2016-01-21, 09:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är Demoskop, SCB mfl så patetiskt usla så de missar SD konsekvent med 5% enheter i stöd mätning efter mätning så borde man avveckla verksamheten.
Möjligen är det Hanlons razor som gäller men jag tror att det är en kombination av dåliga metoder och medvetet missgynnande av SD som förklarar diffen.

Troligtvis är det avsiktligt,men räknar man på inkompetensfaktorn så ligger dom inte så långt ifrån Yougov och Sentio.
2016-01-21, 09:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Har du koll på den internationell bredden på de svenska instituten som alltid lägger SD lågt, lägre än valresultat vid val etc. Det vore ju en relevant sak att lyfta fram om de mestadels har uppdrag i ankdammen.

Nej, jag har inte koll på hur det exakt förhåller sig med de olika företagen. Frågan är dock värd att tänka på och således undersöka lite så...

Institut som lägger SD lågt
Demoskop = svenskt
Ipsos = internationellt
Novus = svenskt
Skop = svenskt

Lägger SD högre
YouGov = internationellt
Sentio Research = skandinaviskt
2016-01-21, 09:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, jag har inte koll på hur det exakt förhåller sig med de olika företagen. Frågan är dock värd att tänka på och således undersöka lite så...

Demoskop = svenskt
Ipsos = internationellt
Novus = svenskt
Skop = svenskt

Lägger SD högre
YouGov = internationellt

Ja men Yougov och Sentio har inte lagt SD för högt tidigare, kolla facit hos status.st. Personligen skulle jag inte vara förvånad om SD i verkligheten ligger runt 30% nu. De har senaste sakerna som hänt har nog inte fullt ut slagit igenom i mätningarna, folk kan behöva smälta det lite innan de svarar SD i en mätning.
2016-01-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Demoskop = svenskt
Ipsos = internationellt
Novus = svenskt
Skop = svenskt

Lägger SD högre
YouGov = internationellt

Riktigt. Yugov och Sentio skulle kunna samlas som "icke-svenska" för att understryka att de inte är en del av den politiska apparaten Sverige.
2016-01-21, 09:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja men Yougov och Sentio har inte lagt SD för högt tidigare, kolla facit hos status.st. Personligen skulle jag inte vara förvånad om SD i verkligheten ligger runt 30% nu. De har senaste sakerna som hänt har nog inte fullt ut slagit igenom i mätningarna, folk kan behöva smälta det lite innan de svarar SD i en mätning.

Det har jag inte sagt heller, det enda jag skrev är att de lägger SD högre och då syftar jag att de gör det i relation till de andra. Det fanns ingen värdering i det. Skrev även tidigare att YouGov var det företag som sammantaget mätte partierna bäst inför 2014 års riksdagsval om du nu söker någon typ av värdering.
2016-01-21, 09:35
Medlem
Readyfreddies avatar
Sverigedemokraterna tackar oss alla för vårt hårda slit med att sprida upplysning och kärlek över Sverige.

"Vi vill rikta ett stort tack till alla som kämpat i ur och skur så att dessa siffror kunde bli möjliga - tusen tack!"

https://www.facebook.com/Sverigedemokraterna/?fref=ts
2016-01-21, 09:47
Bannlyst
SD sitter nu på passivt kassaflöde. Dom har ett större kassaflöde än utgifterna = ekonomisk frihet.

Vad jag menar är att nu kan SD luta sig tillbaka och göra vad dom vill medans väljarna rullar in. Politisk framgång! Störst i Sverige! Resten av partierna ligger i skuld och kan inte betala tillbaka och får inget lån på banken eftersom att dom har en sån dålig årsredovisning.
2016-01-21, 09:55
Medlem
Floragatans avatar
All time high, största parti med 7,2 procentenheters marginal och 3 procentenheter större än regeringen.

En bra dag.
2016-01-21, 10:10
Medlem
Sixts avatar
Nu kommer det bli intressant att se vilka siffror Novus presenterar för januari. I deras decembermätning var SD större än M, och Anders Pihlblad trodde att SD kunde bli störst redan i mars. Efter vad som hänt under och efter nyår med alla avslöjanden om mörkning av invandrarbrottslighet och skandaler inom facket har SD nu en chans att börja spurta. Den stora frågan är hur högt SD tillåts växa i opinionen innan MSM och andra proffstyckare kommer börja kräva drastiska åtgärder från Löfvens sida.

https://www.youtube.com/watch?v=UAbkO-ENEp0&spfreload=10

Allt snack om att SD blivit "irrelevanta" sedan regeringen ändrade om sin invandringspolitik visade sig återigen vara fria fantasier från folk som inte vet vad de pratar om, men som ändå har betalt för att "veta" vad som händer inom svensk inrikespolitik.
2016-01-21, 10:21
Medlem
BaraBiffens avatar
När sänds nästa partiledardebatt? Menar inte den i riksdagen utan på Tv4 eller Svt.
2016-01-21, 10:21
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
All time high, största parti med 7,2 procentenheters marginal och 3 procentenheter större än regeringen.

En bra dag.

Japp. SD är i denna mätning 7 gånger större än Miljöpartiet vilka styrt svensk migrationspolitik samt 14 gånger större än F! som i förra valrörelsen skränade "ut med rasisterna, in med feministerna!".
2016-01-21, 10:37
Medlem
Artikeln om Yougov-mätningen talar ju om statsråden förtroende, där Löfven "ligger nästnäst längst ner i sin egen regering". Är det en del av denna undersökning eller är det en gammal de hänvisar till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in