2016-01-21, 00:27
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Det centrala är DNA: typ, placering och mängd. Jag är hemskt ledsen men det kan liksom inte tas bort.

Du missar som vanligt poängen. Är det metaforerna som ställer till det?

En bra konstruktion (en bra utredning) faller inte ihop och blir pannkaka för att en bit tas bort (DNA).
2016-01-21, 00:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
BB tipsade polisen i ett tidigt skede men hörde inte av dem så han ringde IR. Hon blev totalt överraskad.
Men stod det inte i slasken att BB tipsat polisen? Varför blir IR överraskad? Har hon inte granskat slasken?
Polisen säger att de känner till tipset och massa andra tips om bilar på platsen. Finns inte dessa tips ens i slasken?
Jamenellerhur? Visst är det intressant. Sen undrar jag varför BB satt och väntade på förhör från 7 juni till Jul och beslutade sig kontakta IR. Utöver detta varför han sen väntade ännu mer och (enligt IR) ringde mitt i pågående Hovrättsförhandling?
2016-01-21, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt klart. Han drar sig undan till sin egen familj- utpekad av IR som mördare och håller inte med morsan och hustruns nya försök till försvar. Är det nån som begriper att IB ändrar alibi, omskriver och förskönar så är det han. Att han mår dåligt tvekar jag inte en sekund på. Han har förlorat en hel del via NB.

Jag tycker att IB också skulle få frid med sin son. Hennes vittnesmål ät betydelselöst, varför inte lämna kvinnan i fred?
2016-01-21, 00:29
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det verkar inte vara någon som tänkt tanken att IB och AB kanske är osäkra och inte vet riktigt. De kanske själva är osäkra på sitt minne och vad som egentligen hände. Att älta saker i sitt eget huvud kan få den bäste att börja tvivla. Även de har ju fått reda på att det finns DNA som pekar på NB.

Jag har tänkt just den tanken. Framförallt IB verkar förbryllad och vet inte vad hon ska tro. AB offrar sin bror på ett förkastligt sätt för att rädda sitt eget skinn. Han matar polisen med så mycket misstänkliggörande information han kan komma på om NB när han förstått att det är det de är ute efter.

Har du koll på när IB och AB informeras om DNA-spåren första gången?
2016-01-21, 00:30
Medlem
develis avatar
Citat:
En bra konstruktion (en bra utredning) faller inte ihop och blir pannkaka för att en bit tas bort (DNA).
Nej, jag missar inte poängen. Jag ser samma svammel från dig sen tidigare som inte har minsta bäring och susar iväg åt annat håll - för att klara ansiktet.

DNA är centralt i målet, ÅK anser att han har tillräckligt att väcka åtal ihop med annat (skyldighet) och på den vägen är det.
2016-01-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Ursprungligen postat av X-pert
Japp, jag är som Douglas Rittmeister i Galanskaparnas "Grisen i säcken":
Jag kan ta mej fan allt. ;-)

Så här skriver NFC själva:
"Vi kan också konstatera att NFC inte bara är i internationell toppklass, utan att vi också är med på frontlinjen och medverkar till forensikens utveckling."
Och så var de till exempel på en konferens i Krakow om forensik-DNA.
De är alltså inte bara IR:s vittne som förkovrat sig.

X-perten, har du hört talas om något företag som beskriver sig själv med att tillhöra internationell B-klass?

Det har du såklart helt rätt i. Men om du putsar glasögonen så ser du att det beskrivs vad de faktiskt gör. Medverkar i forensikens utveckling och går på konferenser. Resultatet blir kanske inget vidare. De kanske sov på konferenserna. Men när IB:s vittne gör samma saker sätter det så klart avtryck just i hennes fall i form av en ökad kompetens.
2016-01-21, 00:32
Medlem
Katten30s avatar
Det enda som måste gälla ang vittne IB måste vara att hon är fysiskt närvarande här som vittne, annars anser jag att hennes vittnesmål är + -0.
2016-01-21, 00:34
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Rätten ska inte läsa FUP. Dom utgår bara från det som framkommer i rättegången. Även om dom har läst andra FUP så kan dom inte jämföra med denna.

Fine. Det innebär bara att jag, du, och alla andra här i tråden är mer pålästa och har mer välgrundade argument än tingsrätten. Jag har skrivit det förut. Tingsrättens dom är en BEDÖMNING av det som framkommer i rättssalen. Och dom behöver inte vara smartare än du och jag.
Medlem
Citat:

Varför skulle man plocka bort 10 DNA bevis?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon startade företaget Dynamic Code AB år 2000. Hon lämnade SKL/NFC för 15 år sedan för att, som jag fattat det, fokusera på framför allt DNA tester för den privata marknaden.

Idag är produktområdena
Dynamic Code utvecklar och erbjuder tjänster och produkter inom fyra områden: hälsotester för människor, tester för inomhusmiljö, faderskaps- och släktskapsbestämningar samt djuranalyser och härstamningskontroller.

http://www.dynamiccode.se/om-dynamic-code

Betvivlar inte att hon har kunskaper om DNA och pga självtester följer strikt säkerhet för att garantera DNA testernas tillförlitlighet.

Men exakt vad som skulle rubba NFC har jag svårt att se.
Precis. Jag har dessutom svårt att tänka mig att hon skulle vilja gå till verklig attack mot NFC, kan inte tänka mig att hon misstror dem. Jag förväntar mig en liten vänlig föreläsning om DNA-spår, som antagligen NFC skulle kunna instämma i och resultatet i rätten bli "Jaha, ...?" Rönnbäckskan kommer väl att ställa några ledande frågor, men de är så dåligt underbyggda kunskapsmässigt så vittnet tvingas motsäga henne.
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tycker att en för ändamålet godtagbar videoöverföring är ett minimikrav. Skype tycker jag är trevligt men inte seriöst för ändamålet. Polisen BB får helt enkelt bestämma sig, om han ska vittna, dvs i rätten, eller fega ur och stanna hemma. Hovrättens auktoritet kan annars komma att hotas.
Damen skall vara här i Sverige och vittna. Annars finns hinder att läsa henne.
2016-01-21, 00:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Om du har lite tålamod kanske du får reda på det, men jag gissar att gissandet och spekulerandet har sin funktion.
Kanske har du till och med ett litet vitt kuvert där hemma som du lagt din gissning av hur dommen blir i HR?
Ja, hoppas det framkommer som fråga från ÅK. Det vore väldigt intressant att få veta då det är väldigt långsökt - speciellt när han är polis, uppenbart intresserad av målet (funderar ända till jul när domen redan är gjord i TR..) och vet hur turerna går.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in