2016-01-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Faktiskt tyckte jag han lät ganska sansad trots "utbrottet":
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6352810

Ja, han later inte det minsta upprörd.
2016-01-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Var lyssnar du? Det vore intressant att höra pläderingen.

GT spelar upp förhören efteråt.
2016-01-25, 11:24
Medlem
Är man hotad kan man tyvärr inte saga det I en rättegång.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bara slutpläderingar idag.

"Jag vet vem det är men kan inte säga det för att jag är hotad bla bla bla" är ett försvar som åtskilliga brottslingar dragit till med genom åren. Det hjälper naturligtvis inte, det är bara ett tomt påstående som inte har mer värde än att säga att gröna gubbar i flygande tefat gjorde det.
2016-01-25, 11:26
Medlem
Citat:
Bara slutpläderingar idag.

"Jag vet vem det är men kan inte säga det för att jag är hotad bla bla bla" är ett försvar som åtskilliga brottslingar dragit till med genom åren. Det hjälper naturligtvis inte, det är bara ett tomt påstående som inte har mer värde än att säga att gröna gubbar i flygande tefat gjorde det.

Tack, det tolkar jag som att om han skulle komma med något liknande så struntar man fullständigt i det och syr in honom som den skyldige.

Om han plötsligt skulle vilja prata, erkänna. Kommer han få göra det idag då?
2016-01-25, 11:27
Medlem
Det måste vara så alltigenom fruktansvärt för Lisas familj att lyssna på detta.
Återuppleva det igen ... Lyssna på sådant som inte är det minsta relevanta gällande skuldfrågan utan som endast tycks handla om att ta heder och ära av alla inblandade, från MPS frivilliga till NFC:s utbildade och erfarna personal ... Höra hur advokaten jämför det bestialiska mordet på deras älskade dotter och syster med en TV-serie(!) ...
2016-01-25, 11:28
Medlem
Ungefär som åklagaren då?

Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hon är inte så negativ till dna-bevisning trots allt. Hon tycker att broderns dna på tejpen var högintressant och hon efterlyste fler undersökningar så ibland gillar hon dna. Hon ogillar bara dna-bevisning ibland.
2016-01-25, 11:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Har man testat synen på Arnes fru, hon måtte ha ögon som en hök...
2016-01-25, 11:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hon ska hålla sig till sakliga ifrågasättanden. Att något fel inträffat i samband med omhändertagande av bevis är sakligt, även om det är poänglöst då det saknas varje indicium för det. Att antyda att polisen ljuger och manipulerar bevis är det inte. Att dravla om saker som har noll med bevisvärderingen i målet att göra (t ex pappans påstådda besök på häktet eller militärens inblandning i söket) är det inte. Att påpeka att vittnesmål om bilar divergerar och är röriga är ett relevant påpekande. Att säga att vittnen flinade när de kom in i rättssalen eller jämföra fallet med Twin Peaks är det inte.

Det är skrämmande om än inte oväntat att du och andra alternativteoretiker inte förstår att hon SKADAR sin klient genom sitt bisarra agerande, inte GAGNAR. Därmed tillvaratar hon inte hans intressen på det vis hon är skyldig att göra som advokat. Det är inte utan att jag får lust att faktiskt anmäla henne till advokatsamfundet.

Jag håller med dig i stort, dock så har jag en känsla av att IR:s taktik är att plocka fram alla små detaljer som tillsammans bildar en helhetsbild av hur det har gått till för att få NB misstänkt.

Man måste se till helhetsbilden.

Jag värderar inte skuldfrågan här, försöker bara se hur IR tänker kring bevisvärderingen. Förmodligen försöker hon påverka domstolen att uppfatta utredningen på ett visst vis, att den inte är gjord på ett objektivt sätt.
2016-01-25, 11:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig i stort, dock så har jag en känsla av att IR:s taktik är att plocka fram alla små detaljer som tillsammans bildar en helhetsbild av hur det har gått till för att få NB misstänkt.

Man måste se till helhetsbilden.

Jag värderar inte skuldfrågan här, försöker bara se hur IR tänker kring bevisvärderingen. Förmodligen försöker hon påverka domstolen att uppfatta utredningen på ett visst vis, att den inte är gjord på ett objektivt sätt.
Jag förstår hur du menar om hennes taktik. För mig låter det dock bara väldigt spretigt, hon viftar mot precis allt och alla istället för att vara lite koncis och fokuserad.

Edit:
Citat:
Jag har lyssnat på gråtande flickor, kvinnor, som berättat vad de har utsatts för i området för ett antal år sedan. Som man förstår kan ha betydelse för platsen.
Doh, IR.
Senast redigerad av DreamTwister 2016-01-25 kl. 11:40.
2016-01-25, 11:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är en definitionsfråga vad "skadar" är. Säg hellre att hon inte tillvaratar hans intressen på det bästa sätt hon kan göra utifrån de förutsättningar hon har att arbeta med. Det är allvarligt, även om det i ett enskilt fall inte behöver ha någon inverkan på den slutliga domen.
Vad skulle ett försvar på bästa sätt ha för inverkan på den slutliga domen?
2016-01-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ungefär som åklagaren då?

Hur menar du? Vilken del av DNA bevisningen menar du att åklagaren inte gillar.
Inget av DNA-spåren motsäger på något vis åklagarens bild av vad som hänt.

För IR så talar allt DNA utom 2 spår direkt på NB som GM och av de 2 spåren som inte direkt pekar på NB så pekar det ena(det från från) indirekt ut NB och det andra(ABs DNA på tejpen) kan lätt förklaras utan att på något sätt minska vikten av de 10 spår man har från NB.

IR menar ju mer eller mindre att all DNA är fel utom just det från AB. Allt som är mot hennes klient är alltså planterat eller kontaminerat men det från AB är legitimt enligt henne.
Enligt åklagaren är samtliga spår de fått fram legitima.

Ganska stor skillnad på deras förhållningssätt till DNA-spåren alltså.
2016-01-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du menar att du citerar Ronge som en utav de mest värdelösa journalister Expressen har? Han som är Lars Johanssons personliga skribent? Har du inte märkt det?

GT spelar upp pläderingen i efterhand, så du kan väl ta å och lyssna vad som har sagts?
Ronge e lite partisk men vem skulle inte vara det i ett sådant här fall? Glöm inte att det är en liten tös som hade hela livet framför sig å som togs ifrån henne denna sommarnatt 7 juni 2015.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in