2016-01-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Japp, korrekt. Det "kryllar" ofta, om du vill uttrycka dig så..
Men man kan visst använda det, men då krävs att man också topsar alla som KAN vara av intresse. Det ska sedan styrkas ordentligt med andra bevis, DÅ är dna bevis bra. Men det är ensamt inte en särskilt rättssäker bevisning.

Ja, hur tycker du att jag ska uttrycka det när du påstår att man har DNA-spår från i stort sett varenda person man har pratat med?
2016-01-14, 12:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det är just det... Vi pratar inte om "varenda prick". Vi pratar om att det INGENSTANS fanns främmande spår.

Nej, det där var inget svar.

För att förtydliga så tvivlar jag inte på att vi någonstans hade hittat DNA från t ex Lisas familj om varenda kvadratcentimeter av hennes kläder och övriga tillhörigheter hade DNA-analyserats. Men av förklarliga skäl har det inte gjorts.

Det är fortfarande upp till dig att bevisa att det är ett förväntat resultat att mängder av främmande människors DNA kan förväntas hittas i ett mindre antal DNA-prover på olika föremål. Du har inte presenterat skuggan av ett bevis för det än. Det jag sett hittills av kriminaltekniska undersökningar talar definitivt med styrka mot din teori.
2016-01-14, 13:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det skulle vara intressant att höra vad professorn i kriminologi och andra kriminologer säger om det.
Den totala avsaknad av andra dna kan man förklara att man blev inställd/ tillsagt att leta dna bara från 4 personer så letade man bara från dom.

Förra veckan fick den här personen för tredje eller fjärde gången den här saken MYCKET TYDLIGT förklarad för sig.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad och framåt.

Ändå återkommer personen nu och framför exakt samma totalt felaktiga påståenden.

Det finns tre tänkbara förklaringar till detta:

- Medveten lögnaktighet som debatteknik (förtiger fakta som är till nackdel i personens argument)
- Allvarligt fall av minnesförlust
- Bristande intellektuell förmåga att ta till sig ens de enklaste logiska faktaresonemang (säg ett resultat på logik-/analysdelar i ett IQ-test som motsvarar en IQ på 90 eller sämre)

Pick your own choice.

Och som sagt och för femtielfte gången säkert: Man har inte blivit "tillsagd" att leta efter specifikt DNA. Man har letat efter DNA vilket som helst i ett större antal prover. Det DNA som har hittats har i samtliga fall kunnat knytas till någon av dessa fyra personer.

Det är logiskt sett en betydligt större skillnad än mellan att bajsa på en vattentoalett, tvätta sig efteråt och göra rent själva klosetten med borste och WC-rent kontra att skita på golvet på sin arbetsplats. Och då är det ändå en jävla skillnad mellan de båda sätten att hantera avföring på.
2016-01-14, 13:05
Medlem
[quote=Theforeigner|56015285]Lars Johansson, åklagaren och TB inte flippa ut så totalt som dom gjör, till och med i media/QUOTE]

På vilket sätt flippade de ur? I media? Går det att få ett citat? De kanske tuggade fradga så att det inte går fram i text. Eller gav fingret. Klargörande om flippade ur tack!!
2016-01-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Källa på att det "kryllar ofta"

Och varför måste man topsa alla? Vad i helvete menar du? Jag tror nån sa att det var 150 föremål, besudlingar eller motsvarande som DNA-prover tagits på. En rejäl mängd alltså. Det har inte hittats något DNA på dem som inte kan knytas till offret, mördaren eller (i två enstaka fall) mördarens fru och bror. Två eller tre fynd av DNA innehöll för lite unika sekvenser för att kunna matchas mot någon profil.

Alltså hjälper det inte om vi så topsar alla människor i hela världen. Vad i helvete är det du inte begriper?

Man måste inte topsa alla. Men för att jobba förutsättningslöst och brett så bör man topsa dom som bevisligen varit i närheten den aktuella tiden. Otrevligare människor får man leta efter. Får jag tro att det inte stämmer att det var 0 främmande spår på ALLA saker utan att ni svär och är otrevliga?
2016-01-14, 13:07
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Absolut kan han åkt förbi även efter caféets öppettid, men det ser onekligen mer ut som hans tips bestått i att han noterat en mopedist i samband med att han gästat caféet, vilket i praktiken utesluter att det är Lisa han har sett.
Jag tror tidsnotering och beskrivning i hans tips har fått polisen att härleda observationen till den andra tjejen, och därmed inte ens hört honom.

Om hans tips hade rört sig inom det kritiska tidsspannet, då hade han garanterat hörts direkt, och uppgiften hamnat i antingen FUP eller slasken.

LJ säger att han besökte kaféet, medan IR menar att han passerat. Han kan iofs ha gjort både och:
Citat:
Det andra vittnet, den pensionerade polisen, skriver Rönnbäck "helt enkelt ska höras om sina iakttagelser när han aktuell kväll passerade caféet i Blomberg".
Enligt Skövde nyheter idag.
http://www.skovdenyheter.se/article/darfor-kallar-forsvaret-nya-vittnen/
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-01-14 kl. 13:09.
2016-01-14, 13:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Slängt bort vet jag inte, det hoppas jag inte. Men rapporterat felaktigt att INGA spår utan match finns.

Så du hävdar att NFC har medvetet ljugit och mörkat?
2016-01-14, 13:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Man måste inte topsa alla. Men för att jobba förutsättningslöst och brett så bör man topsa dom som bevisligen varit i närheten den aktuella tiden.

Varför ska man topsa när man inte har något okänt DNA?

Du har hittat en nyckel och du vet till vilket lås nyckeln passar. Vi vet att en nyckel endast passar i ett (1) lås. Varför tycker du att man trots detta ska springa runt och testa nyckeln i en massa lås när man redan på förhand vet att nyckeln inte kommer att passa?
Senast redigerad av madtop 2016-01-14 kl. 13:19.
2016-01-14, 13:19
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Man måste inte topsa alla. Men för att jobba förutsättningslöst och brett så bör man topsa dom som bevisligen varit i närheten den aktuella tiden. Otrevligare människor får man leta efter. Får jag tro att det inte stämmer att det var 0 främmande spår på ALLA saker utan att ni svär och är otrevliga?

Vilka fler personer ska man topsa menar du? För att vara en "DNA-expert", så får vi väldigt få förklaringar till dina påståenden?
2016-01-14, 13:20
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja visst om polisen skött sitt arbete ordentligt och hade förhört honom när han för över att halvår sedan lämnat sitt tipp till polisen, men nu gjorde dom ju aldrig det, och på trotts av deras tabbe så håller polisen och åklagaren och TB nu på och kritisera sönder Advokat IB för att hon vill föra detta vittne nu så sent i förloppet, ett vittne som SJÄLV kontaktat IR för bara ett par dagar sedan (och som till och med är fd polis) vilket ju betyder att IR inte haft någon somhelst möjlighet att kalla detta vittne tidigare.

Och en fd polis, som själv kontaktar en försvarsadvokat mitt i en HR rättegång för att meddela information han förgäves har försökt att ge polisen, ja han har nog någon information av betydligt värde ska ni se

Jag tror inte att det är något intressant han har att berätta för isf skulle han blivit förhörd noga av Polisen.
Skulle det bli ytterligare ett katastrof vittne, jag menar en gammal gubbe som sitter och svamlar då blir nog inte kritiken nådig mot IR
2016-01-14, 13:22
Bannlyst
Citat:
Nej, det verkar vara ni som tror det. Jag tror att det inte är sant att ALLT var HELT rent från främmande dna.
Förstår du då vad jag säger?

Jag förstår då vad du menar men förstår inte hur du tänker.

Utan att du ska behöva presentera ett trovärdigt och logiskt scenario så har jag ändå några frågor du kanske vill vara snäll att fundera lite på och sen svara på.

Är en massiv utredning där flera olika yrkeskategorier finns representerade.
Poliser, åklagaren, kriminaltekniker och rättsläkare b.la.
Alla dessa är människor, med känslor, förnuft och förmodligen en speciell bakgrund och anledning till att de sökt sig till de yrken de har. De gillar förmodligen att arbeta med människor, att hjälpa sina medmänniskor som råkat illa ut och de gillar förmodligen utmaningen det ger att alltid söka efter sanningen, att alltid försöka att utesluta sånt som inte är relevant, som illasinnade rykten, prestigejakt och förutfattade meningar om andra människor.
Tänk dig sen att många av de som jobbat med utredningen har egna familjer och egna barn, flera kanske har döttrar i Lisas ålder och att de bor och arbetar i samma del av landet där LH mördades och skändades av gärningsman med sexualsadistiskt motiv, ett dödande för den egna lustens skull - ett lustmord.

Fundera sen om det är RIMLIGT att tro att flera av dessa erfarna och kompetenta människor, med egna liv, egna barn och familjer, att dessa skulle riskera precis ALLT för att agera kriminellt och förvanska bevisen i syfte att sätta åt eventuellt "oskyldig" NB.

Att flera olika människor i utredningen, både poliser, kriminaltekniker och kanske åklagaren, skulle de vilja få sina liv raserade bara för att de ville sätta åt en balt som de "ändå trodde var skyldig"?
Med det så riskerar de att en sexualsadistisk mördare går lös, som hittar nya offer, kanske deras familjer själva blir drabbade?
De riskerar också åtal för sitt kriminella agerande och självklart riskerar de sina jobb.
De riskerar också sin heder och ära.
De riskerar att få skämmas för vad de gjort i hela sitt liv.

Är detta verkligen en RIMLIG tanke?
2016-01-14, 13:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om polisförhöret med honom mynnar ut i något som inte är relevant för målet, så bör man inte kalla honom tycker jag.
Irrelevans ligger i ingens intresse att sitta i en rättegång och lyssna till. Däremot är det väldigt bra att det reds ut om det finns någon relevans i ett polisförhör, men som sagt, jag tror inte polisen felvärderat hans tips då det begav sig.
Polisen ska inte avgöra om försvarets vittne är intressant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in