2016-01-26, 12:42
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vita.handsken
Jag är född i forna jugoslavien och är muslim.
Jul är inget som islam ser som en högtid så nej vi firar inte det. Men av respekt för Sverige och svenska arbetskollegor så går jag till julfest och umgås med julfirarna.

Tack för svaret, ser det också på det viset.
Citera
2016-01-26, 12:44
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Frågan är väl hur man värderar ordet får.

Dagens samhälle styrs av lag och ordning, inte religion. Jag är ingen jurist men har svårt att se några lagliga hinder för ditt deltagande på julfesten.

Undrar du om du får gå utifrån din tro bör man kanske fundera lite på själva frågeställningen. En religion är något man tror på. Alltså, oavsett om du tror att du får eller inte får fira jul, så har du rätt.

Ja precis från ett religiöst perspektiv, om det är ok att ge julklappar till vänner osv. Enligt svensk lag är det ju såklart inte något problem. Tänkte mer om någon här på Flashback är mer insatt än mig. Jag tyckte snubben i videon jag länkade till hade en del bra poänger som jag aldrig hört tidigare.

Mvh Abu
Citera
2016-01-26, 12:56
Medlem
Är du troende eller sekulär muslim?
Citera
2016-01-26, 12:58
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Är du troende eller sekulär muslim?

Troende, tidigare var jag lite mer åt salafihållet men nu har jag fått upp ögonen för traditionell sunni Islam och sufism.
Citera
2016-01-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abu-Hassan
Troende, tidigare var jag lite mer åt salafihållet men nu har jag fått upp ögonen för traditionell sunni Islam och sufism.
Om inte ens imamerna kan komma överens i den här frågan tvivlar jag rätt duktigt på att Flashback kommer att kunna reda ut det hela åt dig. Religioner är dessutom i konstant förändring. Personligen skulle jag vara väldigt försiktig med att överhuvudtaget be om råd från en vuxen människa som tror på sagor, oavsett om det är gud, allah eller tomten.
Citera
2016-01-26, 13:56
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Om inte ens imamerna kan komma överens i den här frågan tvivlar jag rätt duktigt på att Flashback kommer att kunna reda ut det hela åt dig. Religioner är dessutom i konstant förändring. Personligen skulle jag vara väldigt försiktig med att överhuvudtaget be om råd från en vuxen människa som tror på sagor, oavsett om det är gud, allah eller tomten.

Inte för att gå off topic! Men jag anser att man som människa idag har tre alternativ att tro på.

1. Man kan tro att big bang och skapelsen av vårt universum är en engångshändelse och att allt föll på rätt plats såsom de kosmologiska konstanterna som gjorde det möjligt för galaxer att bildas osv.
2. Man kan tro på ett evigt multiuniversum som alltid funnits som föder nya universum med olika parametrar och kosmologiska konstanter och vi råkar bo finnas i ett universum med "rätt" sådana, annars hade vi inte kunnat ställa dessa frågor. Påminner lite om Gudsteorin.
3. Man kan tro på en skapare, en evig sådan som har skapat allt. Kalla honom Jahve, Allah,Brahman, Zeus om du vill så att vi slipper Richard Dawkins argument om vilken skapare av alla de olika skapare folk pratar om. Tycker det är orättvist och intellektuellt ohederligt att jämföra tron på en sådan skapare med tron på tomtar och troll.

Ingen av dessa tre trossatser är enkla att ta till sig! Det är stora frågor som vi människor inte borde ta lätt på.

Mvh Abu Hassan
Senast redigerad av Abu-Hassan 2016-01-26 kl. 14:07.
Citera
2016-01-26, 14:05
Medlem
Du får fira jul med vem du vill, gå på julbord och julottan om du vill, göra det som alla andra här i Sverige gör.
Julen är mer än Jesus födelse - det är även tid för försoning och kärlek och glädje.
En tid för eftertanke och gemenskap med alla människor på jorden.

Ja, muslimer får och jag tycker de - ska - fira jul.
Citera
2016-01-26, 14:09
Medlem
Citat:

Förstår - men man kan följa sitt eget hjärta, särskilt när det gäller jul, då är det en speciell högtid.
Säkert även för dig.
Citera
2016-01-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abu-Hassan
Man kan tro på en skapare, en evig sådan som har skapat allt. Kalla honom Jahve, Allah,Brahman, Zeus om du vill så att vi slipper Richard Dawkins argument om vilken skapare av alla de olika skapare folk pratar om. Tycker det är orättvist och intellektuellt ohederligt att jämföra tron på en sådan skapare med tron på tomtar och troll.
Men vi slipper inte Dawkins argument eftersom jag pratade om imamer, vilka av någon konstig anledning råkar tro på just allah.

Citat:
Ingen av dessa tre trossatser är enkla att ta till sig! Det är stora frågor som vi människor inte borde ta lätt på.
Vissa är lättare än andra. Att tro på att det finns någon form av högre makt kan jag respektera, men det är lite svårare att respektera en tro på koranen eller bibeln.

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Förstår - men man kan följa sitt eget hjärta, särskilt när det gäller jul, då är det en speciell högtid.
Säkert även för dig.
Självfallet. Jag firar gärna jul. Har inga problem alls med att fira något bara för att det finns en religiös koppling till det hela.
Citera
2016-01-26, 14:18
Bannlyst
Varför firar kristna julafton med tomtar och presenter? Om man ska fira julen som kristen så ska det enbart handla om Jesufödelse och all annat är zog/nazi/satanistisk påhitt från kapitalismen.
Citera
2016-01-26, 14:27
Medlem
Abu-Hassans avatar
Citat:
Men vi slipper inte Dawkins argument eftersom jag pratade om imamer, vilka av någon konstig anledning råkar tro på just allah.

Vissa är lättare än andra. Att tro på att det finns någon form av högre makt kan jag respektera, men det är lite svårare att respektera en tro på koranen eller bibeln.

Du skrev någon som tror på sagor, tomtar och Allah, därför jag svarade så som jag gjorde. Jag är inte här för att övertyga någon. Jag undrar bara om du är öppen för ett det kan finnas en högre makt, varför då se ner på tanken att denna skaparen i så fall skapat oss med ett syfte och skickat budbärare/profeter. Personligen har jag svårt för deism, självklart kan det vara skönt att tänka att man inte har något ansvar i livet och att en högre makt bara satte oss här och inte bryr sig om oss och våra handlingar. Om detta är off topic får gärna admin sätta ner foten.

Mvh Abu Hassan
Senast redigerad av Abu-Hassan 2016-01-26 kl. 14:34.
Citera
2016-01-26, 16:11
Medlem
först och främst som troende muslim får man inte vara på ställen där det serveras alkohol sedan så är julen fokuserat på jesus vilket är förbjudet i islam. inga personer får dyrkas, detta även inkluderat profeten mohammed. man har respekt för dem men inget dyrkande.

men som muslim i sverige tycker jag att du själv ska välja, finns "troende" muslimer som gör mycket värre saker idag än att gå på julfester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in