2016-01-22, 04:04
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojen
Jag anser att Sd ökar pga. Problemen med de s.k. Asylinvandrarna.
För övrigt börjar väl Sd:s åsikter bli pk.

Tror du menar mainstream, inte pk.
2016-01-22, 05:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Hur vet du det 'sanna' värdena?

Träffsäkerheten hos ett OI kan endast mättas när man har ett facit att jämföra med, dvs när det genomförs ett riksdagsval.
Vilket jag också skriver till aspisen i tråden, jag tror inte på telefoninstituten men jag tror likafullt inte fullt ut att Sentio och Yougov är ofelbara bara för att de lyckats pricka SD bra vid valresultaten.
2016-01-22, 06:36
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
37% bland män. I norra Skåne där SD var dubbelt så stora som rikssnittet i valet betyder de här siffrorna typ 70-75% bland män!
Jag skulle faktiskt tro det. Jag var nyligen på en konferens där man kunde mingla med deltagare från hela Sverige. Stötte man på någon med skånsk dialekt kunde man otvunget diskutera flyktingfrågans negativa konsekvenser. Tog man upp ämnet med någon annan så avstannande diskussionen.
2016-01-22, 07:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dina psykfallsrants har rullat i åratal nu i bobubbletråden så jo du har någon form av diagnos.

Om Yougov tangerade valresultatet exakt 24 mån före september 2014 är ointressant, det intressanta är att både Yougov och Sentio gav SD lika högt eller högre stöd till SD mellan valen 2010 och 2014.
Snittet hos alla institut låg aldrig i närheten av det stöd Yougov eller Sentio klämde ur sig som högst.
Att då påstå att Yougov och Sentio var de enda som hade rätt när de gav SD all time high vi de mätningarna är nonsens.

Tyvärr så gör din Asperger eller vad du lider av att du inte kommer kunna komma kunna sluta mala nonsens och totalt spamma sönder tråden med dynga.

Nyss gick du till hårt angrepp och sa att jag inte kunde utläsa fakta från status.st och nu när det visar sig att det var du som läst helt fel då är fakta helt plötsligt ointressant. Din metod blir då att gå till personangrepp för att flytta fokus från dina misstag till något som är helt OT.

Att sedan snittet för övriga institut ligger långt ifrån Yougov och Sentio betyder inte att det är de som har fel. I valet 2014 då vi har facit var det endast Sentio som låg rätt så det är bevisat att alla anda kan ha fel. Hur kan du ens komma med ett så absurt påstående när det är så uppenbart fel?

Självklart har även Sentio statistiska avvikelser i sina mätningar och i mätningen de gjorde i januari 2013 hade de ett resultat för SD som låg klart över månaden både innan och efter och då är det rimligt att anta att det berodde på brus. Exakt vilken nivå SD verkligen hade då har vi däremot inget facit på och kan därför inte uttala oss kategoriskt om. Det finns inga belägg för att varken Sentio eller Yougov har legat över facit, och definitivt inte i flera mätningar i rad, men det är som jag sagt tidigare alltid klokt att vara skeptisk till enskilda mätningar som sticker ut från ett och samma institut. Om det inte håller i sig är det rimligt att betrakta det som brus.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-01-22 kl. 07:18.
2016-01-22, 10:17
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Får SD egen majoritet så visst bildar man regering, men det tror jag inte man får, gaddar de andra ihop sig då kan SD sitta på bänken 4 år till.
Men då leder det till att SD får egen majoritet 2022.
Så det kommer inte ske, landskapet ändras allt snabbare.

Blir SD största parti,vilket man redan verkar vara,så blir det svårt för övriga att "gadda ihop sig" mot SD.
Talmannen ska formellt sett fråga största partiet,(eller blocket kanske) om att att bilda regering och då kan SD släppa fram ett parti att bilda regering med SD,s stöd och absolut majoritet,och då är man synnerligen korkad om man avstår.
Dessutom så pratar vi inte om över 50% för absolut majoritet ,drygt 45% torde räcka om MP,KD och liberalerna åker ut. dessutom torde stollarna i Fi få några procent samt piratpartiet med övriga någon procent till.
2016-01-22, 10:34
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jag tror att det är en så snabb ökning så att "de gamla" OI inte har instrument att mäta det, och därför kommer Yougov först.

Det får visa sig.

Men jag antar att det är inbyggt en "tröghet" i OI mätningar just för att inte de skall "svaja" fram o tillbaka, denna tröghet gör att de inte kan följa ett parti som växer snabbt.

Kanske Franz Liszt kan utveckla mer pedagogiskt?

Makes sence!

En riktigt bra förklaring åt dessa låga siffror.
2016-01-22, 13:31
Medlem
Rickuzs avatar
Hejsan hoppsan. Detta dök just upp hos Metro.

http://www.metro.se/metro-debatt/akesson-sd-och-m-far-majoritet-nu-skulle-vi-kunna-styra-landet/EVHpav!UnYyjyEPJMpJw/

Citat:
Åkesson: SD och M får majoritet – nu skulle vi kunna styra landet

Sverigedemokraterna och Moderaterna får 50,2 procent i den senaste väljarundersökningen från Yougov. Står sig siffrorna kan vi bilda en gemensam regering efter nästa val. Det låter drastiskt, men är en realitet i flera av våra nordiska grannländer, skriver Jimmie Åkesson, partiledare, och Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson för Sverigedemokraterna.
2016-01-22, 13:43
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Titta i status.st tabellen, Sentio låg över valresultatet ett år före och yougov tangerade valresultatet två år före valet 2014, så visst har man haft lite glädjesiffror av och till.
Är detta trådens driftkucku?

Hur gick du tillväga när du höll upp opinionssiffrorna ett år före valet mot valresultatet ett år före det hölls?
2016-01-22, 13:49
Medlem
Rickuzs avatar
Läser bland kommentarerna på Facebook angående den senaste mätningen från Yougov.

En trend som verkligen börjar sticka ut är att många användare upprepar Aftonbladets propagerande om att Yougovs mätningar är helt värdelösa och att man absolut inte kan lita på dom, och att Yougov är ett oseriöst företag.

Det är ungefär så var och varannan kommentar ser ut. I vissa fall ser det nästan ut som att kommentatorn försöker övertyga sig själv om att Yougov är onda och försöker styra opinionen, eller att mätningen är fullständigt fel, och att det egentligen är MP och S som ökar.
Senast redigerad av Rickuz 2016-01-22 kl. 13:51.
2016-01-22, 14:02
Medlem
RingRing2014s avatar
Vilken slaktmätning från Yougov! Socialdemokraterna och Moderaterna har inte ens häng på SD längre, wow!

Med tanke på att samhällseffekter sipprar ut med fördröjning till undersökningarna och att det känns som att kvinnorna nu, efter de landsomfattande trakasserierna av våra svenska flickor, måste göra ett val så finns goda förutsättningar för 30%++ i någon mätning ganska snart.

Det är en total mangling av etablissemanget vi ser i denna Yougov och den går ut till alla metroläsare i landet.

Vi är på G, vi måste ta tillbaka Sverige, NU!

Trevlig helg från Stockholm!

Kuriosa: http://www.imagebam.com/image/915498460672963
2016-01-22, 14:10
Medlem
Om det nu är så att SD:s framgångar i OU minimeras i MSM, genom att Sentio och Yougov inte rapporteras med mera - är det bra eller dåligt för SD:s siffror i opinionen framöver? Jag vill nog åtminstone spontant hävda att det är bra.

Om höga siffror rapporteras i MSM kan jag bara se en positiv effekt för SD i opinionen: att skämsfaktorn minskar desto fler som tycker samma sak. Det är lättare för många att rösta på partiet om de verkar ha ett ganska brett stöd än ett marginellt, men jag skulle tro att redan runt de 20% stöd som det rapporteras om gör tyngdpunkten av detta jobb. Det är så att säga mindre skillnad på skämsfaktorn mellan 20% och 25% än vad det är mellan 10%-15% trots att det i procentuella enheter är lika stor skillnad.

Om däremot lägre siffror rapporteras kan det få positiva effekter för SD i opinionen framöver genom att:

* SD inte ger upp utan jobbar hårdare på att nå ut och anpassa budskapet för att få upp dessa siffror också, och inte luta sig tillbaka och ta det lite lugnare. Framgång kan ibland vara förslappande för man tycker att det "rullar på av sig självt". Diskrepansen mellan olika OI:s siffror skapar en viss osäkerhet som håller SD på tårna, så att säga.

* motståndarna underskattar fienden - hämnar full mobilisering enligt omvänt resonemang som ovan

* väljare som är "osäkra" men som är invandringskritiska kan bli mer motiverade att lägga sin röst på SD om de har lägre siffror, medan om SD skulle rapporteras ha närmre 40% skulle en del osäkra kunna välja att lägga rösten på KD, M eller annat invandrarkritiskt parti istället eftersom SD redan är så starka

* det håller vid liv tanken om att MSM och politiker mörkar, vilket på sikt urholkar förtroendet för dessa och med SD som enda opposition mot etablissemangpartierna...
2016-01-22, 14:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ja det var gött att se en sån grym ökning i Yougov. Nästa mål blir ju då att bli största block. Budgethålen som massinvandringen skapar lär ju sätta en oerhörd press på regeringens vårbudget så kommande ökningar för SD är att vänta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in