2016-01-21, 05:34
Medlem
SD visar sin styrka, opinionen växer o växer bådar gott inför närmaste månaders OP.

Det kaotiska samhället berör fler o fler som tidigare gömt sig bakom gardinerna, folkopinionen reagerar med att ge SD sitt gillande, det kommer mera!
2016-01-21, 05:38
Bannlyst
Med denna ökningstakten är 40% i slutet av aret inte omöjligt och det viktigaste av allt valaret sa kan det bli över 50%
2016-01-21, 05:40
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Med denna ökningstakten är 40% i slutet av aret inte omöjligt och det viktigaste av allt valaret sa kan det bli över 50%

Det vore riktigt härligt om det kunde bli så.

Jag tror också att SD bara kommer att öka. Många har nog tappat förtroendet för de andra partierna.
2016-01-21, 06:45
Medlem
Det är goda nyheter att läsa i Metro idag.
2016-01-21, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2

Men är det en seriös mätning? Den redovisas inte av annan media. I de sammanslagna mätningarna av andra företag ligger SD bara runt 20 procent.
2016-01-21, 07:05
Medlem
RettaVisans avatar
Intressant, för nu "spretar" det ännu mer på status.st.

De fyra lägsta ger alla under 20%
De tre närmast medel ligger runt 23%
De två med högst ligger runt 28%

Det nya medel värdet är inte framräknat ännu, men kommer nog snart.

Jag tror att yougov har fångat upp nästa trappsteg uppåt för SD.

Det som är intressant att fundera över är varför det skiljer 10%-enheter mellan lägsta och högsta mätning!

Det är ju 50% till på de fyra lägsta. Beror det på att SD ändras så fort och i sådana kluster där dessa institut har svårt att få avläsning?

Det är för mycket för att förklaras av "agendasättande". Helt klart är att när detta lyser igenom så behöver flera institut fundera över sina metoder, de behöver vara känsligare vid snabba förändringar, om de vill behålla sin trovärdighet.
2016-01-21, 07:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är närmast overkliga, fantastiska, siffror i Yougov / Metro. Man får nypa sig i armen.

Nu är det inte längre tal om att vi har "3 jämnstora partier". Nu är SD så mycket större än tvåan, en avgrund. 7 procentenheter ner till tvåan.

Och bland männen har SD 37,9 procent!

Mätningen är genomförd 15‐18 januari, så det är sannolikt en första indikation på effekterna av muslimskt gruppkladdande, och Kommunal/Wallström-kollapsen som vi ser.

Nu är frågan, ska Wolodarski våga kontra med 15% ?
2016-01-21, 07:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Men är det en seriös mätning? Den redovisas inte av annan media. I de sammanslagna mätningarna av andra företag ligger SD bara runt 20 procent.

Yougov har varit bland de bästa på att mäta SD, och verkar inte ha en dold agenda att redovisa SD lågt som en del andra institut. I valet 2014 så låg Yougov lite lågt på SD, men inte anmärkningsvärt. Så SD's verkliga stöd kanske är aningen högre än dagens mätning, upp mot 30.

Jodå, i Metro:
http://www.metro.se/nyheter/yougov-mp-far-lagsta-stodet-nagonsin-sd-fortsatt-storsta-parti/EVHpat!tziHetGvKLhiM/
2016-01-21, 07:36
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Det som är intressant att fundera över är varför det skiljer 10%-enheter mellan lägsta och högsta mätning!

Anledningen till detta heter den svenska "värdegrunden" som genomsyrar politik, myndigheter, polis, press och att den inte skulle färga av sig på OU är idiotiskt att tro. Jag tror det var just Stina Morian som idag uttalar sig ang. Yougov i Metro som sa att "inget svenskt OI vill ha SD som kund" och hänvisare till "värdegrunden".

unvis.it/http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17648881.ab
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5672922
Citat:
Ursprungligen postat av SR
Flera svenska opinionsinstitut vill inte göra väljarundersökningar åt Sverigedemokraterna.
Det här är ett verktyg som partierna använder för att i detalj följa opinionen och hur väljarna
tycker och tänker om deras politik. När SD 2012 också ville börja göra sådana här undersökningar
fick de vända sig till ett norsk företag eftersom de svenska tackade nej eller inte svarade alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Morian
– Jag har en bakgrund där mitt engagemang är antirasistiskt och jag skulle tycka att det var
svårt att samarbeta med Sverigedemokraterna.

Så ligger det till med det.

Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jag tror att yougov har fångat upp nästa trappsteg uppåt för SD.

Jag tror du kan ha rätt. Mörkanden, vinklanden och lögner som framkom i och med dngate har gjort folk jävligt förbannande, och kan mycket väl vara det som utlöser "nästa steg" i tillväxten.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-01-21 kl. 07:49.
2016-01-21, 07:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Aftonbladet vägrar att publicera denna mätning från Yougov eftersom deras metod icke är trovärdig.

Men man publicerar sin egen mätning som utgår från samma metod.

Kan det månne bero på att man inte har kontrollen över att kunna styra resultatet i detta fallet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-21 kl. 07:43.
2016-01-21, 07:53
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Aftonbladet vägrar att publicera denna mätning från Yougov eftersom deras metod icke är trovärdig.

Men man publicerar sin egen mätning som utgår från samma metod.

Kan det månne bero på att man inte har kontrollen över att kunna styra resultatet i detta fallet.
När Vänstern ökade i YouGov dög dom tom. för SVT http://avpixlat.info/2015/08/21/yougovs-matmetod-dog-at-svt-nar-vansterpartiet-okade/
2016-01-21, 07:56
Medlem
svenabs avatar
Mycket glädjande!
Dessa siffror stämmer bra med min uppfattning om läget. Nu vistas jag förvisso i Skåne som är lite "danskare". När man snackar med folk här, så verkar stödet för SD att vara massivt och inga ynka 20%

Dessa siffror skulle ge SD+M mer än hälften av rösterna. Ett hopp om en stark fungerande regering. Detta gör att jag ser ljusare på framtiden än på mycket länge. Idag tycker jag mer om mina landsmän än igår.

Det är dags för ett internt uppror inom M för en ny valallians. M har ju redan avfärdat MP-kollaboratören Reinfeldt som ett mörkt kapitel i Moderaternas historia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in