2016-01-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jag minns väl hur vissa här satt och riktigt dömde ut hela utredningen i somras
och trodde inte att det fanns nånting som band den mordmisstänkte NB till gärningen.
Det var inte måttligt vad det kritiserades innan man ens hade nånting konkret att kunna
formulera någon kritik kring.

Jag var en av dem. Mycket utifrån IR:s självsäkra framtoning. "...det är väl mest till vår fördel" om FUP:et. Föga anade jag IR:s vad personlighetstyp innebar. ÅK pratade om "överaskning" innan FUP:et blev offentligt och alla förfasade sig. Överaskningen var tydligen hur kassaskåpssäkert allt var.
2016-01-10, 19:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Massmedia (samt IR´s överklagan) har i viss mån lagt fram texten som att IR verkar ha ett uppdrag i att lyfta fram Irina´s behandling/oegentligheter vid kontakt med polismakten, men det är alltså något jag inte anser höra hemma till saken, och som troligtvis inte ens kommer beröras vid förhandlingar, oavsett om IB varit med eller ej.
Verkar ha? IR gör det själv i överklagan - det behövs inte medias hjälp att inse detta. Hon har även lyft fram detta i TR. Stort parti behandlar IB, en klient hon inte ens haft men inte ett ord om den person överklagan gäller.
Hon använder IB som en bricka i ett spel för att misskreditera polis - en blind kan se detta.
2016-01-10, 19:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag märker att ingen (vågar) svara på om billarmet som gick hela natten innan- det som visar att militären var där hela natten.
Alltså - på torsdag
natt var militären vid Martorp.

Två militären misstänkliggör NB. (NB var förövrigt vid Martorp flera gånger varje dag. Han var där på förmiddagen på fredag för att just fråga om deras katt - de vill ha med den till Litauen. De ville inte lämna den.)

Mitt fetande.

Du har helt rätt att militären var i området torsdag nat, men om dom var på själva Martorp
det har vi tyvärr inget bevis för, men jag tror också att det är möjligt.

FUP 235
Förhör med Bennhage, Claes 2015-06-24
Under dagen pratade Claes med Stefan Holm, Lisas pappa. Denne berättade då att militärer
som varit i området under natten 11-12 juni
berättat att Hondan hade larmat hela natten
. Av
detta drog Claes slutsatsen att batteriet var slut.

FUP 183
Förhör med Jönsson, Arne; 2015-06-17 10:00

Om Hondan hade fungerat så kunde man tänka sig att någon av litauerna hade
använd den. Men den gick inte att köra, de hade inte bytt batteri. På söndagen den 14/6
beställdes en bärningsbil som laddade batteriet. Batteriet laddades ur mellan torsdag/fredag, d
v s 11-12/6.
Arne har hört från sin kamrer att pappan till Lisa hade sett att Hondan larmade och att denne
meddelat kamreren om detta. Litauerna har inte haft tillgång till Hondans nycklar förrän de
skulle byta batteri. Batteriet blev aldrig bytt förrän bärgaren kom på söndagen. Arne var med
då detta skedde. Bilen har stått på samma ställe från torsdag/fredag till söndag.
2016-01-10, 19:58
Medlem
Det viktigaste saknas - när BO dog?
Det finns ingen exakt tid. Det finns ingen exakt datum.
Det är inte bevisat att hon dog 7/6 mellan 18. 30 och 19. 00.
Hon kanske dog två dagar senare.
Om Skövdes rättsläkare kunde inte fastställa dödstid, kunde de bjuda in experter från andra städer.
Magsäksinnehåll kunde ge svar på detta fråga. Vittnen kunde veta vad BO hade ätit senast, dvs 7/6?
Utan exakt dödsdatum hela detta fallet och rättegång är skandal.
Senast redigerad av Sudharma 2016-01-10 kl. 20:04.
2016-01-10, 20:20
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Om Skövdes rättsläkare kunde inte fastställa dödstid, kunde de bjuda in experter från andra städer.
Magsäksinnehåll kunde ge svar på detta fråga. Vittnen kunde veta vad BO hade ätit senast, dvs 7/6?

Till lunch åt hon soppa och drack Cola. Magsäcksinnehållet kanske inte kan bedömas då hon legat i fem dagar och kroppen var i förruttnelse.

Det finns ju även en sekretessbelagd obduktionsberättelse, innehållet i magsäcken är säkerligen ingen hemlighet men finns möjligen inbakad i denna bilaga.

Skandal? Det är säkerställt att hon har befunnit sig i ladan eftersom det finns många spår efter henne där. Du tror att hon levde när hon fördes från ladan? Var fanns hon sedan, halvdöd?

Hon kan inte ha varit i ladan efter 7/6 då fanns det väldigt mycket människor i området.
2016-01-10, 20:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu får du allt lugna ner dig. Du spekulerar om 8-9 gm, det har inte IB sagt. Du påstår detta för att smutskasta henne.
Nej då - till skillnad från dig försöker jag hålla mig till sanningen i möjligaste mån (med reservation felskrivning).
Citat:
Daugilas: Hon tillfrågas om hon har sagt sanningen i tidigare förhör som hållits i Sverige
eller om det finns några nya omständigheter som hon vill berätta om.
Den konstiga bilen:
Citat:
Hon lade märke till en ganska konstig bil.
Citat:
Hon såg att det var två män som satt i bilen.
Citat:
Irina tyckte att det var misstänksamt
Bilen som åker långsamt:
Citat:
Irina här även sett en annan bil, med två unga killar.
Motorcyklisterna efter Lisa försvann:
Citat:
Citat:
Irina har även sett några killar åka på motorcyklar. Det var 4-5 stycken.
De åkte stående på motorcyklarna som om de letade efter något.
2+2+4-5= 8-9 alternativa gärningsmän - nytillkommet.
2016-01-10, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag håller på att läsa igenom det igen nu, jag har enbart läst ABs förhör i skilda bitar tidigare, aldrig det hela på en gång ut i en köra.

Men de tankar jag har haft på det jag läst tidigare är att AB är en otäkt giftig broder som redan mycket tidigt säger en massa saker som han med säkerhet vet kastar misstanke på hans bror, och han gör det helt och hållet onödigt, dvs utan att förhörledaren på något sätt pressar honom.

Och som i ditt exempel, i ena sentensen säger han att hans bror NB inte känner/har mött Lisa, och i nästa sentens säger att NB har varit och fikat på cafeet för 1-1.5 veckor sedan, AB är alt en slug jävul tycker jag och jag har tidigare sagt att det är mycket mera sannolikt att det är AB som mördade Lisa än att det är NB.
Berätta mer - jag är idel öra med hänvisningar när du är klar. Rekommenderar dock en spoiler då det kan bli fasansfullt långt.
Citat:
en varg i fårakläder är han; AB
Senast redigerad av develi 2016-01-10 kl. 20:39.
2016-01-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag var en av dem. Mycket utifrån IR:s självsäkra framtoning. "...det är väl mest till vår fördel" om FUP:et. Föga anade jag IR:s vad personlighetstyp innebar. ÅK pratade om "överaskning" innan FUP:et blev offentligt och alla förfasade sig. Överaskningen var tydligen hur kassaskåpssäkert allt var.

Det är just det som jag också finner intressant. Att ingen granskar från media vad som sägs när det är en advokat med hög svansföring som påstår en massa som inte överensstämmer med de faktiska sakomständigheterna. Man blir kallad för rättshsaverist när den yrkeskåren som advokater tillhör, kritiseras.

Det är intressant för det visar på hur långt man kommer med förvärvad trovärdighet, den typs trovärdighet en advokattitel ger. Samma sorts trovärdighet en skicklig bedragare har, som bygger på omgivningarnas fördomar och förutfattade meningar om advokater, finansmän, poliser och liknande typer som vi möter i trådarna, folk med fin polityr som kommer undan med mycket just för att alla låtsas vara förvånade när fasaden rämnar.

Hade vi haft ett forum som detta under Qvick rättegångarna hade det inte gått så illa för Sture Bergwall och så bra för de som tjänade pengar och ära på skiten de drev. Jag hade varit på Borgström och Kwasten som en tätting.

Men från första stund i denna sak, uppförde sig advokaten Rönnbäck olämpligt med sina utfall i media. Att vara bombsäker innan hon läst fup är oförlåtligt. Den bristande yrkesskickligheten visade hon första prov på när hon överklagade häktningen till HD.

Eftersom detta är ett anonymt forum frossar jag yttrandefriheten! Det är viktigt att alla inom rättsväsendet granskas, och särskilt parterna och domstolarna, så att vi är kan förvissa oss om att det inte blir strul som leder till att vidriga brottslingar går fria.
2016-01-10, 20:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Människor är olika. Eller hur?
IB lider av att vara inlåst. Andra klarar det bättre. Människor som inte får sova kan säga vad som helst. Det vet knappt till slut var de befinner sig. Det bara snurrar. Det är en välkänd tortyrmetod.
11 dagar. Elva dagar total tid. Självklart har hon mått dåligt över hela situationen men hon har inte suttit i åratal i ett sibiriskt fångläger.

Din modiga hjälte Bennhage kan hjälpa dig och förklara vad det handlar om:
Citat:
IR: Vad var det hon var rätt för?
CB: Hon hade suttit i häktet i 11 dar kände sig väl osäker.
IR: Berättade hon nånting om sin rädsla?
CB: Nej, hon var bara skärrad tror jag, om allting. Hon sa: kan du tro att detta har hänt, sa hon hela tiden. Kan du tro att det verkligen är sant, liksom att Nerijus eller Aivarus skulle ha gjort nåt sånt här? Hon förstod ingenting.
2016-01-10, 20:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

DET NEDTRAMPADE GRÄSET SKVALLRAR OM NÄR LISA PLACERADES, ELLER INTE PLACERADES, I BYSSAN

Ja, ur dommen sidan 18-19:

Martina Olsson Frisk har uppgett att det inte helt kan uteslutas att Lisa Holm levt i
något dygn efter den 7 juni 2015, att hon då fått mat och vatten och inte varit
bunden. Hon kan ha varit placerad någon annanstans och efter att likstelheten släppt
placerats i klädskåpet under veckan. Man hade kunnat undersöka flugägg och larver
för att räkna ut hur länge kroppen legat på platsen/offret varit dött, men detta har
inte gjorts.

Jag vil tillägga att magsäck innehåll skulle förståss ha undersökts för att fastställa om det fanns något i magsäcken som kunde peka på när Lisa dog.

Dommen sidan 19-20
När har Lisa Holms kropp placerats i klädskåpet i byssjan på
Martorp?

Likstelhet:

https://kriminalteknikern.wordpress.com/dodstecken/

1-7 timme likstelheten tar till (19:00- 02:00 7-8 Juni)
7-26 timme likstelheten på sitt maximum (02:00-21:00 8 Juni)
26-36 timme likstelheten tar av (21:00-06:00 8-9 Juni)
36 timme kl 06:00 likstelheten är helt borta (9 Juni)

GM kan ha placerat liket någon annan stans efter mordet.
Likstelheten var helt borta den tisdag den 9 Juni kl ca 06:00
GM kan ha planerat att placera liket i byssan för att stärka misstankarna mot NB iom han arbetade där.
GM kan ha placerat liket i byssan mellan 05:00 och 06:00 den 9 Juni innan någon arbetare anlände.

Det där var ju ett hel-usselt argument, man placerar förståss ett lik på natten/tidig morgon innan
folk är uppe.

NEJ, utan det skulle ju stämma perfekt att liket placerats i byssan tidigt Tisdag morgon den 9 Juni mellan 05 och 06 (kanske någon timme ännu tidigare) iom att Christoffer Berggren "straks efter kl 13" ser att "gräset kring byssan var nedtrampat " varför det då? Jo därför att NEDTRAMPAT GRÄS RESER SIG UPP AV SIG SJÄLV !!! och det tar nog inte mer än ca 12, MAX 24 timmar för grässet att resa sig gen, så om Lisa hade placerats i byssan redan den 7 Juni på kvällen/natten ja DÅ SKULLE GRÄSET HA REST SIG UPP IGEN TIL FULLO och absolut INTE varit nedtrampat den 9 Juni kl ca 13!

Björn Sahl orde ha luktat liklukten iom att liket var 5 dyngn gammalt och i framskiden förruttnelse,
varför han inte gjorde det ja det mysteriet kan man ju bara undra sig över.

Det där stämmer ju inte alls, HA visste ju i det ögonblik hon öppnade dörren till byssan att något dött låg där inne.

Tingsrätten har inte varit särskilt skärpta, och missat mycket viktiga detalier när dom skulle bedömma frågan om:

När har Lisa Holms kropp placerats i klädskåpet i byssjan på
Martorp?

THE DEVIL IS IN THE DETAIL...

Som vanligt har du inte förmågan att se till helheten.

"Visst är det möjligt, men är det sannolikt", som någon skrev tidigare. Nej inte särskilt. LH placerades i skåpet strax före 19.30 den 7:e juni, att påstå annat är bullshit!
2016-01-10, 20:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma

Adam Berkowicz är inte vem som helst.
2016-01-10, 21:00
Moderator
blomvattnares avatar
Vänligen observera att specifika alternativa GM diskuteras i alternativtråden. Undantaget den misstänktes fru och bror. Deras eventuella inblandning är OK att diskutera i denna tråd.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in