2016-01-14, 19:21
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/det-goda-ar-starkare-an-det-onda/

Den kvinnliga krönikören ifråga är lika läsvärd som alltid.
En mycket empatisk och kunnig röst gör sig hörd. Mänsklighet, värme, insikt, förnuft.

Jag trodde inte det fanns någon som tog tokan Britta Svensson på allvar. "Empatisk och kunnig", knappast. Sentimental och enfaldig är en bättre beskrivning. Som journalist borde hon naturligtvis förhålla sig neutral och objektiv och inte ta ställning i skuldfrågan. Än mindre ska hon sätta sig till doms och uttala sig om vem som är god och ond som om hon var Gud själv. Rejäl hybris har tanten.
2016-01-14, 19:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Men oj, snälla du. Du får ta och gå igenom HELA fallet från början. Lyssna om förhören och läs FUP från början, du har ju fått allt, precis allt, om bakfoten.
Enligt HA observerar de vad som finns i mjölkrummet under den vecka LH är försvunnen. Eftersom LH är försvunnen så sätts insatsen fullt ut på att hitta LH. De vet inte då betydelsen av fynden i mjölkrummet. Det sätts sen i samband med att LH hittas död.
Ja, det är mycket väsen för lite ull..
Innan Lisa hittas är det fullt sökpådrag efter försvunnen person - all energi, allt fokus är på att hitta henne, man hoppas i det längsta hitta en levande Lisa. Hon hittas tyvärr avliden intryckt i ett skåp.
Lisa transporteras bort efter att brottsplatsundersökning (inkl rättsläkare) är klar. Polis beordras till ladan för nytt genomsök och örhänge i slanghärvan hittas strax efter kl 08, det meddelas till FL som beordrar dit krimtekniker.

HA vecklar inte in sig i nån lögn det minsta och redogör helt sakligt. Problemet är om man inte begriper sammanhanget av det som sägs och drar fullständigt fel slutsatser.

Hon säger att det ligger två repstumpar på golvet och att de sen undersöker väggar och rör.
Dom fanns där, men man hade inte säkrat dom innan säger hon helt korrekt. De har även sett snöret runt halsen och gör associationer.
Att platsen sen blir mer och mer intressant är sen givet via successivt inkommande DNA-svar. De har med andra ord fått respons på sin kriminaltekniska undersökning. Eller som nån uttryckte sig träffande: Jackpot.

Mjölkrum undersöktes utifrån samma kriminaltekniska process som tidigare nämnts:
1. Okulär besiktning i orört skick
2. Fotografering i orört skick
3. Säkrar golv
4. Arbetar sig utifrån och in, område för område undersöks systematiskt.
Senast redigerad av develi 2016-01-14 kl. 19:39.
2016-01-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Håll käften din idiot, jag är SÅ jävla trött på att höra på dej och dina vänners inbicilla inlägg, det finns ju
INGEN PRÄCIS info angående VEM & NÄR Lisa's kropp kläddes av, enbart i FUP vilka personer som signat sitt namn i protokollen, och angående HAs förhör i Tingsrätten så finns det INTE heller där någon präcis info angående detta!!!

Om du menar dig att det finns, så ta och skriv ut vad HA säger !!!

Här har du något att tänka på angående hur sanningsenlig HA igentligen är !!! :

Lyssna på det här när advokat Tore Brandtler i Tingsrätten förhör krim tekniker Helena Almgren (ljudfil) om de 2 snörbitar som hittades på golvet under röret som det påstås att Lisa hängdes i) :

Tore B: hamnade ni där (förrummet/mordplatsen) direkt eller?

HA: nej nej det gjorde vi inte, utan det är ju..det är altså.... mycket undersökning vi hade gjort och letat och grejat och anledningen till att vi ........ehhhh.......... den här platsen (förrummet/mordplatsen) blev mer..ehhh..och mer intressant det var ju att..ähhhh..det fanns DNA på snörena som låg under.

Tore B: hade ni hitta dom innan ni hittade Lisa?

HA: dom FANNS där innan...ja... men vi hade inte säkrat dom innan.

Så förklare mig HUR kan dom ha hittat DNA på snörbitarna (som då gjorde att platsen blev mer och mer inressant) om dom INTE hade säkrat dom ???!!!

Helena Almgren vecklar ju inn sig i en uppenbar lögn av något slag, och man hör ju också tydligt hur himla närvös hon blir när hon får frågan, ta och lyssna på ljudfilen

Ja dettas är mycket märkligt. HA är så nervös så det skiner igenom. Hon ska försvara något hon inte har koll på själv.

Läs hennes och hennes tre kollegors berättelse "Sammanställd analys och slutsats" daterad 2015-10-08(!) som luktar beställningsjobb. Men med mycket "kan" i texten för att gardera sig....
2016-01-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Tvättades alla kläder? Vilken sida i fupen? Om du har den tillgänglig nu..

Jag minns bara byxor, men NB hade 5 dagar på sig att få alla kläder tvättade och det tog han nog chansen till.
2016-01-14, 19:30
Medlem
Citat:
Helt enig !

Det ÄNDA som är RÄTT i det här fallet är att försöka hitta SANNINGEN
om vad som hände med stackars Lisa !!!

Och då kan man ju bara fråga sig VARFÖR både Tore B , åklagaren och Lars Johansson flippar ut helt när det dyker upp ett vittne, som till och med är före detta polis, och som SJÄLV har kontaktat advokat IR för någon dag sedan, och tydligen tycker att han har viktig info, som han till och med har meddelat polisen för länge sedan, men aldrig blivit förhörd, VARFÖR är det då att Tore B , åklagaren och Lars Johansson alla 3 vill tysta ner detta vittnet ??? istället för att välkomna detta iom att detta vitte möjligtvis hat info som kan kasta ljus över vad som egentligen hände Lisa ???

Om det är NB eller någon annan som mördade Lisa, I don't fu... care, det ända som betyder något för mig är att RÄTT person döms för detta sjuka vansinne dåd.

Jag undrar också varför de blir så oroliga.
2016-01-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det satt ett snöre runt halsen när offret hittades? Vilka stumpar talar du om här? Finns det bilder på det snöre som satt runt halsen, i så fall har jag missat det.

@
Förlåt, jag har missat om någon tar illa upp, sorry än en gång, jag har läst FUP men har missat det, ser ni det nu?

Ja. Skäms. Du får kika på bilden på sidan 549 i FUP.
2016-01-14, 19:42
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, kollegorna åkte 18:10-18:15, och då var flaggorna nedtagna och kaféet låst.
OK."Var det klart" sades kanske t GM därefter skedde hela förloppet inom 1 timma då han stod och betalade hos "Handlarn" i Källby?? Nej det kan man inte hinna. Även om du tränat inför detta förlopp och planerat exakt var man skall gömma kroppen + alla föremål. Vad som helst kan förlängas i minuter, killen är ju inte en person som gjort detta dagligen tidigare. Vem som hade kunnat dyka upp. Det var rörelse utanför av passerande bilar. Victoria Jönsson 18:45, Henrik Jönsson 18:50 DÅ var bilen som stått utanför borta! Det innebär att GM f.o.m 18:15 - 18.47 hunnit med att få in LH, övermanna, hänga upp, knäppa upp byxorna, dra ned, ev tejpa, onanera, ta ned plocka ihop det man ser samt få in henne i bilen och köra därifrån. Tycker ni det låter möjligt? 18:50 var bilen borta därifrån.
DESSUTOM finns ingenting av spår att finna i bilen! Ingenting.
2016-01-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag undrar också varför de blir så oroliga.

Jag ser inget uttryck för oro, däremot gör dom bedömningen att vittnesmålet inte tillför något. Den bedömningen gjordes även inför att låta PJ vittna i TR.

Nu har PJ vittnat i HR och för mig bekräftades bara att ÅK hade gjort rätt bedömning inför TR.

Personligen tror jag inte BB kommer tillföra något.
2016-01-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ja visst om polisen skött sitt arbete ordentligt och hade förhört honom när han för över att halvår sedan lämnat sitt tipp till polisen, men nu gjorde dom ju aldrig det, och på trotts av deras tabbe så håller polisen och åklagaren och TB nu på och kritisera sönder Advokat IB för att hon vill föra detta vittne nu så sent i förloppet, ett vittne som SJÄLV kontaktat IR för bara ett par dagar sedan (och som till och med är fd polis) vilket ju betyder att IR inte haft någon somhelst möjlighet att kalla detta vittne tidigare.

Och en fd polis, som själv kontaktar en försvarsadvokat mitt i en HR rättegång för att meddela information han förgäves har försökt att ge polisen, ja han har nog någon information av betydligt värde ska ni se
Han KAN va IR`s hemliga älskare. Och vill verkligen "hjälpa" henne i detta svåra fall (svårt för henne). En teori lika god som någon.
2016-01-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Bilen kunde han städa när som helst. Eller byta byggplast, det räcker. Mordplatsen fick han inte möjlighet att göra något åt den blev alldeles för snabbt avspärrad för honom.

Nu hittar du allt på. Fadäserna med polisers bristande avspärrningar samtidigt som det drällde av annat folk där - inte minst militärer som fanns där dygnet runt som IR så förtjänstfullt redogjorde för. Vem som helst hade tillgång till ladan i dagar innan det spärrades efter örhängenas "upphittande".

Ur fup:
Avspärrningen i ladan hävdes första gången 8 juni 11.40 och spärrades igen 10 juni 22.15. Gott om tid att drälla för alla och envar.
2016-01-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
OK."Var det klart" sades kanske t GM därefter skedde hela förloppet inom 1 timma då han stod och betalade hos "Handlarn" i Källby?? Nej det kan man inte hinna. Även om du tränat inför detta förlopp och planerat exakt var man skall gömma kroppen + alla föremål. Vad som helst kan förlängas i minuter, killen är ju inte en person som gjort detta dagligen tidigare. Vem som hade kunnat dyka upp. Det var rörelse utanför av passerande bilar. Victoria Jönsson 18:45, Henrik Jönsson 18:50 DÅ var bilen som stått utanför borta! Det innebär att GM f.o.m 18:15 - 18.47 hunnit med att få in LH, övermanna, hänga upp, knäppa upp byxorna, dra ned, ev tejpa, onanera, ta ned plocka ihop det man ser samt få in henne i bilen och köra därifrån. Tycker ni det låter möjligt? 18:50 var bilen borta därifrån.
DESSUTOM finns ingenting av spår att finna i bilen! Ingenting.

Onanera finns inget bevis för. Tycker du att det är mer möjligt att NBs+IBs DNA hamnat på offrets kläder utan att han är mördaren?
2016-01-14, 19:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ur fup:
Avspärrningen i ladan hävdes första gången 8 juni 11.40 och spärrades igen 10 juni 22.15. Gott om tid att drälla för alla och envar.
Det kan inte stämma, för i så fall var ladan avspärrad när handsken hittades må fm.

Rätt uppgift, ladan spärrades av första gången må kl 11:40, och den avspärrningen hävdes on kl 15:32, sid 780.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-01-14 kl. 19:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in