2016-01-26, 12:42
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vita.handsken
Jag är född i forna jugoslavien och är muslim.
Jul är inget som islam ser som en högtid så nej vi firar inte det. Men av respekt för Sverige och svenska arbetskollegor så går jag till julfest och umgås med julfirarna.

Tack för svaret, ser det också på det viset.
Citera
2016-01-26, 12:44
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Frågan är väl hur man värderar ordet får.

Dagens samhälle styrs av lag och ordning, inte religion. Jag är ingen jurist men har svårt att se några lagliga hinder för ditt deltagande på julfesten.

Undrar du om du får gå utifrån din tro bör man kanske fundera lite på själva frågeställningen. En religion är något man tror på. Alltså, oavsett om du tror att du får eller inte får fira jul, så har du rätt.

Ja precis från ett religiöst perspektiv, om det är ok att ge julklappar till vänner osv. Enligt svensk lag är det ju såklart inte något problem. Tänkte mer om någon här på Flashback är mer insatt än mig. Jag tyckte snubben i videon jag länkade till hade en del bra poänger som jag aldrig hört tidigare.

Mvh Abu
Citera
2016-01-26, 12:56
Medlem
Är du troende eller sekulär muslim?
Citera
2016-01-26, 12:58
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Är du troende eller sekulär muslim?

Troende, tidigare var jag lite mer åt salafihållet men nu har jag fått upp ögonen för traditionell sunni Islam och sufism.
Citera
2016-01-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abu-Hassan
Troende, tidigare var jag lite mer åt salafihållet men nu har jag fått upp ögonen för traditionell sunni Islam och sufism.