2016-01-14, 00:32
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Jag tycker det låter som hederskultur när GM mördar BO för att upprätta sin heder.

Jovisst, i din hemmasnickrade variant. Du behöver nog läsa på.

Wikipedia:

Citat:
I många hederskulturer utövas en sträng kontroll av ungdomars och unga vuxnas, framför allt flickors och kvinnors sexualitet. Den förtryckta får inte ha pojkvän eller flickvän, får inte välja sina egna vänner eller fritidssysselsättningar och får inte klä sig hur hon eller han vill. Kvinnor förväntas ofta vara oskulder när de gifter sig och får inte själva välja vem de ska gifta sig med. Den som revolterar mot hedersförtrycket kan bli utsatt för hedersvåld och i extrema fall för hedersmord. Även kvinnlig könsstympning är ett element inom vissa hederskulturer.
Citera
2016-01-14, 00:37
Medlem
fyratretres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Pappan - media & polisen försöker tysta mig.

http://www.delfi.lt/news/daily/lithuania/svedijoje-nuzudyto-paauglio-tetis-mane-bando-uzciaupti.d?id=70104338

Använd google translate.
Hoppas anonymous och wikileaks får nys om detta också.

Statsapparaten går i hundra nuförtiden!
Citera
2016-01-14, 00:41
Medlem
fyratretres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jovisst, i din hemmasnickrade variant. Du behöver nog läsa på.

Wikipedia:
Hedersvåld kanske passar bättre. Hedersvåld, hederskultur. Whatever, samma ursprung och skit.
Citat:
Ursprungligen postat av NE
hedersvåld, hedersrelaterat våld, våldsakt eller tvångsåtgärder där skälet anges vara att återupprätta familjens eller släktens heder. Detta sker genom att man stänger inne, misshandlar eller dödar den som visat illojalitet mot den egna gruppen och dess ledare eller begått brott mot familjens och samhällets normer och därigenom
Citera
2016-01-14, 00:45
Medlem
Detta är vad jag tror av det jag läst och av egna erfarenheter.

Jag tror att GM har varit jobbig mot tjejerna, tror dock inte att han sexuellt antastat tjerna som i Köln. Utan mer harmlöst även om det är fel. Ett år äldre och ett huvud längre ska "försvara" tjejerna. Förmodligen inte för att han är så rättvis och omtänksam utan han vill vara ball inför tjejerna.

Bråkar med GM och ger honom en lavett (som är ganska förnedrande) så lilla GM springer därifrån då han är helt säker på att han kommer att förlora om han försöker göra tillbaka. Klart att hans "heder", "ära" fått sig en törn.

BO hade kunnat sagt till denna lilla GM att man inte håller på som han gör, utan att förnedra honom framför alla med lavetten. Men då detta bara är barn så kanske det är lite för mycket begärt. Tror dock själv att det hade varit det bästa.

GM är mindre, rädd och känner sig förnedrad så han går till sina polare som säger att de ska hjälpa honom. De går till BOs hus och tittar efter honom, fegt absolut. BO kommer inte ut GMs kompisar hetsar och säger förmodligen att han måste hämnas, GM går hem, läser på internet, tar med sig en kniv till skolan och hugger ner BO bakifrån.

Jag tror inte GM förstod att han skulle dö och tror inte att han förstod konsekvenserna av vad som skulle hända sen.

Jag tycker verkligen synd om BOs föräldrar men tycker synd om GM också och GMs föräldrar.

Detta är helt klart skolans fel som inte tagit tag i detta. Det kan ju ha flera orsaker att det inte gjort detta. Kan ju vara svårt när förmodligen ingen av deras föräldrar kan svenska. Kultur krockar. Då vi har en sån galen massinvandring till Sverige så försvinner ju också en massa resurser. Hade skolan haft mer resurser, pengar, så skulle de kanske kunnat anställa några fritidsledare som hade kunnat lösa detta innan det eskalerade till mord

Jag ska tydlig göra klart att jag har inget intresse av att få hit varse araber eller öststatare. Båda är skit i mina ögon. Det är fullt av litauer på våra häkten, de är riktigt tjuvaktiga. Mkt av inbrott och stölder begås av litauer.

Araberna gör ju inget vettigt här heller. Finns förstås bra människor bland deras landsmän men om man inte får välja ut guldkornen så säger jag att du kan man skita i att ta hit nån.

Undrar om man någonsin kommer att få veta vad som hänt på riktigt?
Senast redigerad av igglepiggle 2016-01-14 kl. 00:52.
Citera
2016-01-14, 00:54
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreatGirlsGently
På vad grundar du att de och, som du tidigare skrev, pappan har "ruttna fördomar"? I mina öron låter det som om du har fördomar om folk från de länderna. Pappan har ju bara beskrivit situationen där han bor och Svensk PC-sjuka.

Det låter förresten som du har dålig koll på både historien och hur det ser ut i Baltikum idag. Ta en titt på BNP per capita för t.ex. Estland bara 25 år efter nästan 50 år av stenhård diktatur. Och bildningsnivån hos den inhemska befolkningen i alla Baltstater. Sedan kan du jämföra det med MENA-området, särskilt kompenserat för oljan...

Det här var intressant förresten:

Du glömde att upprätthålla lögnen om krigsflyktingar...

Hälsningar från Lettland.
du menar baltutlämning som svenska regeringen sände rätt in i stalins dödsläger. Jo det var rätt hyggligt gjort först ta hand om dom och ge dom mat husrum läkarvård mm och vagga in dom i en falsk trygghet om att när kriget var slut så så skulle dom få vara fria att stanna i Sverige om dom ville. I stället så sändes dom rätt in i döden.
Citera
2016-01-14, 01:05
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sb23
Allt är inte svart eller vitt. Du har säkert sett videon där Arminas ger GM en örfil och knuffar iväg GM's förmodade kamrat. Är det sunt beteende? Du kommer säkert komma argumentera att Arminas var en vit riddare som skyddade klasskamrater från sexuella trakasserier - så var kanske fallet, men två fel blir inte ett rätt. Angående mobbing så har vi för lite information i nuläget, men jag har för mig att Arminas var känd hos sociala myndigheter sedan tidigare. Men varför vet jag inte.

Jag vill ändå poängtera att det GM gjort är oförsvarligt! Skyddar inte GM på något sätt - han kunde ha löst situationen på ett mycket bättre sätt.

Håller helt med dig här,apostel skulle ätit arsenik istället.
Citera
2016-01-14, 01:15
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amnezia1
Oavsett vad man tycker om det Ahmed gjorde så bör man tillåta sig att för en stund vara opartisk och saklig gällande Arminas agerande som föranledde hans död. Att ge sig på någon som är till hälften av ens storlek på detta kränkande sätt, och dessutom låta sin kompis filma det hela för att sprida filmen och på så vis öka förnedringen är så långt ifrån den "civilkurage" ni försöker måla upp man kan komma. Jag vet inte vad Arminas gjort innan men det jag såg på videon var bara fegt och patetiskt, ren och skär mobbing.

Det arabungen råkade ut för på filmen kallas karma.
Arminas var dubbelt så stor....eeeh om Arminas vägde 80kg så vägde araben bara 40kg..?
Araben hade ju själv gett sig på flickor med våld,han bör ju således vara ungefär dubbelt så stark som flickan han slog i magen.

KARMA.

Arminas mördades fegt och äckligt i äkta ynkryggig arabstil PUNKT
Citera
2016-01-14, 01:16
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyratretre
Hedersvåld kanske passar bättre. Hedersvåld, hederskultur. Whatever, samma ursprung och skit.

Nej, killen har ju blivit spöad. Det framgår ju klart av filmen. Han bestämmer sig för hämnas och så nitar han honom rejält en gång för alla.
Citera
2016-01-14, 01:17
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Och fram tills dess kommer du envetet göra ditt bästa för å förmedla en ikke bekräftad bild som du på ren känn fått för dig är den mest rimliga? Sen när det/om det visar sig att så ikke är fallet, vad hittar herrn på då? Antar att svaret e går vidare med ditt liv med stark övertygelse om att du borde haft rätt. Tror inte att så e fallet personligen men om kan det aldrig rättfärdiga dödligt våld, intäåe ens förklara detsamma. Logiken vissa personer har här att örfilen vart det avgörande och det som fick bägaren att rinna över. "Bo skulle hört av sig till vuxna ist för å mobba/försvara sin vän" vad i helvete skulle då inte gm gjort? Med samma logik alltså hört av till de vuxna torde va svaret. Ist muttras "han va säkert mobbad å den han gjorde e förklarat av örfilen". Osmakligt å försöka berättiga nåns bestialiska handling på det sättet. Oavsett anledning kan det inte va rätt med dödligt våld å helt sjukt att argumentera för för att det ligger i linje med nån politisk poäng man vill värna om.
Det är ingen som försöker berättiga mordet.
Ja, ingen borde slåss. Man bör reda ut konflikter på annat sätt.
Förklaringar är något människan ofta vill få. Hur tänkte förövaren?
Citera
2016-01-14, 01:19
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Skribenter i tråden som är uppenbara troll ger jag inte mycket för. Inlägget du beskriver citerar expressen och ger en annan bild än den snyftversion som hedersblatten och aftonbladet vill pådyvla oss. >Och mördaren var iallafall tillräckligt stor för att kalla en tjej hora och sedan slå ner henne när hon förtjänstfullt spottat på svinet.
Fast det var väl inte han som kallade henne hora - utan hans kompis som han skulle tolka åt - när hon vände sig om och spottade åt kompisen men råkade träffa GM istället.
Citera
2016-01-14, 01:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nej, killen har ju blivit spöad. Det framgår ju klart av filmen. Han bestämmer sig för hämnas och så nitar han honom rejält en gång för alla.

Hämnas förtryckaren enligt hadith qudsi? Är det sin heder han försvarar då precis som hans far säger eller vad handlar det om? Du som lämnar wiki som svar på hedersbegreppet.
Citera
2016-01-14, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag med.

Intressant kulturkrock här.... Hårdföra balter, med ett slags vikingamentalitet, mot lättkränkta muslimer.

...och det är slutsatsen av denna tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in