2016-01-26, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kränkning av målsäganden.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Brandtler har en vass penna. Det kan inte vara acceptabelt att i rättssal anklaga och kränka målsäganden på detta vis. Det är synnerligen otillständigt.

Det har han helt klart.

Nej detta kan inte vara acceptabelt att kränka målsäganden som IR gjorde. SH reagerade till sist fullt naturligt på detta. Storasystern satt och grät helt öppet.
2016-01-26, 14:05
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det hoppas jag att de inte gör. Att en advokat blir alldeles fnoskig och slänger ur sig anklagelser utan fog ska inte bemötas.

Hmm,,, inte?

Ett så uppmärksammat fall med så mycket utvikningar och spekulationer. Jag tycker nog det vore bra.
2016-01-26, 14:10
Medlem
Jag tror det är extremt ovanligt.
Inger måste också ha förstått att detta knappast skulle hjälpa hennes klient, vad gäller domen.
Varför sager hon då ändå detta?
Varför riskerar hon sin egen heder och ära?
Antagligen tror hon på det hon sager.
Hon tror att NB är oskyldig och har ingen annan förklaring till de 10 dna bevisen.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hur vanligt är det egentligen, inom svenskt rättsväsende, att en advokat anklagar polisen för att ha mixtrat med bevismaterial för att sätta dit en specifik person?

Man måste föreställa sig att konsekvenserna för ett sådant korrupt agerande skulle bli enorma. Och ställa ett uppklarat mord mot ett icke-uppklarat: vad är vinst kontra förlust där?

Jag tycker det är allvarligt att IR gör detta och undrar om det kommer att få några konsekvenser? T.ex. en reaktion från advokatsamfundet.

Det är ju en sak om det förs en allmän diskussion om polisens och NFC:s tillförlitlighet och en annan om frågan ställs under pågående rättegång. Jag förstår att advokatens främsta uppgift är att försvara sin klient men detta går, i mina ögon, för långt.

"säger Inger Rönnbäck, som spekulerade i hur poliser kan ha resonerat om de planterade ut bevis:
– "Det är ju den människan som har gjort det här, nu får vi ordna detta".

http://www.expressen.se/gt/advokatens-sagning-av-polisutredningen/
2016-01-26, 14:13
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det blir ofta så för dig va? Att fåfängan tar över alla instinkter? Kanske inte gäller alla.

Skulle det vara av fåfänga? Då har du väl ändå totalt missuppfattat situationen i vilken sits utredarna satt i efter att media gurun Gw Perssons uttalanden i press och TV inför miljoner människor Att GW kände utredarna och det är inga direkt ljushuvuden, att de var helt fel ute.
När utredarna tidigt satsat allt på ett kort.

Det hade inneburit en fullständig personlig katastrof, inte minst för NL, om de hade fått släppa NB på grund av att det fanns inga DNA bevis bara dessa tunna Indicium.
I ett av Sveriges mest uppmärksammade mordfall i svensk rättshistoria genom tiderna..

En utredare som av Sveriges mest kända kriminolog blivit betraktad som inkompetent.
Han som är 35 år och står mitt i karriären. Och är överygad om att han tagit rätt man på grund av indicium. Studerat 4 år på polishögskolan, läst ett par år på universitet.
Han skulle få leva med att vara det icke ljushuvudet i resten av sin karriär som inte löste mordet på Lisa Holm. För släppte de NB. Så hade de fått börja om eftersom hela utredningen från första stund fokuserades på honom. I det läget hade de tappat allt för mycket tid och det hade varit i princip kört.
Kallar du det fåfänga då om lockelsen att plantera blodfläckar på brottsoffrets kläder för att lösa situationen?
Han hade möjligheten och han tog den. Allt annat hade som sagt varit en personlig katastrof i detta uppmärksammade mordfall. Och det är förklaringen till att det inte finns något DNA på Lisas kropp som de inte hade tillgång till. Ej heller NB:s bil som de heller inte hade tillgång till.
Vem som helst kan se hur de har dribblat med flertal blodprov på NB och kläder som skickats i omgångar. Och hans märkliga uttalanden under förhör. Där han på ett rent synskt sätt förutspått att de kommer att hitta DNA som kommer att fälla NB. Uttalanden som " Vi kommer att leta DNA tills vi hittar" ja, för det var enda chansen att lösa mordfallet. Oj vilken tur de hade.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-26 kl. 14:29.
2016-01-26, 14:14
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tror det är extremt ovanligt.
Inger måste också ha förstått att detta knappast skulle hjälpa hennes klient, vad gäller domen.
Varför sager hon då ändå detta?
Varför riskerar hon sin egen heder och ära?
Antagligen tror hon på det hon sager.
Hon tror att NB är oskyldig och har ingen annan förklaring till de 10 dna bevisen.

I sitt jobb som advokat tror hon på det hon säger, eftersom advokaten är den åtalades förlängda arm. Hon måste helt och hållet gå på det NB säger, även om hon som privatperson tror han är skyldig.
2016-01-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Dom
Domen meddelas den 8/2 och kl 1400 börjar man expediera beställningar på densamma, som redan nu kan göras här:
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/Ta-del-av-handlingar-i-malet/Bestallningsformular---B-3402-15/
Ska bli intressant att höra vad dem kommer fram till.
Jag tror fortfarande att denne skithög blir frikänd vilket jag påpekat tidigare i tråden.
2016-01-26, 14:23
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Brandtler har en vass penna. Det kan inte vara acceptabelt att i rättssal anklaga och kränka målsäganden på detta vis. Det är synnerligen otillständigt.

Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Absolut. Var vill IR dra gränsen? Vem ska få leta efter en försvunnen person? Ska familjen få leta efter en försvunnen tonårsdotter eller ska enbart polis få söka? Att bli så konspiratorisk som advokat kan inte löna sig. Blanda in Twin Peaks? Jag skulle aldrig acceptera henne som mitt ombud om jag skulle behöva. Aldrig i livet.

Jag är dåligt insatt i Juridik, men för mig känns det rent vidrigt att bete sig så mot målsägande i ett Mordfall.
Starkt av familjen att orka sitta mitt emot den som mördat Lisa, jag skulle aldrig klarat av det.
2016-01-26, 14:26
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Skulle det vara av fåfänga? Då har du väl ändå totalt missuppfattat situationen i vilken sits utredarna satt i efter att media gurun Gw Perssons uttalanden i press och TV inför miljoner människor Att GW kände utredarna och det är inga direkt ljushuvuden, att de var helt fel ute.

Det hade inneburit en fullständig personlig katastrof, inte minst för NL, om de hade fått släppa NB på grund av att det fanns inga DNA bevis bara dessa tunna Indicium.
I ett av Sveriges mest uppmärksammade mordfall i svensk rättshistoria genom tiderna..

En utredare som av Sveriges mest kända kriminolog blivit betraktad som inkompetent.
Han som är 35 år och står mitt i karriären. Och är överygad om att han tagit rätt man på grund av indicium. Studerat 4 år på polishögskolan, läst ett par år på universitet.
Han skulle få leva med att vara det icke ljushuvudet i resten av sin karriär som inte löste mordet på Lisa Holm. För släppte de NB. Så hade de fått börja om eftersom hela utredningen från första stund fokuserades på honom. I det läget hade de tappat allt för mycket tid och det hade varit i princip kört.
Kallar du det fåfänga då om lockelsen att plantera blodfläckar på brottsoffrets kläder för att lösa situationen?
Han hade möjligheten och han tog den. Allt annat hade som sagt varit en personlig katastrof i detta uppmärksammade mordfall. Och det är förklaringen till att det inte finns något DNA på Lisas kropp som de inte hade tillgång till. Ej heller NB:s bil som de heller inte hade tillgång till.
Vem som helst kan se hur de har dribblat med flertal blodprov på NB och kläder som skickats i omgångar. Och hans märkliga uttalanden under förhör. Där han på ett rent synskt sätt förutspått att de kommer att hitta DNA som kommer att fälla NB. Uttalanden som " Vi kommer att leta DNA tills vi hittar" ja, för det var enda chansen att lösa mordfallet. Oj vilken tur de hade.

Och där sitter Silbersky och uttalar sig i TV media om att IR säger detta i rättegången och anklagar polisen för brott, att "Det hade hon inget fog för." Gonatt Silbersky.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-26 kl. 14:29.
2016-01-26, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ser du inte inkonsekvensen i Silberskys kritik. När han säger
"I stället för att försöka förklara 10 DNA spår som finns utanpå och inuti hennes kläder, det har hon inte lämnat nån förklaring till ju"
"Vad hon säger är att polisen gjort sig skyldig till brott".

Då har hon väl lämnat en förklaring?

Och förutom det har hon lämnat en uppsjö av möjliga förklaringar till DNA.

Bara några exempel

"Man kan läsa och söka på detta och se att det är mycket på gång om detta med medvetenheten om komplikationer med DNA. Till exempel Johanna Björkman, jurist och forskare, som sagt i Helsingborgs dagblad 2009 "om medvetenheten med komplikationer med dna var större skulle tilltron med dna inte vara lika hög".

"Sedan när det gäller NFC:s undersökning vill ja peka på att kläderna är ut och in, inuti varan vrängda. Det kan vara en risk med det och har de kommit åt annat material är det ytterligare en risk."
"Det kan inte uteslutas kontaminering för Nerijus del. Det kan ha begåtts fel och det har jag nämnt."

Om NFC.
"- Jag vill betona att de ligger under polisen och det måste man alltid ha med i beräkningen. Då är det så att det alltid finns risker för kontamination, överföring av dna från en person till en person eller från en person till material eller från material till person."

För övrigt:
"Polisen har visat väldigt tydligt att de vill ha fast Nerijus för det här. Då tänker jag att det räcker att det är en polis som gör något som inte är bra. Och den polisen som gör det kanske inte alls gör det av illviljja utan han eller hon kanske är helt säker på att de tar den människan som har gjort det här och vi måste ordna detta. Då sitter vi där. Det måste faktiskt vägas in även om det är tungt att tänka på det."

"Vad som är väldigt intressant här är att de DNA-spår som går från Nerijus till Lisa det är bara på de kläder som har skilts åt från kroppen när hon lämnar för att åka i väg till obduktionen."
Jag ser en inkonsekvens i ditt sätt att diskutera. Att du inte blir mer trovärdig för att du lägger in "gubbjävel, jäveln, idiotresonemang" och liknande när du vill ifrågasätta något som en person sagt. Allt blir för färgat av dina egna känslor i det här, om du kanske tror att han Nerijus är oskyldig. Din trovärdighet sjunker enormt av detta och vad jag förstår så vill du försöka få fram den "sanning" du tror på i fallet. Resultatet blir tvärtom, försök att tänk på det.
Vad det gäller advokaten Inger Rönnbäck så är väl också hennes uppgift att försöka komma med förklaringar som rätten kan ta till sig, som går hem, som skulle kunna få dem att tvivla.
Hon har istället betett sig desperat och har anklagat svensk polis och Missing People för brott och det är en allvarlig anklagelse. Kanske bättre att hon stämmer polis och Missing People i en egen rättegång om hon är lagd åt det hållet. Att anklaga en massa människor för att ha satt dit hennes klient, som om det skulle varit en "gigantisk konspiration", som Silbersky uttryckte det, det går nog inte hem. Att anklaga människor till höger och vänster utan något som helst bevis, går inte hem i rätten. Tror inte jag i alla fall.
2016-01-26, 14:37
Bannlyst
Citat:
Skulle det vara av fåfänga? Då har du väl ändå totalt missuppfattat situationen i vilken sits utredarna satt i efter att media gurun Gw Perssons uttalanden i press och TV inför miljoner människor Att GW kände utredarna och det är inga direkt lushuvuden, att de var helt fel ute.

Det hade nog aldrig gått att leta efter andra spår för hela stället hade ju 3000 personer säger pappans advokat. Människor som gick där överallt i nästan en vecka. Hundar, hästar, bilar poliser, militärer och fotfolk. Hur vet man då vad som är spår efter en mördare eller Lisa själv sen?
2016-01-26, 14:37
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Jag ser en inkonsekvens i ditt sätt att diskutera. Att du inte blir mer trovärdig för att du lägger in "gubbjävel, jäveln, idiotresonemang" och liknande när du vill ifrågasätta något som en person sagt. Allt blir för färgat av dina egna känslor i det här, om du kanske tror att han Nerijus är oskyldig. Din trovärdighet sjunker enormt av detta och vad jag förstår så vill du försöka få fram den "sanning" du tror på i fallet. Resultatet blir tvärtom, försök att tänk på det.
Vad det gäller advokaten Inger Rönnbäck så är väl också hennes uppgift att försöka komma med förklaringar som rätten kan ta till sig, som går hem, som skulle kunna få dem att tvivla.
Hon har istället betett sig desperat och har anklagat svensk polis och Missing People för brott och det är en allvarlig anklagelse. Kanske bättre att hon stämmer polis och Missing People i en egen rättegång om hon är lagd åt det hållet. Att anklaga en massa människor för att ha satt dit hennes klient, som om det skulle varit en "gigantisk konspiration", som Silbersky uttryckte det, det går nog inte hem. Att anklaga människor till höger och vänster utan något som helst bevis, går inte hem i rätten. Tror inte jag i alla fall.

Det finns inget desperat i hennes beteende.Och det är ingen gigantisk konspiration Hon har sett på nära håll hur denna utredning gått till. Och det visar hon på i sin slutplädering. jag tar inte ställning i skuldfrågan. Vad jag pratar om är RÄTTSSÄKERHET.
2016-01-26, 14:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det här Lisa Holm fallet leddes in mycket snabbt mot att NB var den misstänkte efter att Adriana hade vittnat om att hon trodde det var NB som hade försökt locka in henne till hans lådbil.
Efter det kan påstås att spaningschefen och åklagaren var helt inriktat på att NB var gärningsmannen och alla resurser lades ned på att hitta bevis mot honom.
Sedan följer polisen naturligtvis order från spaningsledningen och utför jobb som de blir tillsagda.
Det här fallet är mycket unikt därför det fanns massor med planteringar i fallet som inte alls är vanligt.
Här borde polisledningen insett att det fanns planteringar i fallet och börjat utreda vem som har orsakat dem, det är inte polisen som utfört planteringarna, men de borde utredd vem som låg bakom dem.
Det man kan läsa av tydligt från planteringarna är att de var inriktade att NB skulle få skulden för mordet på Lisa.
Det här att det inte går att plantera DNA är en lögn, vid flertal fall i USA har DNA varit planterat.
Nu är det inte endast DNA som är planterat utan det finns annat också och när det finns planterade bevis, då är det något skumt med alltsammans.
Därför kan man påstå att IR:s kritik är inte obefogad, hon påstår inte att det är polisen som planterat bevisen, men de borde känt till att det fanns planterade bevis mot NB.

Nej du, ta det lugnt med medicinen nu för det låter som det spårar iväg hejdlöst nu.
Det fanns nog vid den tidpunkten intresse för samtliga engelskpratande balter/polacker med en ungefärlig arbetsbil och det ungefärliga utseendet.
Att det i polisens vetskap arbetar åtminstone två män i området som kan stämma in på Adrianas beskrivning, är klart sedan dom var med vid handskfyndet på Måndagen och topsades då.

Vidare vet vi ju inte hur många/vilka som tidigare hörts, av dom som visades upp i bildkollaget som förevisades Adriana senare i utredningen, men du kan ju utgå från att hela kollaget inte är plockat ur luften.
Eller tror du att 5000sid slask mestadels innehåller ointressant material om Nerijus?

Att det är NB som pekar ut fyndplatsen för MP-patrullen gör ju honom givetvis ganska intressant i fu-arbetet. Han blir ännu mer intressant när alibi-kontruktion uppdagas 14/6.
Det verkar ju helt klart vara Nerijus som planterat och hanterat material.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in