Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Niklas Lindström hotar med att frun är suicidbenägen som påtryckningsmedel och du frågar hur det kan anses vara ett otillbörligt sätt att framtvinga bekännelser?? Han hotar om medborgargarden som tar lagen i egna händer utan att för ett ögonblick tänka efter att det samtidigt talar om att Skövdepolisen är i maskopi med dessa garden?
LÖGNHALS!!! Jag har inte efterfrågat det du påstår.
Hot = du avser
själv att ta del i de beskrivna skeenden som leder till skada för den du talar till. Som aktiv part eller pådrivare. Den du talar till skall också
tvingas förändra sitt handlande på ett sätt som innebär en kränkning av dennes rättigheter. "Om inte.... så skall jag se till så att..."
Det finns också förtäckt hot. Då är det underföstått att du skall på ett eller annat sätt se till så att det skadliga skeendet kommer till stånd.
Om du bara beskriver skeenden
som du inte råder över och kan leda till skada och hur dessa kan undvikas så ger du goda råd eller möjligen varnar.
Vi kan ta ett annat exempel som inte handlar om svaga isar utan som mer är din livsluft. Om du deltar i en demonstration och blir handbojad av polis och du säger: "Om jag var du så skulle jag passa mig jävligt noga för att överskrida mina befogenheter", så har du faktiskt inte hotat, och av två skäl. Är du uppmärksam nog att se vilka två?