2016-01-06, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag orkar inte detaljkommentera allt. Hoppas du ursäktar.
Grundfelet du gör är att du försöker förklara vad den vetenskapliga metoden är. Det vet jag redan. Det är inte den jag ifrågasatt.

Angående det feta
Det är just inställningen till det okända som är skiljelinjen. Den vetenskapliga lobbotomeringen är just det faktum att man inte ska anta att det finns något mer. Trots att det statistiskt och logiskt pekar åt det. det vore mer osannolikt om det inte fanns mer än vi känner till

Jag ger dig ett halvt rätt. Den vetenskapliga inställningen är att anta så lite som möjligt. Men i det ingår också att inte utesluta. Självklart finns det mer än vi känner till, menar du att inte vetenskapen medger det, trots alla nya upptäckter som görs varje år? Jag har ALDRIG hört en vetenskapsman säga, "Nu vet vi allt. Siste man släcker lyset".

Citat:
Men det går inte att bortse från att det finns massor vi inte vet om. Och det faktumet är det som i det närmsta bevisar att det finns en gudomlighet. Dvs om det finns något vi inte känner måste det vara så utanför vårt vanliga låda att det är något som skulle kallas magiskt om vi kunde se det idagsläget. Även den värld vi redan känner till gränsar mot vad som kan definieras som gudomligt. Att man väljer att kalla det vetenskap är bara en fråga om ordval.

Det du tror är "förklaringar" är egentligen bara "beskrivningar" på den maskin som är gudomlig i sin helhet. Det är en definitionsfråga vad som anses som gudomligt.

Att påstå att "eftersom det finns massor vi inte vet så bevisar det (i det närmaste) att det finns en gudomlighet" är ett smått bisarrt resonemang så som jag tolkar de orden. HUR definierar du "gudomlighet" för att komma fram till det? För mig är det verkligen inte bara en fråga om ordval.

Jag vet inte om vi kommer mycket längre, ärligt talat. Du resonerar med så oerhört plastiska och esoteriska begrepp att det blir lite jobbigt att hänga med. För mig är inte universum "en gudomlig maskin". Du får det att låta som att du tänker större än oss vetenskapsnördar, men jag ser det faktiskt, med all respekt, som tvärtom. För mig är universum, precis som det är, mer storslaget än det som människans begränsade fantasi kokat ihop i form av Gud, eller lyckats konstruera i form av maskiner. De kvasireligiösa omskrivningarna gör inte universum större, utan mindre. Vetenskapens version av verkligheten är i mina ögon mycket mer sinnesvidgande än religionens eller filosofins och dessutom ligger den därtill närmare sanningen.
Citera
2016-01-06, 12:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag vill påstå att det ateism är en snuttefilt för många, precis som religionen är för andra.
Det är ett ett tankefel att tro annat. Tanken på att det finns ett liv efter döden, att vi på något vis blir dömda för hur vi levt eller inte levt våra liv, är skrämmande för många. Oavsett om det är en föreställning om himmel och helvete, eller en uppfattning om att vi återföds, dvs som att vi blir "recyklade". Att livet går i cirklar i naturen precis som all annan information och energi.
Det är inte säkert det är något positivt för alla.

Även tanken att vi inte är individer utan att vi alla är del av en och samma "universella själ" kan vara svår att ta till sig. Det ifrågasätter och utmanar hela vår uppfattning om jaget.

Och jag vill också påstå att det inom (vissa delar av) vetenskapen finns ett slags storhetsvansinne. En övertro på naturvetenskapen (sk scientism) vilket tillskriver människan att vara det högsta väsendet som vet bäst. Det är för många en behaglig tanke. De gillar inte att få konkurrens av någon "gud". De här tankegångarna föddes och frodades på 1800-talet med empirismen och senare positivismen.

Jag vill påstå att det ateism är en snuttefilt för många, precis som religionen är för andra.
Det är ett ett tankefel att tro annat. Tanken på att det finns ett liv efter döden, att vi på något vis blir dömda för hur vi levt eller inte levt våra liv, är skrämmande för många. Oavsett om det är en föreställning om himmel och helvete, eller en uppfattning om att vi återföds, dvs som att vi blir "recyklade". Att livet går i cirklar i naturen precis som all annan information och energi.
Det är inte säkert det är något positivt för alla.

Jag vill påstå att det naturliga för liv inklusive människan är rädslan för döden - att inte existera.
Jag har faktiskt aldrig någonsin hört talats om en döende patient som släpper sin tro och blir ateist av anledningen tröst. Jag kan inte ens komma på att någon någonsin har ens nämnt ordet ateism och tröst i samma mening.

Och jag vill också påstå att det inom (vissa delar av) vetenskapen finns ett slags storhetsvansinne. En övertro på naturvetenskapen (sk scientism) vilket tillskriver människan att vara det högsta väsendet som vet bäst. Det är för många en behaglig tanke. De gillar inte att få konkurrens av någon "gud". De här tankegångarna föddes och frodades på 1800-talet med empirismen och senare positivismen.

Scientism är för mig ett påhittat ord med försök att förminska vetenskap, används främst av kristen höger i USA. Genom att förminska vetenskap till en tro är det mycket lättare att smyga in konkurrerande teorier (kreationism) - vilket självklart inte är en teori alls utan rent trams.

Jag har aldrig någonsin stött på den mentaliteten du beskriver om att vi ska veta allt eller vara det "högsta väsendet." (Och jag umgås i "vetenskapliga kretsar", min sambo är forskare på KI) Aldrig. Tvärtom upplever jag en stark ödmjukhet samt nyfikenhet angående det okända. Det är ju det som driver vetenskap framåt!
Jag anser att du har enormt felaktiga föreställningar gällande vetenskap.
Citera
2016-01-06, 14:30
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Men det går inte att bortse från att det finns massor vi inte vet om. Och det faktumet är det som i det närmsta bevisar att det finns en gudomlighet. Dvs om det finns något vi inte känner måste det vara så utanför vårt vanliga låda att det är något som skulle kallas magiskt om vi kunde se det idagsläget. Även den värld vi redan känner till gränsar mot vad som kan definieras som gudomligt. Att man väljer att kalla det vetenskap är bara en fråga om ordval.

Det du tror är "förklaringar" är egentligen bara "beskrivningar" på den maskin som är gudomlig i sin helhet. Det är en definitionsfråga vad som anses som gudomligt.
Oj! Detta var ett frankt erkännande av god of gaps - metodologin. Inte så ofta man ser ett erkännande för något sådant. Snygg ärlighet iaf!
Citera
2016-01-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Nej, det är inte enbart observerade mutationer. Det finns ingen organism i kambriska strata som skulle kunna bli en kanin bara genom slumpvisa mutationer. Mutationer kan bara åstadkomma små steg så sannolikheten att en trilobit skulle mutera till en kanin är astronomiskt liten. Fossilerna visar alltså att själva BASEN för mutationerna förändrats över tid, från blötdjur till skaldjur till simmande ryggradsdjur, till amfibier till ödlor till däggdjur till människor. Du kan inte avfärda detta som bara slumpvisa mutationer. Vissa mutationer har blivit framgångsrika och spridits från att vara enstaka till att bli den nya basen för hela populationen. Detta är alltså det naturliga urvalet i aktion.

Nej, vi kan konstatera att ett urval har skett. Ej nödvändigtvis ett naturligt urval.

Citat:
Det är inte rimligt att begära att man ska göra en analys av alla möjliga hypotetiska utfall och konvergenser. Dels är det praktiskt omöjligt (antalet permutationer bara i Lenskis 36 000 generationer är ju baxnande och att därtill räkna ut konsekvensen av varje enskild mutation...) och dels är det lyckligtvis för den här diskussionen inte heller nödvändigt för att dra de slutsater han gör. Som jag förstår det har du inga problem med att acceptera slumpvisa mutationer, så därmed är det också mycket enkelt att visa urvalets roll i Lenskis fall. I princip så rör det sig om ett tiotal mutationer som enklast kan beskrivas i tre olika faser; ett par förberedande mutationer som i sig självt varken hade ett positivt eller negativt inflytande på bakteriernas förmåga att att ta upp citrat (däremot så ökade de chanserna för den viktiga mutationen att inträffa), därefter kom den genombrytande mutationen, som faktiskt gav bakterierna den fördelaktiga egenskapen att kunna transportera citrat, och till sist kom ett par mutationer som förbättrade den nya egenskapen (drastiskt). Då vi båda är med på att mutationer sker, och gör så slumpmässigt så går jag inte djupare in på detta.

De första mutationerna inträffade mellan 10 000 - 20 000 generationer men påverkade inte bakterierna nämnvärt utan allt bubblade mer eller mindre på fram till runt 32 000 generationer då den avgörande mutationen skedde. Den gav dock en väldigt svag förmåga och gav bara runt 1% större reproduktion än de övriga bakterierna. Det räckte dock för att fixera denna mutation i populationen och se till att den hela tiden spreds vidare. Inom denna nya population så skedde sedan en serie mutationer som gradvis förbättrade den nya förmågan vilket gjorde att denna nya variant vid 36 000 generationer helt hade tagit över hela befolkningen. För Lenski och hans team såg det ut att gå oerhört snabbt - en morgon var plötsligt behållaren grumlig av alla citrat-ätande bakterier. De nya mutationerna kom alltså att dominera väldigt snabbt just på grund av det naturliga urvalet. Är inte detta egentligen rätt självklart? Notera även att Lenski gick tillbaka och upprepade experimentet åtta gånger. Samma sak hände samtliga gånger - även om den avgörande mutationen skedde på lite olika sätt så gav de samma egenskap.

Det finns således absolut ingenting i Lenskis experiment som inte förklaras med mutationer och urval.

Ja, här är det ett naturligt urval, precis som jag skrev.
För hans slutsats, så stödjer den allt jag har sagt.

Men låt oss lämna det, vi kommer inte längre, det finns en brist i din möjlighet att förstå helt enkelt.
Citera
2016-01-09, 17:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamVanDoom
Nej, vi kan konstatera att ett urval har skett. Ej nödvändigtvis ett naturligt urval.
.
Hur fungerar detta urval som du antyder här? Om du bara vill påpeka att det inte behöver vara (naturligt) urval så som biologer beskriver det, utan att ha ett eget alternativ, vad ser du för problem med det naturliga urvalet?
Citera
2016-01-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamVanDoom

Ja, här är det ett naturligt urval, precis som jag skrev.
För hans slutsats, så stödjer den allt jag har sagt.

Men låt oss lämna det, vi kommer inte längre, det finns en brist i din möjlighet att förstå helt enkelt.

Haha, ja det är möjligt. En alternativ hypotes till att vi inte kommer längre kunde förstås också vara en brist i din förmåga att argumentera sakligt för din position.
Citera
2016-01-09, 22:29
Medlem
libbens avatar
En bild säger alltid mer än 1000 ord.

http://i.imgur.com/zePRbDt.jpg
Citera
2016-01-10, 00:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Oj! Detta var ett frankt erkännande av god of gaps - metodologin. Inte så ofta man ser ett erkännande för något sådant. Snygg ärlighet iaf!

Nej "god of gaps" förutsätter att det handlar om vissa delar av "karta" som inte bevisats av vetenskapen.
Det du/ni inte verkar förstå är att även de delar som ni kallar vetenskap är en del av Gud.
Det går inte att dela in två läger. verkligheten är verkligheten. Det är du som sätter ord på saker.

Jag tänker så här. OM man hade haft en definition av Gud som var gjord för länge sedan innan vetenskapen gjort upptäckter så hade Gud varit till en del bevisad, och setts som en mer rimligt företeelse än idag.
Mycket av det som idag är "vetenskap" är sånt som förr hade ansetts som magi. Och det är fortfarande magi om man ser det ur ett större perspektiv än den reduktionistiskt vetenskapliga. Bara för att vi kan förklara hur energi beter sig och hur det interagerar gör inte att verkligheten blir mindre förståelig eller mindre fantastisk. Det är bara ett sätt att hantera det annorlunda mentalt. Ett annat mind-set.

Så om man har den utgångspunkten att mycket av det vi vet idag är en del av det som tillhörde religionen igår - så är det mest sannolikt att det vi kommer upptäcka i framtiden kommer vara sånt som definitivt ansågs som Gudomligt förr i tiden.

Ett vanligt misstag ateisterna gör är att tro att troende inte kan tänka vetenskapligt, eller förstå det den vetenskapliga världsbilden. Det är givetvis helt fel. Vi har precis lika stor kunskap och förståelse för vetenskapen som ni. Men vi tänker längre. Vi stannar inte vid de "beskrivningar" som vetenskapen ger. För det är beskrivningar av ur det funkar och inte förklaringar av verkligheten. Det är två olika saker.
Att studera den biologiska maskineriet är en sak, att förstå livet och existensen är en annan.

Citat:
Jag ger dig ett halvt rätt. Den vetenskapliga inställningen är att anta så lite som möjligt. Men i det ingår också att inte utesluta. Självklart finns det mer än vi känner till, menar du att inte vetenskapen medger det, trots alla nya upptäckter som görs varje år? Jag har ALDRIG hört en vetenskapsman säga, "Nu vet vi allt. Siste man släcker lyset".
Tack

Citat:
Att påstå att "eftersom det finns massor vi inte vet så bevisar det (i det närmaste) att det finns en gudomlighet" är ett smått bisarrt resonemang så som jag tolkar de orden. HUR definierar du "gudomlighet" för att komma fram till det? För mig är det verkligen inte bara en fråga om ordval.
Jag tänker mig definitionen ungefär som de ursprungliga "visdomsläran" från Sumererna eller asiaterna. D v s en att Gud är naturen och att den är en enhet som har en kraft som är medvetandet/själen/intelligens. Något i stil med att hela klabbet är en stor själ.
Det finns ju likheter med delar av den moderna fysiken och gamla buddisktiska tankegångar.

Citat:
Jag vet inte om vi kommer mycket längre, ärligt talat. Du resonerar med så oerhört plastiska och esoteriska begrepp att det blir lite jobbigt att hänga med. För mig är inte universum "en gudomlig maskin". Du får det att låta som att du tänker större än oss vetenskapsnördar, men jag ser det faktiskt, med all respekt, som tvärtom. För mig är universum, precis som det är, mer storslaget än det som människans begränsade fantasi kokat ihop i form av Gud, eller lyckats konstruera i form av maskiner. De kvasireligiösa omskrivningarna gör inte universum större, utan mindre. Vetenskapens version av verkligheten är i mina ögon mycket mer sinnesvidgande än religionens eller filosofins och dessutom ligger den därtill närmare sanningen.
Intressant tanke. Just liknelsen med maskin var just för att det skulle appellera till de som tänker mer fyrkantigt. Att hitta en metafor de enkelt kan konkretisera. Håller med om att den är tafatt.

Utveckla gärna hur du ser på universum förövrigt?
Senast redigerad av 526 2016-01-10 kl. 00:27.
Citera
2016-01-10, 05:53
Medlem
Citat:

Jag tänker mig definitionen ungefär som de ursprungliga "visdomsläran" från Sumererna eller asiaterna. D v s en att Gud är naturen och att den är en enhet som har en kraft som är medvetandet/själen/intelligens. Något i stil med att hela klabbet är en stor själ.
Det finns ju likheter med delar av den moderna fysiken och gamla buddisktiska tankegångar.

Intressant tanke. Just liknelsen med maskin var just för att det skulle appellera till de som tänker mer fyrkantigt. Att hitta en metafor de enkelt kan konkretisera. Håller med om att den är tafatt.

Vi skulle behöva klargöra lite ord och definitioner, tror jag. Det vi kallar "själ" existerar inte i verklig bemärkelse. Det är en gammal kvarleva från tiden före neurobiologin, då man försökte förstå var "jaget" bodde. Däremot existerar i någon grad det vi kallar medvetande (och intelligens), men enbart som elektrokemiska processer i en hjärna eller någon annan form av komplext nervsystem. Vi vet detta eftersom vi kan mäta, förändra och till och med dela upp medvetande genom att manipulera själva hjärnan genom kemikalier, elektriska impulser eller till och med våld eller kirurgi. Förstörs hjärnan så försvinner således även medvetandet. Några andra former av intelligens eller medvetande känner vi inte till, med det möjliga undantaget av datorer, som är produkter av människor.

Därför blir det snömos när du säger att Gud är naturen och att allt är en enda stor själ/medvetande/intelligens. Det finns absolut inget som pekar på att så skulle vara fallet.
Citera
2016-01-10, 14:00
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Nej "god of gaps" förutsätter att det handlar om vissa delar av "karta" som inte bevisats av vetenskapen.
Det du/ni inte verkar förstå är att även de delar som ni kallar vetenskap är en del av Gud.
Det går inte att dela in två läger. verkligheten är verkligheten. Det är du som sätter ord på saker.

Jag tänker så här. OM man hade haft en definition av Gud som var gjord för länge sedan innan vetenskapen gjort upptäckter så hade Gud varit till en del bevisad, och setts som en mer rimligt företeelse än idag.
Mycket av det som idag är "vetenskap" är sånt som förr hade ansetts som magi. Och det är fortfarande magi om man ser det ur ett större perspektiv än den reduktionistiskt vetenskapliga. Bara för att vi kan förklara hur energi beter sig och hur det interagerar gör inte att verkligheten blir mindre förståelig eller mindre fantastisk. Det är bara ett sätt att hantera det annorlunda mentalt. Ett annat mind-set.

Så om man har den utgångspunkten att mycket av det vi vet idag är en del av det som tillhörde religionen igår - så är det mest sannolikt att det vi kommer upptäcka i framtiden kommer vara sånt som definitivt ansågs som Gudomligt förr i tiden.

Ja, religionen/magin kan väl i detta fall beskrivas som spekulationer av ting vi inte förstår. Jag tror att du behöver en tydligare definition av både gud och magi för att detta ska vara meningsfullt att bemöta.
Citera
2016-01-10, 15:39
Medlem
Citat:

Vem/vad ligger bakom oordningens ordning i universum?
Citera
2016-01-10, 16:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Vem/vad ligger bakom oordningens ordning i universum?
Retorisk dumfråga.

Vem/vad ligger bakom den/det som ligger bakom oordningens ordning i universum, o.s.v.?

Vad har det här med kreationistisk evolutionskritik att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in