Citat:
Ursprungligen postat av
Tlagnoj
Han förstör alltså sin framtida karriär och riskerar att förstöra sitt psyke och grepp om verkligheten.
Det här var den mest märkliga slutsats jag läst tror jag.
Man kan lika gärna vända på det och säga att han blir flera erfarenheter rikare (bo ensam, bo utomlands, ny kultur, lära sig språket flytande) för att inte tala om den kvantitet och kvalite på fotbollsträningen som han erbjuds i Forrest och som Malmö inte kan erbjuda. Dessutom så går han till en klubb som onekligen verkar vara villig att satsa pengar på en utländsk ung talang vilket är positivt för honom. Det hade varit en sak om han gick till något lag i Serie A som brukar snitta 30-40 spelare i trupperna, där han sedan helt faller i glömska. Nu verkar det finnas en gedigen plan och en tro på honom. Han får 2-3 år på sig att utveckla och inskolas i den brittiska fysiska fotbollen och har goda chanser att ta sig in i a-laget den vägen.
Man kan såklart aldrig säga att utlandsflyttar för unga talanger alltid är bra, men man kan heller inte säga motsatsen att det alltid är dåligt.
I övrigt tycker jag det är positivt för svensk fotboll att våra spelare utbildas vid bättre anläggningar och i proffsigare miljöer. Vissa talanger går gärna stanna kvar och ta sig in i AS, men det är fint att få spelare som är helt skolade i ett annat land och i en annan fotbollskultur.