2016-01-12, 20:38
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Hur avancerat är det att montera en dragkrok på en Mazda B2600 -90? Syftar mest på hur svårt det är med släpkontakten och dra el till den.

Och är släpkontakt obligatoriskt på en a-traktor? Räcker inte bara en dragkrok?
Citera
2016-01-12, 21:21
Medlem
TeEsErs avatar
A-traktor ska ha el till släpet.
Se sid 14 här http://www.useparts.se/wp-content/uploads/2011/11/2003nr019.pdf

/T
Citera
2016-01-12, 21:29
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
A-traktor ska ha el till släpet.
Se sid 14 här http://www.useparts.se/wp-content/uploads/2011/11/2003nr019.pdf

/T
Tack så mycket
Citera
2016-01-16, 13:00
Medlem
Luftgevars avatar
Hur svårt är det att montera släpkontakt då?
Citera
2016-01-16, 13:20
Medlem
My name is Earls avatar
Alltså hur ska du bygga om den när du inte vet ett skit om bilar, och jagar kostnader som fan?
Jag kan informera dig om att det kostar 3ggr. så mycket som du budgeterar och tar 3 ggr. så lång tid. Det är alltid billigare att köpa färdigt än att bygga själv.
Där finns ett antal annonsgrupper på facebook för a-traktorer.
Citera
2016-01-16, 14:09
Medlem
Baalzamons avatar
Att dra elen är det enkla, det är svårare att sätta dit själva kroken. Men det borde ändå vara ganska enkelt på en rambyggd bil som en gammal japansk pickup, om det nu finns något stål kvar i ramen och det inte bara är rost
Citera
2016-01-16, 16:49
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Att dra elen är det enkla, det är svårare att sätta dit själva kroken. Men det borde ändå vara ganska enkelt på en rambyggd bil som en gammal japansk pickup, om det nu finns något stål kvar i ramen och det inte bara är rost
Skämtaru eller, det svåra är ju att dra elen och ramen är faktiskt rätt fin, klarat sig mycket bra från rost

Hur drar man elen?
Citera
2016-01-16, 16:53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Skämtaru eller, det svåra är ju att dra elen och ramen är faktiskt rätt fin, klarat sig mycket bra från rost

Hur drar man elen?
Du grenar ledningarna på originalstammen och drar till uttaget.
Citera
2016-01-16, 16:56
Medlem
Du köper lämpligtvis en sådanhärninga:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Dragkrok-tillbehor/Elkabelsats-2000016517/

Sedan är det bara och koppla in från bakljusen.
Citera
2016-01-16, 17:07
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Alltså hur ska du bygga om den när du inte vet ett skit om bilar, och jagar kostnader som fan?
Jag kan informera dig om att det kostar 3ggr. så mycket som du budgeterar och tar 3 ggr. så lång tid. Det är alltid billigare att köpa färdigt än att bygga själv.
Där finns ett antal annonsgrupper på facebook för a-traktorer.
Jag köper en Pickup med fyrhjulsdrift, därefter far jag till Biltema/Bauhaus och köper durkplåt&fyrkantsprofil till flaket och vanlig 0,9mm plåt till hatthylla.

Svetsar fyrkantsprofilen över flaket så jag kan lägga durk på. Därefter river jag inredningen bakom stolarna och svetsar lite fyrkantsprofil så jag kan fästa vanlig plåt.
Växellådan spärrar jag genom att lägga i lågväxel på fördelningslådan och svetsa växelförarn för 3,4,5ans växel.

Intyg skriver jag själv, har skrivit x-antal redan.

Vad tvivlar du på?
Citera
2016-01-16, 17:12
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du grenar ledningarna på originalstammen och drar till uttaget.
Är det bara att gå upp med kablarna genom golvet och skarva på kablarna till bakljuset?

Kablarna till bakljusen går dem i plåten så man lär fram med vinkelslip eller?
Citera
2016-01-16, 19:45
Medlem
Baalzamons avatar
Men såldes den bilmodellen utan dragkrok? Det borde ha varit näst intill en självklarhet på den sortens arbetsfordon. Jag har då aldrig sett någon utan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in