Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Om inte ens imamerna kan komma överens i den här frågan tvivlar jag rätt duktigt på att Flashback kommer att kunna reda ut det hela åt dig. Religioner är dessutom i konstant förändring. Personligen skulle jag vara väldigt försiktig med att överhuvudtaget be om råd från en vuxen människa som tror på sagor, oavsett om det är gud, allah eller tomten.
Inte för att gå off topic! Men jag anser att man som människa idag har tre alternativ att tro på.
1. Man kan tro att big bang och skapelsen av vårt universum är en engångshändelse och att allt föll på rätt plats såsom de kosmologiska konstanterna som gjorde det möjligt för galaxer att bildas osv.
2. Man kan tro på ett evigt multiuniversum som alltid funnits som föder nya universum med olika parametrar och kosmologiska konstanter och vi råkar bo finnas i ett universum med "rätt" sådana, annars hade vi inte kunnat ställa dessa frågor. Påminner lite om Gudsteorin.
3. Man kan tro på en skapare, en evig sådan som har skapat allt. Kalla honom Jahve, Allah,Brahman, Zeus om du vill så att vi slipper Richard Dawkins argument om vilken skapare av alla de olika skapare folk pratar om. Tycker det är orättvist och intellektuellt ohederligt att jämföra tron på en sådan skapare med tron på tomtar och troll.
Ingen av dessa tre trossatser är enkla att ta till sig! Det är stora frågor som vi människor inte borde ta lätt på.
Mvh Abu Hassan