2016-01-15, 11:16
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
har ingen stenkoll på vad han kan tänkas tjäna i nottingham, men det bör väl vara bra mycket mer än i malmö? folk vill alltid få det till att alla ungdomar är dumma i hvuudet som går utomlands tidigt och drar upp massa exempel på spelare som förstört deras karriärer genom detta, men är det så jävla osmart att som 16-åring inse att bara för man är jävligt bra nu så finns det ingen garanti att man ens kommer hålla på allsvensk nivå i seniorålder?

han vill väl helt enkelt inte ta risken att behöva välja mellan att om 6-7 år läsa upp betygen eller starta företag med tony flygare utan tar pengarna där de finns. jag tycker inte det är så jävla idiotiskt att gå som ungdomsproffs till ett större fotbollsland (såvida de faktiskt nu tjänar mer än i sverige). då ställer jag mig istället mer frågande till redan etablerade fotbollsproffs som går till arabländerna eller kina mitt under deras prime.

Vet inte om jag tycker mycket hög press, social isolering, ung ålder och hög inkomst är en kombination som bådar väl. Speciellt i England där det finns en väldigt stark spritkultur från ung ålder men även upp i A-lagen. Pengarna läggs knappast på bankkontot och sparas till framtiden.

Han förstör alltså sin framtida karriär och riskerar att förstöra sitt psyke och grepp om verkligheten.
2016-01-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
har ingen stenkoll på vad han kan tänkas tjäna i nottingham, men det bör väl vara bra mycket mer än i malmö? folk vill alltid få det till att alla ungdomar är dumma i hvuudet som går utomlands tidigt och drar upp massa exempel på spelare som förstört deras karriärer genom detta, men är det så jävla osmart att som 16-åring inse att bara för man är jävligt bra nu så finns det ingen garanti att man ens kommer hålla på allsvensk nivå i seniorålder?

han vill väl helt enkelt inte ta risken att behöva välja mellan att om 6-7 år läsa upp betygen eller starta företag med tony flygare utan tar pengarna där de finns. jag tycker inte det är så jävla idiotiskt att gå som ungdomsproffs till ett större fotbollsland (såvida de faktiskt nu tjänar mer än i sverige). då ställer jag mig istället mer frågande till redan etablerade fotbollsproffs som går till arabländerna eller kina mitt under deras prime.
Självklart tjänar han mer, men det är knappast så att det räcker hela livet ut eller ens i särskilt många år. En sådan som Goran Slavkovski, som gick till Inter som 16-åring och fick till och med debutera i en Serie A-match, har ju garanterat inte ett öre kvar från den tiden.
2016-01-15, 12:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Självklart tjänar han mer, men det är knappast så att det räcker hela livet ut eller ens i särskilt många år. En sådan som Goran Slavkovski, som gick till Inter som 16-åring och fick till och med debutera i en Serie A-match, har ju garanterat inte ett öre kvar från den tiden.

Nu riskerar han att få läsa upp betygen på Komvux om 10 år, inte 6-7. Det är ju inga större pengar för en ungdomsspelare i Championship.
2016-01-15, 13:16
Medlem
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/sema-kan-lamna-cypern-for-diskussioner-med-allsvenska-lag/

Maic Sema påväg tillbaka till Sverige igen. Örebro enligt Fotbollskanalen. Vore intressant att se honom joina brorsan Ken i ÖFK också.
2016-01-16, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj

Han förstör alltså sin framtida karriär och riskerar att förstöra sitt psyke och grepp om verkligheten.
Det här var den mest märkliga slutsats jag läst tror jag.

Man kan lika gärna vända på det och säga att han blir flera erfarenheter rikare (bo ensam, bo utomlands, ny kultur, lära sig språket flytande) för att inte tala om den kvantitet och kvalite på fotbollsträningen som han erbjuds i Forrest och som Malmö inte kan erbjuda. Dessutom så går han till en klubb som onekligen verkar vara villig att satsa pengar på en utländsk ung talang vilket är positivt för honom. Det hade varit en sak om han gick till något lag i Serie A som brukar snitta 30-40 spelare i trupperna, där han sedan helt faller i glömska. Nu verkar det finnas en gedigen plan och en tro på honom. Han får 2-3 år på sig att utveckla och inskolas i den brittiska fysiska fotbollen och har goda chanser att ta sig in i a-laget den vägen.

Man kan såklart aldrig säga att utlandsflyttar för unga talanger alltid är bra, men man kan heller inte säga motsatsen att det alltid är dåligt.

I övrigt tycker jag det är positivt för svensk fotboll att våra spelare utbildas vid bättre anläggningar och i proffsigare miljöer. Vissa talanger går gärna stanna kvar och ta sig in i AS, men det är fint att få spelare som är helt skolade i ett annat land och i en annan fotbollskultur.
2016-01-16, 05:09
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Det här var den mest märkliga slutsats jag läst tror jag.

Man kan lika gärna vända på det och säga att han blir flera erfarenheter rikare (bo ensam, bo utomlands, ny kultur, lära sig språket flytande) för att inte tala om den kvantitet och kvalite på fotbollsträningen som han erbjuds i Forrest och som Malmö inte kan erbjuda. Dessutom så går han till en klubb som onekligen verkar vara villig att satsa pengar på en utländsk ung talang vilket är positivt för honom. Det hade varit en sak om han gick till något lag i Serie A som brukar snitta 30-40 spelare i trupperna, där han sedan helt faller i glömska. Nu verkar det finnas en gedigen plan och en tro på honom. Han får 2-3 år på sig att utveckla och inskolas i den brittiska fysiska fotbollen och har goda chanser att ta sig in i a-laget den vägen.

Man kan såklart aldrig säga att utlandsflyttar för unga talanger alltid är bra, men man kan heller inte säga motsatsen att det alltid är dåligt.

I övrigt tycker jag det är positivt för svensk fotboll att våra spelare utbildas vid bättre anläggningar och i proffsigare miljöer. Vissa talanger går gärna stanna kvar och ta sig in i AS, men det är fint att få spelare som är helt skolade i ett annat land och i en annan fotbollskultur.
Det var ju ungefär det jag syftade på fast jag tycker det är tvärt om, de satsar på talanger men kommer de låta honom få den tid han skulle få i Sverige?
Är det verkligen så att ett championship lag är proffsigare än det överlägset rikaste laget i AS?
Och det är ju betydligt mycket tuffare där, ungdomar som kommer från fattiga förhållanden som han ska umgås med i laget, jag önskar honom lycka till men jag tycker det är ett dumt val men sedan tycker jag inte att det går att jämföra att inte så många lyckas som ungdomsproffs kontra de som stannade i Sverige, inte säkert att de som gick utomlands hade lyckats om de stannat i Sverige.

Där jag bor verkar det vara ett krav att man ska prestera i skolan för att få möjlighet att satsa på fotbollen, ganska högt snitt för att komma in på fotbollsgymnasiet för annars hänger de inte med i skolan då det är krävande med fotboll både på skoltid och med sitt klubblag samtidigt som skolan ska skötas.
2016-01-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
för att inte tala om den kvantitet och kvalite på fotbollsträningen som han erbjuds i Forrest och som Malmö inte kan erbjuda.
Vad får dig att tro att den skulle hålla högre kvalitet i Forest än i MFF? Vilka spelare har ens kommit från deras ungdomsakademi, låt säga, de senaste 20 åren?
2016-01-16, 15:25
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Vad får dig att tro att den skulle hålla högre kvalitet i Forest än i MFF? Vilka spelare har ens kommit från deras ungdomsakademi, låt säga, de senaste 20 åren?

Michael Dawson, Tom Huddlestone, Shaun Wright-Phillips, Andy Reid, Wes Morgan osv. Om Anel känner att flytten är bäst för hans utveckling så är det väl antagligen så, svårt för någon annan att raljera om.
2016-01-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Michael Dawson, Tom Huddlestone, Shaun Wright-Phillips, Andy Reid, Wes Morgan osv. Om Anel känner att flytten är bäst för hans utveckling så är det väl antagligen så, svårt för någon annan att raljera om.
Inga Zlatans direkt. Snacka om medioker bunt du räknade upp, var det gräddan av deras verksamhet de senaste 20 åren!?
2016-01-16, 17:26
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Man ska nog inte som 16 åring bestämma helt själv vad som känns bäst för sin utveckling, t.ex. Berisha som gick till Roma, det kändes bäst men inte var det ett bra val.
2016-01-16, 18:12
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Inga Zlatans direkt. Snacka om medioker bunt du räknade upp, var det gräddan av deras verksamhet de senaste 20 åren!?
Ta bort Zlatan och ställ Rosenberg, Toivonen mot SWP Dawson osv... Ja...
2016-01-16, 18:26
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme

Haha, hur många "Zlatans" har Malmö fått fram menar du? Spelarna som nämndes är ändå sådana som fått gott om speltid i en av världens bästa ligor. Känns väl helt okej?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in