2015-12-31, 10:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Det är upp till dig att se Sanningen.

Vi har att välja på vårt eget skapade undergång via t ex den globala uppvärmningen eller välja det Skaparen erbjuder oss.

Falsk dikotomi.

Är det med argumentationsfel du vill nå en "sanning"?
Citera
2015-12-31, 10:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ta du din egen bevisbörda.

Citat:
Ja, jag har gjort mitt val.

Som uppenbarligen innebär att du inte vill ta din bevisbörda.
Citera
2015-12-31, 11:57
Medlem
Citat:
Det är upp till dig att se Sanningen.
Och hur ser man "sanningen", om inga bevis överhuvudtaget existerar?
I det här sammanhanget är det upp till dig som förespråkare av bibelns sanning, att presentera bevis.
Citat:
Vi har att välja på vårt eget skapade undergång via t ex den globala uppvärmningen eller välja det Skaparen erbjuder oss.

https://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/wp20151201/f%C3%B6rst%C3%A5-bibeln/
Haha, nej. Men ganska rolig falsk dikotomi ändå.
Jag tror jag nämnt detta för dig ett par gånger tidigare, men here we go again: "Gud" eller bibeln är inget som kommer lösa den globala uppvärmningen. Tvärtom. Kristna fundamentalister är jävligt pigga på att både förneka och vifta bort problem som den globala uppvärmningen.
Citera
2016-01-18, 09:04
Medlem
Bogomils avatar
Trots dom återkommande och många postulat om ad hoc premissen: "Bibeln är sann", finns det ett förvåningsvärt klent intresse från pådyvlande kristna till att komma med belägg för validiteten av denna ad hoc premiss.

Tills vidare kan jag bara förmoda att såna belägg kanske inte finns öht, och att den pådyvlande kristendomen är intellektuellt ohederlig (och/eller möjligen inkompetent) när den ändå konstant hänvisar till denna ad hoc premiss.

Av erfarenhet vet jag, att det kanske kan bli nödvändigt att börja med att dra in epistemologi som det första steg ... vilket jag också är villig till att delta i.
Citera
2016-01-18, 09:22
Medlem
Vad är det i Guds ord bibeln ni inte förstår
Citera
2016-01-18, 09:25
Bannlyst
Bibeln ar en daligt skriven sagobok full av plotholes.
Citera
2016-01-18, 09:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Bristen på manifesterade belägg FÖR bibelns "sanning" och bristen på en seriös diskussion omkring kritiken av bibeln (d.v.s. kritiken av dennas verklighetsfrämmande mytologi).
Citera
2016-01-18, 10:49
Medlem
Citat:
Citat:
Trots dom återkommande och många postulat om ad hoc premissen: "Bibeln är sann", finns det ett förvåningsvärt klent intresse från pådyvlande kristna till att komma med belägg för validiteten av denna ad hoc premiss.

Jag håller med om detta. Bibelns lära kan anses som en berättelse. När mäktiga potentater har analyserat innehållet och röstat om hur allmänheten ska tro, skapas dogmer och då kommer galenskapen. Många ateister kallar bibeln för sagoboken. Det är i nedvärderande syfte. Men tänker ateisten på att det finns en vacker och bra verklighet med i den verkliga sagan? Exempelvis sagan om flickan som kysste grodan och grodan blev en prins. Ja, när den vackra kärleksfulla flickan kysste den busiga ungkillen, blev killen förvandlad till det bättre. De är inte svårt att förstå.
Citera
2016-01-18, 11:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stambaalf
Jag håller med om detta. Bibelns lära kan anses som en berättelse. När mäktiga potentater har analyserat innehållet och röstat om hur allmänheten ska tro, skapas dogmer och då kommer galenskapen. Många ateister kallar bibeln för sagoboken. Det är i nedvärderande syfte.

Citat:
Men tänker ateisten på att det finns en vacker och bra verklighet med i den verkliga sagan?

Åtminstone jag gör ... och efterlyser av den anledning ett "sanningsunderlag" för bibeln.

Citat:
Exempelvis sagan om flickan som kysste grodan och grodan blev en prins. Ja, när den vackra kärleksfulla flickan kysste den busiga ungkillen, blev killen förvandlad till det bättre. De är inte svårt att förstå.

Så du förespråker symboltolknings-METODOLOGI? Du är väl medvetande om dennas synnerligen stora svagheter?
Citera
2016-01-18, 11:33
Medlem
Citat:

Så du förespråker symboltolknings-METODOLOGI? Du är väl medvetande om dennas synnerligen stora svagheter?

Det är inte någon speciell metodologi jag förespråkar, men väl att goda författare synliggör hur goda mänskliga egenskaper kan föras vidare. Vari ligger svagheten? Vore det bättre om flickan var en groda och den gode pojken kysste grodan?
Citera
2016-01-18, 11:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av stambaalf
Vari ligger svagheten?

Att symbolskapande och symboltolkning är båda extremt subjektivt OCH öppen för semantisk akrobatik.
Citera
2016-01-18, 11:58
Medlem
Citat:
Hur folk kan tro att den är sann?
Eller så vänder vi på frågan; vad är det du förstår, som därigenom gör det till sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in