Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Det bör gå att pumpa upp om man hittar en fyndighet. Det flytande vatten som man verkar ha påvisat ska ju vara flytande enbart pga den stora salthalten. Det kan inte frysa till is så det problemet löser sig självt. Istället måste man se till att vattnet inte sublimerar direkt.
Jo det måste funnits ammoniak i jordens tidiga atmosfär. Ammoniumjoner är den mest troliga vägen atmosfäriskt kväve tog för att bli biologiskt tillgängligt. Främst skedde nog detta via åska i begynnelsen och långt senare fick livet förmågan att ta upp molekylärt kväve direkt. Det fanns inget syre i atmosfären på flera miljarder år så kväveoxider var inte troliga. Kväve + metan/andra enkla kolväten -> ammoniak eller amin via åska är troligare. Vet inte om jag kan hålla med om att det skulle funnits mycket ammoniak och metan, atmosfären dominerades av koldioxid kväve och vattenånga, men det är inte nödvändigt. Med aminer och aminosyror i vattenpölar blandade med andra enkla organiska ämnen så skulle ingredienserna för liv kunna ansamlas.
Jag tror dock inte att något av det som hänt på jorden hänt på mars. Jag tror inte på kvävehaltiga mineral. Inte ammoniumsalter och definitivt inte nitrater då dessa så gott som uteslutande är resultatet av, ganska avancerat, organiskt liv i en oxiderande miljö (nitrifikationsbakterier). Jag tror inte något liv fått chansen att börja på mars. Jag är övertygad om att mars ursprungliga kväve, som måste funnits, läckt ut i rymden pga mars låga massa (och skulle göra det igen om vi försökte oss på att terraforma mars).
Jo jag har sett raffinaderier. Har du sett Dr Zubrins metanfabrik? Reaktorn var stor som en ölburk... Man kan tillverka mycket med bara en e-kolv som "raffinaderi". Man behöver inte en enorm fabrik för en mindre koloni. Och då menar jag en liten station med invånare i två siffrigt antal eller en forskningsstation som behöver lite plastfolie för att bygga tak till ett växthus, glas för väggar och lite stål till stommen. Det är saker jag kunde tillverka i mitt labb i plugget. Katalysatorer och energiförsörjning är nyckeln, inte enorma rörledningar som man släpar till mars från jorden. Reservdelar från jorden är också onödigt. Du tar med en kombinerad 3d skrivare/datorstyrd fräs/svarv istället. Ur block av aluminium, polyetenplast eller stål, tillverkade in situ, så kan du tillverka vilka reservdelar du vill.
Javisst tror jag att det går att pumpa upp om det är saltvatten men vi vet inte om det finns djup permafrost isåfall finns ju risk att borrhålet fryser iallafall. Tex bland salterna så har ju tex Kalciumklorid mfl salter + Vatten en fryspunkt på närmare -50 C elr däromkring, Vanligt salt + Vatten har en fryspunkt på -21 C.
Nitrater idag på Jorden är resultatet av biologiskt liv utom den konstgödsel som tillverkas idag. Dessutom bildas små mängder nitrater i form av salpetersyra högt upp i atmosfären av reaktioner mellan molekylärt Kväve och Ozon, till kväveoxider sen till salpetersyra fast jag har ingen uppgift på om hur mycket som bildas. Ävenså åskväder förstås, precis som du skriver
Man kan ju se på stenar och berghällar att det växer små skorplavar och även dessa innehåller små mängder proteiner som måste ha bildats ur kväve på något sätt. I så fall i regel ammoniumkväve.
Nåja det tål att diskuteras, Ja precis som du skrives så somliga lättmolekylära gaser (låg molvikt) kunna dunsta bort om gravitationen är för svag på den aktuella planeten, om den absoluta temperaturen är för hög och om solvinden är stark. Man kan beräkna detta ur ekvationer, men det kan vara lite svårt att gissa hur lång tid denna process tar - Tex om man skulle flytta Mars mycket närmare Solen hur lång tid tar det innan all CO2 är försvunnen ? Faktiskt inte så lätt att räkna på.
För Jordens del så är det så att våra lättaste gaser finns bara en liten del kvar, av tex Helium och Vätgas. Ammoniak som gas har låg molvikt på 17 g/mol så den kan dunsta ifrån tex Marsatmosfären, det är riktigt.
Nja bara plastfilm för växthus på Mars lär inte fungera, denna är alldeles för tunn och skulle innebära att växthusens inre lufttryck skulle var detsamma som ute i Marsatmosfären, detta ynka atmosfärstryck räcker inte för att växterna ska kunna fungera, Såtillvida är tex Vattens partialtryck vid runt + 20 C runt 20 mbar, vilket gör avdunstningstakten ifrån växtcellerna blir för stor, och växten inte hinner dra upp vatten genom rötterna lika fort som det behövs (det avdunstar ju genom klyvöppningarna, porerna) - Vilket jag kan tänka mig att de yttre växtcellerna torkar och spricker, den sk "turgor" (= cellernas egen ytspänning) kan helt enkelt inte upprätthållas, i det låga atmosfärstrycket.
För att verifiera att jag gissar rätt så är det ju läge att sätta upp ett experiment med växter i en vakuum-kammare, och se hur länge de klarar sig, något dygn skulle jag tro på sin höjd.
Ett växthus på Mars torde dessutom behöva bli stort för att kunna hålla kvar värmen effektivt.
Glaset skulle behöva vara av typ trycktåligt flygplansfönsterglas, men dessa är gjorda av plaster men dessa plaster har i allmänhet en alltför hög UV-absorbans, - dvs dämpning. Och UV-ljus kan ju behövas för att växterna ska växa bra.
Sammanfattningsvis så behöver ett växthus på Mars dels vara stort , dels trycksatt, dels vattnas med avsaltat vatten mm
Jag tror det är mycket svårt att få komplexa maskiner med rörliga delar i att få att fungera länge utan mänsklig tillsyn. Tänk dig en 3D-fräs elr -svarv, sk CNC-maskin som ska bearbeta metallstycken. Om tex något så enkelt som fräsverktyget går av så är det nog jätteknepigt att byta det, det kan ju gå av så att flisor fastnar här o var inne i kammaren och inne i frässtycket o det måste rensas ur så att produktionen kan fortsätta - Jättesvårt att låta en robot göra det som dessutom måste vänta på kommandon i 20 minuter per moment, pga signalfördröjningen emot Jorden