2016-01-23, 22:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det är en definitionsfråga vad man klassar som tortyr men att hon utsatts för psykisk misshandel råder inga tvivel om.
Ja, LISA HOLM. Så till den grad att hon mördades av svinet.

Det finns INGET ANNAT OFFER.
2016-01-23, 22:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det är en definitionsfråga vad man klassar som tortyr men att hon utsatts för psykisk misshandel råder inga tvivel om. Utöver IB:s egna berättelser så reagerade även CB över hur hon behandlades av polisen på flygplatsen när hon skulle lämna Sverige. Och alldeles oavsett vad man anser om polisens agerande så har IB:s egen upplevelse av tiden i häktet varit traumatisk och således ett skäl för henne att korrigera sin historia för att komma därifrån.

AB är en usling som offrade sin bror för att själv bli släppt. Om han ljugit om alibit så hade det räckt att erkänna det för att ha ryggen fri, men han öste ju på med all möjlig smörja för att misstänkliggöra sin bror.

Det är säkert möjligt för en litauisk åklagare att åtala IB för mened och det har IB förstås varit medveten om när hon avlagt eden, men ändå har hon som sagt givit sin man alibi. Offrar hon sig själv för honom eller talar hon helt enkelt sanning? Vi gör nog olika bedömningar där.

Kom ihåg att det också finns visst annat stöd för att NB faktiskt var hemma under tiden kring mordet. AJ:s frus iakttagelse vid 18-tiden, GJ:s vinkning vid 19-tiden som NB och IB samstämmigt berättat om och som GJ ska ha nämnt för AJ innan det tycks ha fallit i glömska.
Vilken tur då att AB ljög så att det passade in i polisens "agenda".

För du menar väl förstås att både AB och NB är oskyldiga till mordet?
2016-01-23, 23:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är inte säker. Om det är riktigt och han åkte till ladan efter det så hann han varken planera eller förbereda något, troligen hittade han Lisa redan död, skändade kroppen och transporterade den till Martorp.
Fast eftersom han inte hade för avsikt att penetrera henne, så var det väl ganska onödigt av honom att forsla iväg kroppen till Martorp? Han kunde väl nöjt sig med att bara titta på henne där hon hängde?
2016-01-23, 23:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast eftersom han inte hade för avsikt att penetrera henne, så var det väl ganska onödigt av honom att forsla iväg kroppen till Martorp? Han kunde väl nöjt sig med att bara titta på henne där hon hängde?
Ja, det tycker jag också, oavsett om han är skyldig till mordet eller inte.

PS. Jag har dubbelkollat, du hade rätt. Det var 18-18:15 som Choni såg trion.
2016-01-23, 23:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja, det tycker jag också, oavsett om han är skyldig till mordet eller inte.

PS. Jag har dubbelkollat, du hade rätt. Det var 18-18:15 som Choni såg trion.
Nja, om han är skyldig till mordet så kan han ha forslat iväg henne för att han var rädd för att ha avsatt dna på hennes kläder/kropp. Varför han struntade i att ta med sig balsnörena kan ha varit för att det fanns så många av dom överallt i ladan och att han trodde att dom skulle försvinna i mängden. Och att polisen skulle hitta märken på pem-slangen där hon var upphängd kunde han nog inte i sin vildaste fantasi föreställa sig.
2016-01-23, 23:12
Medlem
Men det gjorde hon enligt
Julias vittnesmål i FUP. Hon kollade och såg även vid hemgång att styrlåset inte var låst. Hon sa också att hon då borde ha sett en ev skada på Lisas moped.

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ser ingen anledning till att hon skulle kolla på hennes moped, hon visste inte vad som skulle hända.
Det är en vanlig dag fram till att dådet sker egentligen, att ta en selfie är inget konstigt.
Synd dock att hon använde sig av snapchat, varit bättre om hon instagramat den, för undersökningens skull.
2016-01-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ser ingen anledning till att hon skulle kolla på hennes moped, hon visste inte vad som skulle hända.
Det är en vanlig dag fram till att dådet sker egentligen, att ta en selfie är inget konstigt.
Synd dock att hon använde sig av snapchat, varit bättre om hon instagramat den, för undersökningens skull.

Jag håller med dig.
2016-01-23, 23:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nja, om han är skyldig till mordet så kan han ha forslat iväg henne för att han var rädd för att ha avsatt dna på hennes kläder/kropp. Varför han struntade i att ta med sig balsnörena kan ha varit för att det fanns så många av dom överallt i ladan och att han trodde att dom skulle försvinna i mängden. Och att polisen skulle hitta märken på pem-slangen där hon var upphängd kunde han nog inte i sin vildaste fantasi föreställa sig.
Samma motivering kan gälla oavsett om han mördade eller inte.
2016-01-23, 23:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Att han beter sig förunderligt denna nekrofil beror på att han är påhittad. En slags Mållgan.

Om man håller sig till att han är dömd i TR som mördare och det är detta HovR ska ta ställningså blir det mer normalt varför han flyttade på henne:

För att försöka undkomma ett mord.
2016-01-23, 23:14
Medlem
Eller hjälpte han någon annan, kanske mot rejäl betalning, att städa upp? Detta scenario är inte helt otänkbart och känns just nu för mig troligare än tidigare.

Citat:
Jag är inte säker. Om det är riktigt och han åkte till ladan efter det så hann han varken planera eller förbereda något, troligen hittade han Lisa redan död, skändade kroppen och transporterade den till Martorp.
2016-01-23, 23:15
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det NL säger har en utgångspunkt i en kristen etik och moral misstänker jag. Han förmedlar det han uppfattar vara normalt ifrån en sådan utgångspunkt.

Oavsett var jag själv har sex och hur jag tar hand om min sperma och vad som är hygieniskt eller inte så kan jag förstå att folk inte är så nogräknade i en lada som håller på att renoveras, jag tänker främst på hur många ton bajs och kiss kossor eller grisar har dumpat på det golvet genom åren. Det skadar inte att ha lite perspektiv på saker och ting tycker jag.

Ladan var inte en lokal för livsmedelsproduktion som var i drift, och vad det hygieniska beträffar så anser jag att bajs, sperma, koskit, hydraulolja, snus, spottloskor, avgaser med mera är precis lika äckligt att ha i min mat. Folk gör en höna av en fjäder angående den där bajshögen och sperman.

OY är en av få nyanserade personer på den här tråden. Han tror att NB är skyldig men kan ändå resonera nyktert och balanserat kring olika omständigheter som rör fallet.

NB skulle knappast bajsa på golvet eller spruta sperma på väggarna i någons hus. Vad han gör i den redan skitiga ladan är ingen stor grej. Det vittnar väl om att han inte är den allra mest fräscha och hygieniska personen men man behöver inte dra större växlar på det än så.
2016-01-23, 23:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Men det gjorde hon enligt
Julias vittnesmål i FUP. Hon kollade och såg även vid hemgång att styrlåset inte var låst. Hon sa också att hon då borde ha sett en ev skada på Lisas moped.
Det sade hon inte, sid 147.
Citat:
Var det några skador på Lisas moped då du såg den första gången?
Inte vad Julia såg. Julia är inte säker, men tror att Lisas moped var blå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in