2016-01-09, 19:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur ser den första beskrivningen av hjälmen ut då, är det en väsentlig skillnad eller glömde han en bokstav i texten bara?
Lisas mamma, sid 79:
Citat:
Hjälmen är grå/svart/vit lite metallic, med något liknande mönster av blomranka.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-01-09 kl. 19:51.
2016-01-09, 19:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag ser att ni diskuterat fynden i rishögen, dvs hjälm och jacka.

Det betyder säkert inget men det är ändå ett konstigt sammanträffande att den 11/6 Kl 09:20, dagen innan sakerna i rishögen och Lisa hittas, så ringer pappa Holm till polisen och ändrar uppgifterna om hjälmen.

Kanske blev han uppdaterad av sina arbetskamrater.. Dom va ju på Mantorp under torsdagen. Nu behöver dom ju inte ha letat så noggrant, men va dom där, så gick dom nog i vart fall runt byggnaderna och då kan dom inte ha missat den något undanskymda byssjan. Den militär som under rådande omständigheter då inte skulle ”inventerat” den samma är inte född.
Senast redigerad av LeeVan 2016-01-09 kl. 20:05.
2016-01-09, 19:59
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur ser den första beskrivningen av hjälmen ut då, är det en väsentlig skillnad eller glömde han en bokstav i texten bara?

Jag hittar inga bra ursprungsbeskrivningar av hjälmen.

Hittar följande vid snabb genomgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Helena Holm, FUP s. 79
Hjälmen är grå/svart/vit lite metallic, med något liknande mönster av blomranka.

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Holm, FUP s. 83
Stina sa att Lisas hjälm var borta. Det var en svart "SHOE- hjälm" trodde hon.

Citat:
Ursprungligen postat av Julia, FUP s. 148
Hjälmens färg var enligt Julia flammad i gråskaliga färger.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-09 kl. 20:09.
2016-01-09, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur ska man förstå att det här tydligt visar att NB är mördare, och inte att han har begått ett annat lagbrott och därför vill ha alibi?

För mig är det en del i ett större sammanhang som visar på Nerijus skuld, naturligtvis.
Dock så är just hans alibi-trixande något som, i efterhand, förefaller vara ganska avslöjande.
Det visar, anser jag, med stor tydlighet att han försöker få alibi för ett mord han begått, som han inte kunnat veta något om om det vore så att han själv var oskyldig.
Till det, såklart, all teknisk bevisning och vittnesbevisning.
NB är dömd av enig TR för mordet på LH. "Annat lagbrott" än det har aldrig varit aktuellt, allt pekar ut NB som mördaren, solklart fall tycker jag.

Vad menar du med "annat lagbrott"? Är det griftefrid du är inne på?

För att du ska kunna ställa en sådan fråga så krävs det att du kan uppvisa ett trovärdigt scenario som omkullkastar TR:s dom.

Kan du det eller är du fortfarande inne på att LH:s död inte är vållad av annan person?
2016-01-09, 20:09
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kanske blev han informerad av sina arbetskamrater.. Dom va ju på Mantorp under torsdagen. Nu behöver dom ju inte ha letat så noggrant, men va dom där, så gick dom nog i vart fall runt byggnaderna och då kan dom inte ha missat den något undanskymda byssjan. Den soldat som under rådande omständigheter då inte skulle ”inventerat” den samma är inte född.

Men han ringer på torsdag morgon innan militärerna är där. Vill man vara konspiratorisk och spekulera kring planterade spår så kan man ju istället tänka sig att militärerna under torsdagen planterar dessa saker och då gällde det att se till att beskrivningen av dem stämde. Det är då planterandet NB (eller Carl) sett och istället uppfattat det som att militäerna letade. Sabla otur för NB att han skulle dit att leta mask dagen efter.

Jag tror ju inte att det förhåller sig på detta sätt men det skadar ju inte att spåna kring det. Sanningen ska ju tåla att synas i sömmarna.
2016-01-09, 20:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
För mig är det en del i ett större sammanhang som visar på Nerijus skuld, naturligtvis.
Dock så är just hans alibi-trixande något som, i efterhand, förefaller vara ganska avslöjande.
Det visar, anser jag, med stor tydlighet att han försöker få alibi för ett mord han begått, som han inte kunnat veta något om om det vore så att han själv var oskyldig.
Till det, såklart, all teknisk bevisning och vittnesbevisning.
NB är dömd av enig TR för mordet på LH. "Annat lagbrott" än det har aldrig varit aktuellt, allt pekar ut NB som mördaren, solklart fall tycker jag.

Vad menar du med "annat lagbrott"? Är det griftefrid du är inne på?

För att du ska kunna ställa en sådan fråga så krävs det att du kan uppvisa ett trovärdigt scenario som omkullkastar TR:s dom.

Kan du det eller är du fortfarande inne på att LH:s död inte är vållad av annan person?
Alibi-trixandet är alltså inte bevis på mord, då det kan vara avsett att dölja annat brott, vilket din spekulation om griftefridsbrott visar.
2016-01-09, 20:10
Medlem
Fönsterblecket på Gum och skypsamtalet är kanske ljug inlagt

När Jönsson ägaren av Gum hittade sitt undanställda fönsterbleck försökte han få dit det själv men det var för stort då fasaden gjorts om, han sa i rättegången att detta kunde jag gjort själv men saknade plåtsax därför bad han NB göra detta vid något tillfälle.

Då tror jag att när Jönsson provade fönsterblecket så gjorde han även rent detta.

NB säger att det var skitigt och det var därför hans kläder blev skitiga, ALLTSÅ DAGENS LJUG, detta går att kolla upp med ägaren av Gum om det verkligen var så skitigt.

Likaså Skypen till mamman, kanske Lillebroden började Skypa 19,34 tror jag det var och NB kom hem 19,45-19,50 för då hade ca. 10minuter till att förklara, han kanske bara kom in några minuter och sa hej till mamman och avslutade snabbt ..nu måste vi handla innan de stänger, men detta blir väl svårt bevisa då familjen håller ihop.
Kanske värt att kolla upp för någon väl insatt i fallet.
2016-01-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kanske blev han uppdaterad av sina arbetskamrater.. Dom va ju på Mantorp under torsdagen. Nu behöver dom ju inte ha letat så noggrant, men va dom där, så gick dom nog i vart fall runt byggnaderna och då kan dom inte ha missat den något undanskymda byssjan. Den militär som under rådande omständigheter då inte skulle ”inventerat” den samma är inte född.

Nu är jag visserligen bara reservofficer men jag fick aldrig lära mig att under vissa rådande omständigheter per ryggradsreflex inventera byssjor. Men det är väl nåt fel på mig.
2016-01-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det är där jag anser att GW har fel, när han samtidigt är väldigt kritisk till motionsspårsmordet så borde han på samma sätt se att det finns obesvarade frågeställningar i Lisa Holmfallet, som att mordet knappt med en person kan utförts på cirka 50 minuter och där måste man räkna in den tid det tog för NB att ta sig hem också.
Sedan detta att det är ett "sexmord" utan att kroppen besudlats sexuellt, det sätter jag som ett väldigt stort frågetecken efter med tanke på verksamheten i grannrummet, det borde GW också gjort, känns lite småsenilt av GW att missa en sådan fundamental grej.

Bara för att NB gör A i ena rummet behöver det inte betyda att han gör B i andra rummet.

Och stämplingen som en sexualsadistisk mördare är för mycket Thomas Quickvibbar för att jag ska tro på det, det känns som svartmålning av en person.

I Qiuck fallet har vi facit i dag, med tanke på detta så är jag säker på att det handlar om något helt annat i detta fall, men vad vet jag inte, skulle inte förvåna mig att det var ett rånförsök som maskerats som sexmord, finns ju massa konstiga typer på landsbygden som går på knark och behöver snabba pengar och den som går sist från ett Cafe kan ju tänkas ha dagskassan.

Ska bli mycket intressant och se om rättegången kommer ge några nya infallsvinklar.

Motionsmordet (Ida?) är jag inte insatt i så den jämförelsen lämnar jag därhän.

Det faktum att NB onanerat flitigt i ett rum med utsikt över Cafeét utgör i sig ingen bevisning på NBs mord på Lisa (i ett angränsande rum). Dock stödjer det möjligen att det är ett mord med sexuell anknytning.

Speciellt ihop med i vilket skick Lisa hittades (flera varv av blå balsnören runt halsen samt ca 3 meter silvertejp runt huvudet ovanpå balsnörerna som tyder på att tejpen påförts medan Lisa varit upphängd). Hennes kläder var också sådana att hennes kön var blottade.

Lisas kropp hade inte sexuellt penetrerats men uppenbarligen skedde ingen penetration i onanirummet heller, det var inte det som gav NB njutningen. Det var hans sexuella fantasier.

Fantasier som han mest troligt gjorde verklighet av när han överföll, ströp och hängde upp Lisa i dessa blå balsnören, tejpade och blottade hennes kön. Allt tyder på ett mord med sexualsadistiska förtecken.

Han är bunden av en mängd DNA som fanns på BP och även blandDNA (NB/LH) och blod-DNA på röret där Lisa hängdes upp. Lisa lämnade hårstrå i rörets höjd.

Vid FP hittades Lisas kläder undanstoppade i en rishög med otaliga DNA från NB liksom de som fanns på de kläder som hon bar på kroppen när hon hittades nertryck i ett litet plåtskåp.

Väldigt många DNA med signatur NB.

Till allt detta finns stödbevisning bl a i form av vittnesbeskrivningar över hur NB rört sig mellan cafeét-Martorp-Blomberg-hemmet aktuell tid.

NB har inget alibi för aktuell tidpunkt.
2016-01-09, 20:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
/.../ Jag tror ju inte att det förhåller sig på detta sätt men det skadar ju inte att spåna kring det. Sanningen ska ju tåla att synas i sömmarna.

Nej, jag tror inte heller att det är så, men det är en omständighet som förvånat mig en aning.
2016-01-09, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Alibi-trixandet är alltså inte bevis på mord, då det kan vara avsett att dölja annat brott, vilket din spekulation om griftefridsbrott visar.

Den enda här - mig veterligen - som lagt ner mycket engagemang och tid på spekulationer om griftefridsbrott och att LH:s död inte förorsakats av annan person - det är Du.
Det är bara att kolla i din postningshistorik.

Så, vad har du för hypotes vad det gäller NB:s grifterfridsbrott samt att LH inte dödats av annan person?
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-09 kl. 20:27.
2016-01-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
0:25 i denna video finns en bild som dök upp tidigt i fallet, men numera mer eller mindre är försvunnen:

https://www.youtube.com/watch?v=ln2W8-sWdtM

Är det verkligen NB?

De två första bilderna är INTE NB...men de andra är det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in