2016-01-13, 13:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Här finns två vittne som såg LH vid aktuell tidspunkt.
Källa - FUP
s 319 - Ur förhör med Magnus Jansson 2015-06-09 Förhör påbörjat 18:23
(...)Magnus har tidigare ringt in till polisen och lämnat dessa uppgifter som han sätter i samband
med den 17- åriga flickans försvinnande i Blomberg.
(..)
Flickan stod och förberedde sig för att kliva upp på mopeden. Hon stod bredvid mopeden och
det såg ut som att hon skulle åka iväg. Han kom inte ihåg om hon hade hjälmen på sig.
De åkte förbi vid 18.30-18.40 ungefär.

s 312 - Ur förhör med Rundqvist, Jan Arvid 2015-06-12 Förhör påbörjat 11:30

(...)Han borde därför ha passerat Blomberg igen vid 18.37.
Han lade inte märke till något/någon där då. Han såg ingen bil eller någon person vid cafét.
När han passerat cafét och var på väg mot Västerplana kommer han ihåg att han körde förbi
en tjej på moped.
Han kan inte beskriva något kring mopeden eller tjejen i övrigt. Han fick
vänta med att passera henne pga mötande bil.
Han såg inget reg nr eller märke på mopeden.
Han lade märke till att hon hade vindtäta kläder på sig men kommer inte ihåg färg. Han
kommer inte ihåg vad det var för bil han mötte, det som kommer upp i huvudet på honom är
en blå bil men inget märke på bilen.
(...)

Rundqvist vittnesmål kan knappast handla om Lisa, Västerplana ligger norr om caféet. Om han fick vänta på grund av mötande bil innan han körde förbi mopedisten bör det betyda att både moped och R färdades norrut, fel väg, Lisa skulle köra vägen genom allén om jag inte har fel för mig?
2016-01-13, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det finns ingenting som över huvud taget tyder på att just LH lämnade kafèet på moped.
Särskilt inte 18.37. Då blev hon mördad. Det är någon annan som ses på en moped.

Hur vet du att LH blev mördat vid det tidspukt - 18.30 18.37?
Har det rättsläkare sagt exakt klockslag?
2016-01-13, 13:38
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skulle vilja fråga IR varför AJ inte kallades som vittne till TR om tyngdpunkt ska ligga där.
Den pensionerade polisen (som lär ha koll på rättsprocesser) skulle jag vilja fråga ungefär det samma dvs hur han nu plötsligt mitt i HovR ansåg sig som ett viktigt vittne.
.. God morgon liksom.

Hon gör det för hon har inte så mycket annat att komma med. Det är hennes jobb att hitta alla möjliga små hål som möjligt, men det kommer givetvis inte att hålla i slutändan. Dessa två nya vittnen ger knappast vikt när hovrätten ska bedöma. DNA-träffarna, inget alibi och en snabbkörande Nerijus vid tidpunkterna kommer fälla honom.
2016-01-13, 13:38
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur hamnade offret vid ladan?

NB använde kanske samma taktik som dagen innan då han lockade en människa över vägen.

Tillrop och gestikulerande bredvid Sharanen, offret går över vägen, NB ber om hjälp med en vägbeskrivning till Medelplana. Offret halar upp sin mobiltelefon och råkar fickringa, NB babblar i bakgrunden, offret ovetandes om att hon har fickringt trycker fram google maps -Det är klart!, ser att samtal är igång, då slår NB till.

Ni kan gärna såga den här hypotesen, jag skiter i vilket, men jag tycker faktiskt att den är bäst av alla såhär långt.

Jag tror att NB har mördat förut, det är såhär han gör, det är hans modus operandi.

EDIT;Jag har inte kontrollerat tiderna nu, men jag förmodar att om fickringningen placeras vid ladan så ger det NB ytterligare tid att kunna ha utfört det som vissa anser vara orimligt på kort tid.

Missat detta inlägg.
Den kanske bästa hypotesen jag läst.
Så nära sanningen man kan komma tror jag utan att mördaren öppnar käften såklart.
2016-01-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Hon gör det för hon har inte så mycket annat att komma med. Det är hennes jobb att hitta alla möjliga små hål som möjligt, men det kommer givetvis inte att hålla i slutändan. Dessa två nya vittnen ger knappast vikt när hovrätten ska bedöma. DNA-träffarna, inget alibi och en snabbkörande Nerijus vid tidpunkterna kommer fälla honom.

Hans alibi är:
två eller tre vittne såg 18.37 Lisa levande
kl 18.55 sågs NB vid sin hus.
18 minut för att locka Lisa till ladan, strypa henne, hänga i slangen, annonera, bajsa i andra delen av ladan, packa kropp i plast, transportera till Martorp, stoppa kropp i skåpet, gömma plast, åka hem - räcker inte till. Men kanske han är en Batman, trots att det inte bevisat.
2016-01-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Du skriver att det var Lisa vittnena såg. Det var en till tjej som arbetade på cafèt som körde moppe till och från jobbet. Någon eller några har väl sett henne.

Man kan fråga den andra tjejer när hon åkte därifrån, eller hur?
Som jag kommer ihåg, åkte hon mycket tidigare.
2016-01-13, 13:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Att det inte påverkar den tekniska bevisningen ett dugg är jag helt på det klara med.
Jag undrar snarare om turordning - låter konstigt att inte IR har kallat AJ redan i TR.
2016-01-13, 13:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Missat detta inlägg.
Så nära sanningen man kan komma tror jag utan att mördaren öppnar käften såklart.

Jag läste en annan hypotes som postades efter den jag publicerade, den hypotesen utgår ifrån att NB kontaktade Lisa vid caféet, förklarar det metalliska skramlet som hördes vid fickringningen, jag tycker att den hypotesen också är bra, den förklarar skramlet med att det kan vara när nyckeln sätts i tändningslåset.

Hur som helst, någonstans mellan min och den här andra hypotesen tror jag är sanningen. Inget våld användes för att få Lisa till andra sidan vägen gissar jag på.
2016-01-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skulle vilja fråga IR varför AJ inte kallades som vittne till TR om tyngdpunkt ska ligga där.
Den pensionerade polisen (som lär ha koll på rättsprocesser) skulle jag vilja fråga ungefär det samma dvs hur han nu plötsligt mitt i HovR ansåg sig som ett viktigt vittne.
.. God morgon liksom.

Ja det har ju inte vidare betydelse vad han sett ute . Då han inte varit inne i byggnaderna då brottet har begåtts.
2016-01-13, 14:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Missat detta inlägg.
Ja, jag tror också att händelsen sammanfaller i nåt snarlikt från dagen innan med Adriana.
Den 26 december gjorde jag därför en jämförelse. Det som diskuterades igår utgick från Xenias diskussion utifrån pappans ord om att han låtsades vara i en nödsituation.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Edit.
Enligt ÅK slutplädering kan Lisa ha blivit lurad över vägen:
Citat:
Frågan är varför 35-åringen inte vill kännas vid den här händelsen. Man får onekligen vissa funderingar kring det. I det här målet anser jag att 6 juni händelsen blir extra intressant när man ställer sig frågan hur och varför Lisa Holm, som nästintill sitter på sin moped, inte åker vidare utan hamnar inne i ladan, fortsätter åklagaren.
Citat:
Han kör fram sin bil till ladans öppning, han har lockat över Lisa på något sätt. Han har sedan i direkt anslutning till ladan överammanat henne
live nlt

Lisas pappa har reflekterat kring det hela eftersom hon var blyg och han tror inte att hon frivilligt skulle ha gått till en främmande människa "om inte han vore i nöd" säger han i TR.

Lurad av NB över vägen utkristalliseras således i två varianter:

# NB låtsas vara i en nödsituation.
# NB låtsas behöva hjälp med nåt - i Adrianas fall en vägbeskrivning.
Senast redigerad av develi 2016-01-13 kl. 14:35.
2016-01-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Varför väntar den före detta polisen ända tills nu innan han kontaktar IR eller polisen igen? Varför inte tidigare inför tingsrättsförhandlingen? Jag tycker redan han verkar oseriös.

Behöver det verkligen vara så att han kontaktat Advokaten ? Kan det inet vara så att Inger Rönnbäck varit i kontakt med honom tidigare. En pensionerad polis som fikade på caféet och får svara på frågor om "någon" kille Lisa pratat med kanske. Advokaten har väl dragit den visan i sitt häpnadsväckande dåliga slutplädering i tingsrätten tidigare.

När det kommer till Arne Jönsson så är väl han släkt med kvinnan (Adriana) som bestämt pekat ut N som den person som bette sig märkligt när hon var ute och joggade. Ja vad ska han kunna tillföra försvaret än att advokaten kommer ställa lämpliga frågor som får N att framstå som en mycket ordentlig samhällsmedborgare.

*Kommer ge lika mycket i värde som att fråga arbetsgivarna till Hagamannen eller Anders Eklund om hur dom uppfattades av sin omgivning.
2016-01-13, 14:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Behöver det verkligen vara så att han kontaktat Advokaten ? Kan det inet vara så att Inger Rönnbäck varit i kontakt med honom tidigare. En pensionerad polis som fikade på caféet och får svara på frågor om "någon" kille Lisa pratat med kanske. Advokaten har väl dragit den visan i sitt häpnadsväckande dåliga slutplädering i tingsrätten tidigare.

När det kommer till Arne Jönsson så är väl han släkt med kvinnan (Adriana) som bestämt pekat ut N som den person som bette sig märkligt när hon var ute och joggade. Ja vad ska han kunna tillföra försvaret än att advokaten kommer ställa lämpliga frågor som får N att framstå som en mycket ordentlig samhällsmedborgare.

*Kommer ge lika mycket i värde som att fråga arbetsgivarna till Hagamannen eller Anders Eklund om hur dom uppfattades av sin omgivning.
. Inte får det väl mörkas inför HovR eller finnas några extra ess i rockärmen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in