2016-01-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om han väntade bakom kaféet hade hon inte skickat SMS till pappa.
Nu gjorde hon ju det.
2016-01-12, 17:25
Medlem
Citat:
Jag tvivlar att Lisa skulle ha uppfattat ens att det var ett nödläge runt hörnet. Vem pratade hon med vid fickringningen?

Alldeles för lång väntan på att agera vid ett planerat dåd. Han skulle ha agerat så fort kollegorna åkte, eller högst en minut till.

Han agerade när han bedömde det lämpligt. Jag gissar att NB trodde att så länge Lisa höll i mobilen pratade hon med någon. I själva verket skickade hon SMS samt höll på med musikspelaren. När hon var färdig med det och skulle åka ... då slog han till.
2016-01-12, 17:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han agerade när han bedömde det lämpligt. Jag gissar att NB trodde att så länge Lisa höll i mobilen pratade hon med någon. I själva verket skickade hon SMS samt höll på med musikspelaren. När hon var färdig med det och skulle åka ... då slog han till.
Nu krånglar du till det igen. Varför inte acceptera den enkla lösningen? Kunde han se runt hörn?
2016-01-12, 17:30
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Hon hade inte låtit lura sig in i ladan när hon var så blyg att hon inte ens vågade ringa pappas kollega utan övertalning från honom.
Konstig pappa som ber sin dotter om att arr ringa till hans kollegor. Det behöver inte handla om blygsel eller rädsla för att ringa, bara pinsamt. Varför ringer inte pappan sin kollega själv?
2016-01-12, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu krånglar du till det igen. Varför inte acceptera den enkla lösningen? Kunde han se runt hörn?
Ursäkta men vad har du för argument när du ska åberopa dina teorier om att gå frivilligt till ladan?

Enligt dig så låter det som om hon kunde enbart röra sig i en begränsad area kring mopeden:
Hur jävla svårt är det att titta runt ett hörn om nån ropar?
2016-01-12, 17:34
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Om NB förklarar den tekniska bevisningen finns ingen bevisning kvar. Den tekniska bevisningen övertygar inte och TR saknar NB:s förklaring.

Han kommer inte ge någon förklaring och skulle han helt plötsligt ändra historia, är hans trovärdighet ändå borta. Han är körd.
2016-01-12, 17:35
Bannlyst
Den som själv har personlighetsdrag där det råder brist på empatisk förmåga har nog problem att sätta sig in i hur Lisa reagerade om Nerijus bad om hjälp. Man är helt enkelt inte van den känslan, känslan att känna för andra människor, att känna att det är en självklarhet att försöka hjälpa en medmänniska som ber om hjälp. Om man är endast 17 år och ej har någon större livserfarenhet är det ganska lätt att vara lite godtrogen. Är man endast 17 år och dessutom väluppfostrad och hjälpsam, så är risken ganska stor att det känns svårt att neka en vuxen om hjälp. Speciellt när det är en vuxen person som "tillhör" området, någon som Lisa känner igen, han arbetar ju dagligen där. Ingen fara, säger hjärnan, även om situationen känns aningen lite obekväm. Lisa reagerar instinktivt som den snälla, väluppfostrade medmänniska hon är, hon "hjälpte till"....

NB utnyttjade situationen - en ung, oerfaren, trevlig flicka som inte skulle våga säga nej till att hjälpa.
2016-01-12, 17:36
Medlem
[quote=carro22|55995199]

(...)

kl 18.00 Kafeet stänger.
Kl 18,00 Vittne Choni , Arne jönssons fru intygar att hon genom sitt fönster såg Irina och de två Litauiska bröderna, stå och röka ute. (s139)
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa. ”Åker nu”.
18.24 tar ner flaggor (observerat av vittnen)
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far. Ngn säger det är klart. (troligtvis Lisa som hjälper till lite med stängningen. Hon har setts ta ner reklamflaggor och lämnar till flickorna på caféet och säger då - ”Det är klart” till arbetskamraterna)
Ca 18.30 . 2 oberoende Vittnen, Lucia och Magnus ser Lisa stå vid sin moped och hon är då på väg att åka
18.37 Jan Rundkvist, vittne. ser en flicka på köra på vägen på moped i vindtäta kläder.
18.46 (senast) Gustav Jönsson passerar ladan och ser en grå hantverkarbil utanför ladan och moped utanför kafeet.
18.50 de två bröderna Gustav och Henrik Jönsson möts i korsningen vid allen och talar i cirka 5 minuter. Det verkar inte finnas vittnen som verifierar detta dock. Eller?
18.55 (senast) Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta. Ingen information om mopeden.
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen.
18.55 Gustav Jönsson med dotter ses komma till Blomberg av Irina och Nerijus som står ute och röker .Gustav går in i slottet och kommer ut efter någon minut och åker iväg cirka 19.00 och tar gärdesvägen mot Gums.
18.55 -19.00 (cirka borde varit ngt tidigare)Vittnena L ars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp? (Stämmer detta verkligen i tid?)

19.25 . En svart bil står vid kafeet.

19.45-20.00 Vittnena Thomas och Annika ser Nerijus VW Sharan köra på vägen från Martorp mot Blomberg. (Kan det varit 10 minuter senare när de köpt pizzan kanske. Tidsangivelserna har ändrats av vittnena flera gånger. De kan kanske inte vara helt tillförlitliga)
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby. Bekräftat av vittnen och övervakningsfilm
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.

Jag måste fylla i:
20-20.15 vittnet Thomas och Annika (de var på väg mot Munkängarna) har även sett en annan bil, den var svart eller mörkgrå.
Citat:
"Jag reagerade på att det var en man som körde och en kvinna som satt i sätet bakom. Kör man två så är det väl vanligare att man sitter bredvid varandra där fram. Den var svart eller mörkgrå. Utlandsregistrerad, men jag vet inte från vilket land", säger vittnet.
"Mannen fick jag ett mörkt intryck av. Kvinnan där bak var blond och satt lutad mot rutan, gav ett ledset intryck", säger vittnet.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Konstig pappa som ber sin dotter om att arr ringa till hans kollegor. Det behöver inte handla om blygsel eller rädsla för att ringa, bara pinsamt. Varför ringer inte pappan sin kollega själv?
Sätt det i ett sammanhang - han ger ett exempel. Sen är det väl nåt hon vill och handlar givetvis inte om att pappan tvingar henne, jösses...
Han ger ett exempel på hur blyg/feg hon var till och med med personer hon givetvis var bekant med via sin pappa. Hon har med andra ord sett dem i hela sitt liv.

SH: Hon vågade till exempel inte ringa till en människa som hon aldrig hade pratat med, hon vågade inte ens ringa till mina kamrater som jag umgåtts med i 20 år utan att jag stod och tjatade en halvtimme liksom, men våga och till slut blev hon irriterad "ok då!" och då vågade hon ringa. Hon skulle aldrig gå fram till en okänd människa om inte han vore i nöd eller blev tvingad och det är jag helt säker på.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ursäkta men vad har du för argument när du ska åberopa dina teorier om att gå frivilligt till ladan?

Enligt dig så låter det som om hon kunde enbart röra sig i en begränsad area kring mopeden:
Hur jävla svårt är det att titta runt ett hörn om nån ropar?
Som sagt, varför Lisa gick till ladan måste vi diskutera i den alternativa tråden, och mina argument för att så skedde.

Innan man tittar runt hörnet drar man ur nyckeln ur låset om man är så försiktig som Lisa var.
2016-01-12, 17:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Han kommer inte ge någon förklaring och skulle han helt plötsligt ändra historia, är hans trovärdighet ändå borta. Han är körd.
Om hans förklaring är sann och han inte blir trodd blir han oskyldigt dömd.
2016-01-12, 17:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hon kanske skulle gå dit och leka en stund innan hon åkte hem. Vilket hon tydligen gjort förr enl. IR.

Hur hamnade offret vid ladan?

NB använde kanske samma taktik som dagen innan då han lockade en människa över vägen.

Tillrop och gestikulerande bredvid Sharanen, offret går över vägen, NB ber om hjälp med en vägbeskrivning till Medelplana. Offret halar upp sin mobiltelefon och råkar fickringa, NB babblar i bakgrunden, offret ovetandes om att hon har fickringt trycker fram google maps -Det är klart!, ser att samtal är igång, då slår NB till.

Ni kan gärna såga den här hypotesen, jag skiter i vilket, men jag tycker faktiskt att den är bäst av alla såhär långt.

Jag tror att NB har mördat förut, det är såhär han gör, det är hans modus operandi.

EDIT;Jag har inte kontrollerat tiderna nu, men jag förmodar att om fickringningen placeras vid ladan så ger det NB ytterligare tid att kunna ha utfört det som vissa anser vara orimligt på kort tid.
Senast redigerad av OY 2016-01-12 kl. 17:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in