2016-01-25, 21:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är svårt att rangordna hennes märkliga påfund. Några andra exempel från dagen:
- Jag får anonyma samtal... bla bla
- Flickor har ringt och berättat om hemska upplevelser... ja, från 2009
- Polisen kan ha gjort misstag... pga av omorganisationen
- Polisen och NFC tillhör samma organisation... dom myglar säkert
- NFC... kan inte hantera insamling och analys av bevis
- Rättsläkaren myglar... han är säkert inkompetent. Eller hon
- En människa i minuten... oklart vad. Vittnen som borde höras? Många vittnen blir det, tänkte inte på det
- Mystiska besök hos MGM... säkert av litauiska maffian?
- Ett vittne log när hon kom in i salen... betyder garanterat att hon ljuger
- Den svarta SUVen... kan ha varit på väg till Nordkap men mystiskt är det
- FL har skrämt upp IB och tvingat fram utsagor... jorå, så att

Om jag orkar läsa tillbaka i dagens plädering kan jag hitta dussintals fler, IR påminner om en av trådens gaphalsar. Samma hysteriska och konspiratoriska anslag.

Edit: Glömde Twin Peaks...

Jag kan inte se ett enda argument här förutom ett som är uppseendeväckande, Twin Peaks! Alla andra argument har varit sakliga tycker jag, finns inget klandervärt i det.

Särskilt det där med ett vittne som kommer in med ett leende på läpparna, här snackar vi verkligen om bristande respekt för de anhöriga, men vad vet vi, Adriana kanske tyckte det var kul att visa kartan för en plattnacke?
2016-01-25, 21:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det lilla jag har läst i tråden idag, så har jag läst något om att HR i morgon kommer att meddela om den häktade skall kvarbli i häkte.
Även begäran om RPU från IRs sida.
Stämmer detta?
Ja, om han döms. ÅK yrkar fängelse och utvisning däremot.

Citat:
Inger Rönnbäck yrkade på att hennes klient släpps fri. I det fall Göta hovrätt fastställer Skaraborgs tingsrätts livstidsdom vill advokaten att han genomgår en rättspsykiatrisk undersökning.
Hon hänvisar till att brottet är en förfärlig handling, samtidigt som Nerijus Bilevicius är en lugn och samlad person. Skulle han anses ha en psykisk störning slipper han fängelse. På frågan om det är ett sätt att komma undan straff svarar advokaten:
- Det är möjligt att det låter så.

Under tisdagen meddelar hovrätten om Nerijus Bilevicius ska stanna i häktet i väntan på domen, som kommer den 8 februari. Ett beslut om eventuell rättspsykiatrisk undersökning väntas komma samtidigt.
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2968407-krav-pa-att-nerijus-bilevicius-psykundersoks
2016-01-25, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon var minst lika pucko - i mitt tycke mer - med sina vrickade kommentarer och om jag vore Lisas far hade jag inte ens behärskad mig med att fälla en enkel kommentar - även om det frångår rättegångsprinciper.
Hon är nog det mest korkade advokat som skådats när man läser hennes argumentation.

Nerijus får livstid för att han mördat Lisa och avsatt DNA i fler-pack.

Det är väl inte så konstigt att argumentationen är korkad.
Den är ju mer eller mindre hämtad från FB:s alternativförespråkare...
Stor eloge till Lisas pappa som lyckades behärska sig som han gjorde.
Inte att undra på att han lämnade rättegången efter att ha lyssnat på det skitsnacket.
Tur att kärringen fått bra betalt för nu lär det inte bli fler uppdrag...
Stackars familj att behöva stå ut med att höra på sån dynga.
Skönt att det är över så att dom kan få lite lugn och ro.
2016-01-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
IR tänker väl tillbaka på när hon själv var ung - när hon som sjuttonåring brukade leka i lador.

"Hoppa i höet" var jättekul kommer jag ihåg. Jag tror andra intressen tog över med god marginal innan 17 år. Men IR är ju lite egen. Sen gör det lite ont att hoppa utan hö.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tack för informationen.

Citat:

Stort tack för den här informationen Remark och develi.

Nu vet jag vad det är som gäller.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Det är väl inte så konstigt att argumentationen är korkad.
Den är ju mer eller mindre hämtad från FB:s alternativförespråkare...
Stor eloge till Lisas pappa som lyckades behärska sig som han gjorde.
Inte att undra på att han lämnade rättegången efter att ha lyssnat på det skitsnacket.
Tur att kärringen fått bra betalt för nu lär det inte bli fler uppdrag...
Stackars familj att behöva stå ut med att höra på sån dynga.
Skönt att det är över så att dom kan få lite lugn och ro.

Jag har aldrig sett så många likheter gällande IRs argument som förekommer från alternativteoretiker.
Nästintill varenda jävla korkad grej verkar plockad härifrån.
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan inte se ett enda argument här förutom ett som är uppseendeväckande, Twin Peaks! Alla andra argument har varit sakliga tycker jag, finns inget klandervärt i det.

Särskilt det där med ett vittne som kommer in med ett leende på läpparna, här snackar vi verkligen om bristande respekt för de anhöriga, men vad vet vi, Adriana kanske tyckte det var kul att visa kartan för en plattnacke?
Så samtal från flickor från 2009 finner du sakligt? För att?
Hon ägnar sig åt att kasta skit åt alla håll i den desperata förhoppningen att något ska fastna. Jag tror inte hennes eftermäle från fallet kommer att vara vackert.
2016-01-25, 21:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jaha, är det så det går till. NFC ringer upp och snackar lite med polisen och frågar vad dom ska ta med i rapporten vad det gäller hittade besudlingar? Kanske att det räckte med dom av NB och Lisa för allt annat kändes onödigt tyckte polisen?

Jag tycker att nopomil har en poäng här. En tjej som jobbat på ett kafée hela dagen har förmodligen mer DNA från andra på sig men de flesta provställen hade bara hennes och NB:s DNA i sig, det är en bra träffsäkerhet. Man kan ta bara ett exempel med byxlinningen och det är att hon skakade kanske hand under dagen, tog undan tallrikar och bestick och gick på toaletten minst en gång. Hon drog då ned byxorna och lämnade spår av andras DNA i byxliningen, det behövs bara 10-100 celler numera ska vi komma ihåg. NFC hittade som bekant bara Lisas och NB:s DNA och det gör det hele lite märkligt.

Vad skulle ha hänt om Lisa gick till ladan för att kissa, letade efter papper, tog i tejprullen, hittade NB:s tröja som hon tog upp och lade tillbaka för att sedan sätta sig i gropen vi brunnen för att kissa? Är det möjligt att NB:s DNA från tröjan följt med till byxlinningen? Under tiden hon sitter här kommer mördaren och det blir kamp, Lisa blöder, blod på jacka (blod på byxa gammalt eget från Lisa). Mördaren tar av sig handskarna för att tejpa Lisa, blir blodig och torkar av blodet på på NB:s tröja och tar på sig handskarna igen, slänger iväg tröjan och för sedan över än mer DNA på Lisa och framför allt jackan.

NB:s DNA finns inte på snöret runt halsen, tejpen och var är hans tröja? jo Lars erkände att han slängt den och annat efter NB några månader efter mordet, polisen var inte intresserad av plaggen.

Hade NB varit svensk och haft en annan advokat så hade detta sett lite annorlunda ut för nu väntar förmodligen endast livstids fängelse. Tror jag att han är skyldig, ja kanske, men det är märkligt att han själv då inte kommit med en vettig historia som kunde ha lindrat domen eller tom. friat. Det vore ju lätt för honom eftersom han då exakt vet hur det gått till och kan få ihop en bra historia.
Kan han vara oskyldig, ja kanske, för det är så många märkliga detaljer i detta fall och just det att han inte kommit med en historia retar. Han kanske inte vet inte hur detta har gått till och kan inte hitta på någon helt enkelt. Han lade hela sitt liv i händerna på advokaten IR.

Nej, som inför tingsrätt så skulle jag inte vilja vara domare i det här fallet. Dom flesta mordfall är enkla att ta ställning till då det finns mer bevis än DNA i form av motiv, bakgrund, mordvapen med spår, fingeravtryck, bra vittnen etc. För några år sedan så dög väl enbart DNA hyffast i min bok då det behövdes tusentals celler för en analys men inte numera. Kan det bli fel någonstans? Kan det manipuleras eller planteras bevis av någon? Är poliser alltid starka övermänniskor som aldrig gör fel eller något brottsligt?

Jaaaaa, så måste det ha gått till.

Jag fattade inte riktigt, torkade hon sig på tejprullen eller var det NB:s tröja? Var det inte NB som sket i ladan?

Den osynlige mördaren som inte har lämnat ett enda spår har slagit till. Naturligtvis är det mycket troligare än Tingsrättens utslag. Jag blir så trött.
2016-01-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har idag inte haft så mycket tid att vare sig följa rättegången eller tråden.

Läste på text-TV att dom kommer att meddelas den 8 februari.

Det lilla jag har läst i tråden idag, så har jag läst något om att HR i morgon kommer att meddela om den häktade skall kvarbli i häkte.

Även begäran om RPU från IRs sida.

Stämmer detta?
Beslut om häktning ska meddelas senast kl 1500 imorgon. Om ev begäran om RPU från IRs sida har jag inget hört.
2016-01-25, 21:08
Medlem
Citat:

Jag tror inte att en RPU väntar dock blir han kvar i häktet.
2016-01-25, 21:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Innan kl. 15.00 i morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Beslut om häktning ska meddelas senast kl 1500 imorgon. Om ev begäran om RPU från IRs sida har jag inget hört.

Okej alltså senast kl. 15.00 i morgon skall detta beslut meddelas.

Undrar varför de inte kunde meddela detta idag?
2016-01-25, 21:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
IR i NLT:
Citat:
Semir Hasanbegovic: – Angående Nerijus vill jag säga att om hovrätten skulle finna att det är övertygande bevisning att han har gjort det här som påstås i åklagarens snabba kedja kan det finnas skäl att överväga en rättpsykriatisk undersökning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in