Lars Johanssons kritik. Rönnbäck menar att hon i rollen som försvarare måste se kritiskt på bevisningen.
– Vi vet ju inte vad som har hänt, det vet ju bara den eller dem som har gjort det här. Då måste man vara öppen för många olika lösningar - därmed inte sagt att det är så, det har jag har aldrig påstått.
När det kommer till antydningarna att polisen kan ha planterat bevis utvecklar advokaten sitt resonemang.
– Det jag sa var att det inte behövde vara mer en till två personer, de andra behövde inte alls veta någonting. Den som i så fall hade gjort det kanske trodde att den gjorde helt rätt, säger Inger Rönnbäck.
Advokaten menar att det är allvarligt om samhället inte klarar av att en advokat har en annan uppfattning gällande ett mål än vad polis och åklagare har.
– Jag anser inte att jag hade gjort mitt jobb om jag inte hade vänt på stenar. Det är bara att tänka sig själv om man åtalas för något och är oskyldig, hade man då inte velat att ens offentliga försvarare hade vänt på stenar? frågar sig Inger Rönnbäck.
Nej, det har man nog märkt att någon hänsyn behöver inte visas de anhöriga.
Det har framgått väldigt tydligt.
Det är nu tillåtet att gå fram rätt hårt också förvisso.
Regler om god advokatsed för europeiska advokater
4.2. Korrekt processföring
En advokat måste alltid ta vederbörlig hänsyn till korrekt processföring.
4.3. Uppträdande inför domstol
En advokat skall, samtidigt som han eller hon iakttar vederbörlig respekt och hövlighet mot domstolen, försvara klientens intressen redbart och utan fruktan, utan hänsyn till advokatens
egna intressen eller till några konsekvenser för honom eller henne själv eller för någon annan person.
4.4. Falska eller vilseledande upplysningar
En advokat skall aldrig medvetet lämna falska eller vilseledande upplysningar till domstol.
Sedan är det väl ganska uppenbart att det mesta hon uppehållit sig vid i sina dryga
monologer inför domstolarna har hon snott direkt härifrån forumet.
Flera ur Nerijus hängivna fan-club kan också ha varit i direkt kontakt med människan och
matat henne med tips och uppslag. Det har nog varit en livlig kommunikation under den
här tiden. Lisa skulle ha lekt i ladan med snören och det är en grej hon knappast kom
på själv för att ta ett exempel ur högen med skit.
Sedan är det väl ganska uppenbart att det mesta hon uppehållit sig vid i sina dryga
monologer inför domstolarna har hon snott direkt härifrån forumet.
.
Från dom i "den utbrutna tråden".
Hur många i Verkligheten skulle använda FB som källa?
Det kan bli så att han får ett tidigare respass. Sen kanske man inte ska önska någon till helvetet men detta ligger nog närmare i ett Litauisk fängelse än i ett Svenskt, i vart fall vad jag har sett.
Sen är det lite märkligt i hela historien, NB kramarna får säga vad de vill, att förhören med NB har varit relativt tama. Det borde gått att plocka ut mer av honom trots tolk.
Sannolikheten är nog stor att han (med det nya regelverket) överförs till Litauisk kriminalvård tidigare än efter 10 år.
När det gäller förhören så har han kommit väldigt lindrigt undan. Där borde man ha kunnat försökt få fram mer ur honom trots tolksituationen.
Sannolikheten är nog stor att han (med det nya regelverket) överförs till Litauisk kriminalvård tidigare än efter 10 år.
När det gäller förhören så har han kommit väldigt lindrigt undan. Där borde man ha kunnat försökt få fram mer ur honom trots tolksituationen.
Kommer det nya regelverket som, efter vad jag förstått, träder i kraft 1 april i år att kunna nyttjas retroaktivt? Jag tänker att brottet begicks innan det nya regelverkets ikraftträdande; likaså hinner domen falla innan dess. Är det ändå applicerbart i detta fall eller kommer det regelverk som gällde vid brott / dom att vara det som gäller under hela strafftiden?
Ingers uppgift som advokat är att försvara sin klient, ta upp allt kan tänkas tala till dennes fördel i domstolen och ifrågasätta bevisningen. Hon företräder NB och ska inte ta någon hänsyn till offrets anhöriga. De har stöd från alla möjliga håll. NB har bara henne.
Det är alldeles riktigt. Om hon har någon reell chans att fria eller sänka straffet genom att hävda det ena eller de andra får hon absolut inte ta hänsyn till de anhörigas känslor. Men det är oprofessionellt av henne att återbruka ett antal psykfallsteorier från ett näforum på ett sätt som bara gör domstolen förbannad, och inte på minsta sätt försätter hennes huvudman i en bättre position.
Men om x-frun hade sagt att NBs bror inte alls ljuger utan att det är korrekt som han påstår
att hon blivit behandlat illa, så är frågan vad du då hade sagt i din tur.
Kan man gissa på att ja, då ljuger nog x-frun på sin x-man av ren illvilja eller gissar jag
alldeles fel och då ber jag så mycket om ursäkt.
Ja du gissar fel, för om x-frun skulle berätta at NB behandlat henne illa så som psykisk och/eller fysisk våld, att hon var rädd för honom och tillex. flyttat till hemlig ort eller liknade pga detta, då skulle jag så klart överväga om NB faktisk hade med mordet at göra.
I den här utredningen finns inga indikationer på att några fel av betydelse eller än mindre oegentligheter har begåtts. Vad som finns är ett antal människor på ett internetforum som sitter och spekulerar utan grund om misstag och medveten korruption för att dölja eller rentav förfalska bevisning. Jag måste säga att jag är besviken på att en civilingenjör (enligt din egen uppgift) inte förstår att det där är rena nonsensargument. Hamilkar har helt rätt (i sitt inlägg från igår): Just detta att ett av huvudargumenten från alternativteoretikerna är att polisen gjort fel (medvetet eller omedvetet) utan att kunna visa på några bevis för det är ett väldigt gott tecken på styrkan i bevisningen i det här fallet.
Frånvaro av bevis är inget bevis eller vad är det du brukar säga?
Indikationer finns i form av hur illa litauerna blev behandlade. Det vittnar om hatet mot dem som fanns bland en del poliser. Sen har vi de märkliga proverna som togs på NB, där man ska ha kommit tillbaka strax efteråt och sagt att ett prov måste göras om för att något blivit fel. Det förefaller oklart vad syftet med vissa prover har varit och var de sedan tagit vägen. Någon har nämnt att polis tog hand om dem fastän det egentligen ska handhas av sjukvårdspersonal.
För att få fram bevis eller starkare indicier krävs förstås en utredning. Enda chansen att en sådan kommer till stånd är antagligen att NB gör en polisanmälan där han anklagar polisen för plantering av spår. Jag vet inte vad polisen är ålagda att göra i så fall men de måste väl på något vis undersöka möjligheten för det han påstår.