2016-01-25, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hon blir nog ett studieobjekt för retorikstudenter. En av hennes återkommande figurer är att nämna något faktiskt förhållande (t ex "hängt i snöre") och liksom i förbigående nämna något förminskande ("tunt") men inte hävda någon bevispåverkande slutsats. "Polisen har säkert gjort sitt bästa" "under pågående omorganisation". Avsikten är inte att skapa tvivel om något särskilt bevis utan att skapa osäkerhet. Det finns säkert ett tresiffrigt antal exempel på detta. I stället för att vara tydlig och skarp och därmed vinna tilltro hos rätten gör hon tvärtom - genom att vara otydlig och insinuant försöker hon skapa förvirring. Taktiken har två tänkbara fördelar: den är lätt att tillämpa utan djupare sakkunskap och den är svår att bemöta specifikt. Man kan inte heller beslå henne med rena oegentligheter, eftersom hon inte direkt påstått något (av det som hon vill ska fästas i åhörarnas sinnen). Detta är min lite nya, krassa iakttagelse. Alla andra omdömen om advokatens uppträdande har uttryckts många gånger. Dåligt i de flesta avseenden.
Det är svårt att släppa den där advokaten.... Vad sägs om hennes anspelning på egen erfarenhet som åklagare och hur bekymrad hon som sådan skulle ha blivit om hon fått en så bristfällig FU. Inte bristande självförtroende hon lider av i alla fall. Men, hur var det nu med detta, är det inte åklagaren som leder FU ? Ja, då förstår jag att hon skulle varit bekymrad - redan innan hon fick FUP.
2016-01-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om försvaret har något att invända mot FL:s sätt att förhöra så må hon göra det, hur domstolen bedömer den detaljen samt helheten kan väl inte vi veta nu?

Kan du citera IR, när och var påstår hon att Lisa har lekt i ladan, jag har missat det.

Lite här.
Du kan söka på "lekt i ladan" på den här tråden.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

2016-01-25, 21:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Jaså, det visste jag inte att det gick till som du beskriver det?
Troligare är väl att polisen har ringt och frågat NFC om de har fått fram några spår.
Vi lever ju i verkligheten här och inte i någon fantasifull värld som i dina sagor...
Men jag har full förståelse för att du tar till dig nopomils fantasier...
Tror du att alla DNA som har hittats har redovisats i rapporten?
Om det har funnits DNA av t.e.x offrets familj m.m på hennes kläder.
Vilket värde skulle detta ha i sammanhanget har du tänkt?
Mycket om och kan minsann.
Synd att du inte skickade in dina funderingar till Rönnbäck-kärringen...
Hon hade nog behövt lite nya infallsvinklar.
Det var ju din förklaring på nopomils påstående, inte min.

Vad för sagor, min eller åklagarens? Vem annat än mördaren vet. Finns det spår efter NB i arbetsboden? Finns det spår efter Lisa i NB:s bil? Finns ett enda fingeravtryck från NB som bevisar att han varit nära Lisa? Finns något vittne som verkligen sett NB nära eller tillsammans med Lisa? Finns något vittne som sett NB inne på Martorp? Finns ett mordvapen eller snöret runt halsen som kan kopplas till NB? Har NB rört tejpen? Har han något motiv som kan styrkas på något sätt? etc ...
Det är nog jag och några till som lever i verkligheten och du, åklagaren mfl som tar språnget till den sexuallsadistiska fantasivärlden.

Jag vet inte vilka DNA-profiler som kan ha hittats, jag vet inte ens vilken tröskel proven hade. Vet du? Jag svarar åt dig så slipper du, nej.

Värdet är att visa att det finns mycket av andra människors DNA på var och en av oss om vi rör oss omkring många människor och dess lämningar. Det blir lite enklare för försvaret då och det är kanske inte så bra då tycker polisen som är noga att välja ut rätt områden.
2016-01-25, 21:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Hon blir nog ett studieobjekt för retorikstudenter. En av hennes återkommande figurer är att nämna något faktiskt förhållande (t ex "hängt i snöre") och liksom i förbigående nämna något förminskande ("tunt") men inte hävda någon bevispåverkande slutsats. "Polisen har säkert gjort sitt bästa" "under pågående omorganisation". Avsikten är inte att skapa tvivel om något särskilt bevis utan att skapa osäkerhet. Det finns säkert ett tresiffrigt antal exempel på detta. I stället för att vara tydlig och skarp och därmed vinna tilltro hos rätten gör hon tvärtom - genom att vara otydlig och insinuant försöker hon skapa förvirring. Taktiken har två tänkbara fördelar: den är lätt att tillämpa utan djupare sakkunskap och den är svår att bemöta specifikt. Man kan inte heller beslå henne med rena oegentligheter, eftersom hon inte direkt påstått något (av det som hon vill ska fästas i åhörarnas sinnen). Detta är min lite nya, krassa iakttagelse. Alla andra omdömen om advokatens uppträdande har uttryckts många gånger. Dåligt i de flesta avseenden.

Exakt. Passivt aggressivt brukar man väl kalla det där. Halvkvädna visor som inte leder nånvart. Massor av dom.
2016-01-25, 21:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
"Hoppa i höet" var jättekul kommer jag ihåg. Jag tror andra intressen tog över med god marginal innan 17 år. Men IR är ju lite egen. Sen gör det lite ont att hoppa utan hö.
Ja, hon verkar vara lite egen, så hon missade nog dom där härliga gamla hederliga höskullarna när hon var sjutton.

Nu är dom ett minne blott. Finns bara en massa hårdpressade, trista ensilagebalar.
2016-01-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har aldrig sett så många likheter gällande IRs argument som förekommer från alternativteoretiker.
Nästintill varenda jävla korkad grej verkar plockad härifrån.

.
Senast redigerad av Remark 2016-01-25 kl. 21:24.
2016-01-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Okej alltså senast kl. 15.00 i morgon skall detta beslut meddelas.

Undrar varför de inte kunde meddela detta idag?
Det bekymrar mig inte. De ska väl åtminstone sätta sig ner och stämma av inställningen.
2016-01-25, 21:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det var ju din förklaring på nopomils påstående, inte min.

Vad för sagor, min eller åklagarens? Vem annat än mördaren vet. Finns det spår efter NB i arbetsboden? Finns det spår efter Lisa i NB:s bil? Finns ett enda fingeravtryck från NB som bevisar att han varit nära Lisa? Finns något vittne som verkligen sett NB nära eller tillsammans med Lisa? Finns något vittne som sett NB inne på Martorp? Finns ett mordvapen eller snöret runt halsen som kan kopplas till NB? Har NB rört tejpen? Har han något motiv som kan styrkas på något sätt? etc ...
Det är nog jag och några till som lever i verkligheten och du, åklagaren mfl som tar språnget till den sexuallsadistiska fantasivärlden.

Jag vet inte vilka DNA-profiler som kan ha hittats, jag vet inte ens vilken tröskel proven hade. Vet du? Jag svarar åt dig så slipper du, nej.

Värdet är att visa att det finns mycket av andra människors DNA på var och en av oss om vi rör oss omkring många människor och dess lämningar. Det blir lite enklare för försvaret då och det är kanske inte så bra då tycker polisen som är noga att välja ut rätt områden.

Skilj på Touch-DNA som är flyktigt och DNA i blod och besudlingar. Lisas eget DNA fanns inte på tillhörigheterna som hittades i naturen.
Senast redigerad av hasselmuz 2016-01-25 kl. 21:25. Anledning: Tillägg
Medlem
Citat:
QUOTE=PlanBoksBok|56134373]Nej jag VILL inte tycka det. Tycker Wennerholm gjort ett bra jobb fram till . Men inför slutpläderingen sa han att han hade fördelen att hålla sitt anförande efter advokaten. Med det torde menas att man har möjligheten att bemöta det advokaten säger i sin plädering. Men av detta såg inte jag något. Han körde istället samma upplägg som i tingsrätten, vilket jag tycker är en brist, att inte va vaken och bemöta det som advokaten framhöll. [b]Visserligen kan han ha tyckt att det var så dåligt att det inte behövdes bemötas, men jag undrar om han gjorde rätt.
Det måste vara en fördel för dom allra flesta att hålla i en slutplädering efter en så galenpanna som Inger Rönnbäck visade sig vara. Kom igen, Twin peaks står människan och yrar om. Är Lisa Holm Att jämföra med Laura Palmer i den serien som blev mördad av sin pappa som egentligen visade sig vara besatt. Advokat dessutom. Någon verklighets förankring måste hon ju ha om hon förväntar sig att bli tagen på allvar. Ungefär som om åklagaren skulle kontra med att att dra in filmen The Shining När han talar om N som gästarbetare på Blomberg. Jag tror att både åklagare och målsägandebiträdet fick bita sig rejält i tungan för att inte avsluta med att föreslå en sinnesundersökning av advokat Inger Rönnbäck.
Senast redigerad av birkaboo 2016-01-25 kl. 21:28.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
IR i NLT:
Jo, men jag tog det ordagrant. Och i det citerade ögonblicket kunde hon väl inte gärna begära RPU ? Låt mig därutöver säga, att jag är helt rudis om förfarandet.
2016-01-25, 21:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Okej alltså senast kl. 15.00 i morgon skall detta beslut meddelas.

Undrar varför de inte kunde meddela detta idag?
Det är meddelat, har för mig att det fanns med på någon av liverapporteringarna men annars finns det på Hovrättens hemsida:
Citat:
Lisa Holm-målet

Huvudförhandlingen är avslutad. Hovrättens överläggning är nu inledd.

Hovrätten kommer att meddela dom i målet måndagen den 8 februari 2016 kl. 14.00.

Beslut i häktningsfrågan kommer att meddelas genom att hållas tillgängligt på hovrättens kansli tisdagen den 26 januari 2016 senast kl. 15.00. Det innebär att tidigare beslut om häktning fortfarande gäller till dess.
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/
2016-01-25, 21:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jo, men jag tog det ordagrant. Och i det citerade ögonblicket kunde hon väl inte gärna begära RPU ? Låt mig därutöver säga, att jag är helt rudis om förfarandet.
Hon begärde RPU om HR finner NB skyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in