2016-01-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
I det här fallet finns det mycket tung bevisning att NB fanns i bostaden från 17.30-20.00 och Lisa försvann 18.30.
Det är tre olika personer som har förhörts Irina, Aivarus och NB och förhörsledarnas uppgift är att få fram om den misstänkte säger sanningen, det finns ingenting i de här förhören som visar att NB försöker framföra någon osanning.
Det är helt omöjligt att tre personer kan komma med samma berättelse med tider och annat om de ljuger.
Den som påstår att det var möjligt för NB att ljuga var han befann sig den tiden 17.30-20.00, eller när Lisa försvann och blev mördad, vet inte vad de pratar om.
Sedan har Irina svurit ed i Litauen vid förhören som gjordes där, och sade att NB var helt säkert i bostaden från 18.45.
Irina skulle väl aldrig svurit ed och vittnad om det inte var sanningen hon framförde, hon hade i så fall hittad en ursäkt att inte vittna som måste göras med att vittnet svär ed i Litauen, har ingen betydelse att det är hennes man det gäller.
Den som begår mened i Litauen är straffen detsamma för alla som svurit eden, mycket stränga.

Det finns också edsvittnen i Sverige i det här fallet, nu finns det ett edsvittne i Litauen mot dem, det måste vara någon som bluffar eller sett fel.
Irina kan aldrig ha sett fel som blir till en omöjlighet eftersom det gäller hennes man i bostaden, utan det finns andra som sett fel eller missat dag och tid.
De här vittnen som påstått att NB kom från Martorp och körde i hög fart mot Blomberg 19.30-19.45 söndagen den 7 juni, där finns det ingenting som stämmer in med det.
Det är sannolikt ett sätt att försöka påvisa att NB kört någon kropp från ladan till Martorp.
Det finns inga bevis att ladan varit någon brottsplats och det finns inga bevis att NB transporterat någon kropp.
Den 7 juni 19.35-19.51 satt NB i bostaden och skypade med sin mor i Litauen.
Kontentan av din text skulle kunna skrivas mycket kortare: Ja, om nära anhörig i form av hustru lämnar alibi, ska detta vägas tyngre än vilken annan bevisning som helst.
2016-01-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Som sagt. Det är inte svårt att se att det kan finnas personer som gärna skulle vilja "hjälpa" utredningen "på traven" när man läser dina "insiktsfulla" inlägg.
Är inte detta något som skulle kunna gälla vilket rättsfall som helst?
2016-01-27, 12:09
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Svarar igen för jag visste såklart att tejp satt över snara men jag har alltid föreställt mig att snaran löpte fritt efter knut och tejpning skett innanför löpsnaran.

Hur menar du att den löper?

Är den intejpad längst bakhuvud?

Var är den avskuren menar du?

Kan du förresten förklara varför snöre har gjorts i små bitar som lämnas kvar? Varför tror du det finns små bitar snöre?

Jag har aldrig förstått det. I vilket moment uppstår små bitar snöre?

Mindre bitar av snöre blir det då kroppen skärs ner från var den har hängt. Vet inte varför flera
snitt läggs. GM är inte så värst organiserad och slarvar helt enkelt.
2016-01-27, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Belägg för det fetstilta och att gärningsbeskrivningen är statistiskt mer sannolik?
Vet inte din anledning till att vilja diskutera detta. Endera tror du själv på den osannolika teorin du presenterat eller, mycket mera troligt, så är det enbart en tävling i retorik och argumentation för dig.
För mig är ingetdera intressant, du får ha de intressen och värderingar du själv önskar och väljer.
Det är bekräftat av de flesta professorer inom psykiatrin att s.k äkta nekrofili hänger samman med en djup störning. Majoriteten har någon form av personlighetsstörning. Är en parafili som oftast aldrig levs ut, de vet som de flesta att det är fel. Man lever inte ut sina fantasier, de som har nekrofila intressen har det just som fantasier. Det nekrofila intresset, den sexuella upphetsningen stannar vid tanken. Det ska till en allvarlig psykisk störning för att gå över gränsen till äkta nekrofili som är så extremt ovanligt att det knappt finns någon forskning inom området. Sexuell sadism som slutar i mord finns dokumenterat i statistik och med forskningsunderlag.
Tanken att litauern skulle vara en äkta nekrofil som plötsligt finner ett nyss dödat offer hängandes på sin arbetsplats på landet och tar tillfället i akt är så otänkbar så det finns naturligtvis inte ett enda exempel historiskt inom vare sig psykiatrin eller kriminologin. Nog diskuterat om detta.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=657281
En av de få studier som gjorts är amerikansk och omfattar 122 nekrofiler. Den visade att majoriteten hade någon form av personlighetsstörning. 42 procent av de undersökta hade mördat för att få tag i lik.

Marianne Kristiansson är rättspsykiater och chef för Rättsmedicinalverkets rättspsykiatriska avdelning i Huddinge. Hon har under sina 25 år inom rättspsykiatrin bara stött på ett säkert och ett misstänkt fall.
–Nekrofili är ett beteende, inte en psykisk sjukdom. Bakom kan ligga svåra psykiska störningar med en stark tvångsmässighet i botten, säger Kristiansson.
Personer med nekrofilt beteende är mycket ensamma människor som har svårt att kommunicera socialt.

Forskaren Niklas Långström poängterar att de flesta som har nekrofila sexuella intressen inte gör verklighet av dem. - Vissa "leker lik" med sin levande partner för att få utlopp för sin sexualitet, säger han.

- Det är extremt ovanligt och förövarna är oftast djupt psykiskt störda personer som man måste ha under kontroll, säger Sten Levander, professor i psykiatri.
2016-01-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Tack för svar.

Ny detalj med Norra magasinet. Vad den har för relevans är jag dock osäker på.

Att Lisa tejpades hängd är med i fupen och togs även upp förra rättegången. Hennes hår samt repet var övertejpat.

Jag tror Nerljus tejpade henne för att det var en del av hans fantasi, snarare än något han tvingades göra av praktiska skäl. Man kan spekulera i huruvida han gjorde det för att slippa se hennes ögon, men det tror inte jag.
Jag tror han gjorde det efter hennes död, samtidigt som han drog ner och upp kläder.

Han återskapade en bild han hade i huvudet.

I min teori har NB blivit tillsagd att göra så. Han fick agera som medhjälpare. Nu ångrar han (och skäms) djupt att han lydde. Han hade för god tro på snälla svenskar. Arne hade ju varit snäll och hjälpsam så varförs kulle någon i Blomberg inte vara att lita på.

Jag tror att NB är medskyldig. Därför tiger han.

Om det är sant, att SH ville sätta NB dit, så uppstår en fråga, varför ville han det?
2016-01-27, 12:15
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Är inte detta något som skulle kunna gälla vilket rättsfall som helst?

Självfallet, men speciellt fall där myndighetspersoner är iblandande på ena eller andra sättet. Om en polis (eller militär som i detta fall) är den som är den som råkat ut för brottet så föreligger ju extra hög risk för detta.

Tror du att det är en slump att så många fall där polis och andra personer inom rättsväsendet läggs ned eller ens aldrig utreds? Anser du att man gjorde rätt då man försökte tysta ner och sopa allt under mattan när en polischef visar sig ladda ner barnporr?

Det finns alltså. Hamilkars påstående ovan verkar nästan världsfrånvänt i ljuset av detta och mörkandet av trakasserierna.
2016-01-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Plantering är alltid en teoretisk möjlighet när det gäller DNA-bevisning. Jag har tidigare i tråden försökt klarlägga att det krävs så mycket kunskap och teknik för att en privatperson ska kunna plantera sådan DNA-bevisning som erhållits här att det inte är rimligt att någon inblandad i det här mordfallet skulle ha tillgång till den. Nu spelar du ut det allra sista kortet - att själva den svenska rättsapparaten skulle kunna vara så korrupt att den fabricerar DNA-bevisning för att sätta dit en tidigare i Sverige helt ostraffad litauisk gästarbetare.

Jag skulle vilja påstå att det är ett utomordentligt gott betyg åt bevisningen i det här fallet att de alternativteoretiska resonemangen - som förekommer i varje Flashbacktråd där en mördare döms mot sitt nekande - är föranlåtna att dra upp denna hypotes.

Men om nu rättsväsendet är så korrupt, varför behövs det öht någon plantering - som en vanlig utredande polis absolut inte kan utföra ensam; det behövs alltså duktiga kunskaper i allmän molekylärbiologi och DNA-profilering, som finns på NFC, men inte på något annatställe i rättsapparaten Men om NFC ändå måste vara med i konspirationen, varför ljuger de isåfall inte bara hejvilt om resultaten utan att något DNA faktiskt planterats? Det är ju mycket enklare!
Du vet ingenting vad som var motivet för det här mordet och inte heller vem mördarna var.
Om det fanns intresse att mördarna inte skall avslöjas då är enda sättet att göra planteringar.
Att DNA planteringarna skulle ha utförts av polisen är ologiskt och inte alls trovärdigt.
Att gärningsmännen skulle utfört dem är helt uteslutet.
Att påstå att DNA går inte att plantera är felaktigt det är möjligt att plantera DNA de som har kunskaperna, i USA har sådant skett i flera fall.
Eftersom DNA är planterat är det personer som har behärskat tekniken och utfört dem, svårare än så är det inte.
Men självklart har det funnits ett starkt motiv att dölja gärningsmännen och att NB skulle få skulden för mordet.
2016-01-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK. Vad resulterade det i? Hur många fick faktiskt resning.

För grova brott med mer än två års fängelse (sedan 1993) finns det elva fall i Sverige där resning i brottmål beviljats och den tilltalade friats i den nya rättegången. Dessa elva fall gällde personer som blivit dömda till långa fängelsestraff, varav två till livstids fängelse.
Mörkertalet är sannolikt oändligt mycket större än detta. Detta är ingen statistik som tillhandahålls av Store Bror, man får gräva fram den. Vi kan därför konstatera att det förekommer - om än inte i alltför stor utsträckning. Har det förekommit i detta fall? Ingen vet i nuläget - men att en advokat som tidigare varit åklagare insinuerar detta i sin slutplädering är illavarslande. Det är nog därför så många avfärdar henne som knäpp eller rent av kriminell. Hemska tanke om hon har rätt. Det vill ingen tro. Förnekelsen blir därför stark och anklagande. Att den stat man lyder och tjänar så troget kan göra så mot sitt folk. Man fylls av vrede och projicerar det mot de som kommer med sådana "galna anklagelser" mot sin älskade stat. En dold patriotism så att säga. Lite av samma syndrom som drabbat "patriotiska amerikaner" som blint tror på de osannolika förklaringar som man från statens håll lagt fram i 9/11 och krigen i Mellanöstern och avfärdar alla som ifrågasätter detta med hat och förakt och ser dem som onda landsförrädare för att de vågar upplysa folk om motsatt bevisning och slutsats än Store Bror taffligt förklarat. Its all an illusion
2016-01-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Pappan lämnade salen uteslutande av den anledningen att han ännu inte en gång orkade
få beskrivet för sig i detalj vad hans älskade dotter råkade ut för den där förfärliga juniaftonen.
Är det möjligt att förstå för dig?

https://www.flashback.org/sp56140588

Din föraktfulla hållning inför Lisas öde ska kommas ihåg.

Det är det gränslösa föraktet för det obeskrivliga lidandet, som har präglat denna sak. Mordet på Lisa Holm är busenkelt ur juridiskt perspektiv. Det finns en mördare som kan bindas med bevis som inte går att bortförklara. Det går inte ens att så tvivel på strykan i den bevisning som binder Nero till gärningarna han åtalas för.

Det denna tråd har bidragit med, är att nu vet vi alla att det står illa till i Sverige med det mesta som rör medborgarnas syn på det som händer runt omkring dem. Det mesta kritiseras för sakens skull, med en illvillig lust att sabotera och skada. Det finns en vilja att skada och reta upp oss och alla, genom att kränka Lisa Holm och alla som känner denna maktlöshet inför den ökande brottsligheten med dess grova våld.

Tråden har lyft fram, att det mitt ibland oss lever det monster som parasiterar på andra människors värsta sorg. Det kan vara både ekonomiskt och lustbetonat, med samma drivkrafter en lustmördare har. Dessa personer tillfredsställer samma perversa fantasier, och det börjar ju alltid med fantasier.

Vi ser Mördar-Neros familj och häpnar över deras fräckhet, och brist på empati för att det finns mördad flicka. Om empati saknas, så har de inte ens vett att inse allvaret med en familjemedlem som är åtalad för ett av de värsta brott som drabbat oss i Sverige. Den enda som verkar normal och har normala reaktioner i den familjen är lillebror, och då blir han förtalad och utpekad som alternativ mördare av advokaten och hennes pöbelentourage.

Det är bara olika grader av persversiteter och mänsklighetens förfall vi får inblick i. Det intressanta är Inger Rönnbäcks olika utspel. Hon har en advokats trovärdighet i bagaget när hon skämmer ut oss alla!

Det så kallade försvaret har inte skapat tvivel i en domstol om Mördar-Neros skuld. Det är bara olika konspirationer och förtal som har fått legitimitet genom advokatens stolligheter.

Det jag undrar över, är varför dessa personer inte nöjer sig med en egen tråd. Det vore intressant att få veta varför de vill se Mördar-Nero fri, för de vet lika väl som oss att det går inte ta sig förbi bevisningen hur de än försöker. Det vet också att det går inte att motbevisa DNA genom att avhumanisera brottsoffret och kränka hennes anhöriga. Det borde en efterbliven fatta.

Det finns ju alltid olika motiv till människors handlingar och jag undrar vad motivet är till att smutskasta och förtala folk som bara gjort sitt jobb! När de för en gång skull skött en mordutredning så som de ska göra enligt alla regler!
2016-01-27, 12:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Vet inte din anledning till att vilja diskutera detta. Endera tror du själv på den osannolika teorin du presenterat eller, mycket mera troligt, så är det enbart en tävling i retorik och argumentation för dig.
För mig är ingetdera intressant, du får ha de intressen och värderingar du själv önskar och väljer.
Det är bekräftat av de flesta professorer inom psykiatrin att s.k äkta nekrofili hänger samman med en djup störning. Majoriteten har någon form av personlighetsstörning. Är en parafili som oftast aldrig levs ut, de vet som de flesta att det är fel. Man lever inte ut sina fantasier, de som har nekrofila intressen har det just som fantasier. Det nekrofila intresset, den sexuella upphetsningen stannar vid tanken. Det ska till en allvarlig psykisk störning för att gå över gränsen till äkta nekrofili som är så extremt ovanligt att det knappt finns någon forskning inom området. Sexuell sadism som slutar i mord finns dokumenterat i statistik och med forskningsunderlag.
Tanken att litauern skulle vara en äkta nekrofil som plötsligt finner ett nyss dödat offer hängandes på sin arbetsplats på landet och tar tillfället i akt är så otänkbar så det finns naturligtvis inte ett enda exempel historiskt inom vare sig psykiatrin eller kriminologin. Nog diskuterat om detta.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=657281
En av de få studier som gjorts är amerikansk och omfattar 122 nekrofiler. Den visade att majoriteten hade någon form av personlighetsstörning. 42 procent av de undersökta hade mördat för att få tag i lik.

Marianne Kristiansson är rättspsykiater och chef för Rättsmedicinalverkets rättspsykiatriska avdelning i Huddinge. Hon har under sina 25 år inom rättspsykiatrin bara stött på ett säkert och ett misstänkt fall.
–Nekrofili är ett beteende, inte en psykisk sjukdom. Bakom kan ligga svåra psykiska störningar med en stark tvångsmässighet i botten, säger Kristiansson.
Personer med nekrofilt beteende är mycket ensamma människor som har svårt att kommunicera socialt.

Forskaren Niklas Långström poängterar att de flesta som har nekrofila sexuella intressen inte gör verklighet av dem. - Vissa "leker lik" med sin levande partner för att få utlopp för sin sexualitet, säger han.

- Det är extremt ovanligt och förövarna är oftast djupt psykiskt störda personer som man måste ha under kontroll, säger Sten Levander, professor i psykiatri.
Finns det någon skillnad i hantering av Lisas kropp i gärningsbeskrivningen och i min teori efter hennes död? Tyder inte det på en djup störning att döda en människa genom hängning för att skända henne sexuellt? Vad betyder äkta nekrofili? Penetrering?
2016-01-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Jo jag vet det. Men om nu gärningman nekar så måste det begrundas. Det är väl därför man frågar honom om hur han ställer sig till anklagelse. Han nekar inte bara till brottet han nekar till allt.

Jag har förstått att ni verkligen tror på er teori men ni har misslyckats med att få med er gärningsmannen. Då kommer alltid tvivlet att vara det som fastnar mest på folks näthinna och som.ekar ur detta mål när det läggs till högen av lagakraftvunna domar.

Ett erkännande är centalt. En förklaring efterlängtad.

Ni tror på dna bevisen på kläder vilket inte säger något om själva dräpandet och det är ju ändå dräpandet han döms för.

Självklart kan ni inte tvinga fram ett erkännande eller hitta det i nån liten vrå men utan erkännande döms han mot sitt nekande. Alltså inför sig själv finns ingen rättvisa eller rättsäkerhet i samhället för honom.

Vad är din teori om att han nekar när du känner dig så säker? Har du aldrig kännt dig osäker på hans skuld? Han bor ju ändå precis där. Jobbat där i flera år. Trivs. Varför huxflux gör han då detta hemsk mord och låter sig gripas? Varför gör han det där vittnen kan känna igenom honom - peka ut honom? Då kunde ju alla våldtäksmän lika gärna alltid gå in till första bästa granne. Det gör dom inte. De smyger långt ifrån där de bor.

Varför känner inte jag som du?

Varför tvivlar jag på hans skuld när du inte gör det? Vilken lite detalj skiljer oss åt?

Jag gissar på att du tvivlar på hans skuld för att du lägger stor vikt vid hans nekande. Nu är det ju dock så att majoriteten av alla som döms för mord gör det mot sitt nekande.

Varför jag inte har "rimligt tvivel" om hans skuld är simpelt. Det finns helt enkelt för mycket bevis mot honom.
DNA spåren kan inte förklaras med kontaminering från arbetsplatsen.
Han har inget alibi och har setts runt platsen/vägen vid den aktuella tiden.
Han uppmanade sin fru och broder att ljuga för polisen om alibi.

Varför han begått brottet kan jag inte svara på, allt tyder på att det är tämligen dåligt planerat, en impuls han inte kunnat kontrollera.

Sen det där med våldtäktsmän har du helt fel i. Nästan samtliga sker i förövarens närområde. Antingen nära hemmet, arbetsplatsen eller deras favorit hak.
Våldtäktsmän som utför våldtäkter utanför sin comfort zone är extremt ovanligt.
2016-01-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Kontentan av din text skulle kunna skrivas mycket kortare: Ja, om nära anhörig i form av hustru lämnar alibi, ska detta vägas tyngre än vilken annan bevisning som helst.
Vad gäller Irana är att hon svurit ed i Litauen att NB fanns i bostaden från 18.45 den 7 juni.
Att svära ed i Litauen är en allvarlig sak, att vittna är en sak men att svära ed är något helt annat.
Vid grov mened i Sverige är straffskalan fängelse lägst 2 år och högst 8 år.
Litauen har sannolikt högre straff än i Sverige.
Den som begår mened när det gäller ett mord, anses det som grov mened.

Tror du verkligen att Irina skulle ha svurit ed när hon vittnade om det inte var sanningen hon framförde, det kan ses som uteslutet att hon skulle vittnat och svurit ed, om hon hade framfört osanning.
Hon var inte tvungen att vittna, hon hade kunnat säga att hon har vittnat två gånger och det får räcka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in