2016-01-05, 16:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Men, läser inte du vad man skriver eller för då är det ingen idé att vare sig skriva fråga eller svara???
Ja men det har också stått i media någonstans att brodern blev ännu mer tyst efter gripandet förstår lilla tomtemor. Nu ska hon vara snäll och lyssna.
Och du, jag passerade i FUP idag att det varit 3 stycken medium som alla sagt samma sak vad det gällde LH då nån känner dom. Det som svar på en mycket tidigare fråga du gav i höst. Hade väl för mig det, jag som ingenting vet som du kan med att skriva. VET DU ALLTING? I så fall kan man ju lika väl lägga ner denna länk om bara en ska ha rätt.

Vi är ju många här ute med olika ideér och uppfattning om detta som hänt. Inte bara en som för talan och alla ska rätta sig därefter, var ju värre förut i början i och för sig ända till de sagt till att vi ska hålla respekt i våra diskussioner mot varandra. Eller hur?
Ska bli intressant när nu IR vill ha in frugan till NB. Jag skrev förut idag, tänk om hon säger att hon inte kan styrka alibit kväll 7/6, då har allt IR satt sin klient snyggt på pottkanten. En god vän hade hört/läst att NB sagt till bror och fru att säga att han var hemma när mordet begicks och till sin bror hade han tydligen sagt att denne var dum om han sa nåt annat. Jaja .
Om du har läst FUP och media vet du att AB greps samtidigt med NB och reste utomlands när han släpptes. Alltså har han inte träffat någon arbetskompis efter att NB greps, och därför kan ingen arbetskompis ha berättat att han blivit tyst.
2016-01-05, 16:58
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jösses... Nej, de gick rätt på fläcken med en tops och rörde runt. Sen tog de foto. Ytterligare en konspirationsfaktor?
Jag tror det är dags att du går till den andra tråden och ger en förklaring. Det är mycket insinuationer nu. Hamilkar skrev om detta igår i ett inlägg: Det går jättebra att förklara detta med plantering etc i alternativa tråden. Du har ju påbörjat, jag har svarat - så fortsätt där.

Klart att man görar runt med en tops innan bilden tas klart man tar bilden först och sen topsningen. ojojoj
2016-01-05, 16:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Slangarna och hinkarna? Är det där hon har hängt menar du eller? Det var väl inte så att man skulle styrka något påstående om slangar och hinkar? Ge dig nu det här bör du veta.
Man vet inte före undersökning vad som är bevis, och man fotograferar före undersökning enligt dig. Men det hade man inte gjort. Slangarna och hinkarna flyttades före fotografering.
2016-01-05, 17:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men spelar roll med källa eller? Sunt förnuft är väl svaret, det som är VIKTIGT ÄR ATT BLODET KOM FRÅN NB, eller hur?

Det som är viktigt är att visa när blodet från NB hamnade på röret, kan man inte utesluta att blodet kom dit långt innan morddagen så sjunker bevisvärdet, eller hur?

Detta säger jag utan att beakta övriga besudlingar, varje enskilt bevis bör åsättas sitt individuella värde innan det värderas tillsammans med övriga bevis, eller?
2016-01-05, 17:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man gjorde fynd även på golvet, så varför flyttade man föremål på mordplatsen innan den var dokumenterad på bild, är det brukligt?

Ja, om man kan utesluta att det har relevans. Man får lov att flytta en hink om den inte har några spår eller ska vara med för att styrka ett påstående.
2016-01-05, 17:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, om man kan utesluta att det har relevans. Man får lov att flytta en hink om den inte har några spår eller ska vara med för att styrka ett påstående.

Gjordes det några undersökningar på hinken då, fingeravtryck, blod, sperma, hår, innan den flyttades.

Mätte man avstånd, hinkens placering i förhållande till omgivningen innan den flyttades?

Framförallt, visste man vad som hade hänt på mordplatsen innan hinken flyttades, finns det dokumenterat?
2016-01-05, 17:05
Medlem
katws avatar
Citat:

Exakt. Professionella krimtekniker vet nog vad dom gör. Men det är ju alltid lätt att sitta anonym på ett internetforum och tro att man minsann vet bättre.
2016-01-05, 17:06
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Men spelar roll med källa eller? Sunt förnuft är väl svaret, det som är VIKTIGT ÄR ATT BLODET KOM FRÅN NB, eller hur?
Hur kan det vara viktigt om man inte vet hur eller när blodet kom dit? Om NB har blodat ner röret i februari har blodfläcken ingen betydelse alls för fallet. Hur står det till med logiken och det sunda förnuftet?
2016-01-05, 17:08
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om du har läst FUP och media vet du att AB greps samtidigt med NB och reste utomlands när han släpptes. Alltså har han inte träffat någon arbetskompis efter att NB greps, och därför kan ingen arbetskompis ha berättat att han blivit tyst.

Fattar du fortfarande inte?

Den som vittnade i rättegången var en som arbetar där och vet inte hur han vet att AB blivit tystare, vrid inte till vad jag säger eller har hört. SUCK/SUR
2016-01-05, 17:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Försvaret kan mycket väl vilja veta hur mordplatsen såg ut innan krimteknikerna började stöka runt efter eget huvud.
2016-01-05, 17:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Gjordes det några undersökningar på hinken då, fingeravtryck, blod, sperma, hår, innan den flyttades.

Mätte man avstånd, hinkens placering i förhållande till omgivningen innan den flyttades?

Framförallt, visste man vad som hade hänt på mordplatsen innan hinken flyttades, finns det dokumenterat?

Det som är relevant är domstolens bedömning. Tingsrätten skriver-
Att blod som avsatts senast i februari 2015 vid arbete med röret skulle ha kunnat
lösas upp och bilda en blodbesudling i juni 2015 framstår som så osannolikt att det
kan uteslutas.

Det betyder att domstolen ratar den förklaringen och sågar den totalt.

Jag tänker inte förklara hur kriminalteknikerna arbetar då du inte läser förundersökningsmaterialet.
Men om du är orolig så kontakta försvaret hon nappar säker på att en hink är flyttad.
Dock en brasklapp att det inget kommer att ge.
Jag råder dig att läsa igenom allt, så jag slipper att redogöra för saker som dragits flera gånger i ämnet.
2016-01-05, 17:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Man gjorde fynd även på golvet, så varför flyttade man föremål på mordplatsen innan den var dokumenterad på bild, är det brukligt?

Ja, om det uppstår syfte att undersöka hela golvytan.
Att grejer flyttas runt är normalt när man söker små ting i stora belamrade utrymmen, och vi vet ju att bla polisens 360-bilder finns i slasken, så iaf jag skulle inte bli förvånad om där även kan finnas före/efter-bilder, men som naturligtvis inte rör åtalet i den meningen.

Örhänge under slangen hittades av polis 12/6 kl 08.17 - info rapporteras in direkt till FU-ledare som skickar tekniker till platsen.
Därefter är allt som sker inom detta utrymme helt under kriminalteknikers ansvar och bedömande.
Senast redigerad av rotesau 2016-01-05 kl. 17:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in